G: Mitä teit juuri ennen kun synnytys käynnistyi???
Esikoinen käynnistettiin ja edellisenä päivänä istuin joen rannassa nuotiolla miehen kanssa kauhuissani tulevasta käynnistyksestä...
Toinen lähti itse syntymään 40+5 ja sinä aamuna kävelin 1-vuotiaan esikoisen kanssa lähimetsässä ja istuin hiekkalaatikon reunalla ihmettelemässä onko nää nyt synnytyssupistuksia. Edellisenä päivänä olin tosi nuutunut ja väsynyt ja istuin vaan anopin pihalla puutarhatuolissa ja kirosin mielessäni yliaikaisuutta. Illalla kävin saunassa ja oli siinä sitä mukavaa ässääkin poikkeuksellisesti juuri ed. iltana. Sitä päivää ennen hilluin pari viikkoa yrittäen käynnistää sillä synnytystä. Synnytys alkoi, ehkä sattumalta, vasta kun otin päivän tosi rennosti.
Kolmatta lähtöä odotan kuumeisesti, huomenna on laskettu aika. Kaikkia merkkejä on ollut viikon (kovia supistussarjoja, ärtyisyyttä, vuotoja, limatulppa jne ja kohdunsuu oli jo pe tarkastuksessa 2 cm auki) mutta ei vaan ole päässyt hommiin.
Kommentit (46)
Eli ekasta heräsin lapsivesien menoon ja tokasta synnytys laskettiin käynnistyneeksi kun sairaalassa lääkkeiden voimin nukuin ja lepäsin 4h. Yritin kyllä huhkia käyntiin synnytystä aiemmin, mut kyllä se lepo on paras käynnistäjä mulla ollu... x)
Hulda 21+3
Ekasta oli nukkumassa (35+3). Havahduin, nousin mennäkseni vessaan ja yht' äkkiä lapsivesi valui pitkin reisiä.
Toka lähti rauhallisemmin (38+4). Päivällä selkää vähän särki pyykkejä silittäessäni, mutta kesti jonkin aikaa ennen kuin tajusin, että supistuksiahan ne olivat. Päivä kului, ilta tuli, saunoinkin siinä välissä ja istuin tietokoneen ääreen. Siitä noustessani kuului *poks* ja vedet menivät.
Rv 40+0 illalla puuhasteltiin sitä tunnetuinta " ässää" .
Sen jälkeen nukkumaan, mutta uni ei ehtinyt tulla kun säännölliset supistukset alkoi heti 5min välein klo 22:30. Poika syntyi klo 5:38 :)
Esikko lähti rv 41+0 tarkastuksen jälkeen, kun ylilääkäri oli irrotellut kalvoja tai jotain. Iltapäivällä tuntui ensimmäinen ja siitä 12 h oli poika syntynyt.
Kakkosen sain vauhtiin 39+4, kun lapioin lunta (maaliskuu) postilaatikon edestä ja tienpäästä, että pääsee paremmin pihaan. Selkäsäryllä alkas ja siirtyi mahan puolelle. Poika syntyi taas 12 h ensimmäisestä.
Kolmonen käynnistettiin 40+2 aamulla ja syntyi sitten aamuyöstä.
Hih, elikkä olin juuri kirjoittamassa tälle palstalle kyssäriä limatulpasta, kauanko menee synnytyksen alkuun, kun tulppa alkaa irtoomaa. No, vastaus tuli saman tien kun nousin koneelta. Kävelin muutaman metrin ja sitte kastu housut ja vedet meni. Rv:t oli 34 ja seuraavana aamuna vauva syntyi.
Alkoiko synnytys siis ihan yllättäen noilla viikoilla?
Entä miten vauva voi?Minkä kokoinen oli?Saitko vierihoitoon?Joutuiko olemaan kauan sairaalassa?
Otsikon kysymys on väärin,monta kysymystä siis=)
Kiitos jos viitsit vastata!
leanna
Joo, synnytys alkoi ihan yllättäen. Mulla supisteli (kivuttomasti) rv 20 lähtien, paikat kuitenkin tiukasti kiinni (rv 28 lääkärissä). Supistukset oli laatuaan niin voimakkaita, etten pystyny edes työmatkoja kävelemään (2 kilometriä). Outo juttu muuten, että viikko ennen synnytystä voin aivan loistavasti ja tuntui, että olisin voinu suunnillee kävellä maratonin... No, nyt menee jo asian vierestä. Mutta syytä ennenaikaisuuteen ei siis koskaan löydetty.
Nyt tää meidän vauva on jo 1,5-vuotias reipas taapero. Kasvukehityksessä otti ikätoverinsa kiinni 1-v, motorinen kehitys kulki ihan täysiaikaisen vauvan tahdissa koko ajan.
Syntymämitat oli 2570 g ja 45 cm. Vauva lakkasi hengittämästä ensiparkaisun jälkeen, joten kiidätettiin pikaisesti lasten teholle. Lasten osastolla oli kaiken kaikkiaan reilu 3 viikkoa, teholla vain kaksi ensimmäistä päivää. Kaikki meni loppujen lopuksi hyvin vaikka säikäytys oli kyllä kova.
Sanna-P
Vähän selkää särki, mutta ajattelin sen johtuvan liiasta istumisesta. Sitten kun menin makuulle alkoivatkin supistukset. =)
ja sieltä bikineissä sairaalaan, tosin haettiin sairaalakassi matkalla. Viime kesän helteillä ;)
Iltasella oli tulossa vieras kylään, joten siinä sitten piti tehdä omenapiirakkaa ja siistiä paikkoja. Olin jo pidemmän aikaa nukkunut päiväunet, mutta sinä päivänä ne jäivät väliin.
Sitä piirakkaa syödessä sitten tulivat ensimmäiset mojovat supistukset, jotka tihenivät iltaa ja yötä kohden. Vauva syntyi sitten aika tasan 24 tunnin päästä säännöllisten supistusten alkamisesta. Siinä kerkesi monta kertaa harmittelemaan, että pitikin olla nukkumatta...
Olin käynyt tunnin kävelylenkillä pikkupakkasessa, tein siten vielä lumityöt, hitaasti, mutta varmasti ;) ja majoituin sohvaan katsomaan telkkaria ja odottelemaan miestä kotiin kaverinsa luota. Huomasin, että kylläpäs maha kovettuu aika usein ja aloin seuraamaan tilannetta.
Pikkuhiljaa kovettumiset alkoivat tuntua napakammilta ja sattuakin vähän. Yritettiin mennä nukkumaan vähäksi aikaa, mutta eipä siitä mitään tullut, mies onneksi sai torkahdettua jonkun tunnin. Puolen yön jälkeen lähdettiin sairaalaan.
Rv oli 40+1
ripustelin ihan rauhassa pyykkejä (pieniä vauvanvaatteita) kuivumaan kuivaustelineelle, kun lapsivedet lorahtivat housuun. Vauvan syntymään kului kuitenkin vielä melkein 2vrk, koska synnytystä jouduttiin käynnistelemään.
päivällä siivonnut kylppärin ja pessyt saunan. Alkuillasta lähdettiin miehen kanssa kauppaan ja autosta noustessa lorahti osa lapsivesistä kauppakeskus Jumbon parkkihalliin :D Siitä sitten pikapikaa takasin kotiin, illan mittaan sitten alkoi supistukset. Sairaalaan lähdettiin ysin aikaan. Supistukset loppui sitten siihen. Aamulla synnytys käynnistettiin uudelleen osittain menneiden vesien takia, esikoinen syntyi 19.25. Rv oli 40+5.
Toisen syntymää jo ootellaan, vainoharhaisen lailla jatkuvasti odotan että limatulppa menisi mutta eih! Mutta eiköhän se tosta vielä synny. Supistuksia on tullu lähes koko raskauden ajan. Nyt 36+4.
Moi!
Saunottiin miehen kanssa ja kesken mukavan saunahetken mulle tuli kova kakkahätä ja siinä sitten juoksinkin saunan ja pytyn väliä maha aivan kuralla. Vartti täysistuntosarjatulituksen jälkeen alkoivat tiiviit supistelut ja se olikin sitten menoa :O)
lapsivettä vai ei. Kun se ei tullut mitenkään selvästi vaan alkoi tihkua. Koko pääkaupunkiseutu oli katsomassa Kimiä, sillä taksiin saantiinkin meni 1/2 tuntia, sitten kun päätettiin lähteä sairaalaan...
Esikoinen: Rv 39+4 olimme käyneet saunassa ja käymässä nukkumaan, kun vedet lähtivät lirumaan. Minä innoissani kassia pakkaamaan ja päiväkirjaa kirjoittelemaan, mies nukkumaan. ;) Vauva syntyi seuraavana iltana klo 18.50.
Keskimmäinen: Rv 40+1 aamulla menin sairaalaan Cytotec-kypsyttelyyn, ja sainkin suun kautta yhden tabun kolmessa erässä pitkin päivää. Illalla piti lähteä kotiin nukkumaan, jos synnytys ei olisi käynnistynyt. Päivän vietin sairaalassa portaita kävellen, kirjoja lukien ja päiväkirjaa kirjoitellen, ja iltapalalla vielä mietin, että taidan joutua yöksi kotiin. Vauva syntyi kuitenkin lyhyen rytinän jälkeen klo 23.08.
Kuopus: Rv 39+6 makoilin seiskan uutisia katsellen ja kirjaa lueskellen sohvalla, kun alavatsalla tuntui napsahdus. Kerkisin vessaan kävelemään kun vedet menivät. Vauva syntyi klo 4.45.
alan hommiin, että saadaa vauva ulos. Aamulla kannoin isoimmat kukkaset ulos ja ryhdyin vaihtamaan niihin multaa. Vähän vatsassa nipisteli, mutta ajattelin niitä ilmavaivoiksi. Puolen päivän aikoihin mulla oli normaali neuvola-käynti. Siellä ilmeni, että oli verenpaine vähän noussut. Palasin kotiin ja kantelin isoja ruukkuja ja multasäkkejä ja niin ne supistukset alkoivat siinä voimistumaan ja iltapäivällä irtosi limatulppa. Yöllä klo 11 lähdettiin Kättärille ja tyttö syntyi laskettuna päivänä klo 5 aamulla:)
ja heräsin 23.30 vessaan, kun nousin sängystä niin lapsivedet lorahti lattialle, tyttö syntyi aamulla 6.15.
olin ollut samana iltana vyöhyketerepiassa klo 18.00 jonka vuoksi synnytys käynnistyi(niinkuin oli tarkoituskin)..
niin olin just mennyt nukkumaan,ja kun toinen synnytys alko niin olin just syömässä,ja kun kolmas synnytys alkoi niin tadettiin olla just ruokailtu..
Toisesta oltiin kävelyllä kovassa pakkasessa kun supparit alkoi(rv 39).
Kolmannesta oltiin päästy kaksin syömään ja sain syödessä soiton että vanhempani olivat ajaneet peurakolarin.Kaikki oli hyvin mutta pelästyin ja niin synnytyskin käynnistyi järkytyksestä(rv 40+3)vitsailinkin äidilleni, heitä hakemassa juna-asemalta että varmasti synnytytän ensi yönä kun niin pelästyin.
Nelkku ja viitonen käynnistetty.Joten makoilin synnytyspedillä ennen synnytyksen alkua=)
Nyt toivon että tämä kuudes antaa selkeän merkin synnytyksen alkamisesta,esm vesien meno.Menkööt vaikka kaupan kassa jonossa kunhan on selkeät merkit eikä vääriä hälytyksiä=)
L+5+rv 33+