Kaveri kuvasi ilman lupaa
Mentiin viikonloppuna ravintolaan kaveriporukalla. Oli tosi hauskaa. En juo usein, mutta nyt tuli otettua sen verran että tulin humalaan ja mm. putosin tuolilta. Nolottaa näin jälkikäteen, mutta olin kavereiden kanssa ja oli kivaa, joten en pitänyt asiaa pahana.
Tänään yksi kavereista kuitenkin näytti minulle videon, jonka oli kuvannut minusta ilan aikana. Olen videolla selvästi humalassa ja teen typeriä asioita. En todellakaan huomannut, että hän kuvasi. Hän on näyttänyt videon kaikille, koska se on hänestä hauska, ja minua hävettää hirveästi.
Oli tietysti oma vika, kun menin juomaan. Toisaalta tuntuu, että en voi enää luottaa tuohon kaveriin. Itse en ikinä kuvaisi toista noin ja näyttäisi videota sitten muille. Ahdistaa ajatus, että video on hänen kännykässään ja että hän voi tehdä sillä mitä tahansa.
Kommentit (44)
Onneksi ysärillä ei ollut kännykkäkameraa jokaisen kädessä. Olis opiskelijariennoista jäänyt aika paljon kiusallista materiaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano että et pidä asiasta ja toivot hänen poistavan videon. Sano että olet vakavissasi eikä asiassa mielestäsi ole mitään hauskaa.
Jos ei suostu poistamaan, poista sinä hänet ystävistäsi. Ystävä ei aseta toista noloon tilanteeseen.
Joka tapauksessa kannattaa poistaa ystävistä koska hän ei ole sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Kuvaiko myös panot kun sua pumpattii sammuneena porukalla?
Pazkiainen olet sinä.
Va -- ja -- kki sä olet. Idiootti.
No kaverisi on ääliö, ei kai siinä muuta.
Itse olen katkaissut välit ihmiseen, joka melkein parikymmentä vuotta jaksoi irvailla jostain 90-luvulla tai 2000-luvun alussa sattuneesta tyhmästä tekemisestäni kun olen ollut nuorena kännissä. Muuten oli ihan mukava tyyppi, mutta sisällä hänellä on kavala käärme, joka saa jotain nautintoa kikatellessaan kaverinsa ikivanhoille kännisekoiluille. Luultavasti jos tapaisimme nyt monen vuoden jälkeen, hän heittäisi puolen tunnin sisään samat kuluneet läpät siitä että olen joskus nuorena sekoillut. Sisältä mätä.
Tuota ei voi uskoa että juot harvoin
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä puolustelematta kuvaamista, on oma päätös saattaa juomisella itsensä tilaan, jossa ei välttämättä pysty olemaan edukseen.
Toivottavasti sinua kuvataan mahdollisimman epäedullisesti, mielellään raatona jossakin virumassa ja nimen kanssa sitten julkaistaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuota ei voi uskoa että juot harvoin
Mitäs väliä sillä on vaikka joisi joka päivä, mutta ei se anna lupaa tehdä toiselle noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mulle on tapahtunut samaa. Video tuli seuraavana päivänä ryhmächattiin whatsapissa. Tosi jee...Toinen kaveri myös tekee tätä, ottaa koko ajan kärppänä kuvia ja vielä kuukausien päästä näyttelee ja naureskelee niitä. Olen tietoisesti alkanut välttämään hänen seuraansa.
Eihän tuo mikään kaveri voi olla. Säälittävän surkea nilviäinen se on joka haluaa saattaa sut häpeään.
Noita on loppuunsa aika paljon, ja se voi asiana paljastua yllättävän kavalasti.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä puolustelematta kuvaamista, on oma päätös saattaa juomisella itsensä tilaan, jossa ei välttämättä pysty olemaan edukseen.
Elämä on muutenkin vaikeaa, joten jos joutuu kokoajaan varomaan sitä kavereidenkin selkään puukottamista on parempi olla yksin. Oikea ystävä olisi pitänyt huolen siitä, ettei muut saa kuvattua mitään hirveää siitä ihmisestä, joka on jotenkin nolossa tilanteessa. Paskat kaverit taas ovat näitä, jotka ovat haukkana paikalla, jos on vain jotakin millä voi toisen nolata kuvattavaksi.
Tämä oli tilanne, jonka ehkä ap olisi voinut välttää, mutta on paljon tilanteita, joissa joutuu noloon tilanteeseen, jolle ei ehkä mahda mitään.
Minä suosittelen ettei ihmiset juo enää muiden seurassa ja olen alkanut miettiä, että ehkä ihmisten pitäisi alkaa pyytää NDA sopimuksia, joissa kaikki tuollainen kuvaaminen ja julkaiseminen heistä kielletään.
Kannattaa sanoa sille kaverille suoraan, että et halua, että sitä näytetään kenellekään. Ja mahtaako tuollainen toilaamisen kuvaaminen olla edes sallittua? Jos niinkuin nolaamismielessä halutaan kuvata toista videolle. Puhu asia selväksi hänen kanssaan.
Tarkkaan ottaen kaverisi pitäisi pyytää sinulta kuvaus- ja julkaisulupa. Olipa kuinka kaveri tahansa, niin jo pelkästään hyviin tapoihin pitäisi hyväksyttää toisella mitä saa julkistaa (tarkoittaa teidän omaakin kaveriporukkaa). Ihan aiheesta pahoitit mielesi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla yks kaveri ottaa kans kuvia sanomatta mitään ja sitten vielä julkaisee ne kaikkein kamalimmat. Olen sanonut, että minusta ei sitten tarvi laittaa kuvia someen, niin on onneksi aika hyvin lopettanut. Silti aina saa jännätä milloin ruudulle lävähtää joku hirveä kuva itsestä jossain ig:ssa. En käsitä muutenkaan, miten ihmiset kehtaa julkaista kuvia, joissa näkyy muita ilman lupia kysymättä. En itse laita ikinä. En edes omista lapsista.
Julkisella paikalla ja yleisissä tilaisuuksissa on kyllä luvallista kuvata, vaikka muitakin tulisi kuviin. Jos ei saisi, toimittajiakaan ei olisi. Yksityisjuhlat jonkun mestassa ei tietty ole mikään yleistilaisuus.
En käyttäisi alko jos suolen pidätyskyky ei toimi.
Suhtaudu paparazziystäviisi niin kuin julkkis. 😎 Ketä epäkiinnostavaa muka salakuvataan?
Vierailija kirjoitti:
Ei se ehkä oikein ole, mutta ei se laitontakaan ole. Julkinen paikka. Joku muukin on saattanut sut nähdä siellä.
Ei kannata hävetä. Tai jos hävettää, ei kannata tehä.
Onneksi elin nuoruuteni ennen somea.
Kyllä ennen someakin otettiin kännikuvia. Silloin ne otettiin filmikameralla tai videokameralla. Minunkin nuoruudessani kaveriporukka harrasti sitä ja sitten naurettiin niitä kuvia. Ja se filmi kehitettiin liikeessä, ja sielläkin nähtiin sitten kaikki, mitä oli sen kameran omistaajlla sattunut ja tapahtunut.
Mulla kaveri aina "vahingossa" nauhoittaa tai videoi tapahtumia. Vitu#aa seuraavana aamuna kuunnella niitä känniölinöitä, vaikka ei niissä mitään varsinaista hävettävää olekaan. Se kyllä deletoi ne sitten, mutta ei ole kiva joutua salatallennuksen kohteeksi. Kuvia kun ottaa, niin pyytää aina luvan. En vaan usko että joka hel>etin kerta käy nauhoitusäksidentti oikeasti..
Tiputatte tuon pois kavereista tai lähdet itse etsimään parempia kavereita
Kuvata saa (tosin ei hyvän tavan mukaista ilman lupaa), mutta julkaista ei, ellei sitten kyseessä ole rikos tai sen suunnittelu, silloin jokainen on velvollinen saattamaan viranomaisten tietoon henkeen, terveyteentai yleiseen turvallisuusuhkaan liittyvän toiminnan ja hankkeen. Tähän ohjaa koko lainsäädäntö monessakin erillisessä laissa ja asetuksessa erikseen. Että siitä vaan tutkimaan www.finlex,fi, sieltä löytyy myös ennakkopäätöksiä, päätöksiä ja oikeuden ratkaisuja tähän asiaan liittyen.
Eihän tuo mikään kaveri voi olla. Säälittävän surkea nilviäinen se on joka haluaa saattaa sut häpeään.