Miten löytää kanttarelleja?
Seuraan instassa kun porukka löytää pussikaupalla kanttarelleja. Vappu Pimiä vaan keskeyttelee lenkkiään kun sieniä on niin paljon. Minä yritän mennä metsiin, joissa on koivua pääpuulajina ja en löydä yhtään kanttarellia. Miten ihmeessä miitä voisi löytää?
Kommentit (15)
Kanttarelleja tuskin löydät mistään, suosittelen etsimään kantarelleja.
Tekikö ilkeily sinut onnelliseksi kakkonen?" Ihana" elämänasenne sinulla!
Kannattaa kokeilla paikkoja missä on havupuupainotteinen sekametsä alka koivikon reunalta. Itse olen aina löytänyt tuollaisilta paikoilta parhaiten, en niinkään koivupanoitteisesta metsästä. Myös ihan sakeasta kuusimetsästä olen löytänyt paljon kantarelleja, mutta sinne ne nousevat vasta myöhemmin syksyllä.
Ihan sieltä metsästä niitä löytyy
Mutta jos et muuten avuttomuuttasi niitä sieltä löydä, niin mene ja osta torilta
Yleensä kasvaa samoihin paikkoihin. Sekametsä, koivikkoa, kallioilta, kuivuneet ojanreunat...
Mulla on vakkari mustikkametsä, missä törmäsin viime vuonna sattumalta kantarelleihin. Muutamia löytyi ihan sieltä mustikanvarpujen seasta. Oli sen verran isoiksi kasvanut, että näkyi sieltä seasta. Sitten monta päivää kiersin sitä metsää ajatellen, että pakkohan täällä on lisää oltava. Viimein päädyin alueelle, missä on mustikoita, lehtipuita ja heinikkoa. Sieltä sitten löytyi ämpärikaupalla lisää 😅 Siitä heinikkoisesta alueesta ne tuntuu tykkäävän.
Kantarelli kasvaa tosi monipuolisesti, eli ei kannata jumittua vaan niihin koivupainotteisiin metsiin. Olen löytänyt niitä kaiken tyyppisista metsistä, kuivilta ja kallioisilta paikoilta, märästä sammalmaastosta, heinikosta, mustikanvarpujen seasta ja kerranpa niitä nousi ihan kotinurmikollekin.
Eivät ne yleensä koivikossa kasva, maa on yleensä liian ruohikkoista. Parhaiten löytää sekametsistä ja vanhoista kuusikoista, joskus ihan mäntykankaaltakin. Myös tiepohjilta löytyy usein. Koivuja joo pitää olla, mutta ei niitä montaa tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen luullut nimen olevan kanttarelli ja sanon niin, kiitos korjauksesta.
Miksi mikään sieni ei ole nimellä Tantarelli tai Setärelli?
Vierailija kirjoitti:
Tekikö ilkeily sinut onnelliseksi kakkonen?" Ihana" elämänasenne sinulla!
En ole ilkeä, etkö tiedä millaista on autistin elämä?
https://autismiliitto.fi/materiaalia/autismi-lehti/kun-hairitsevat-ajat…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen luullut nimen olevan kanttarelli ja sanon niin, kiitos korjauksesta.
Se sanotaan kanttarelli mutta kirjoitetaan kantarelli.
Pimiä lenkkeilee Viron toreilla. Se on niin hienoo vaan pistää someen valekuvia
Sitten kun paikan löytää, kannattaa sen sijainti laittaa ylös. Löytyvät joka vuosi samasta kohdasta. Viime vuonna eri vahveroita tuli paljon ja tästä vuodesta näyttää tulevan vielä parempi. Minulle on jäänyt hämäräksi, miksi saman metsänkin yhdessä kohdassa kasvaa paljon sieniä ja vieressä aivan samannäköisellä alueella ei mitään.
nostan