Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Molemmilla lapsille todettiin keliakia ja olen järkyttynyt miten kalliita tuotteita ovat!

Vierailija
25.07.2024 |

Ajattelin maksattaa lasten ruokailut exällä, koska en todellakaan ala vaihtamaan vehnätuotteita pois ja maksamaan itseeni kipeeksi ylihinnoitetuilla tuotteilla. Yritin kokata perunaa ja jauhelihakastiketta perunajauhoista, mutta lapset valittaa etteivät tykkää eikä maistu hyvälle. Mistä ne molemmat nyt tuonkin taudin sai eikä vtttu siihen ole parannusta. Ei meidän eikä exän suvuissa ole. Kaveri kertoi, että joskus olisi saanut rahallista tukea, mutta eipä enää saa. Onneksi!! Luojalle kiitos kohta alkaa koulu, joten siellä saavat syödä ylikalliita ruokia. Jos ravintolassa tilaat ja sanot, että keliakia niin hinta nousee sielläkin just joo!! Oon ihan poikki, kun kaupassakin saa kyylätä jokaikisen tuotteen vehnää tungetaan joka paikkaan ja ei nuo mukulat sitä voi syödä ja ovat vielä nirsoja ettei mikään kelpaa.

Exän kaa väännetään kumpi maksaa ja mitä eikä kumpikaan halua osallistua ja exälläkään ei ole varaa noin ylihintaisiin mössöihin. Lapset itkee kun pelkkä peruna ei kelpaa, vaikka parhaani ohjeen mukaan yritin kokata mut omastakin mielestä maistui ihan pskalta, joten ei ihme ettei mukulat syö. Kaikki muutenkin kallista niin nyt vielä ökykallista ruokkia lapset ja sydäntä riistää kun joutuu kieltämään perinteiset viikonloppuherkut, jädetuutit sun muut.

Mihin noiden hinta perustuu? Niidenhän pitäis olla halvempia kuin perinteiset vehnätuotteet, mut ei.

Kommentit (292)

Vierailija
101/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keliakialiiton sivuilla on hyvää tietoa sairaudesta sekä kattava reseptipankki edullisista gluteenittomista leivonnaisista ja ruuista. Totta kai gluteenittomat tuotteet ovat kalliimpia kuin halvin vehnämössö, mutta ei gluteeniton ruokavalio mitenkään tolkuttoman kalliiksi tule. Kannattaa painottaa luontaisesti gluteenittomia tuotteita niin ei tarvitse niin paljon hintavampia "korvikkeita". 

Ostoskorin loppusumma on paljon kalliimpi jos valitsee parhaimpia keliakiatuotteita esim teff on järkyn kallista! Jopa kaura pitää olla keliaakikolle sopivaa eikä elovena enää käy. Jos jätän jauhot ja pastat pois ja laitan tilalle vaan perunaa ja halvinta riisiä niin sitten ehkä pääsee halvemmalla. Ei naurata iso kustannuserä kun kaikki on ylihintaista.

Miksi sinun pitää ostaa jotain superkallista teffiä? En ole iki

Vai että edukas. Hahahahahaha. Se on edullinen ei edukas! Tarkoitin et normi elovena ei käy keliakiassa vaan pitää olla sopivaa, en puhunut nyt hinnasta.

Vierailija
102/292 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä käyttänyt suurusteita?? Keitän soosin ksaan. Problrm solved.

Helpointa noudattaa vhh ruokavaliota, ei tarvitse mitään viljoja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/292 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä korvaa, jätä vaan pois. Jauhelihakastikkeeseen vähemmän nestettä, niin ei tarvi suurustaa, tai syö ilman kastiketta.

Kröhöm söisitkö itse tuollaista paskaa? Aloittajalla on kasvavia lapsia ja hoitamaton keliakia aiheuttaa d-vitamiinin puutosta. 

Katoppa muutama kokkikilpailu! MONTAKO KERTAA kokki laittaa kastikkeeseen VEHNÄJAUHOA tai muuta, ei kertaakaan!

Teen maailman parasta kastiketta joka käy mihin vaan eikä siinä ole tippaakaan jauhoja.

Jauhoja ei tarvita kuin leipomiseen!

Vierailija
105/292 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö tosiaan tiennyt, että ei kastikkeita perunajauhoilla suurusteta. Käytä sitä ruskeaa Maizena-suurustetta, tomaattisosetta tai tuorejuustoa, riippuen kastikkeen laadusta.

