Jaakko heitti kylmän kiven!
Kommentit (46)
Niin miksiköhän Jaakon päivä siirrettiin elokuulta heinäkuulle. Mitähän tällä haluttiin. Tähän ei taida moni tietää vastausta, en itsekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin se alkuperäinen Jaakko sen muuten heitti ?
No järveen tietenkin
Mihin järveen, Suomi on tuhansien järvien maa ?
Saimaa
Jaakko kulta, Jaakko kulta *hoilaa*.
Kappas, tämä tuli tänäkin vuonna ennen kuin kesälomat alkoi.
Jaako heitti kuuman kiven tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Niin miksiköhän Jaakon päivä siirrettiin elokuulta heinäkuulle. Mitähän tällä haluttiin. Tähän ei taida moni tietää vastausta, en itsekään.
Varmaan Jaakobin poikien isän valituksesta. Vedet kylmenivät liian aikaisin ja imagohaitta olisi ollut suuri.
Onneksemme kalenterimme on oleellisesti muuttunut siitä, kun tuo sananparsi sai alkunsa. Silloinen Jaakon päivä oli muistaakseni jossain elokuun 5. - 8. päivän seutuvilla. Meillä ainakin on uimavesi vieläkin 24 C asteista, eikä lähipäivinä ole jäähtymistä odotettavissa!
Vierailija kirjoitti:
Mitähän lämmintä se Jaakko itse asiassa tällä kertaa sinne järveen heitti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pissiä lorautti
Vierailija kirjoitti:
Jaakko on tänään heittänyt kylmän kiven veteen. Vanhan kansanviisauden mukaan se tarkoittaa, että kesä taittuu kohti syksyä, ja vedet alkavat jäähtyä.
Tällä kertaa vanha kansa taisi erehtyä, sillä eiliseen verrattuna Jaakko taisi heittää heittää kuuman kiuaskiven veteen ja uimakausi voi vielä jatkua.
Älkää heitelkö kiviä varmistamatta jos siellä on vaikka uimari.
Pian on mätäkuu ja mätäkuussa suomalaiset mätänee lopullisesti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuman kiuaskiven.
Minua surettaa tämä Jaakon kylmänkiven heitto, siihen loppuu minun kesä ja ikävöin jo seuraavaa, en tiedä, miten sen rospuuton, pimeän ja inhottavan vuodenajan rämpii läpi.
Vierailija kirjoitti:
Pian on mätäkuu ja mätäkuussa suomalaiset mätänee lopullisesti!
Mätäkuussa isojen kärpästen ja paarmojen määrä taitaa olla suurimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Ilmatieteen laitos muistuttaa, että vanhan kansan uskomuksen päivä on todennäköisemmin 5. elokuuta, Jaakon päivän tosiasiallinen ajankohta ennen Ruotsissa tehtyä vuoden 1753 almanakkauudistusta.
Huh, mikä helpotus! En ole vielä ehtinyt uimaan. Pelkäsin, että tilaisuus meni jo.
Pitäis päivittää tämäkin sananlasku eli "Maaria heitti sinilevät järveen".
Nyt menet prle sinne uimarannalle. Hieman hidastetusti tiputat pyyhkeen ja itsevarmoin keinuvan askelin astelet veteen.
Niinkuin aikuinen nainen!
Ei tartte edes biksun yläosaa. Menette tuttavaperheen kanssa yhdessä.
Ei se Jaakko sitä kylmää kiveä heittänyt, se oli JIMI, katsokaa kalenteriin!
Vierailija kirjoitti:
Älkää heitelkö kiviä varmistamatta jos siellä on vaikka uimari.
Varmistin, että siellä on uimari, ennen kuin heitin.
Jaska A.D.2024.
Mistä tuo uskomus lähtöisin? Jaakolla kesäloma loppui ja tuumasi, että jos ei hän juhli niin ei kukaan muukaan ja viskasi kiven järveen!