Miksi ihmiset puhuvat, että ei pysty kuluttamaan enää?
Kommentit (64)
Ei tuota ainakaan kaljaterassilla huomaa
Vierailija kirjoitti:
Millasta on kaljaterassilla nykyään? Viimeksi olin tammikuussa vuonna 2023 ja join yhden olusen.
No ei ole varaa, kaikki menee mitä tulee. Ja silti kuun viimeisellä viikolla pitää laskea lantteja, jos pystyis vaikka kaupas käydä. Yleensä ei. Kaurapuuro ja linssikeitto on tullu tutuksi ruuaksi. Keripukki uhkaa.
Voihan sitä olla porukkaa mutta miten sitten on ostamisen laita kun lähinnä sitten seuran takia tullaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millasta on kaljaterassilla nykyään? Viimeksi olin tammikuussa vuonna 2023 ja join yhden olusen.
No ei siellä montaa viitsi ottaa, kun perustuopin hinta on 8e. Yhdet voi juoda ja sitten kotiin/puistoon. Näin ainakin alkukesästä toimi moni muukin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on vähän hämärän peitossa eräs asia. Tälläkin palstalla on suurin osa lähes velattomia ihmisiä joilla menee paljon kuukaudessa säästöön jne. Joten olisi varaa kuluttaa. Sitten on 350 000 ihmistä joilla on luottohäiriöitä. Tässä on joku epäsuhta eli joko tällä palstalla valehdellaan rutosti tai sitten ne eivät kehtaa kirjoittaa tänne joilla on velkoja. Palstaa lukemalla saa kuvan että ihmisillä menee todella hyvin taloudellisesti.
Tietysti ne ihmiset aina kirjoittavat joilla menee hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei siellä montaa viitsi ottaa, kun perustuopin hinta on 8e. Yhdet voi juoda ja sitten kotiin/puistoon. Näin ainakin alkukesästä toimi moni muukin.
Noin minäkin olen aina tehnyt. Otan kotoa mukaan termopussin ja siihen kylmäkallen ja pari tölkkiä. Sitten kävelen ympäri kaupunkia ja istahdan jollekin penkille katselemaan ihmisiä ja maisemia. Aivan yhtä mukavaa, mutta halvempaa kuin terassilla istuminen.
Vierailija kirjoitti:
Kuluttaminen on haitallista ympäristölle. Se on hyvä vaan että luonto säästyy. Mä tein ite hukkapätkistä muksuille lelutkin. Ja sitten jos ostan, niin kotimaista, ei määrä vaan laatu. Ei ole meidän tehtävä tukee kiinan autoritääristä "kansan" tasavaltaa.
Sehän riippuu aivan siitä mihin kuluttaa. Laadukas ravintola-annos saattaa olla ympäristön kannalta parempi kuin kotona kokkailu. Hieronta ei kuluta juuri mitään. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on vähän hämärän peitossa eräs asia. Tälläkin palstalla on suurin osa lähes velattomia ihmisiä joilla menee paljon kuukaudessa säästöön jne. Joten olisi varaa kuluttaa. Sitten on 350 000 ihmistä joilla on luottohäiriöitä. Tässä on joku epäsuhta eli joko tällä palstalla valehdellaan rutosti tai sitten ne eivät kehtaa kirjoittaa tänne joilla on velkoja. Palstaa lukemalla saa kuvan että ihmisillä menee todella hyvin taloudellisesti.
Tietysti ne ihmiset aina kirjoittavat joilla menee hyvin.
Aivan kuin nekin, joilla ei mene. Suurin osa ihmisistä kuitenkin sijoittuu niiden välimaastoon gaussinkäyrän mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä edelleen näkyy ravintoloissa, vaatekaupoissa ja elokuvateattereissa väkeä.
Itse tosin juuri katsoin Deadpool&Wolverine leffaan lippuja, mutta hintataso oli sellainen etten viitsikään. Pojan kanssa jos olisimme menneet leffateatteriin, niin kustannus sama kuin striimipalvelusta maksaa 2-3 kuukaudesta. Tätä kulutuksen optimointia vahvasti menossa.
On se nyt kuitenkin ihan eriasia katsoa uutuus leffa teatterissa kun kotona suoratoisrosata myöhemmin
Onhan se. Mutta ei se elokuvakokemus ole 20e arvoinen. Osa asioista on sellaisia, että ei niistä vain huvita maksaa niin paljon mitä niistä pyydetään. Leffat ja Hesburger on tällaisia. Periaatteessa olisi varaa maksaa se 20e siellä käymisestä, mutta ei se vain ole sen arvoista.
<
Leffahinnat ovat kyllä tasoon nähden ihan liian korkeat. Ei välttämättä ole huippukokemus se, että elokuvateatterissa äänet ovat ihan järkyttävän isolla. Perheen nuorisokin kysyy toisiltaan elokuviin mennessään, että "otitko korvatulpat mukaan? " Mitä ihmettä? Kukahan niitä äänitasoja valvoo? Tämäkin rajoittaa elokuvissakäyntiä, ei vain hinta.
Asiakkaita voi olla edelleen hyvin, mutta keskiostos voi muuttua rajusti. Mikäli ennen kävi kahvilassa ja otti kahvin+syötävän, niin nyt ottakin pelkän kahvin. Loppulaskusta katoaa yli puolet. Baarissa otti kaksi olutta, niin nyt pärjää yhdellä, kulutus puolittui.
En pysty kuluttamaan, koska en keksi mitään mihin kuluttaisin. Hyvä palkkainen duuni hankittu nuorena, joten pääsi aika nopeasti (tarpeeksi hyvän) asunnon omistamiseen kiinni ja sai ostettua auton, jolla on jopa vaihtoarvoakin ja on säästetty pesämunaa, jolloin ei haittaa työttömyyskään ihan heti. Turhaa kuluttamista en ymmärrä. Miksi pitää rahaa käyttää, jos ei tee mieli? Oli se syy sitten, että kaikkea jo on tai että tuntuu hulluudelta maksaa ravintolassa pihvistä 32 euroa, kun saman saa kotona kympillä.
Minä en osta ostamisen, kuluttamisen tai talouskasvun nostamisen vuoksi yhtään mitään. Minulle luontoarvot on tärkeämpiä kuin osakkeenomistajien salkun kasvattaminen. Lisäksi olen kokenut sen, että ilmoitetaan "tänään loppuu firman toiminta, kaikki koko Suomesta irtisanotaan nyt". Eli pitää olla vähän varaa kiinteisiin kuluihin ja ruokaan joka tapauksessa. Käytän välillä rahaa palveluihin ja konsertteihin yms. mutta en osta tavaraa. Enemmän olen vähentämässä sitä. En uusi mitään niin kauan kuin "entinen on ihan hyvä vielä". Minulla jää joka kuukausi vähän palkasta säästöön ja saa jäädä. Myös vanhana tulot laskee, joten säästöjä voi käyttää akuutteihin tarpeisiin ja lääkkeisiin, jos niitä tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Minulla olisi varaa kuluttaa, mutten halua. Ravintolassa ja vaikka leffassa käyn välillä, kun on lounasetu ja virike-etuakin 400 euroa vuodessa. Minulla on säästöjä omasta vapaasta halustani. Nyt näyttää siltä, että niitä on kerrytettävä eikä käyteltävä.
Miten joillakin ei riitä rahat? Ymmärrän kyllä matala-palkkaiset, mutta siis tienasin itsekin aikoinaan 1500 € kk (kaikki palkat ilmoitan bruttona), sitten siitä hieman ylöspäin, lopulta todella pitkään n. 2100 € + välillä ilta + yölisät. Nykyään tienaan mediaanipalkan, 3200 €, verran. On asuntolaina, auto, mp, jaettu vene (ja nuo huolletaan itse) yms. Pystyn maksamaan noita kaikkia + elämään silloin tällöin. Ihmiset täälläKÄÄN eivät tajua, että ne henkilöt, jotka aina tuhlaavat rahansa kaikkeen turhaan, ovat aina niitä köyhimpiä. Itse käytän vain 220 € ruokaan/päivittäistavaraan per kk keskimäärin ja kyttäilen kilohintoja ja pinnoja aina kun käyn kaupassa. Nuo "köyhät" eivät tee näin koskaan, vaan käyttäytyvät kuin maailman omistajat. Ja sit mitään ei muutenkaan säästetä ja sijoiteta, vaan tuhlataan ja otetaan osareita. Se muutaman tonnin autokin ostetaan osareilla. Hulluimmat ostavat uuden auton osareilla, jolloin maksavat vuosia siitä, että saavat sit myöhemmin myytyä sen huonolla hinnalla ja pahimmillaan saattavat myytyäänkin joutua vielä niitä osareita maksamaan. Sijoituksissa tuokin turha kuluerä olisi toisin päin, elikä raha tulisi itselleen osinkoina tai arvonnousuna. Mut se on niin ihanaa consuumaa ja olla ajattelematta yhtään mitään, että voi sit tulla vauva-palstalle itkemään köyhyyttään!!!
Juuri luin Ylen juttua vuodelta 2015 jossa lapsiperheen äiti valitteli, ettei voi ostaa kaupasta mitä haluaa, kun on niin tiukkaa. Eli sama valitus on aina, ei vain tämän hallituksen aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Hassua. Tätä samaa palstaa lukemalla mulle taas on tullut käsitys, että on täysin yleistä "tili tuli, tili meni" tyyppinen elämä. Ennen häpesin sitä, miten huonosti tulimme toimeen vaikka ihan hyvät tulot molemmilla, mutta olen tajunnut, että niin on useimmilla, ainakin jos on lapsia, toisella työttömyyttä, sairautta tms.
Vierailija kirjoitti:
Meillä olisi vara kyllä kuluttaa enemmän, mutta mietitään hyvin tarkkaa jokainen euro, koska tämän hallituksen aikana eletään hyvin epävakaita aikoja, eikä tiedä mitä tulevaisuus tuo ja siihen pitää varautua ja olla rahaa. Esim. autoa ei ole vaihdettu uudempaa, eikä käydä ulkona syömässä, ostetaan tavaraa yhä vähemmän ä, korjataan vaatteet jne.
Työttömyyden mahdollisuus on todellinen ja saako enää vuoden päästä työttömyysturvaa, samoin julkista terveydenhoitoa, jos sattuu taparurma tai sairastuu, kun kuitenkin molemmat ollaan lähes viisikymppisiä. Kukaan ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan ja tämä hallitus keksii.
Persujen alekaljat eivät paljon lohduta, jos kolme tölkkiä saa kahden hinnalla, kun alkoholia ei juuri käytetä ja silloinkin ne tuodaan ulkomailta, samoin muut välttämättömät tavarat, kuten vaatteet, kun tehdään lomamatkoja.
Näin se on. Keskituloisilla ei ole enää perusturvaa. Niinpä talous seisoo kunnes hallitus vaihtuu ja voi taas luottaa omaan ja valtion talouteen.
Kiitos orpopurra.