Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidättekö suihkua auki koko suihkussa olemisen ajan?

Vierailija
25.07.2024 |

Olen ihmetellyt kun jotkut valittavat suurista vesilaskuista, että saattaa tulla normaalin ennakkovesimaksun päälle kerrostalossakin satojen eurojen lisälasku vuoden lopuksi. Jotkut ensinnäkin läträä suihkussa todella kauan, niin pidättekö myös hanaa auki koko suihkun ajan? Eihän siinä tarvitse kuin kastella vartalo, saippuoida ja huudella. Tuon hommanhan pitäisi olla helposti tehtynä yhteensä 2-3 minuutin veden laskemisella. Kolme minuuttia on jo paljon.

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En katkaise vettä tai palelen ja koska Suomessa joutuu palelemaan suurimman osan vuodesta niin haluan nauttia edes kuumista pitkistä suihkuistani. Ja koska en matkustele ulkomaille niin en usko kuumien suihkussa käyntieni vaikuttavan ilmastonmuutokseenkaan. Kyllä elämässä pitää olla edes jotain hyvää ja minulle ne on kuumat pitkät suihkut. 

Eipä siinä mitään kunhan maksaa hupinsa itse. Kalliista vesimaksuista valittaminen on myös aika turhaa kun on itse valinnut sen ison kulutuksen. Ymmärrän kyllä palelun, itse lämmitän talvisin usein saunaa ettei tartte palella, maksaa sekin mutta sen olen valmis maksamaan. 

Vierailija
62/70 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Olin joskus säästeliäs ja ekologisuutta edistävä eli pistin hanan kiinni shampoon ja saippuan käytön ajaksi. Mutta lopetin, kun jossakin naapuriasunnossa asuva tai oleileva äijä ilmaisi äänekkäällä puheellaan tarkkailevansa kylpyhuoneestani  kuuluvia ääniä. 'Vieläkö se laittaa suihkun kiinni.' 

Tässä talossa asutaan hullujen keskellä. Onkohan se äijä ollut siellä mistä huuteli muna kädessänsä. Hulluja ja kipeitä. Täällä on huudeltu näin: lähe nyt jo h uoraa maan.

Samaten syys- ja talviaikaan iltojen pimeydessä piha-alueella kulkiessa saattaa joutua noitten hullujen huutelujen kohteeksi. No, toki talon pihapiirissä on yks tai kaks asuntoa joiden ikkunoista kahjot huutelevat kesäisinkin. Päihdetyypoejä. Rasvakettinen kamaprinsessa poikaystävineen muun muassa.

Varsinaissuomalainen slummi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä tajunnut, miksi veden pitäisi valua myös saippuoinnin ajan. Mä ainakin saippuoin kunnolla joten siks ajaksi hana kiinni, sehän on hankalaakin muuten. Joskus talvella on ihana olla ihan vähän pidempään lämpimässä suihkussa, mutta en tajua miksi siellä pitäisi hirmukauan seistä. Ärsyttääkin jos joku ehdoin tahdoin tuhlaa vettä, vaikka en minäkään mitään ennätyslyhyitä suihkuja ota.

En minäkään ymmärrä miten voi pestä tukkansa veden valuessa päälle koko ajan. Eikö ole helpompi vaan sammuttaa se suihku?

Vierailija
64/70 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös olekin aika hölmön tuntuista seistä suihkussa, josta ei tule vettä?

Vierailija
65/70 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan katkaise. Jos katkaisee suihkun shampoiden ja suihkugeelien levittämisen ajaksi, suihkusta tulee aluksi taas epämääräisen lämpöistä vettä ja lämpötilan säätely alkaa taas alusta. Se ei siis säästä vettä yhtään vaan päinvastoin taitaa kulua enemmän. Ei sillä ole vesilaskuun näköjään mitään merkitystä, vesiennakoista on meille aina tullut palautusta.

Vinkki JOS haluat säästää vettä. Kun pesee hiukset ensimmäisenä pää alaspäin kastelematta vartaloa, niin voi käyttää myös sitä epämääräisen lämpöistä vettä hiusten kasteluun ja huuhteluun.