Nyt ei vaan enää osteta taloon vehnäjauhoja eikä tavallista pastaa. Peruna on hyvin monipuolinen aines, josta saa gluteenitonta ruokaa. Riisi myös käy, mutta ei yhtä monipuolista.

Leipää kannattaa syödä vain herkkupalana, vaikka pala päivässä.

Mitä ovat ne herkut ja mieleiset ruuat, joista joutuu luopumaan? Eikä joudu, kun nykyisin mitä vaan saa gluteenittomana. Jos tämä ei ole provo, niin tämä äiti tarvitsee tosissaan apua.

.

Vierailija
106/292 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap:n lapsia. En minäkään söisi rieskoja, joissa on perunajauhoja. Puhumattakaan perunajauhoilla sotketusta jauhalihakastikkeesta. Gluteenittomiin perunarieskoihin kannattaa käyttää gluteenitonta jauhoseosta ja laittaa joukkoon yksi kananmuna, jonka avulla rieskat pysyvät paremmin kasassa. 

Perunajauhoja rieskassa? No ei tosiaan käy, oikeaa perunaa niihin laitetaan, ja lisäksi jotain gluteenitonta jauhoa. Eikös tortillat ja monet muut nuorison suosimat ole maissijauhoilla tehtyjä gluteenittomia?

Makua ruokiin saa mausteilla. Kukaan ei syö pelkkää perunaa. Ei edes omalta maalta haettuja uusia vaan aina laitetaan lisäksi vähintään suolaa, rasvaa ja mausteita.

Vierailija
107/292 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa kommenteissanne, toisen budjetti viikon ruokiin  kolmelle ihmiselle voi olla 100e, kun joku taas käyttää huoletta 500e tai enemmänkin. Pahimmoillaan se on vain 40e.

Vierailija
108/292 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti iso muutos perheelle, mutta ehkä kannattaisi rauhoittua. Oma kriiseily ja hermoilu tarttuu lapsiin. Tärkeimpää olisi vanhempien asenne, eikä tuollaista draamaa.... Nyt vaan selailemaan aiheesta googlesta, tukiryhmiä jne. 

Vierailija
109/292 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leivän tilalla maissi ja riisikakut, syön itsekin vaikka ei ole keliakia, hyviä minusta. 

Riisikakut on pahoja ja erittäin epäterveellisiä. Niissä on paljon arseenia. Googlaa jos et usko. Niitä älä ainakaan syötä.

Makuasia, minusta hyviä, laitan margariinia ja kinkkua tai juustosiivun päälle.

Vierailija
110/292 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole keliaakikko mutta syön pitkälti kuin keliaakikko. En käytä jauhoja ruoanvalmistuksessa kuin kastikkeiden teossa ja silloinkin aina maizenaa kun sen käyttö on helpompaa kuin vehnäjauhojen.

Leipää syön kaksi palaa päivässä, normaali leipää, mutta se on helppo jättää pois tai korvata itsetehdyillä gluteenittomilla sämpylöillä. Leivon aina välillä gluteenittomasti koska ystävilläni on keliakia. Riittää kun putsaa kaikki tasot hyvin ennen leivontaa ja pitää ne muut jauhot kaapissa.

Ruokavaliooni on pitkään kuulunut pelkästään peruna ja satunnaisesti syön pastaa. Gluteeniton pasta maksaa kyllä jonkin verran enemmän kuin normaali pasta mutta kannattaa googlailla mistä löytyy edullisemmin isoja pakkauksia kuten kaikissa muissakin gluteenittomissa tuotteissa googlailu kannattaa.

Ruokahävikkikaupoissa on useasti gluteenittomia tuotteita myynnissä isollakin alennuksella. Kyseisissä tuotteissa on parasta ennen päiväys ja sehän ei tarkoita viimeistä käyttöpäivää. Jauhot ja pastat säilyvät kyllä useamman kuukauden käyttökelpoisina parasta ennen päiväyksen jälkeen. Joskus noissa kaupoissa on myös leipää tarjouksessa, leivät voi pakastaa.

Jotta selviät(te) jatkossa helpommalla, kannattaa kirjoittaa ylös lapsille sopivat tuotteet kun niitä löytyy. Silloin kaupassa käynti helpottuu kun ei joka kerta tarvitse tihrustaa tuoteselosteita vaan käsillä on valmis lista sopivista tuotteista.

