Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pääsitte yli oman vanhemman kuolemasta?

Vierailija
25.07.2024 |

Minkä ikäisenä vanhempasi kuoli?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi siitä pitäisi päästä yli? Ei suru ole mikään asia, josta pitää päästä eroon. Sen kanssa vain opetellaan elämään. 

Kerro miten opetellaan elämään surun kanssa.

Jatkamalla elämää päivä kerrallaan. Eipä siinä oikein muuta vaihtoehtoa ole. 

Ei tuo ole mikään vastaus. Myös suremattomat jatkavat elämää päivä kerrallaan. Emmehän me voi muullakaan tavalla elää.

Kun ei voi elää kuin päivä kerrallaan niin miten muuten kuin päivä kerrallaan elämällä sä sen surusi kanssa aiot elää?

Minä en elä suruni kanssa. Minä elän surussani. Jonkin kanssa eläminen on svetisismi.

Vierailija
42/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni kuoli 39-vuotiaana ja äitipuoli neljäkymppisenä myös. Olin itse silloin lapsi.

Minusta tuo "miten pääsit yli" on aika hassu kysymys. Pääsit yli mistä? Miten sillä ylipääsemisellä tarkoitetaan ja miten se määritellään?

Elämä jatkui, en ole koskaan kokenut kovin voimakasta ikävää tai surun tunnetta, lähinnä ehkä haikeutta tai sitten olen leikkinyt ajatuksella. Millaista elämä olisi jos olisivat elossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni menehtyi 6 vuotta sitten, olin 27. Ei kai tässä ole muuta vaihtoehtoa kuin jatkaa elämää? Tai mitä muuta tälle voisi, ei mitään. Kyllä katkeruutta tulee väistämättä kun muut kertovat siitä mitä tekevät perheenä isovanhempien kanssa. Minun lapseni eivät ikinä edes tavanneet pappaansa, joka olisi ollut niin hyvä isovanhempi.

Miksi katkeruutta? Olisiko hyvä tehdä jotain sille tunteelle?

Vierailija
44/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 14v kun iskä ylläen kuoli 49v vanhana , toivuimme siskon kanssa siinä iässä suht nopeasti, äiti on nyt 89v, tänä vuonna kunto huonontunut ja sai kotipalvelun, olemme tyytyväisiä.

Vierailija
45/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä oli kai 64. Paljon enemmän suretti aikanaan hänen elämänsä kuin kuolemansa. Onnekkaita ovat ne, joilla on jotain surtavaa. 

Vierailija
46/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäni menehtyi 6 vuotta sitten, olin 27. Ei kai tässä ole muuta vaihtoehtoa kuin jatkaa elämää? Tai mitä muuta tälle voisi, ei mitään. Kyllä katkeruutta tulee väistämättä kun muut kertovat siitä mitä tekevät perheenä isovanhempien kanssa. Minun lapseni eivät ikinä edes tavanneet pappaansa, joka olisi ollut niin hyvä isovanhempi.

Hyvähän sun on sanoa jos sulla on omat vanhemmat vielä viisikymppisenäkin etkä koskaan menettänyt ketään.

Vierailija
47/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni kuoli 39-vuotiaana ja äitipuoli neljäkymppisenä myös. Olin itse silloin lapsi.

Minusta tuo "miten pääsit yli" on aika hassu kysymys. Pääsit yli mistä? Miten sillä ylipääsemisellä tarkoitetaan ja miten se määritellään?

Elämä jatkui, en ole koskaan kokenut kovin voimakasta ikävää tai surun tunnetta, lähinnä ehkä haikeutta tai sitten olen leikkinyt ajatuksella. Millaista elämä olisi jos olisivat elossa.

Lapset pääsee yleensäkin helpommin vanhemman kuolemasta yli, jos siis on joku muu hyväntahtoinen huoltaja. 

Vierailija
48/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli vähän aikaa sitten aloitus jossa ap vaikersi ettei kestä ajatustakaan vanhempiensa kuolemasta. Mikä ääliö. Kaikki vanhemmat kuolevat lapsiltaan, elleivät lapset kuole vanhemmiltaan, ja se on kestettävä.

Vierailija
49/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvähän sun on sanoa jos sulla on omat vanhemmat vielä viisikymppisenäkin etkä koskaan menettänyt ketään.

Vanhempani ovat kuolleet jo aikoja sitten. Olen 33.

Vierailija
50/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katkeruus ei kannata

Vierailija
51/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheeseen liittyvä artikkeli, vaikka siinä on maksumuuri. Ryhtyi kukkakauppiaaksi ja kohtasi suuren surun https://www.aamulehti.fi/ihmiset/art-2000010586498.html

Ehkä parempi etten pääse lukemaan artikkelia, itkisi vaan lisää.

Vierailija
52/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpotus se oli. Kamalaa katsoa läheisen kitumista. Toinen vanhemmista toimi omaishoitajana. Pelkäsin, että hänkin nääntyy hengiltä. Suruvuodesta selvittyään hän on saanut elää hyviä vuosia jo lähes 10 vuotta. Reilu 9kymppinen nyt. 

Vierailija
53/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä oli vähän aikaa sitten aloitus jossa ap vaikersi ettei kestä ajatustakaan vanhempiensa kuolemasta. Mikä ääliö. Kaikki vanhemmat kuolevat lapsiltaan, elleivät lapset kuole vanhemmiltaan, ja se on kestettävä.

Joo, ja jos puoliso tai lapsi kuolee niin sekin on vaan kestettävä. 

Vierailija
54/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi siitä pitäisi päästä yli? Ei suru ole mikään asia, josta pitää päästä eroon. Sen kanssa vain opetellaan elämään. 

Kerro miten opetellaan elämään surun kanssa.

Hyväksymällä suru. Ja se,  ettei se välttämättä koskaan lopu.

Vierailija
55/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ja jos puoliso tai lapsi kuolee niin sekin on vaan kestettävä. 

Niin on, eikä siitä tarvitse päästä yli.

Vierailija
56/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti kuoli 56 vuotiaana, olin silloin 23 vuotias. Isä kuoli 68 vuotiaana ja itse olin 33 vuotias. Onhan se iso menetys kun vanhemmat kuolevat. Mutta elämän täytyi jatkua. Surua oli silloin ja suru on ajan kanssa muuttanut muotonsa kaipaukseksi ja muisteluksi. He ovat ajatuksissa, ja kiitollisuudella muistelen heitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi