Teiniä ei kiinnosta gluteeniton ruokavalio
Vaikka sairastaa keliakiaa.
Vinkit kehiin millä saan hänet syömään hänelle terveellistä ja turvallista ruokaa. Ongelma on siinä, että hänellä ei tule mahakipua vaan muita oireita kuten väsymystä ja ihottumaa joita hän itse ei ilmeisesti pidä niin kiusallisina kuin gluteenitonta ruokaa.
Kommentit (86)
Ravitsemusterapeutille ja tarvittaessa psykologin juttusille. Keliakia on vakava sairaus ja sitä pitää hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitä turhaan gluteenitonta syömään jos ei tarvitse
Miten niin ei tarvitse? Keliakian ainoa "hoitokeino" on elinikäinen gluteeniton ruokavalio. Vaikka hänellä ei ole vatsaoireita, niin elimistö on hänellä sekaisin gluteenin takia: väsymys, ihottuma, laihtuminen... Se ei tee hyvää hänelle. Mutta mitä teen kun tulee kaupasta sämpyläpussin kanssa uhoten, että hän aikoo syödä nämä on se mulle ok tai ei. Lähettää mulle kuvia hesestä missä syö tavallisia hamppareita yms. Turhauttaa kun tuntuu että kaikki oma vaivannäkö valuu ihan kankkulan kaivoon hänen omam perseilyn takia.
Vierailija kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen sinulla aika heikkoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei tarvitse? Keliakian ainoa "hoitokeino" on elinikäinen gluteeniton ruokavalio. Vaikka hänellä ei ole vatsaoireita, niin elimistö on hänellä sekaisin gluteenin takia: väsymys, ihottuma, laihtuminen... Se ei tee hyvää hänelle. Mutta mitä teen kun tulee kaupasta sämpyläpussin kanssa uhoten, että hän aikoo syödä nämä on se mulle ok tai ei. Lähettää mulle kuvia hesestä missä syö tavallisia hamppareita yms. Turhauttaa kun tuntuu että kaikki oma vaivannäkö valuu ihan kankkulan kaivoon hänen omam perseilyn takia.
Voit sanoa, että teet hänestä lastensuojeluilmoituksen hoitovastaisuuden takia. Ja tee se myös.
Teini ei selvästi ymmärrä kuinka vakavasta asiasta on kyse. Lääkärin tai ravitsemusterapeutin juttusille vaan.
Ei kuulosta keliakialta, jos ei tule mitään vatsa/iho-oireita. Onko diagnoosi tehty vai oletko itse mutuillut?
Minkäs teet jos ei suostu, itsepähän kärsii.
Eräskin diabeetikko veti salaa sokerilimuja ja pullia ym,
Nyt aikuisena on sokea.
Vierailija kirjoitti:
Miten se keliakia sitten oireilee?
Väsymyksenä ja se olikin eka oire mihin kiinnitin huomiota ihottuman lisäksi. Lisäksi syö paljon ja monipuolisesti, mutta ei kasva vaan ennemmin laihtuu. Kuitenkin 15v kasvava jässikkä.
Keliakialiitolla on nuorille eriliaisia vertaisryhmiä. Sieltä saa muutenkin maksutonta neuvontaa. Kannattaa ottaa selvää.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta keliakialta, jos ei tule mitään vatsa/iho-oireita. Onko diagnoosi tehty vai oletko itse mutuillut?
Luitko aloitusta.
Teini-ikä on raskasta aikaa pitkäaikaissairauden kanssa. Oman diabeetikkopojan kanssa oltiin monta kertaa sairaalassa kun ei kiinnostanut pistää insuliinia syömisille.
Vierailija kirjoitti:
Nyt aikuisena on sokea.
Erittäin moni diabeetikko vetää sokerilimuja ja pullaa. Yhteiskunta maksaa lääkkeet, että pystyy mässäämään. Tauti paranisi myös sillä, ettei mässää!
Hänellä on siis ihokeliakia. Se on harvinaisempi kuin "perus"keliakia, joka oireilee vatsan kautta. Molemmissa on äärettömän tärkeää noudaattaa gluteenitonta ruokavaliota. Luulisi teiniäkin kiinnostavan, että saisi oireet kuriin.
Tiedän aikuisen jolla on saman kaltainen ongelma. Tietää että osa viljoista on haitaksi ja syö niitä silti ja kärsii vatsa vaivoista. Olen itse päässyt eroon vaivoista kun jätin gluteenin pois. Tai siis erittäin vähälle. Katala gluteeni sitä on vähän vaikka missä. Se voi olla että vähän saa olla siitä ei ole tullut ummetusta ja tai ripulia. Että otti päähän kun pahimmillaan oli molempia yhtä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan on lääkärin diagnoosi. Näkisitpä nuo hänen ihan verillä olevat kädet ja polvet.
Vierailija kirjoitti:
Keliakia voi olla täysin oireetonkin. Ja ensimmäinen oire on sitten pitkälle edennyt syöpä mitä ei voi enää hoitaa. Ap:n teinin tapauksessa oireita on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Nyt aikuisena on sokea.
Diabetes ei tarkoita sitä, että pitää noudattaa sokeritonta ruokavaliota. Eikä sokeutuminen välttämättä liity mitenkään siihen, mitä on syönyt.
Vierailija kirjoitti:
Iho-oireitahan oli.
Tietenkin pitää olla virallinen diagnoosi keliakiasta. Viljoille voi olla myös allerginen, joka taas on eri asia kuin keliakia.
-ohis