Vierailija
111/292 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihakastikkeeseen jauhoja?!!😱

Why..?!

Vierailija
112/292 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä nyt taas. Ei keliakia mikään tappotuomio ole. Tai vaadi mitään ökykallista ruoanlaittoa. Vaihdat ne jäätelötuutit jäätelöpuikkoihin. Tuskin sä lapsillesi pelkkiä perunoita tarjoat? Kukaan ei oo niin hölmö, et perunajauhoilla kastiketta suurustaa. Teet ihan tomaattimurskasta kastikkeen, tai suurustaa Maizenalla. Erilaisia täyskaura- ja muita gluteenittomia leipiä on kaupoissa hyllykaupalla, samoin esim. eri pastalaatuja. Hedelmät, vihannekset, maitotuotteet ei sisällä gluteiinia. Ota kuule ihan järki käteen, äläkä vouhota. Mä en edes tunne ketään keliaakikkoa, ja silti tuon verran on perusasiat hallussa (kirjanpitäjällä, ei millään kokilla tai kylmäköllä).

Perunajauhot on halvimpia niin siksi ostettiin niitä ja kokeiltiin. Leivät ne vasta kalliita on! Pastat myös. Helppo huudella sivusta ja lapsethan tä

Kasvakaa aikuisiksi. Sekä sinä että ex käyttäydytte kuin pikkupennut. Ei mikään ihme, jos lapsia itkettää, kun vanhemmat sekoilevat tuolla tavalla. Keliakiaan on ihan helppo sopeutua, kun ei panikoi. Nykyisin on todella hyvät valikoimat gluteenittomia tuotteita eikä ne edes ole erityisen kalliita, kun vähän näkee vaivaa etsiäkseen edullisempia. Myös itsetekemällä saa hintaa alas esim. leipien suhteen. Tässä pitää toki huolehtia, että myös työvälineet ovat puhtaita gluteeneista. Mutta vaikeaa se ei ole. Paljon työläämpää oli silloin, kun itse sairastuin ja ainut gluteeniton leipä oli tyyliä riisikakku.

t. 25v keliakian kanssa elänyt

Itselläni todettiin keliakia n. 12 vuotta sitten, ja ymmärrän hyvin, että alussa on kaikenlaisia tunteita. Vaikka kyse on hallittavissa olevasta sairaudesta, on silti kyseessä loppuelämän mukana kulkeva sairaus. Itselläni tuo todettiin vasta kun olin jo suht huonossa kunnossa, eli "pääsin" näkemään, minkälaista se elämä on ilman tarkkaa hoitotasapainoa.

Ihan hukassa olin alussa itse, että mitä voi syödä. Elimistö kun oli huonossa kunnossa, niin ne mitä sai syödä, ei vatsa taas kestänyt.  Tuntui turhalta mennä mihinkään juhliin, kun ei uskaltanut edes kahvia tarjottavista ottaa.

Nykyään keliakia kulkee mukana aika iisisti, joskin pitää varautua ruoan suhteen eri tavalla. 

Aloittajalle vinkkaan, että kastikkeisiin jne. käytän itse joko Maizenaa tai gluteenitonta jauhoseosta. Perunajauhoja käytän oikeastaan vain jos teen marjakiisseliä.

Leipiä on nykyään suht laaja valikoima, testaamalla löytyy se mieluisin. Oma lapseni ei ole keliaakikko, mutta tykkää kovasti muutamasta gluteenittomasta leivästä. Hintaa leivillä toki on, mutta itse olen yrittänyt ottaa rinnalle myös muita välipaloja, kuten rahkaa. Voi vähän vähentää leivän tarvetta.  

Riisiä tulee myös syötyä, samoin gluteenitonta nuudelia. Pastassa kannattaa vertailla hintoja eri merkkien ja kauppojen kesken, itse ostan isosta kaupasta kerralla muutamia paketteja valmiiksi kaappiin,  kun sen verran hintaeroa läheiseen pikkukauppaan verrattuna. 

Vierailija
113/292 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jauhelihakastikkeeseen jauhoja?!!😱

Why..?!

Etkö raukka löytänyt edes suomenkielistä sanaa? Et taida olla muuten ruoanlaittoakaan ymmärtävä. Tietynlaiset kastikkeet tarvitsevat jauhoja, varsinkaan jos ei halua tomaattista kastiketta. Ilman jauhoja siitä jauhismössöstä tulee keitto, ei kastike.

