Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Molemmilla lapsille todettiin keliakia ja olen järkyttynyt miten kalliita tuotteita ovat!

Vierailija
25.07.2024 |

Ajattelin maksattaa lasten ruokailut exällä, koska en todellakaan ala vaihtamaan vehnätuotteita pois ja maksamaan itseeni kipeeksi ylihinnoitetuilla tuotteilla. Yritin kokata perunaa ja jauhelihakastiketta perunajauhoista, mutta lapset valittaa etteivät tykkää eikä maistu hyvälle. Mistä ne molemmat nyt tuonkin taudin sai eikä vtttu siihen ole parannusta. Ei meidän eikä exän suvuissa ole. Kaveri kertoi, että joskus olisi saanut rahallista tukea, mutta eipä enää saa. Onneksi!! Luojalle kiitos kohta alkaa koulu, joten siellä saavat syödä ylikalliita ruokia. Jos ravintolassa tilaat ja sanot, että keliakia niin hinta nousee sielläkin just joo!! Oon ihan poikki, kun kaupassakin saa kyylätä jokaikisen tuotteen vehnää tungetaan joka paikkaan ja ei nuo mukulat sitä voi syödä ja ovat vielä nirsoja ettei mikään kelpaa.

Exän kaa väännetään kumpi maksaa ja mitä eikä kumpikaan halua osallistua ja exälläkään ei ole varaa noin ylihintaisiin mössöihin. Lapset itkee kun pelkkä peruna ei kelpaa, vaikka parhaani ohjeen mukaan yritin kokata mut omastakin mielestä maistui ihan pskalta, joten ei ihme ettei mukulat syö. Kaikki muutenkin kallista niin nyt vielä ökykallista ruokkia lapset ja sydäntä riistää kun joutuu kieltämään perinteiset viikonloppuherkut, jädetuutit sun muut.

Mihin noiden hinta perustuu? Niidenhän pitäis olla halvempia kuin perinteiset vehnätuotteet, mut ei.

Kommentit (292)

Vierailija
61/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä aloitus on niin rasittava mutta sanon nyt kuitenkin että keliakia kannattaa ottaa tosissaan. Se on neurologinen juttu eikä mikään pelkkä ruoansulatusongelma.

Älä höpötä. Keliakialla ei ole mitään tekemistä neurologian kanssa. Se on joko suolistosairaus tai ihosairaus riippuen siitä, onko henkilöllä suolistokeliakia vai ihokeliakia. Voi olla myös molemmat. Suolistokeliakiassa gluteeni aiheuttaa ohutsuolessa tulehduksen ja suolinukan tuhoutumisen. Ihokeliakiassa taasen tulehdusreaktio tulee iholle ja aiheuttaa rakkuloivaa ja kutisevaa ihottumaa. 

Vierailija
62/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä aloitus on niin rasittava mutta sanon nyt kuitenkin että keliakia kannattaa ottaa tosissaan. Se on neurologinen juttu eikä mikään pelkkä ruoansulatusongelma.

Keliakia ei ole neurologinen juttu eikä myöskään ruoansulatusongelma. Kyseessä on autoimmuunisairaus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se vaikeaa ja tuotteet on käsittämättämän kalliita. Kuitua on tosi vaikea saada riittävästi ja syömisestä on tullut yks hirveä stressi sen jälkeen kun aloin syömään gluteenittomasti. Mieluiten olen syömättä kokonaan sillä lähes kaikki saa vatsan turpoamaan ja voin huonosti.

Mä olen sentään aikuinen ja kärsin näin niin voin hyvin kuvitella kuinka kamalaa se on lapselle. Gluteenittomia karkkejakin kun on tosi vähän.

Vierailija
64/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki gluteenia sisältävät asiat ovat itseasiassa turhia. Niiden käyttö on tottumiskysymys ja siitä voi totutella pois.

Selvitä, kestääkö suoli (gluteenitonta) kauraa. Muita käyttökelpoisia viljoja ovat teff ja tattari.

Vierailija
65/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:n lapsia. En minäkään söisi rieskoja, joissa on perunajauhoja. Puhumattakaan perunajauhoilla sotketusta jauhalihakastikkeesta. Gluteenittomiin perunarieskoihin kannattaa käyttää gluteenitonta jauhoseosta ja laittaa joukkoon yksi kananmuna, jonka avulla rieskat pysyvät paremmin kasassa. 

Vierailija
66/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä nyt taas. Ei keliakia mikään tappotuomio ole. Tai vaadi mitään ökykallista ruoanlaittoa. Vaihdat ne jäätelötuutit jäätelöpuikkoihin. Tuskin sä lapsillesi pelkkiä perunoita tarjoat? Kukaan ei oo niin hölmö, et perunajauhoilla kastiketta suurustaa. Teet ihan tomaattimurskasta kastikkeen, tai suurustaa Maizenalla. Erilaisia täyskaura- ja muita gluteenittomia leipiä on kaupoissa hyllykaupalla, samoin esim. eri pastalaatuja. Hedelmät, vihannekset, maitotuotteet ei sisällä gluteiinia. Ota kuule ihan järki käteen, äläkä vouhota. Mä en edes tunne ketään keliaakikkoa, ja silti tuon verran on perusasiat hallussa (kirjanpitäjällä, ei millään kokilla tai kylmäköllä).

Perunajauhot on halvimpia niin siksi ostettiin niitä ja kokeiltiin. Leivät ne vasta kalliita on! Pastat myös. Helppo huudella sivusta ja lapsethan tä

Kiitti lannistuksesta. Vehnän puute on sumentanut sun aivot näköjään, ku et näytä ymmärtävän kuinka iso sokki diagnoosi on. Sairaalassa meille selitettiin ja opetettiin, mutta olen alusta saakka ja exä myös tehty kaikkemme, mutta minkä teet kun lapset ei syö ja toinen kieltäytyy täysin. Jouduin poistamaan kotoa kaikki vehnätuotteet, ettei juniori pääse niihin käsiksi, kun söi ja on kipeä. Luen oppaita ja etsin reseptejä ja vertailen hintoja ja exä tekee samoin, mutta alkusokki on iso. Lasten puolesta pyydän ymmärrystä, mutta varmaan turhaan kun oonhan mä pska mutsi sun ja teidän kaikkien mielestä. Parhaani yritän, vaik vttaa ankarasti.

Vierailija
67/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se vaikeaa ja tuotteet on käsittämättämän kalliita. Kuitua on tosi vaikea saada riittävästi ja syömisestä on tullut yks hirveä stressi sen jälkeen kun aloin syömään gluteenittomasti. Mieluiten olen syömättä kokonaan sillä lähes kaikki saa vatsan turpoamaan ja voin huonosti.

Mä olen sentään aikuinen ja kärsin näin niin voin hyvin kuvitella kuinka kamalaa se on lapselle. Gluteenittomia karkkejakin kun on tosi vähän.

Ei se ole vaikeaa eikä edes kallista, kun vähän ottaa asioista selvää. Sun kannattaa selvittää alkuun, miksi se vatsa turpoilee. Kyse ei selkeästi ole keliakiasta, jos gluteenittomuus ei auta. Epäilen IBS:ää tai haavaista paksusuolta. Gluteenittomia karkkeja on vaikka millä mitalla. 

t. keliaakikko

Vierailija
68/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki gluteenia sisältävät asiat ovat itseasiassa turhia. Niiden käyttö on tottumiskysymys ja siitä voi totutella pois.

Selvitä, kestääkö suoli (gluteenitonta) kauraa. Muita käyttökelpoisia viljoja ovat teff ja tattari.

Ehkä sulle mutta me muut kyllä tarvitaan muutakin kuin marjoja ja siemeniä.

Vierailija
69/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkään eniten että lapset syövät vahingos vehnän kanssa kosketuksissa ollutta keliakiatuotetta, vaik olen nyt esikoisen pyytänyt olemaan tarkka. En haluu et mukuloilla on maha kipeä tai tulee pitkällä tähtäimellä ajan kanssa syöpä jos eivät noudata keliakiaa.

Vierailija
70/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä saa sinut ajattelemaan, että gluteeniton tarkoittaa sitä, ettei voi syödä lihatuotteita, maitotuotteita, kasviksia, juureksia, riisiä, perunaa jne. jne.? 

Vierailija
71/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä AP tietää ettei itsellä tai exällä ole keliakiaa? Keliakia on perinnöllistä ja se voi ilmetä täysin oireettomana. Jompi kumpi teistä vähintään kuitenkin kantaa kyseistä geeniä mukanaan. Suosittelen käymään keliakia-verikokeessa, josta näkyy onko arvot koholla. (Suosittelen uusimaan kokeen aina silloin tällöin, esim parin vuoden välein).

Itsellä on kaksi sisarusta, joilla molemmilla puhkesi keliakia lapsena, alakouluikäisenä. Itsellä puhkesi 30v:nä aikuisiällä. Äidilläni keski-ikäisenä. Se voi puhjeta missä iässä tahansa.

Joo, se on aika ikävää että ruoka on kalliimpaa. On itseäkin ärsyttänyt pihinä ihmisenä. Kannattaa kilohinnat vertailla tarkasti ja suosia isoja kauppoja, gluteenittomissa tuotteissakin on hinta-eroja. Facebookin Keliaryhmästä saa ruuan tekoon vinkkejä. Mutta tilanteen kanssa on pakko elää sellaisena kuin se on, ruokavalion noudattamatta jättäminen on aika vaarallista terveydelle. Vitaamiinit ei imeydy, voi seurata puutostiloja. Lisäksi kun gluteeni aiheuttaa ohutsuolessa tulehdusreaktion niin se lisää suolistosyövän riskiä.

Tätä olen odottanut mielenkiinnolla: https://yle.fi/a/74-20095923 (pitää toivoa ettei lääke ole älyttömän kallis)....

Vierailija
72/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole vaikeaa eikä edes kallista, kun vähän ottaa asioista selvää. Sun kannattaa selvittää alkuun, miksi se vatsa turpoilee. Kyse ei selkeästi ole keliakiasta, jos gluteenittomuus ei auta. Epäilen IBS:ää tai haavaista paksusuolta. Gluteenittomia karkkeja on vaikka millä mitalla. 

t. keliaakikko

Lääkäri oli sitä mieltä. Kai mä nyt sitä uskon ennemmin. Eikä fazerilla ole kuin marianneja. Kaikissa muissa on vehnäjauhoja. Ei niitä niin paljon ole. Ei valittavaksi asti.

Vierailija
73/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri oli sitä mieltä. Kai mä nyt sitä uskon ennemmin. Eikä fazerilla ole kuin marianneja. Kaikissa muissa on vehnäjauhoja. Ei niitä niin paljon ole. Ei valittavaksi asti.

Karkkeja valmistaa Suomessa muutkin kuin Fazer. Gluteenittomia karkkeja on oikeasti paljon. Jopa lakuja on usemmalla valmistajalla gluteenittomana. 

Vierailija
74/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kylläpä ottaa koville. Isälläni on keliakia ja kotonani on aina tehty aivan normaalia kotiruokaa. Teen aina gluteenitonta jauhelihakastiketta, kun olen tottunut, maistuu oikein hyvältä.

- Kulota sipuli ja paista jauheliha, lisää 2 dl ruokakermaa, 1 rkl soijakastiketta, lihaliemikuutio, yrttejä, mustapippuria ja tummaa maizenaa, lisukkeena perunat/muussi ja vaikka porkkanaraaste

- Jauhelihakeitto, kanakeitto, kasvissosekeitto ja makkarakeitto hyviä

- Erilaiset kiusaukset sopivat hyvin

- Pasta bolognese

- Tee itse gluteenittomia kaurasämpylöitä gluteenittomista kaurahiutaleista.

