Lapset myöhään pihalla
Mulla itsellä ei ole lapsia, mutta haluaisin kommentteja teiltä joilla on. Asun kerrostalossa ja pihalla on usein lapsia leikkimässä itsekseen ilman vanhempien valvontaa vielä noin klo 23 aikoihin illalla. Lapset ovat iältään 5-10 -vuotiaita. Onko tämä ihan yleistä, omasta mielestäni tuon ikäisten lasten pitäisi olla jo kotona sisällä tai sitten vanhempien pitäisi olla lähettyvillä.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei 5-v voi heilua ulkona noin myöhääb.
Mä en ihan täysin allekirjoita tätä. Mun työt alkaa aina klo 12 ja päättyy klo 20. Meillä on vähän myöhäisempi rytmi. Herätään siis myöhemmin myös. Miksi kaikkien pitäisi noudattaa tasan samaa vuoronausirytiä jos se ei omaan arkeen sovi? Tietenkään häiriötä ei tuohon aikaan voi aiheuttaa (enkä itse päästä 5v lasta yksin muutenkaan ulos).
Kaikkien ei tarvitse noudattaa tasan samaa rytmiä, mutta vuorokauden kierrolla (ei vain nukkumisella) on iso merkitys ihmisen hormonitoimintaan, joten kovin myöhäinen unirytmi voi aiheuttaa ongelmia esim. kasvuhormonin kanssa, melatoniinista nyt puhumattakaan. On terveyden ja kasvun kannalta on tärkeää että riittävä määrä unta osuu tiettyyn aikahaarukkaan yöstä. Sillä nyt tuskin on väliä alkaako unet 21 vai 22 kunhan unta tulee tarpeeksi, mutta klo 23 jälkeen on kyllä jo myöhä lapselle.
No ei kyllä varsinkaan 5-6v ainakaan voi tuohon aikaan olla pihalla ilman valvontaa. Mistä sitä tietää mitä hörhöjä siellä alkaa liikkua. Meillä on 5v ja 6v lapset, enkä antaisi heidän olla vielä keskenään kerrostalon pihalla. En varmaan edes päiväsaikaan. Kyllä siellä sitten minä tai mies tai molemmat oltaisiin myös ulkona jollain tavalla vähän vahtimassa mitä siellä touhutaan ja kenen kanssa. Olen ehkä turhan ylisuojelevainen, mutta en minä noin myöhään antaisi hillua ulkona yksinään. Omassa pihassa maalla rauhassa ovat ulkona leikkineet keskenään silloin tällöin. Yleensä meilläkin pihalla hommia niin siinä samassa sitten touhutaan kun lapset leikkii. Enkä antaisi päivittäin valvoa ja kekkuloida noin myöhään. Kuitenkin hyvä olla rutiinit vaikka lomalla olisikin. Meillä lapset saaneet valvoa erikoistapauksissa niin myöhään kuin haluavat, mutta ei päivittäin.
Olet NIIIN oikeassa. Aivan järkkyä. Sinuna tekisin jopa ilmoituksen 112 jos kyse alle kymmenvuotiaista..
Lapset eivät kuulu kaupungille eikä pihoihin enää illalla. Kello 20 on oltava sisällä alle kymmen vuotiaan.
Uskoisin, että kyse on vanhemmista jotka sysäävät lapset " pellolle" jotta saavat omaa aikaa. On se niin väärin. Miksi ihminen ei mieti mitä se pitää sisällään kun hankkii lapsen.
No eivät välitä lapsen turvallisuudesta näemmä mitään. Entä jos ovat nauttineet juomaa,unohtavat lapsen . Esim. tarkkailun ikkunasta. Soita 112 ja soita sosiaalitoimelle arkena.
Jopa teinien ulkonaoloa olen havainnoinnut,että mopoilevat aamuyöstä, norkoilevat ulkona kahden aikaan yöllä.
Vanhempia ei kiinnosta onko lapsi/nuori omassa huoneessaan edes yöllä. heitteellejättöä. Lpasi kaipaa rajoja ja turvallisuutta. Lpasi on kuin roska -pois silmistä, saadaan aikuisten omaa aikaa. Mille kaikelle lapsi altistuu ulkomaailmassa, no eipä kiinnosta. Kiitos kun aloitit hyvän keskustelun. Sinulle jos kelle toivoisin lapsia kun olet fiksu aikuinen. Ja hyvää kesää Sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Luulis että kohta alkaisivat totuttautua menemään aikaisemmin nukkumaan, kun koulutkin alkaa parin viikon päästä.
