Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teille käynyt niin, että olette sekoilleet englannin kielessä ihan alkeisjutuissa puhetilanteissa?

Vierailija
22.07.2024 |

Itse olen ihan hyvä englannissa, mutta tänään kun jouduin tosi yllättäen engl. kieliseen tilanteeseen, menin totaalisen lukkoon enkä meinannut saada mitään sanoja suusta ulos ja mumisin jotain epämääräistä. Lopuksi sain jotain mongerrettua ja sekin meni kieliopillisesti väärin (jonka tajusin heti tilanteen jälkeen) ja kyse ihan alkeislauseista joten vähän hävettikin. Melkein päivittäin kirjoitan englantia, mutta puhun vähemmän. 

Muilla käynyt samaa? 

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mutta oon Hoono siinä

Vierailija
2/27 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sekoillut suomenkielelläkin, joskus sanat vain ei tule ulos niinkuin pitäisi ja ketään ei oikeasti kiinnosta, eikä kukaan tule muistamaan asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia selvästi vaivaa sinua. On varmaan käynyt kaikille joskus noin, nou hätä! 

Vierailija
4/27 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On käynyt!

Kerran odotin bussia, ja joku kysyi, että onko bussi x mennyt jo ohi. Aivot meni ihan lukkoon, en mitenkään pystynyt sanomaan "No, I'm waiting for that bus" tms. vaan änkytin ihan idioottina siinä jotain "ööö, öö"

Vierailija
5/27 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ei tule mitään suusta välttämättä. Koska alkaa miettiä kielioppia. Joku pieni lause.

Vierailija
6/27 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Ei tule mitään suusta välttämättä. Koska alkaa miettiä kielioppia. Joku pieni lause.

Minä taas en mieti kielioppia. Kyllä sitä ymmärretyksi tulee vaikka ei täydellistä kieltä puhukkaan. 

Vierailija
7/27 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. En saanut sanottua jotain yksinkertaista lausetta tyyliin Im going to Tampere vaan sössötin jotain ihan muuta. Änkytin lopuksi jotain mistä vastapuoli kuitenkin ymmärsi mitä tarkoitin. Asia hävetti mielessä niin paljon, että puhuin ko. henkilölle sitten myöhemmin vielä muutaman lauseen hyvää englantia (:D). 

Ihan tyhmää kyllä vaivata päätä tommosella, ei puhe välttämättä lennosta luonnistu jos ei puhu kieltä lähes päivittäin.

Vierailija
8/27 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mulla on työnantajan suuntaan työkieli englanti ja välillä sujuu hyvin, välillä tosi kankeaa. Ehkä väsyneenä ei vaan jaksa?

Vierailija
9/27 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille noin on käynyt, väittäisin. 

Vierailija
10/27 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on Suomen koululaitoksen kieltenopetuksen pahin virhe. Opetetaan vain kielioppia ja porukka ei uskalla puhua, kun miettii vain osaanko sanoa kieliopillisesti oikein.

Vierailija
11/27 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tuli jotenkin outo black out, en muistanut sanaa they, en sitten millään. Ei tullut koko jutusta mitään, kun keskityin miettimään sitä sanaa.

Vierailija
12/27 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle myös käynyt tuo juttu, ihana kun täältä tulee vertaistukea.

Vierailija
13/27 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti on käynyt. Kukaan ei ole satuttanut tilanteissa itseään ja asiassa on menty eteenpäin. Mene sinäkin. 

Vierailija
14/27 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä sitten jos ollaan? Ei noin vähäpätöistä asiaa jäädä miettimään.

Vierailija
15/27 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle käy usein noin mietin ihan liikaa kielioppia sekä puhuessa että kirjoittaessa.. ärsyttävää. Osaan todellakin kommunikoida englanniksi niin, että tulen ymmärretyksi. Pitäisi muistaa ettei normaali elämä ole mitkään englannin yo-kirjoitukset. Haluaisin rohkeutta tässä asiassa. 

Vierailija
16/27 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tullut ihan suomen kielellä joku lukko, jos joku kysyy kaupungilla reittiä johonkon, niin lyö ihan tyhjää ja neuvon mitä sattuu... sitten heti sen jälkeen osaisin kertoa kaikki mahdolliset reitit ja bussilinjat tuosta vaan...

Vierailija
17/27 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on Suomen koululaitoksen kieltenopetuksen pahin virhe. Opetetaan vain kielioppia ja porukka ei uskalla puhua, kun miettii vain osaanko sanoa kieliopillisesti oikein.

kyllä!!! Tismalleen näin. Jälkeenpäin mietin miksei koulussa opetettu puhumaan ollenkaan? Meillä ei ainakaan mitään puhekursseja ollut. Pelkkää kieliopin pänttäystä ja luetun ymmärtämistä. Joo kirjoittaminen sujuu ja samoin ymmärrän kieltä hyvin, mutta puhuminen ei suju. 

Vierailija
18/27 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanti on toinen päivittäinen puhekieleni. Ja joka päivä teen virheitä, vaikka osaan kyllä kieliopitkin kohtuu hyvin. Aina ei jaksa keskittyä, en kyllä välitä virheistäni. 

Vierailija
19/27 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä meille suomalaisille. Takavuosina koulussa luettiin, kirjoitettiin ja kuunneltiin vieraita kieliä, mutta keskusteltiin hyvin vähän.

Vierailija
20/27 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vkolla kävi niin. Se on todella inhottavaa ja noloa. En osaa sen vertaa ja menen ihan lukkoon. Toivon ettei ikinä tarttis enää sanoo sanaakaan enkkua.