Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiista askelten määristä: suositus on 10 000 askelta päivässä, paljonko se on kilometreinä?

Vierailija
23.07.2024 |

Normikokoisen, vaikka noin 170 cm, naisen osalta onko kyseessä 5 km vai 10 km?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se on noin 7 km, oon 163cm.

Vierailija
42/58 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävele joka päivä suunnilleen kymmenen kilometriä ja unohda se mittari.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaaleja kävelyaskelia varmaan 6 km, mutta usein askelmittari tulee työpaikalla melko täyteen pelkällä huoneesta toiseen käyskentelyllä yms. 

Vierailija
44/58 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Askellan luonnollisesti mittaustilanteessa, koska huomioin sen. 

Et askella. Kyse ei ole tietoisesti hallittavasta asiasta. Eikä se muutu, vaikka väittäisit vastaan kuinka kauan. Jo se, että väität askelen olevan 30cm, kertoo siitä, miten pihalla olet. 

Voin mieliksesi käydä kun ehdin hiekkaisella alueella kävelemässä ja mittaamassa askeleen pituuden, teen vielä vertaisaskelluksen, raportoin tänne, koska tieteellinen lähestyminen on tärkeää tällaisissa asioissa.

Vierailija
45/58 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Askelia? Pitääkö niitäkin laskea uskotellakseen itselleen, että harrastaa liikuntaa?

Vierailija
46/58 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tuleeko se kokonaan kävelystä vai myös juoksusta. Juosten tulee enemmän matkaa, koska askel pidempi. Varsinkin jos juoksee kovaa. 

Strömsön pt sanoi, että 6000 askelta riittää päivässä. Mutta muutakin liikuntaa on hyvä olla. 

Lisäksi voisi olla parempi liikkua pitkin päivää kuin yhden lenkin per päivä ja muuten passiivista olemista. 

Vierailija
47/58 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Askelia? Pitääkö niitäkin laskea uskotellakseen itselleen, että harrastaa liikuntaa?

Nykyisin kaikki pitää laskea ja mitata. Pitää olla jatkuvasti seurannassa uni, liikunta, kalorti, mikrot, makrot, ruutuaika, työaika, panoaika jne. jne.Tämä kaikki siksi, ettei vaan oli stressitöntä elämää, joka ei ole jatkuvaa suorittamista. 

Vierailija
48/58 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin kaikki pitää laskea ja mitata. Pitää olla jatkuvasti seurannassa uni, liikunta, kalorti, mikrot, makrot, ruutuaika, työaika, panoaika jne. jne.Tämä kaikki siksi, ettei vaan oli stressitöntä elämää, joka ei ole jatkuvaa suorittamista. 

Eräs askelten mittaukseen liittyvä olennainen seikka on maaston luonne. Itse harrastan porraskävelyä, mikä sekoittaa esim. Google Fitin kalorilaskurin, koska GPS-paikannus toimii huonosti korkeussuunnassa. Google Fitin mielestä on siis sama kävellä tasamaalla tietty matka ja kävellä se portaissa.

Vierailija
49/58 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kysymys voi hieman vaihdella riippuen henkilön kävelytyylistä ja askelvälistä. Yleisesti ottaen normaali askelväli aikuisella naisella on noin 0,70,8 metriä.

Jos otetaan keskiarvona askelväliksi 0,75 metriä:

10 000 askelta * 0,75 metriä = 7 500 metriä eli 7,5 kilometriä.

Eli 10 000 askelta päivässä on noin 7,5 kilometriä, ei 5 km eikä 10 km. Tämä on karkea arvio ja voi vaihdella yksilön askelvälin mukaan.

Vierailija
50/58 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

163 cm 7-8 km Samsung Healthillä. 

Vierailija
51/58 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnilleen 6 km eikö?

Vierailija
52/58 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon m49, pituutta 212 ja painoa sellaiset 170, pelkkää lihasta! Olen ammatiltani maanmittaaja ja kuljen paljon maastossa, ihan päivittäin vähintään 10kilometriä vapaapäivinäkin jo koirankin kanssa.

Minulle tuo 10 000 askelta on juostessa 21 kilometriä, metsässä kävellen 16 kilometriä.

Minulla niin pitkät jalat että nuorena Manskulla (Manhattan) kävellessä minut otettiin kadulta farkkumainokseen- mainoksessa kannoin ihanan kaunista pitkäsääristä naista reppuselässä ja olimme kääntäneet kasvomme kohti takaviistossa olevaa kuvaajaa. Tuo kuva on hyvin kaunis ja levisi laajasti, sitä painettiin aikakauslehtimainoksiinkin ja farkkujen myynti ponnahti pilviin, joskus harmittelen etten jatkanut mainosalalla.

Vierailija
53/58 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni puhelimessa mittari josta näkyy askeleet. Eilen näytti askeleita 8474 kpl ja 6,46 km. Harvoin tulee 10 000 askelta täyteen vaikka tuntuu että jatkuvasti on liikkeessä kävellen tai pyöräillen.

Vierailija
54/58 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävelen kolmiloikkakävelyä. 20 metriä konosta ja sitten kolmiloikka tasajalka alastulolla ja sitten homma taas alusta. Näin askelpituuteni vaihtelevat suuresti kävelylenkillä.

Vierailija
55/58 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs askelten mittaukseen liittyvä olennainen seikka on maaston luonne. Itse harrastan porraskävelyä, mikä sekoittaa esim. Google Fitin kalorilaskurin, koska GPS-paikannus toimii huonosti korkeussuunnassa. Google Fitin mielestä on siis sama kävellä tasamaalla tietty matka ja kävellä se portaissa.

Nuo kalorilaskurit ovat täydellistä huuhaata, eli täysin epätieteellistä sontaa. Mikään laite ei pysty laskemaan henkilön energiakulutusta askelista. Nuo kaloritulokset ovat pelkästään keskiarvoja suuresta otannasta, eivätkä kuvaa mitenkään kyseisen henkilön todellista energiankulutusta.

Vierailija
56/58 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nuo kalorilaskurit ovat täydellistä huuhaata, eli täysin epätieteellistä sontaa. Mikään laite ei pysty laskemaan henkilön energiakulutusta askelista. Nuo kaloritulokset ovat pelkästään keskiarvoja suuresta otannasta, eivätkä kuvaa mitenkään kyseisen henkilön todellista energiankulutusta."

Aivan, mutta pointti olikin siinä, ettei Google Fit, tai mikään muukaan GPS-paikannukseen perustuva systeemi osaa tehdä eroa KESKIMÄÄRÄISEN porraskävelyn KESKIMÄÄRÄISEN tasamaakävelyn välillä.

Vierailija
57/58 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä "suositushan" ei perustu yhtään mihinkään.

Perustuuhan. Idea on saada ihmiset liikkumaan päivittäin eikä vaan istumaan kotonaan tuolilla. Tuo jatkuva istuminen se vasta epäterveellistä onkin. Ainakin omassa kellossa voi itse valkata minkä askelmäärän tai liikuntamäärän yrittää saavuttaa päivässä/viikossa. Eli monen kuntoiselle löytyy tavoitteita. Urheileville vielä lajikohtaisia tavoitteita erikseen. 

Toki liikkuminen tärkeää mutta on tutkittu että 5000 askelta tuottaa täysin samat terveysvaikutukset kuin 10000 askelta. Se oli todellakin japanilaisen askelmittari firman mainoslause.

Vierailija
58/58 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan ei puhuta nopeudesta mitään. Pitääkö kävellä 6 km tunnissa?  Itse kävelen juoksumatolla puoli tuntia 5 km vauhdilla joka päivä ja olen päättänyt että se riittää. Lisäksi tietysti normiliikkuminen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi