Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Molemmilla lapsille todettiin keliakia ja olen järkyttynyt miten kalliita tuotteita ovat!

Vierailija
25.07.2024 |

Ajattelin maksattaa lasten ruokailut exällä, koska en todellakaan ala vaihtamaan vehnätuotteita pois ja maksamaan itseeni kipeeksi ylihinnoitetuilla tuotteilla. Yritin kokata perunaa ja jauhelihakastiketta perunajauhoista, mutta lapset valittaa etteivät tykkää eikä maistu hyvälle. Mistä ne molemmat nyt tuonkin taudin sai eikä vtttu siihen ole parannusta. Ei meidän eikä exän suvuissa ole. Kaveri kertoi, että joskus olisi saanut rahallista tukea, mutta eipä enää saa. Onneksi!! Luojalle kiitos kohta alkaa koulu, joten siellä saavat syödä ylikalliita ruokia. Jos ravintolassa tilaat ja sanot, että keliakia niin hinta nousee sielläkin just joo!! Oon ihan poikki, kun kaupassakin saa kyylätä jokaikisen tuotteen vehnää tungetaan joka paikkaan ja ei nuo mukulat sitä voi syödä ja ovat vielä nirsoja ettei mikään kelpaa.

Exän kaa väännetään kumpi maksaa ja mitä eikä kumpikaan halua osallistua ja exälläkään ei ole varaa noin ylihintaisiin mössöihin. Lapset itkee kun pelkkä peruna ei kelpaa, vaikka parhaani ohjeen mukaan yritin kokata mut omastakin mielestä maistui ihan pskalta, joten ei ihme ettei mukulat syö. Kaikki muutenkin kallista niin nyt vielä ökykallista ruokkia lapset ja sydäntä riistää kun joutuu kieltämään perinteiset viikonloppuherkut, jädetuutit sun muut.

Mihin noiden hinta perustuu? Niidenhän pitäis olla halvempia kuin perinteiset vehnätuotteet, mut ei.

Kommentit (292)

Vierailija
81/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap:n lapsia. En minäkään söisi rieskoja, joissa on perunajauhoja. Puhumattakaan perunajauhoilla sotketusta jauhalihakastikkeesta. Gluteenittomiin perunarieskoihin kannattaa käyttää gluteenitonta jauhoseosta ja laittaa joukkoon yksi kananmuna, jonka avulla rieskat pysyvät paremmin kasassa. 

Yrittäkää nyt ymmärtää, et en ole ammatiltani kokki ja ensimmäisen kerran kokeilin leipoa ja kokata vehnättömästi. Esikoinen tuumasi juuri, et voitaisiin kokeilla perunarieskoja ohjeellasi että kiitosta sulle.

Ei tarvitse olla ammatiltaan kokki. Riittää, että osaa käyttää googlea. Tuon "ohjeeni" ole löytänyt ihan googlaamalla "gluteeniton perunarieska muussista". Netissä on useita pelkästään gluteenittomia ohjeita tarjoavia ruokablogeja ja keliakialiitolla on omilla sivuillaakin paljon hyviä ruokaohjeita. Ei kannata lähteä mutuilemaan, kun on helposti saatavilla toimivia ja testattuja ohjeita. 

Vierailija
82/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä AP tietää ettei itsellä tai exällä ole keliakiaa? Keliakia on perinnöllistä ja se voi ilmetä täysin oireettomana. Jompi kumpi teistä vähintään kuitenkin kantaa kyseistä geeniä mukanaan. Suosittelen käymään keliakia-verikokeessa, josta näkyy onko arvot koholla. (Suosittelen uusimaan kokeen aina silloin tällöin, esim parin vuoden välein).

Itsellä on kaksi sisarusta, joilla molemmilla puhkesi keliakia lapsena, alakouluikäisenä. Itsellä puhkesi 30v:nä aikuisiällä. Äidilläni keski-ikäisenä. Se voi puhjeta missä iässä tahansa.

Joo, se on aika ikävää että ruoka on kalliimpaa. On itseäkin ärsyttänyt pihinä ihmisenä. Kannattaa kilohinnat vertailla tarkasti ja suosia isoja kauppoja, gluteenittomissa tuotteissakin on hinta-eroja. Facebookin Keliaryhmästä saa ruuan tekoon vinkkejä. Mutta tilanteen kanssa on pakko elää sellaisena kuin se on, ruokavalion noudattamatta jättäminen on aika vaarallista terveydell

Kuules ku on testattu mut ja exä, eikä kenelläkän suvuissa ole keliakiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki gluteenia sisältävät asiat ovat itseasiassa turhia. Niiden käyttö on tottumiskysymys ja siitä voi totutella pois.

Selvitä, kestääkö suoli (gluteenitonta) kauraa. Muita käyttökelpoisia viljoja ovat teff ja tattari.