Kylmää vettä päähän ja niskaan, hhrrr. Tuo ei toimi kuin pahimmilla helteillä.

Nytkö se olikin kylmää?

Voi voi tuota nykyihmisten loistavaa luetunymmärrystä! Se suihkun katkaisemisen jälkeen heti avaamisen jälkeinen epämääräinen vesi on yleensä niin kylmää, että lämpöä saa säädellä eestaas tai seistä odottelemassa, että se lämpiää edellisen suihkuveden lämpöiseksi. Ei ole siis minkäänlaista järkeä katkoa suihkuvirtausta shampoiden ja saippuoiden levittämisen ajaksi.

Vierailija
66/70 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä. Mä pidän suihkun yleensä kädessä. Tapa juontuu siitä, että en pese hiuksiani joka kerta ja noin ne saa helpommin pidettyä kuivina. Mutta kun olen siihen tottunut, en pidä suihkua ylhäällä silloinkaan, kun on hiustenpesukerta.

Vierailija
67/70 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös olekin aika hölmön tuntuista seistä suihkussa, josta ei tule vettä?

Todellakin. Lisäksi on hölmöä lukea ihmisten säästämistä muutamasta vesitilkasta, kun muuten eletään yli varojen. Aika moni vedensäästäjä säästäisi enemmän, kun jättäisi sen ylenmääräisen kiinakrääsän ja pikamuodin ostamatta niin itselleen kuin lapsilleenkim. Muutama kosmetiikkapurkki vähemmän auttaa myös.

Vierailija
68/70 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vesi maksaa sen 30/hlö/kk käytti sitä tai ei. Me lutrataan ihan reippaasti.

Tiedätkö, että taloyhtiöissä seurataan veden kulutusta ja sen mukaan määräytyy vesimaksut. Jos vedenkulutus pienenee taloyhtiössä, silloin myös vesimaksut €/kk/hlö pienenevät. Teidän taloyhtiössänne taitavat muutkin lutrata ihan reippaasti sillä vedellä koska vesimaksu on noin iso.

Vierailija
69/70 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Katkaisen saippuoinnin ja hiustenpesun ajaksi. Joka vuosi saan n. 100€ vesimaksuja takaisin

Minä saan saman takaisin, vaikka en katkaisekaan suihkua välillä. Säästö on näköjään ihan marginaalista, eli se ja sama katkotko sitä vettä vai et.

Veden hinta vaihtelee paljon sen mukaan, miten se on päätetty hinnoitella. Ja myös vesiennakko vaihtelee. Se selittää ison osan näistä palautuksista ja lisäperinnöistä.

Meillä kylmä vesi 4e/kuutio ja lämmin 10e/kuutio. Ennakkoa maksetaan 18e/hlö.  Jos kulutus on noin 100 l/päivä, tuo ennakko riittää (yksi kuutio lämmintä ja kaksi kuutiota kylmää). 100 litraa päivässä on pieni vedenkulutus!

Vierailija
70/70 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vesi maksaa sen 30/hlö/kk käytti sitä tai ei. Me lutrataan ihan reippaasti.

Tiedätkö, että taloyhtiöissä seurataan veden kulutusta ja sen mukaan määräytyy vesimaksut. Jos vedenkulutus pienenee taloyhtiössä, silloin myös vesimaksut €/kk/hlö pienenevät. Teidän taloyhtiössänne taitavat muutkin lutrata ihan reippaasti sillä vedellä koska vesimaksu on noin iso.

Totta. Meillä taloyhtiössä seurataan vedenkulutusta ja huomattiin vedenkulutuksen litraa/henkilö/vuorokausi olevan reippaasti keskiarvoa korkeammalla. Vedenkäytöstä, sen säästämisestä siis, tehtiin kampanjatietoisku ja jo vuodessa päästiin likemmäs keskiarvoa ja kahden vuoden jälkeen oltiin alle keskiarvon. Vesimaksu pieneni kahden vuoden aikana viisi euroa eli 60€/hlö/vuosi. Sillä rahalla maksaa jo muutaman sähkönkulutuslaskun kerrostalossa. Jos kyseessä esim neljän hengen talous, säästö 240€/vuosi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi