Lapset myöhään pihalla
Mulla itsellä ei ole lapsia, mutta haluaisin kommentteja teiltä joilla on. Asun kerrostalossa ja pihalla on usein lapsia leikkimässä itsekseen ilman vanhempien valvontaa vielä noin klo 23 aikoihin illalla. Lapset ovat iältään 5-10 -vuotiaita. Onko tämä ihan yleistä, omasta mielestäni tuon ikäisten lasten pitäisi olla jo kotona sisällä tai sitten vanhempien pitäisi olla lähettyvillä.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sain olla ns. free-range kid. Menin kansakouluun vuonna 1971 ja oli 6,5 vuotias, kun joulukuussa olen syntynyt. Koulupäivän jälkeen olin ns. avainlapsi, eli yksikseni iltapäivät siihen asti kun vanhemmat tulivat töistä siin viiden-kuuden välillä ja NAUTIN mahdollisuudesta yksinoloon.
Olisin varmaan tullut hulluksi, jos minut olisi pakotettu koko ajan johonkin ihmisten seuraan. Toki välillä kävin naapurin aikuisia moikkailemassa iltapäivisin - naapuriasunnoissa oli sekä bussikuski/rahastaja-pariskunta joka oli usein päivällä kotona, sekä vanhempi lapseton pariskunta ja molemmista oli kivaa kun pirpana kävi kylässä. Toisinaan myös kävin ulkona leikkimässä jonkun naapuritaloissa asuvan kaverin kanssa.
Mutta pointti oli, että sain itse valita olinko yksin vai en ja aina välillä kävin niin, että kun joku kaveri tuli hakemaan leikkimään, sanoinkin "en nyt taida viitsiä, kun on
"Ja vaikka omasta mielestäsi olit reipas, ne aikuiset saattaa muistaa sinut toisella tapaa, tarvitsevana, seurankipeänä, mitä vaan. "
Tähän vielä. Kukaan meistä ei katsonut maailmaa 6-7 vuotiaana samoin kuin aikuiset. Aikuiselle se 6-7 vuotias kyläilijä on todennäköisesti ollut "vahdittava". Ei niin pieni ihminen käyttäydy kylässäkään automaattisesti hyvin, vaan on täytynyt opettaa ja ohjata, miten ollaan ja tehdään. Ne aikuiset ei ole voineet olla omassa kotonaan kuin kotonaan, kun siellä on pienet silmät ja korvat, jotka on koko ajan auki. Sanot että et siedä ihmisten seuraa - no mitäpä teit lapsena? Menit kylään, halusiko ne oikeasti sinut aina kylään? Olisipa mielenkiintoista kuulla niiden aikuisten kanta tähän.
Itse koin että olin ilmainen lapsenvahtipalvelu, kun meille on parista perheestä jatkuvasti tullut lapsi kylään, jatkuvasti. Sopimatta etukäteen, kysymättä mitään, kukaan ei tule hakemaan, ja on pitänyt illalla heidät viedäkin kohteihinsa. Rajojen laittaminen ei onnistunut, ei vain toiminut, vanhempi aina "unohti" tai tuli myöhässä jne. Usein eivät edes tienneet, missä lapsensa ovat. Onneksi muuttivat muualle, molemmat perheet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5 ja 6 v yksin mihin aikaan tahansa: heitteillejättö. Nuo muut klo 23: heitteillejättö.
Jessus sentään. Tyttäremme aloitti aikanaan koulun 6-vuotiaana. Yksin kulki kouluun ja iltapäiväkerhosta kotiin. Heitteillejättökö?
Monessa maassa tuo olisi heittellejättö ja sossutädit olisi oven takana. Suomessa ei. En oikein tiedä, miksi ihmeessä täällä oletetaan 6-vuotiaan PIKKULAPSEN pärjäävän yksin, liikenteen seassa tai kotona iltapäivällä, kuin aikuinen. En saa kiinni siitä punaisesta langasta, mitä vanhemmat ajattelee. Miten ne tämän perustelee itselleen.
Joo, tiedän että ovat ylpeitä kun lapsi pärjää. Mutta miksi se laitetaan pärjäämään yksin noin nuorena?
Meillä lapsi koki ko
Jos 6-vuotias ei pärjää kotona itsekseen paria tuntia, on kasvatuksessa mennyt jotain pieleen ja pahasti. 7-vuotiaat menevät jo kouluun, joten jonkinlaista itsenäistymistä on syytä harjoitella jo ennen sitä.
Lapsi ei ole vain kasvatuksen tuotos, itse asiassa persoona ja temperamentti määrittää pienessä lapsessa paljon enemmän. Väitätkö seuraavaksi, että ujon ja aran lapsen "luonteessa on mennyt jotain pieleen ja pahasti"? Ei kaikki ole rohkeita vaikka miten yrittäisi kasvattaa. Ja lapsella saattaa riittää yksi huono kokemus taustalle, niin se ei enää uskalla olla kotona yksin. Esim pimeän aikaan on ihan eri juttu kuin nyt kesällä.
Huono juttu jos lapset ei ole ulkona, huono juttu jos ne on ulkona. Tässä pelissä ei voi voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Huono juttu jos lapset ei ole ulkona, huono juttu jos ne on ulkona. Tässä pelissä ei voi voittaa.
No hohhoi. Ihan helppoa on ulkoilla ns ihmisten aikoihin.
Pidä huoli vaan omista asioistasi, KYYLÄ!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida kantikset tuota harrastaa
Harrastaa kyllä.
Asutaan täällä syrjäkylällä ja tuolla kentällä noin 10-vuotiaat pojat vielä potkivat jalkapalloa.
Minäkin valvoin lapsuudessa kesämökillä varmasti klo 23:een 10-vuotiaana. Mikä tässä on ihmeellistä?
Meillä lapsi koki kovaa tarvetta vetäytyä omaan rauhaan jo 5-vuotiaana. Eskari-ikäisenä annoin hänen olla välillä itsekseen iltapäivän kotona, koska hän tarvitsi sen palautumiseen. Toki lapsi saisi rauhoittua, vaikka aikuinen on kotona, mutta hän totta tosiaan nautti siitä että sai olla ihan itsekseen. Kysymys ei ollut mistään kokonaisesta työpäivästä vaan parista, kolmesta tunnista.
Jos 6-vuotias ei pärjää kotona itsekseen paria tuntia, on kasvatuksessa mennyt jotain pieleen ja pahasti. 7-vuotiaat menevät jo kouluun, joten jonkinlaista itsenäistymistä on syytä harjoitella jo ennen sitä.