Ei kai sitä nyt viikkotolkulla tarvi totuttautua.
Vierailija kirjoitti:
Kesäloma
Mene pois! Max joskus jos vanhemmat mukana,oma mökki tai talo ,yhdessä ollaan kuten juhannusyö. Se on sallitua. Mille kaikelle lapsi altistuu yöllä ulkona. Aina soitto 112. Sosiaalipäivystys on olemassa. Lapset pois silmistä, saa vanhemmat omaa aikaa. On se niin väärin ja haitallista lapselle monin tavoin. Soita sinä suutas miten on lomaa.
Jos alle 10 v on ulkona enää 20 jälkeen, teinit 02 yöllä norkoileeulkona, oletko sinä normaali aikuinen enää
Vierailija kirjoitti:
Olet NIIIN oikeassa. Aivan järkkyä. Sinuna tekisin jopa ilmoituksen 112 jos kyse alle kymmenvuotiaista..
Lapset eivät kuulu kaupungille eikä pihoihin enää illalla. Kello 20 on oltava sisällä alle kymmen vuotiaan.
Uskoisin, että kyse on vanhemmista jotka sysäävät lapset " pellolle" jotta saavat omaa aikaa. On se niin väärin. Miksi ihminen ei mieti mitä se pitää sisällään kun hankkii lapsen.
No eivät välitä lapsen turvallisuudesta näemmä mitään. Entä jos ovat nauttineet juomaa,unohtavat lapsen . Esim. tarkkailun ikkunasta. Soita 112 ja soita sosiaalitoimelle arkena.
Jopa teinien ulkonaoloa olen havainnoinnut,että mopoilevat aamuyöstä, norkoilevat ulkona kahden aikaan yöllä.
Vanhempia ei kiinnosta onko lapsi/nuori omassa huoneessaan edes yöllä. heitteellejättöä. Lpasi kaipaa rajoja ja turvallisuutta. Lpasi on kuin roska -pois silmistä, saadaan aikuisten omaa aikaa. Mille kaikelle lapsi altist
Kun kyse kerrostalon pihasta, niin voisihan sitä vaikka käydä kysymässä lapsilta, ihan ystävällisesti, että milloin teidän nukkumaanmenoaika /kotiintuloaika on, miksi olette vielä ulkona, olisiko aika mennä kotiin ja jatkaa touhuja huomenna. Tai jos nyt on joku liikkumavamma ettei mitenkäänpäin voi käydä pihalla, niin voi huhuilla ikkunasta, että milloinkas teidän kotiintuloajat on? Ainakin pienimmät lapset lähtisivät todennäköisesti siitä kotiin jo ihan siksi, että joku aikuinen jotain sanoi. Jos eivät ne pienet lähde, se olisi jo tosi outoa.
Vasta sitten soittaisin itse jonnekin häkeen (niiden pienten takia) jos olen itse jo jotain tehnyt. Ihmiset lykkää kaiken viranomaisille, ei puututa enää mihinkään. Ja huom puuttua voi ystävällisesti ja kohteliaasti. Ei tarvitse heti rähjätä lapsille. Lasten vika ei ole, jos ei vanhemmat katso perään.
Lämpiminä kesäiltoina loman lopussa on minusta ihan ok. Siitä se arki taas alkaa ensi viikolla.
Vierailija kirjoitti:
5 ja 6 v yksin mihin aikaan tahansa: heitteillejättö. Nuo muut klo 23: heitteillejättö.
Ou nou, olen syyllistynyt heitteillejättöön usein. En ole nähnyt ongelmaa, että 5- ja 6-vuotiaana lapsemme ovat leikkineet yksin pihalla tai naapurin lasten kanssa. En siis tarkoita klo 23 vaan ihan päiväsaikaan, mutta jos mihin aikaan tahansa tuon ikäisen ilman aikuisen läsnäoloa pihalla leikkiminen on rikos, niin tunnustan.
Ihme holhousta, ei ihme ettei täällä osaa lapset kulkea itse enää kouluunkaan. Kohta se järjetön kuskausrumba taas alkaa koulullakin, kun lapset kuskataan autolla kilometrin päästä kouluun.