- Tee erilaisia kanakastikkeita ja riisiä. Googlaamalla löydät vaikka mitä reseptejä.

- Pinaattiletut on tosi helppoja tehdä gluteenittomina.

Vierailija
75/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä korvaa, jätä vaan pois. Jauhelihakastikkeeseen vähemmän nestettä, niin ei tarvi suurustaa, tai syö ilman kastiketta.

Olen jättänyt pois mutta lapset eivät tykkää ja korkeintaan maistavat ja haukkuvat pahaksi. Pelkkää perunaa ja riisiä eivät kasvisten kanssa syö, joten oon kokeillu kaikkea. Exä on kauhuissaan tilanteesta.

Ajassa, jossa jauhelihakastike on 95% lapsille ja nuorille yhtä kuin bolognese, tää tuntuu vähän keksityltä.

Vierailija
76/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap:n lapsia. En minäkään söisi rieskoja, joissa on perunajauhoja. Puhumattakaan perunajauhoilla sotketusta jauhalihakastikkeesta. Gluteenittomiin perunarieskoihin kannattaa käyttää gluteenitonta jauhoseosta ja laittaa joukkoon yksi kananmuna, jonka avulla rieskat pysyvät paremmin kasassa. 

Yrittäkää nyt ymmärtää, et en ole ammatiltani kokki ja ensimmäisen kerran kokeilin leipoa ja kokata vehnättömästi. Esikoinen tuumasi juuri, et voitaisiin kokeilla perunarieskoja ohjeellasi että kiitosta sulle.

Vierailija
77/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kylläpä ottaa koville. Isälläni on keliakia ja kotonani on aina tehty aivan normaalia kotiruokaa. Teen aina gluteenitonta jauhelihakastiketta, kun olen tottunut, maistuu oikein hyvältä.

- Kulota sipuli ja paista jauheliha, lisää 2 dl ruokakermaa, 1 rkl soijakastiketta, lihaliemikuutio, yrttejä, mustapippuria ja tummaa maizenaa, lisukkeena perunat/muussi ja vaikka porkkanaraaste

- Jauhelihakeitto, kanakeitto, kasvissosekeitto ja makkarakeitto hyviä

- Erilaiset kiusaukset sopivat hyvin

- Pasta bolognese

- Tee itse gluteenittomia kaurasämpylöitä gluteenittomista kaurahiutaleista.

- Tee erilaisia kanakastikkeita ja riisiä. Googlaamalla löydät vaikka mitä reseptejä.

- Pinaattiletut on tosi helppoja tehdä gluteenittomina.

Jäi täsmentämättä, että gluteenitonta soijakastiketta.

Vierailija
78/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä saa sinut ajattelemaan, että gluteeniton tarkoittaa sitä, ettei voi syödä lihatuotteita, maitotuotteita, kasviksia, juureksia, riisiä, perunaa jne. jne.? 

Sä voit syödä mutta mä olen allerginen maidolle ja suurimmalle osalle kasviksista. Jo ennen tätäkin oli haastavaa löytää sopivaa syötävää. Mun allergialista on pitkä kuin kiinan muuri ja lisää tulee. Just tänä kesänä tajusin, että tomaatikaan ei enää sovi.

Vierailija
79/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakialiiton sivuilla on hyvää tietoa sairaudesta sekä kattava reseptipankki edullisista gluteenittomista leivonnaisista ja ruuista. Totta kai gluteenittomat tuotteet ovat kalliimpia kuin halvin vehnämössö, mutta ei gluteeniton ruokavalio mitenkään tolkuttoman kalliiksi tule. Kannattaa painottaa luontaisesti gluteenittomia tuotteita niin ei tarvitse niin paljon hintavampia "korvikkeita". 

Vierailija
80/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jauhelihakastikkeen voi tehdä paseerattuun tai murskattuun tomaattiin, yrttimausteita, vähän parmesaania niin jo maistuu.

Ja jos haluaa sen ruskean kastikkeen, niin silloin kannattaa käyttää Maizena suurustetta ruskeille kastikkeille ja patoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi