Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teiniä ei kiinnosta gluteeniton ruokavalio

Vierailija
23.07.2024 |

Vaikka sairastaa keliakiaa. 

Vinkit kehiin millä saan hänet syömään hänelle terveellistä ja turvallista ruokaa. Ongelma on siinä, että hänellä ei tule mahakipua vaan muita oireita kuten väsymystä ja ihottumaa joita hän itse ei ilmeisesti pidä niin kiusallisina kuin gluteenitonta ruokaa. 

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan hoitamaton keliakia voi aiheuttaa syöpää ja altistaa muille autoimmuuni sairauksille.

Vierailija
42/86 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tough love peliin. Kerro raatorehellisesti kaikki seuraukset, mielellään lääkärin kanssa. Kasvun loppuminen, syöpä, avannepussi, pahimmillaan kuolema. Etsi näistä myös kuvia netistä ja selitä yksityiskohtaisesti esim levinneen syövän hoitopolku. Ei kannata hyssytellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on teini-iän uhmaa nyt. Rauhoittuu parissa vuodessa. Kotona voit tehdä gluteenitonta ruokaa kaikille niin se rauhoittaa vähän, ei syö kotona sellaista mitä kotona ei ole saatavilla. Nykyään saa gluteenittomana ihan hyviäkin tuotteita myös valmiina. 

Olen tehnyt. Meillä on vahva sukurasite tähän sekä minun että miehen puolelta. Esim oma äitini, kaksi enoa ja mummoni kärsii keliakiasta, samoin mieheni äiti. Teini on pienestä asti tottunut varmasti sitä kautta keliakiaan, mutta toki eri asia, kun nyt se on myös itsellä. Mua suututtaa oikeasti todella paljon tuo perseily. Olen yrittänyt ihan kaikkeni. Olen tehnyt kaiken gluteenittomana, leiponut hänelle gluteenittomia versioita vanhoista lemppareista, käyty kaupassa tutkimassa herkkuvalikoimat, puhuttu, luettu asiasta... Silti ainoa mitä hän tekee on heittää mun tekemät leivokset roskiin, huutaa mulle, karjuu, huutaa mene pois ja et tajua mistään mitään. Ottaa niitä kuvia hesestä ja laittaa mulle ja näyttää kotiin tullessa sämpylöitä että näitä mä syön. 

Vierailija
44/86 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Voi ei!

Voisitko sä varata hänelle jonkun Marttojen tai Kansalaisopiston kokki kurssin, jossa opetellaan valmistamaan gluteenittomia leivonnaisia?

Teiniä tuskin kiinnostaa tuollainen keski-ikäisten naisten suosima toiminta. 

Vierailija
45/86 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muuta hoitokeinoa ei vielä ole kuin gluteeniton ruokavalio. 

Vierailija
46/86 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teillä ideologista ruokavalioita noudattavia vaivaa kun ihan jokainen tuputtaa ja vaatii kaikkia muita noudattamaan samaa ideologista sontaa mitä itsekin noudattaa? 

Vierailija
47/86 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lätkä kiinnostaa, kannattaa linkkailla teinille juttuja Kaapo Kakosta, joka pelaa NHL:ssä keliakiasta huolimatta ja on puhunut sairaudestaan ihan avoimesti. 

Uimari Matti Mattssonilla on myös keliakia. Ja myös ex-jääkiekkoilija Sinuhe Wallinheimolla, vaikkakin hän taitaa nykyään olla teinien mielestä vain tylsä poliitikko.

Vierailija
48/86 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on teini-iän uhmaa nyt. Rauhoittuu parissa vuodessa. Kotona voit tehdä gluteenitonta ruokaa kaikille niin se rauhoittaa vähän, ei syö kotona sellaista mitä kotona ei ole saatavilla. Nykyään saa gluteenittomana ihan hyviäkin tuotteita myös valmiina. 

Olen tehnyt. Meillä on vahva sukurasite tähän sekä minun että miehen puolelta. Esim oma äitini, kaksi enoa ja mummoni kärsii keliakiasta, samoin mieheni äiti. Teini on pienestä asti tottunut varmasti sitä kautta keliakiaan, mutta toki eri asia, kun nyt se on myös itsellä. Mua suututtaa oikeasti todella paljon tuo perseily. Olen yrittänyt ihan kaikkeni. Olen tehnyt kaiken gluteenittomana, leiponut hänelle gluteenittomia versioita vanhoista lemppareista, käyty kaupassa tutkimassa herkkuvalikoimat, puhuttu, luettu asiasta... Silti ainoa mitä hän tekee on heittää mun tekemät leivokset roskiin, huutaa mulle, karjuu, huutaa mene p

Kuulostat nyt itse ihan teini-ikäiseltä. Kasva aikuiseksi ja ymmärrä, että vakava sairaus on nuorelle shokki ja siihen tottuminen vie aikansa. 

Vierailija
49/86 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulosta keliakialta, jos ei tule mitään vatsa/iho-oireita. Onko diagnoosi tehty vai oletko itse mutuillut?

Minä olin lähellä 60, kun sain diagnoosin. Vatsaoireita ei juuri ollut. Parin kuukauden kuluttua tajusin, että pieni hankaluus vatsanpohjasta oli kadonnut. Siihen oli vain turtunut.

Vierailija
50/86 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänellä on siis ihokeliakia. Se on harvinaisempi kuin "perus"keliakia, joka oireilee vatsan kautta. Molemmissa on äärettömän tärkeää noudaattaa gluteenitonta ruokavaliota. Luulisi teiniäkin kiinnostavan, että saisi oireet kuriin. 

Molemmat. Gastroskopiassa näky vaurioitunutta suolinukkaa. Ei sieltä ravintoaineet hääviin pysty imeytymään. Ilmeisesti vatsa ei kuitenkaan ole kipeä. Ei ainakaan minulle sitä kerro, mutta ei kyllä ravaa vessassakaan. Tuo ihottuma on sen sijaan ihan hirveä ja sitä hän ei pysty salaamaan. Harmittaa ihan tosissaan kun ette tiedäkään miten paljon olen yrittänyt tehdä hänen eteensä ja tässä on kiitos. 

Keittiöhygienia nousee nyt hyvin tärkeäksi. Samalla leikkuulaudalla ei voi leikellä vehnäleipää ja saman tien gluteenitonta.

Vierailija
51/86 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro hänelle että oireet pahenevat ajan mittaan.  Jatkuva palelu, väsymys, tympeä olo kipujen lisäksi.

Vierailija
52/86 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa yhdessä videoita elämästä avannepussin kanssa. Suolistosyöpä johtaa usein osittaiseen suolen amputointiin.

Vierailija
53/86 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolinukan vaurioituminen lisää merkittävästi suolistosyövän riskiä ja aiheuttaa vakavia ravitsemusainepuutoksia. Tämä on hyvä kertoa suoraan, mutta noin muuten välttäisin saarnaamista. Tottuminen sairauteen vie aikaa ja saarnaaminen (tai uhriutuminen, jota täällä harrastat) vain stressaa nuorta ja saa aikaan vastareaktioita. 

Vierailija
54/86 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä teillä ideologista ruokavalioita noudattavia vaivaa kun ihan jokainen tuputtaa ja vaatii kaikkia muita noudattamaan samaa ideologista sontaa mitä itsekin noudattaa? 

Keliakia on elinikäinen SAIRAUS. Sen ainoa hoito on ainakin toistaiseksi gluteeniton ruokavalio.

Vierailija
55/86 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi ei huolehdi ruokavaliostaan ei ole mitään asiaa ulos ilman valvontaa. Olettehan huoltajana ymmärtäneet tämän? Te päätätte näin isosta asiasta lapsen puolesta. Nyt hän ei ole itse kykenevä vielä asiasta päättämään.

Vierailija
56/86 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalla tuntuu olevan nyt todella vaikeaa sairauden kanssa. Nyt todella äidinrakkaus punnitaan. Tuon ikäinen kossi kestää suoran puheen. Kerro MIKSI gluteenitonta PITÄÄ syödä. Rahahanat kiinni että ei osta tavallisia herkkuja salaa. Se että hän näyttää sulle mitä hän syö on hätähuuto sulle. Hän ei pysty käsittelemään tuota asiaa ilman sun apua. Se on varmasti raskasta ja ärsyttävää mutta ainoa mahdollinen keino lopettaa tuo toiminta. 

Vierailija
57/86 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänellä on siis ihokeliakia. Se on harvinaisempi kuin "perus"keliakia, joka oireilee vatsan kautta. Molemmissa on äärettömän tärkeää noudaattaa gluteenitonta ruokavaliota. Luulisi teiniäkin kiinnostavan, että saisi oireet kuriin. 

Molemmat. Gastroskopiassa näky vaurioitunutta suolinukkaa. Ei sieltä ravintoaineet hääviin pysty imeytymään. Ilmeisesti vatsa ei kuitenkaan ole kipeä. Ei ainakaan minulle sitä kerro, mutta ei kyllä ravaa vessassakaan. Tuo ihottuma on sen sijaan ihan hirveä ja sitä hän ei pysty salaamaan. Harmittaa ihan tosissaan kun ette tiedäkään miten paljon olen yrittänyt tehdä hänen eteensä ja tässä on kiitos. 

Keittiöhygienia nousee nyt hyvin tärkeäksi. Samalla leikkuulaudalla ei voi leikellä vehnäleipää ja saman tien gluteenitonta.

Niinkö 🤔🤔

Vierailija
58/86 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitä turhaan gluteenitonta syömään jos ei tarvitse 

Miten niin ei tarvitse? Keliakian ainoa "hoitokeino" on elinikäinen gluteeniton ruokavalio. Vaikka hänellä ei ole vatsaoireita, niin elimistö on hänellä sekaisin gluteenin takia: väsymys, ihottuma, laihtuminen... Se ei tee hyvää hänelle. Mutta mitä teen kun tulee kaupasta sämpyläpussin kanssa uhoten, että hän aikoo syödä nämä on se mulle ok tai ei. Lähettää mulle kuvia hesestä missä syö tavallisia hamppareita yms. Turhauttaa kun tuntuu että kaikki oma vaivannäkö valuu ihan kankkulan kaivoon hänen omam perseilyn takia. 

Teiniltä omat rahat pois, jos käyttää niitä terveydelleen haitallisesti! Olet hänen huoltajansa ja terveytensä on sinun vastuullasi kunnes täyttää 18. Saman tekisit varmasti, mikäli alkaisi hassata niitä jatkuvasti vaikkapa tupakkaan, alkoholiin tai muihin päihteisiin. 

Teinin kanssa vakava keskustelu siitä, että gluteenin syöminen ei aiheuta hänelle vain noita välittömiä ja mielestään pieniä oireita, vaan myös esimerkiksi osteoporoosia, hedelmättömyyttä, kohonnutta riskiä tietyille syöville jne.

Jos näistä ei ole apua, lastensuojeluilmoitus, kuten joku jo ehdotti.

Vierailija
59/86 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani jos mun aloitus kuulostaa uhriutumiselta. Kyllä mä olen yrittänyt miljoonilla tavoilla tähän puuttua. Puhua, kuunnella, halata, puhua lisää, leipoa gluteenitonta, tehdä kaikille gluteenitonta, taas puhua, jättänyt arestiin, takavarikoinut lompakon, puhunut lisää, mennyt kauppaan teinin kanssa, itkenyt, nauranut, kertonut omien sukulaisten sairaudesta sen mitä olen tiennyt. Keliakialiiton toimintaa meille vinkattiin jo lääkärissä, mutta se ei tuntunut teinille omalta. 

Vierailija
60/86 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keittiöhygienia nousee nyt hyvin tärkeäksi. Samalla leikkuulaudalla ei voi leikellä vehnäleipää ja saman tien

Ihokeliakia ei siedä esim vehnäjauhopölyä, ei pizzeriassa samalla leivontatasolla tehtyä gluteenitonta pizzaa. Tämä on tosi.