Olen ihmetellyt samaa meidän pihapiirissä. Kauhea huuto ja mekastus, vaikka kello on ollut lähes 23. Melkein joka päivä.
Tähänkin nyt tulee varmaan joku puhumaan lapsivihasta ja siitä että heidän perhe elää omaan tahtiinsa eikä muuta mieti. Kuitenkin pienillä lapsilla on jo nukkumaanmenoaika ylittynyt ja taloyhtiössäkin hiljaisuus tuohon aikaan.
Vierailija kirjoitti:
5 ja 6 v yksin mihin aikaan tahansa: heitteillejättö. Nuo muut klo 23: heitteillejättö.
Jessus sentään. Tyttäremme aloitti aikanaan koulun 6-vuotiaana. Yksin kulki kouluun ja iltapäiväkerhosta kotiin. Heitteillejättökö?
Onneksi sain olla ns. free-range kid. Menin kansakouluun vuonna 1971 ja oli 6,5 vuotias, kun joulukuussa olen syntynyt. Koulupäivän jälkeen olin ns. avainlapsi, eli yksikseni iltapäivät siihen asti kun vanhemmat tulivat töistä siin viiden-kuuden välillä ja NAUTIN mahdollisuudesta yksinoloon.
Olisin varmaan tullut hulluksi, jos minut olisi pakotettu koko ajan johonkin ihmisten seuraan. Toki välillä kävin naapurin aikuisia moikkailemassa iltapäivisin - naapuriasunnoissa oli sekä bussikuski/rahastaja-pariskunta joka oli usein päivällä kotona, sekä vanhempi lapseton pariskunta ja molemmista oli kivaa kun pirpana kävi kylässä. Toisinaan myös kävin ulkona leikkimässä jonkun naapuritaloissa asuvan kaverin kanssa.
Mutta pointti oli, että sain itse valita olinko yksin vai en ja aina välillä kävin niin, että kun joku kaveri tuli hakemaan leikkimään, sanoinkin "en nyt taida viitsiä, kun on hyvä kirja kesken" (Osasin lukea jo kouluun mennessä ja olin melkoinen lukutoukka jo ennen koulun alkua.)
Minulla on nyt edelleen aikuisena suuri yksinolon tarve, en esimerkiksi halua yhteisasumista edes silloin kun on parisuhde.
Toki lapsia on monenlaisia, mutta en oikeasti usko, että olen ainoa laatuani. Mitä tekee ihmiselle se, että hän ei saa ruveta opettelemaan yksin olemista kuin vasta esim. yli 10-vuotiaana?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sain olla ns. free-range kid. Menin kansakouluun vuonna 1971 ja oli 6,5 vuotias, kun joulukuussa olen syntynyt. Koulupäivän jälkeen olin ns. avainlapsi, eli yksikseni iltapäivät siihen asti kun vanhemmat tulivat töistä siin viiden-kuuden välillä ja NAUTIN mahdollisuudesta yksinoloon.
Olisin varmaan tullut hulluksi, jos minut olisi pakotettu koko ajan johonkin ihmisten seuraan. Toki välillä kävin naapurin aikuisia moikkailemassa iltapäivisin - naapuriasunnoissa oli sekä bussikuski/rahastaja-pariskunta joka oli usein päivällä kotona, sekä vanhempi lapseton pariskunta ja molemmista oli kivaa kun pirpana kävi kylässä. Toisinaan myös kävin ulkona leikkimässä jonkun naapuritaloissa asuvan kaverin kanssa.
Mutta pointti oli, että sain itse valita olinko yksin vai en ja aina välillä kävin niin, että kun joku kaveri tuli hakemaan leikkimään, sanoinkin "en nyt taida viitsiä, kun on hyvä kirja kesken" (Osasin lukea jo kouluun menness
Miten liittyy tähän asiaan? Terveisin 2000-luvun alun free-range lapsi.
"Miten liittyy tähän asiaan? Terveisin 2000-luvun alun free-range lapsi. "
Liittyy siten, että joku tässä ketjussa kuulutti, että jos 5-6 vuotias on yksin ulkona, pitää tehdä lastensuojeluilmoitus. olipa kello sitten mitä tahansa.
Jo ennen kouluikääkin tuli oltua samanikäisten kavereiden kanssa ihan ilman aikuisia ulkona pääkaupunkilaisen lähiön pihoilla ja metsissä. Ei ehkä nyt ihan klo 10-11 saakka illalla, mutta kuitenkin.
Pointtini oli, että on kauhea ajatus, että 5-6 vuotias ei saisi koskaan olla yksikseen ja itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Luulis että kohta alkaisivat totuttautua menemään aikaisemmin nukkumaan, kun koulutkin alkaa parin viikon päästä.
Aika harva 5v käy koulua.
Kannattaa pitää lapset käärittynä pumpuliin. Maailma on vaarallinen. Nukkumaanmenoaika on paras olla kaikilla klo 20. Kouluikäisenäkin lapset kannattaa kuskata joka paikkaan. Kouluun, harrastuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jessus sentään. Tyttäremme aloitti aikanaan koulun 6-vuotiaana. Yksin kulki kouluun ja iltapäiväkerhosta kotiin. Heitteillejättökö?
Monessa maassa tuo olisi heittellejättö ja sossutädit olisi oven takana. Suomessa ei. En oikein tiedä, miksi ihmeessä täällä oletetaan 6-vuotiaan PIKKULAPSEN pärjäävän yksin, liikenteen seassa tai kotona iltapäivällä, kuin aikuinen. En saa kiinni siitä punaisesta langasta, mitä vanhemmat ajattelee. Miten ne tämän perustelee itselleen.
Joo, tiedän että ovat ylpeitä kun lapsi pärjää. Mutta miksi se laitetaan pärjäämään yksin noin nuorena?
Meillä kans myöhäinen rytmi. Espanjassa on mahtavaa olla, kun saadaan elää luontaisessa rytmissä. Harmi vain kun siellä on niin kuumaa kesällä. Loman kohokohta on se, kun kaikki lapset saavat olla ilman mulkoilua ulkona. Toki vanhempien seurassa.
En ole koskaan kuullut hyviä peruseluja sille, miksi lapsen pitää olla nukkumassa aikaisin ja herätä aikaisin. Varsinkin kesähelteillä ulkoilu on järkevintä ajoittaa viileämpään iltaan, niin ei tarvita aurinkorasvoja, aurinkolaseja ja hellehattuja.
Vierailija kirjoitti:
Mutta pointti oli, että sain itse valita olinko yksin vai en ja aina välillä kävin niin, että kun joku kaveri tuli hakemaan leikkimään, sanoinkin "en nyt taida viitsiä, kun on hyvä kirja kesken" (Osasin lukea jo kouluun menness
ja olin melkoinen lukutoukka jo ennen koulun alkua.)
Minulla on nyt edelleen aikuisena suuri yksinolon tarve, en esimerkiksi halua yhteisasumista edes silloin kun on parisuhde.
Toki lapsia on monenlaisia, mutta en oikeasti usko, että olen ainoa laatuani. Mitä tekee ihmiselle se, että hän ei saa ruveta opettelemaan yksin olemista kuin vasta esim. yli 10-vuotiaana?
Lapsia tosiaan on monenlaisia. Minä olen päivisin kotona, ja meillä kävi omien pikkukoululaisten kavereita jatkuvasti, lapsia joista yksi kerran sanoi ettei uskalla kotiin, kun siellä ei taida olla ketään vielä. Hän sitten roikkui meillä aina niin kauan että äitinsä oli tullut illalla töistä. Tätä jatkui vielä kolmannellakin luokalla.
Jos lapsi pelkää tai ei pärjää, niin hänelle tuskin tekee hyvää pakottaa yksinoloon liian aikaisin. Eikä se reipaskaan lapsi siitä kyllä kärsi että aikuinen on peräänkatsomassa koulun jälkeen. Niinhän sinullakin oli, ne naapuruston aikuiset, et ollut ihan yksin. Ja vaikka omasta mielestäsi olit reipas, ne aikuiset saattaa muistaa sinut toisella tapaa, tarvitsevana, seurankipeänä, mitä vaan.
Yksinoloa kerkiää opettelemaan kyllä. Koulussakaan ei lapsia saa jättää yksin, aina on aikuinen saapuvilla. Vanhemmat kuitenkin "saa" jättää lapsensa yksin vaikka koko päiväksi. Eikö siinä ole ristiriita.