Vierailija
114/292 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nakit ja ranskalaiset sopivat muuten keliaatikkolapsillekin.

Vierailija
115/292 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun makuun paras ruskea kastike tulee tattarijauhoista, suosittelen kokeilemaan etenkin makkara- ja jauhelihakastikkeisiin. Voi olla että lapsille se on liian vahvan makuista, siinä tapauksessa maizena on hyvä. Itse pidän tattarikastikkeesta jopa enemmän kuin vehnäjauhopohjaisesta.

Teille kastikesuuruste ihmettelijöille tiedoksi, että kaikki eivät pidä tomaattisista kastikkeista. Ap varmaankin tarkoitti ruskeaa kastiketta. Siihen ei kasaan keittäminen auta, vaan tarvitaan jauhoja.

Tsemppiä ap, koita ottaa ihan rauhassa ja tutustua resepteihin. Kyllä se gluteeniton elämä alkaa sujua kun niitä onnistuneita kokkailuja tulee. Hakuammuntaahan se alussa on. Ehkä vähän huumorillakin kannattaa ottaa epäonnistuneet tekeleet, niille nauratte sitten vuosien päästä.

Vierailija
116/292 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä korvaa, jätä vaan pois. Jauhelihakastikkeeseen vähemmän nestettä, niin ei tarvi suurustaa, tai syö ilman kastiketta.

Kröhöm söisitkö itse tuollaista paskaa? Aloittajalla on kasvavia lapsia ja hoitamaton keliakia aiheuttaa d-vitamiinin puutosta.

Vehnäjauhoilla suurustetun jauhelihakastikkeen pois jättäminen ei vaaranna kenenkään terveyttä. 

Vierailija
117/292 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä nyt taas. Ei keliakia mikään tappotuomio ole. Tai vaadi mitään ökykallista ruoanlaittoa. Vaihdat ne jäätelötuutit jäätelöpuikkoihin. Tuskin sä lapsillesi pelkkiä perunoita tarjoat? Kukaan ei oo niin hölmö, et perunajauhoilla kastiketta suurustaa. Teet ihan tomaattimurskasta kastikkeen, tai suurustaa Maizenalla. Erilaisia täyskaura- ja muita gluteenittomia leipiä on kaupoissa hyllykaupalla, samoin esim. eri pastalaatuja. Hedelmät, vihannekset, maitotuotteet ei sisällä gluteiinia. Ota kuule ihan järki käteen, äläkä vouhota. Mä en edes tunne ketään keliaakikkoa, ja silti tuon verran on perusasiat hallussa (kirjanpitäjällä, ei millään kokilla tai kylmäköllä).

Perunajauhot on halvimpia niin siksi ostettiin niitä ja kokeiltiin. Leivät ne vasta kalliita on! Pastat myös. Helppo huudella sivusta ja lapsethan täs käy sääliksi, kun joutuvat luopumaan mieluisist

yhyy eikö paska saa pastaa yhyyy

Vierailija
118/292 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on varaa ja aikaa, kannatta liittyä keliakialiittoon, sieltä saa todella paljon apua ja on mm. kokkailuiltoja.

En enää itse tarvi, mutta diagnoosin jälkeen oli hyödyllinen.

Jauhelihakastikkeen teen ruokakermaan, ei tule ihan aito ruskea kastike, mutta maku on ok. 

Leivät on niin kalliita, että itse syön yhden leivän päivässä. En pidä sämpylöistä, joten niitten leipominen ei säästä, tattarilimppu on mieluinen vähän rukiin makua muistuttava. 

Hankalinta on muiden suhtautuminen. Tilasin ravintolassa kahvin ja siihen ehdittiin kaataa kaurakermaa, joka ei ollut gluteenitonta. Pyöritteli silmiään kun pyysin uuden kahvin. Jotkut työkaverit kertovat aina tutusta tai tutun tutusta, joka voi syödä sitä tai tätä, tai vähän vehnää, ja pitävät minua hysteerisenä, kun en ota gluteenitonta kakkua jota on jo leikattu vehnäkakun veitsellä.

Vierailija
119/292 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei viljoja tarvitse millään kalliilla korvata, jättää vain pois. Leipä on aivan turhaa ja pitsan voi tehdä pohjattomana tai vaikka kananmuna-juustoraastepohjaan, joka on aivan törkeän hyvää. Kaali ja juurekset on halpoja. 

Vierailija
120/292 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän maizenaa suurustamiseen, hyvää tulee

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi