Lapsi itkee joka päivä ennen päiväkotiin menoa
Roikkuu voimalla auton penkissä kiinni ja itkee. Jää itkien hoitoon ja kun haen niin juoksee heti mun syliin ja itkee. On oikeasti toisessa päiväkodissa, mutta päiväkoti on kesäsulussa, joten on kesän ajan tuolla. Toisessa ei ollut tällaista. Tuntuu pahalta jättää hänet sinne. Lapsen päässä on myös iso vekki josta kukaan hoitaja ei tiedä mistä se on tullut.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vie toiseen päiväkotiin
Se on suljettu. Elokuussa aukeaa. Toivottavasti silloin kaikki menee hyvin.
No osaako se muksu itse kertoa että mikä on?
Ei kuulosta hyvältä. Ota yhteys johtajaan?
Onneksi kohta pääsee omaan päiväkotiinsa.
Onko aamuisin liian kiire? Väsymys? Onko lapsi liian pieni tarhaan. Onko lohdutettu, juteltu ja halattu. Rohkaistu. Onko se paikka ihan väärä, joku tekee pahaa siellä? Pystyykö puhumaan yhtään. Kesällä olisi hyvä olla kotona lapsen lomalla ja ehkä muutenkin koti on joillekin parempi paikka. Onko mummo tai toinen vanhempi kotona kesällä.
Päivystävät päiväkodit voivat olla lapselle tosi stressaavia kokemuksia. Välttämättä tuttuja hoitajia ei ole ollenkaan, lapsia voi olla jopa useista päiväkodeista samassa ryhmässä, tilat ovat oudot... ym. Ei ihme, että lasta itkettää. Se on silti outoa, että lapsella on vekki josta kukaan ei tiedä mitään. Toki on mahdollista, että lapsi on vaikka kaatunut tai pudonnut eikä uskalla sanoa oudoille aikuisille, että sattuu.
Ota vaikka palkatonta vapaata kunnes oma päiväkoti taas aukeaa.
Vierailija kirjoitti:
No osaako se muksu itse kertoa että mikä on?
Ei. Itkee että en haluu mennä mutta ei osaa kertoa miksi. On 3v.
Vierailija kirjoitti:
Onko aamuisin liian kiire? Väsymys? Onko lapsi liian pieni tarhaan. Onko lohdutettu, juteltu ja halattu. Rohkaistu. Onko se paikka ihan väärä, joku tekee pahaa siellä? Pystyykö puhumaan yhtään. Kesällä olisi hyvä olla kotona lapsen lomalla ja ehkä muutenkin koti on joillekin parempi paikka. Onko mummo tai toinen vanhempi kotona kesällä.
On vähän kiire ja väsymys, mutta niin oli keväälläkin ja silloin jäi ihan hyvin päiväkotiin. Olen lohduttanut ja halannut ja jutellut hänelle. En usko, että kukaan tekee tahallaan pahaa, mutta joku siinä on että hän ei halua sinne mennä. Mun on pakko viedä hänet sinne, jos ei olisi niin en tietenkään veisi.
Kuulostaa ihan normaalilta. Päiväkoti on vieras, lapset vieraita ja aikuiset vieraita. Se on tosi kuluttavaa lapselle ja ikävöi tietysti vanhempia. Vähän kuin aloittaisi koko päiväkodin ihan uudestaan.
Tuo vekkiasia sitten. Miten päiväkodin aikuiset ovat suhtautuneet siihen? Jos ovat olleet kovin pahoillaan ja ottaneet asian tosissaan, ehkä on vain ehtinyt käydä joku nopea vahinko, jota eivät ole nähneet. Ilmeisesti lapsi ei osaa puhua vielä, joten häneltä ei voi kysyä siitä. Jos aikuiset suhtautuvat välinpitämättömästi tai muuten lasten turvallisuus huolettaa, ota yhteyttä päiväkodin johtajaan.
Vierailija kirjoitti:
Päivystävät päiväkodit voivat olla lapselle tosi stressaavia kokemuksia. Välttämättä tuttuja hoitajia ei ole ollenkaan, lapsia voi olla jopa useista päiväkodeista samassa ryhmässä, tilat ovat oudot... ym. Ei ihme, että lasta itkettää. Se on silti outoa, että lapsella on vekki josta kukaan ei tiedä mitään. Toki on mahdollista, että lapsi on vaikka kaatunut tai pudonnut eikä uskalla sanoa oudoille aikuisille, että sattuu.
Niimpä. Ja tuo vekki on kyllä outo. Se on melko syvä ja oli se puhdistettu päiväkodissa, mutta ei kukaan ollut nähnyt mistä se oli tullut. Tuntuu että lapsi on ihan heitteillä ja vailla turvallisen aikuisen huolenpitoa siellä :(
Olen ollut monet päivystykset töissä ja kyllä sanoisin, että lapsista huolehditaan ja heitä valvotaan. Meillä on onneksi tilanne sellainen, että vain oman päiväkodin lapsia valvottavana ja jokainen siis jollakin tavalla tuttu. (Meillä myös huippu työyhteisö eri päiväkotien henkilökunnan kanssa ja yhteisvastuullisuus ulkoillessa toimii erinomaisesti.) Olen ollut töissä myös sellaisessa päivystyksessä, jossa oli alle kolme vuotiaita useasta päiväkodista ja perhepäivähoidosta. Ehdottomasti rankin työkesä. Ja varmasti osalle lapsistakin aika raskasta.
Onko siellä päiväkodissa ketään lapselle tuttua aikuista? Kannattaa jutella henkilökunnan kanssa siitä, että lapsella tuntuu olevan vaikeaa päivystyksessä.
Onneksi päivystys päättyy pian ja lapsesi pääsee takaisin omaan päiväkotiin.
monikulttuurinen päiväkoti
apinoiden planeetta
Voi miten ikävää 🥺 On joku syy, kun lapsi itkee. Surullista. Onko lapsi ollut minkä aikaa tässä päiväkodissa? Onko ollut yhtä itkuinen alusta asti?
Päiväkodin vaihtaminen on lapselle iso muutos ja käytös viestii, että jotain ikävää hoitopaikkaan liittyy. Oletko pystynyt keskustelemaan hoitajien kanssa. Vai ovatko välinpitämättömiä. Voi kun lapsi voisi kertoa, mutta vielä ei ole sen aika.
💛
Oletko kysellyt lapselta esim. Onko hänellä kavereita päiväkodissa, kiusaako joku, onko ohjaajat tasapuolisia, reiluja, mukavia... Olisiko lapsen helpompi nyökätä ja osoittaa näin mieltä painava asia.
Kuulostaa siltä, että joku hyväksikäyttää lastasi. Ottaisin heti pois ja yrittäisin keksiä jonku muun paikan
Onko matupenikoita tässä päiväkodissa? Siitä löytynee syy.
Lapsilla voi alkaa ahdistus/paniikkihäiriö jo ihan pienenä. Lapsi pakotetaan tuntemattomien sekaan päiväksi ja sanotaan että pärjää omillas, ei meitä kiinnosta, se on ultimaattinen hylkäyskokemus.
Vie toiseen päiväkotiin