Ehkä sulle mutta me muut kyllä tarvitaan muutakin kuin marjoja ja siemeniä.

Mikä saa sinut ajattelemaan, että gluteeniton tarkoittaa sitä, ettei voi syödä lihatuotteita, maitotuotteita, kasviksia, juureksia, riisiä, perunaa jne. jne.? 

Sä voit syödä mutta mä olen allerginen maidolle ja suurimmalle osalle kasviksista. Jo ennen tätäkin oli haastavaa löytää sopivaa syötävää. Mun allergialista on pitkä kuin kiinan muuri ja lisää tulee. Just tänä kesänä ta

Ketjun aiheena ei nyt ole sinun allergiasi, vaan keliakia. Keliakia ei estä muuta kuin gluteenin syömisen. 

Vierailija
84/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki gluteenia sisältävät asiat ovat itseasiassa turhia. Niiden käyttö on tottumiskysymys ja siitä voi totutella pois.

Selvitä, kestääkö suoli (gluteenitonta) kauraa. Muita käyttökelpoisia viljoja ovat teff ja tattari.

Ehkä sulle mutta me muut kyllä tarvitaan muutakin kuin marjoja ja siemeniä.

Mikä saa sinut ajattelemaan, että gluteeniton tarkoittaa sitä, ettei voi syödä lihatuotteita, maitotuotteita, kasviksia, juureksia, riisiä, perunaa jne. jne.? 

Sä voit syödä mutta mä olen allerginen maidolle ja suurimmalle osalle kasviksista. Jo ennen tätäkin oli haastavaa löytää sopivaa syötävää. Mun allergialista on pitkä kuin ki

Oletpa epäystävällinen. Mitäs sitten kyselet mun ajatuksistani.

Vierailija
85/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sitä kysyin, että sinä et näyttänyt ymmärtävä, mitä tarkoittaa gluteeniton. Turhaan pillastut siitä, että nyt ei puhut sinusta, vaan ap:n lasten keliakiasta. 

Vierailija
86/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap:n lapsia. En minäkään söisi rieskoja, joissa on perunajauhoja. Puhumattakaan perunajauhoilla sotketusta jauhalihakastikkeesta. Gluteenittomiin perunarieskoihin kannattaa käyttää gluteenitonta jauhoseosta ja laittaa joukkoon yksi kananmuna, jonka avulla rieskat pysyvät paremmin kasassa. 

Yrittäkää nyt ymmärtää, et en ole ammatiltani kokki ja ensimmäisen kerran kokeilin leipoa ja kokata vehnättömästi. Esikoinen tuumasi juuri, et voitaisiin kokeilla perunarieskoja ohjeellasi että kiitosta sulle.

Ei tarvitse olla ammatiltaan kokki. Riittää, että osaa käyttää googlea. Tuon "ohjeeni" ole löytänyt ihan googlaamalla "gluteeniton perunarieska muussista". Netissä on useita pelkästään gluteenittomia ohjeita tarjoavia ruokablogeja ja keliakialiitolla on omilla sivuillaakin paljon hyviä ruokaoh

Kyllä se kummasti auttaisi jos olis enemmän ruoanvalmistuskokemusta. Keliakia on ikävä tauti.

Vierailija
87/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla ammatiltaan kokki. Riittää, että osaa käyttää googlea. Tuon "ohjeeni" ole löytänyt ihan googlaamalla "gluteeniton perunarieska muussista". Netissä on useita pelkästään gluteenittomia ohjeita tarjoavia ruokablogeja ja keliakialiitolla on omilla sivuillaakin paljon hyviä ruokaoh

Vaivalloista on silti, vaik esikoinen osaakin olla mukana ruuanlaitossa ja yhdessä opetellaan. En tiedä alkaako exä tekemään mitään. Rieskaohjeen löysin netistä, joten ei tarvihe piikitellä. Nää on vaan kaikki niin vaikeaa ja uutta ja oonki huomannu täs lyhyessä ajassa, että keliakiatuotteilla ei ole samalla tavalla sitkosta kuin vehnässä ja ovat usein kivikovia unohtamatta et maistuvat pahalle.

Vierailija
88/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri oli sitä mieltä. Kai mä nyt sitä uskon ennemmin. Eikä fazerilla ole kuin marianneja. Kaikissa muissa on vehnäjauhoja. Ei niitä niin paljon ole. Ei valittavaksi asti.

Maailmassa on aika paljon muutakin karkkitehtaita kun Fazer. Ja on niilläkin Mariannejen lisäks ainakin Turkinpippurit ja  marmeladit. 

Vierailija
89/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sitä kysyin, että sinä et näyttänyt ymmärtävä, mitä tarkoittaa gluteeniton. Turhaan pillastut siitä, että nyt ei puhut sinusta, vaan ap:n lasten keliakiasta. 

Toivottavasti sulla on nyt hyvä mieli kun saat ilkeillä sairaille ihmisille. Kauniita unia.

Vierailija
90/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kylläpä ottaa koville. Isälläni on keliakia ja kotonani on aina tehty aivan normaalia kotiruokaa. Teen aina gluteenitonta jauhelihakastiketta, kun olen tottunut, maistuu oikein hyvältä.

- Kulota sipuli ja paista jauheliha, lisää 2 dl ruokakermaa, 1 rkl soijakastiketta, lihaliemikuutio, yrttejä, mustapippuria ja tummaa maizenaa, lisukkeena perunat/muussi ja vaikka porkkanaraaste

- Jauhelihakeitto, kanakeitto, kasvissosekeitto ja makkarakeitto hyviä

- Erilaiset kiusaukset sopivat hyvin

- Pasta bolognese

- Tee itse gluteenittomia kaurasämpylöitä gluteenittomista kaurahiutaleista.

- Tee erilaisia kanakastikkeita ja riisiä. Googlaamalla löydät vaikka mitä reseptejä.

- Pinaattiletut on tosi helppoja tehdä gluteenittomina.

Jäi täsmentämättä, että gluteenitonta soijakastiketta.

Syökö faijas koskaan raflassa?

Vierailija
91/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kummasti auttaisi jos olis enemmän ruoanvalmistuskokemusta. Keliakia on ikävä tauti.

Etkö sä tähän mennessä ole koskaan kokannut lapsillesi? Ei gluteeniton kokkaaminen ole yhtään sen vaikeampaa kuin tavallinenkaan. Tekee vain ohjeen mukaan. Ei kukaan muukaan saa kokkaustaitoa taivaasta tipautettuna, vaan ihan itse tarvitsee opetella ja ohjeista katsomalla aloittaa. 

Vierailija
92/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se vaikeaa ja tuotteet on käsittämättämän kalliita. Kuitua on tosi vaikea saada riittävästi ja syömisestä on tullut yks hirveä stressi sen jälkeen kun aloin syömään gluteenittomasti. Mieluiten olen syömättä kokonaan sillä lähes kaikki saa vatsan turpoamaan ja voin huonosti.

Mä olen sentään aikuinen ja kärsin näin niin voin hyvin kuvitella kuinka kamalaa se on lapselle. Gluteenittomia karkkejakin kun on tosi vähän.

Kuitua vaikea saada?

Syö päivässä kilo vihanneksia (korvaat niillä perunan, riisin ja pastan), ja pari kourallista pähkinöitä/siemeniä, niin ihan varmasti saat tarpeeksi kuitua. 

Vierailija
93/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee lettuja niin että soseutat banaanin ja yhden kananmunan,paista pannulla rasvassa.

Vierailija
94/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keliakialiiton sivuilla on hyvää tietoa sairaudesta sekä kattava reseptipankki edullisista gluteenittomista leivonnaisista ja ruuista. Totta kai gluteenittomat tuotteet ovat kalliimpia kuin halvin vehnämössö, mutta ei gluteeniton ruokavalio mitenkään tolkuttoman kalliiksi tule. Kannattaa painottaa luontaisesti gluteenittomia tuotteita niin ei tarvitse niin paljon hintavampia "korvikkeita". 

Ostoskorin loppusumma on paljon kalliimpi jos valitsee parhaimpia keliakiatuotteita esim teff on järkyn kallista! Jopa kaura pitää olla keliaakikolle sopivaa eikä elovena enää käy. Jos jätän jauhot ja pastat pois ja laitan tilalle vaan perunaa ja halvinta riisiä niin sitten ehkä pääsee halvemmalla. Ei naurata iso kustannuserä kun kaikki on ylihintaista.

Vierailija
95/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kylläpä ottaa koville. Isälläni on keliakia ja kotonani on aina tehty aivan normaalia kotiruokaa. Teen aina gluteenitonta jauhelihakastiketta, kun olen tottunut, maistuu oikein hyvältä.

- Kulota sipuli ja paista jauheliha, lisää 2 dl ruokakermaa, 1 rkl soijakastiketta, lihaliemikuutio, yrttejä, mustapippuria ja tummaa maizenaa, lisukkeena perunat/muussi ja vaikka porkkanaraaste

- Jauhelihakeitto, kanakeitto, kasvissosekeitto ja makkarakeitto hyviä

- Erilaiset kiusaukset sopivat hyvin

- Pasta bolognese

- Tee itse gluteenittomia kaurasämpylöitä gluteenittomista kaurahiutaleista.

- Tee erilaisia kanakastikkeita ja riisiä. Googlaamalla löydät vaikka mitä reseptejä.

- Pinaattiletut on tosi helppoja tehdä gluteenittomina.

Jäi täsmentämättä, että gluteenitonta soijakastiketta.

Jossain luki, että saisi syödä normaalia soijakastiketta.

Vierailija
96/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä AP tietää ettei itsellä tai exällä ole keliakiaa? Keliakia on perinnöllistä ja se voi ilmetä täysin oireettomana. Jompi kumpi teistä vähintään kuitenkin kantaa kyseistä geeniä mukanaan. Suosittelen käymään keliakia-verikokeessa, josta näkyy onko arvot koholla. (Suosittelen uusimaan kokeen aina silloin tällöin, esim parin vuoden välein).

Itsellä on kaksi sisarusta, joilla molemmilla puhkesi keliakia lapsena, alakouluikäisenä. Itsellä puhkesi 30v:nä aikuisiällä. Äidilläni keski-ikäisenä. Se voi puhjeta missä iässä tahansa.

Joo, se on aika ikävää että ruoka on kalliimpaa. On itseäkin ärsyttänyt pihinä ihmisenä. Kannattaa kilohinnat vertailla tarkasti ja suosia isoja kauppoja, gluteenittomissa tuotteissakin on hinta-eroja. Facebookin Keliaryhmästä saa ruuan tekoon vinkkejä. Mutta tilanteen kanssa on pakko elää sellaisena kuin se on, ruokavalion noudattamatta jättäminen on aika vaarallista terveydell

Keliakia ei ole suoraan perinnöllinen. Sen sijaan alttius autoimmuunitauteihin on perinnöllistä. Suvussa saattaa olla esim kilpirauhasvaivoja, reumaa, diabetesta tyyppiä 1 jne. Mulla on tuo DM1, serkulla keliakia, reumaakin löytyy jne.

Vierailija
97/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keliakialiiton sivuilla on hyvää tietoa sairaudesta sekä kattava reseptipankki edullisista gluteenittomista leivonnaisista ja ruuista. Totta kai gluteenittomat tuotteet ovat kalliimpia kuin halvin vehnämössö, mutta ei gluteeniton ruokavalio mitenkään tolkuttoman kalliiksi tule. Kannattaa painottaa luontaisesti gluteenittomia tuotteita niin ei tarvitse niin paljon hintavampia "korvikkeita". 

Ostoskorin loppusumma on paljon kalliimpi jos valitsee parhaimpia keliakiatuotteita esim teff on järkyn kallista! Jopa kaura pitää olla keliaakikolle sopivaa eikä elovena enää käy. Jos jätän jauhot ja pastat pois ja laitan tilalle vaan perunaa ja halvinta riisiä niin sitten ehkä pääsee halvemmalla. Ei naurata iso kustannuserä kun kaikki on ylihintaista.

Miksi sinun pitää ostaa jotain superkallista teffiä? En ole ikinä sitä käyttänyt, vaikka olen sairastanut keliakiaa jo vuosia. Totta kai kaikesta saa sikakallista, jos valitsee aina kalleimman vaihtoehdon. Gluteenittomat kaurahiutaleet ovat muuten ihan saman hintaisia kuin Eloveenat, joten sen puoleen meni hutiin sinulta. Kannattaa perehtyä asioihin valittamisen sijaan niin löytää hyvinkin edukkaita tuotteita.  

Vierailija
98/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain luki, että saisi syödä normaalia soijakastiketta.

Ei tietenkään saa, kun siinä on vehnää, kuten huomaat tuoteselosteesta. Gluteeniton soijakastike on nimeltään tamariini. Sitä on kieltämättä vähän haastava löytää, mutta isommissa marketeissa ainakin on. 

Vierailija
99/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä sä ainakin oot. Minkään ruoan laittamiseen tai leipomiseen ei tarvi kokin pätevyyttä. 

Kiitos samoin ja terkkuja itkevältä esikoiselta. Mieti vähän mitä sanot. Johan sanoin et on uusi asia, tuli aivan puskista niin en voi kaikkea tietää eikä lapsikaan voi, vaikka osataan googlettaa ja lukea. Maizenasta en tiennyt joten en osannut sitä ostaa.

Vierailija
100/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä sä ainakin oot. Minkään ruoan laittamiseen tai leipomiseen ei tarvi kokin pätevyyttä. 

Kiitos samoin ja terkkuja itkevältä esikoiselta. Mieti vähän mitä sanot. Johan sanoin et on uusi asia, tuli aivan puskist

Et sä sitten googlata osaa, jos Maizena on ihan uusi tuote. Se on kuitenkin yhtä perustuote kuin vehnäjauho. Ollut valikoimissa jo ainakin 1990-luvun alussa, kun olin lapsi eli ei ole edes uutuustuote. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi