Ruokaa voi tuottaa myös itse jos kauppojen hinnat hirvittää
Varsinkin jos asuu ok-talossa. Tontille voi istuttaa luumupuun ja vaikka viisi omenapuuta, sekä rakentaa kesäkanalan.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Aika rajoittuneeksi jää ruokavalio, jos omenat, luumut ja kananmunat (ja kananlihan) kasvattaa itse.
Onko mitään ruokaa mitä ei voisi kasvattaa itse? Muuta kuin jotkut teollisesti valmistetut soijanakit sun muut epäruoat.
Kanat ovat parveekkella. Mansikki tossa pihalla autopaikan vieressä syö vihreätä.
Voin kertoa kuinka hyvin omena - ja luumupuu tuottaa satoa . Omenapuussa kolme alkua eli 10,- euroo omena jos kypsyvät tippumattaja luumupuussa ei ole yhtään . Muutaman vuoden vanhoja puita . Kirsikkapuusta tuli kolme kirsikkaa eli kympin kirsikka , kallista on . Kauhee suojaaminen ja pelko kylmästä , kuumasta ja tuholaiseläimistä .Jos on huono vuosi ei kotipuutarhakaan auta.
Vierailija kirjoitti:
Helpompaa on kärkkyä joltain puutarhan ylijäämää. Minulla on suhteita useaan kotipuutarhuriin ja maajussiin, joilta saan kesäkurpitsaa, kurkkuja, tomaatteja, perunaa, herukoita, omenoita, yrttejä, raparperia.. joko ilmaiseksi tai talkoopalkkana. Varsinkin perunaa ja omenaa on jaossa niin paljon kuin vaan jaksaa ottaa vastaan. Ja joka vuosi jollain maajussilla on hernepelto, josta saan luvallisesti hakea hernettä vapaasti. Viime vuonna hain kaksi muovikassillista, irrotin herneet paloista, ryöppäsin ja pakastin. Yhtä tuoretta kuin Apetitin pakasteherneet.
Maajussi? Aina löytyy joku, joka menee hernepellolle jokaisenoikeudella ja ihmettelee, että miksi herneitä ei saisi kerätä.
Lisäksi äärimmäisen harva maanviljelijä kasvattaa perunaa, yrttejä, omenoita jne.
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa kuinka hyvin omena - ja luumupuu tuottaa satoa . Omenapuussa kolme alkua eli 10,- euroo omena jos kypsyvät tippumattaja luumupuussa ei ole yhtään . Muutaman vuoden vanhoja puita . Kirsikkapuusta tuli kolme kirsikkaa eli kympin kirsikka , kallista on . Kauhee suojaaminen ja pelko kylmästä , kuumasta ja tuholaiseläimistä .Jos on huono vuosi ei kotipuutarhakaan auta.
Minulla on omenapuu ja joka syksy saa kerätä monta ämpärillistä omppuja. Osa syödään heti ja lopuista keitän hilloa.
Me laitoimme tomaattia kasvamaan pihalle. Kaksi multasäkkiä + kastelukannu maksoivat vähän yli 20 euroa yhteensä. Kasteluvesi ja lannoite siihen lisäksi.
Kaksi pientä tomaattia on siitä jo saatu. Varmaan tulee ainakin 1 kg tomaattia tuosta. Voi tulla jopa 2 kg.
Että laskekaapa kilohintaa. Kannattiko?
Vanhemmilla okt-alueilla (varsinkin jos on alkuperäisen kokoisia rintamamiestalojen tontteja) on joka syksy ylitarjontaa omenoista, jakavat ilmaiseksi. Kyselyä vaan paikkakunnan fb-ryhmään jos ei suoraan tarjota. Tulee huomattavasti halvemmaksi kuin omien puiden kasvattaminen ja satoa saa heti.
Et taida tietää mitä hedelmä- ja vihannestarhan perusraminen ja ylläpitäminen maksaa
Vierailija kirjoitti:
Kasvimaan alkukustannukset voivat olla kalliit, mutta vuosi vuodelta muuttuu halvemmaksi. Jos joutuu kaikki mullat ja lannoitteet ostamaan, ei homma muutu halvaksi oikeastaan koskaan. Minulla on suoraan nurmikon päälle perustettu no dig -puutarha. Nurmikon päälle ensin paksu kerros pahvia, sen päälle maata, kompostia ja hevonpeetä. Siihen kasvit kasvamaan. Kustannukset muodostui lähinnä maa-aineksen ja hevonpeen kuljetuksesta sekä siementen hinnasta. Hevonp on monelle tallille ongelmajätettä, jota hyvin mielellään luovuttavat kotipuutarhureille. Sukulaismies lahjoitti peräkärryllisen peltomaata. Kompostia oli omasta takaa.
Hyvin kasvaa perunat, porkkanat, kyssät, lehtikaalit, kaalit, punajuuret, salaatit, sipulit, avomaakurkut, valkosipulit, nauriit, kesäkurpitsat, kurpitsat...
Meinasin tulla tätä samaa sanomaan. Mulla suurin piirtein samanlainen viritys. Ja toi pahvi on parasta. Madot tykkää siitä näköjään hurjasti. Kun aloituskustannukset on pienet, ei niin haittaa vaikka ei koko talvea pärjäisikään omilla juureksilla :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpompaa on kärkkyä joltain puutarhan ylijäämää. Minulla on suhteita useaan kotipuutarhuriin ja maajussiin, joilta saan kesäkurpitsaa, kurkkuja, tomaatteja, perunaa, herukoita, omenoita, yrttejä, raparperia.. joko ilmaiseksi tai talkoopalkkana. Varsinkin perunaa ja omenaa on jaossa niin paljon kuin vaan jaksaa ottaa vastaan. Ja joka vuosi jollain maajussilla on hernepelto, josta saan luvallisesti hakea hernettä vapaasti. Viime vuonna hain kaksi muovikassillista, irrotin herneet paloista, ryöppäsin ja pakastin. Yhtä tuoretta kuin Apetitin pakasteherneet.
Maajussi? Aina löytyy joku, joka menee hernepellolle jokaisenoikeudella ja ihmettelee, että miksi herneitä ei saisi kerätä.
Lisäksi äärimmäisen harva maanviljelijä kasvattaa perunaa, yrttejä, omenoita jne.
Jokaisella tuntemallani maajussilla on vähintään kotitarveperunamaa, mutta niistä ei riitä jaettavaksi vaan syövät itse.
Itse en osta kaupasta juuri mitään. Pakastimessa hirveä ja peuraa 40 kg. Kalat kalastetaan itse, kananmunat omista kanoista. Jotakin mausteita ymv. tulee ostettua kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika rajoittuneeksi jää ruokavalio, jos omenat, luumut ja kananmunat (ja kananlihan) kasvattaa itse.
Onko mitään ruokaa mitä ei voisi kasvattaa itse? Muuta kuin jotkut teollisesti valmistetut soijanakit sun muut epäruoat.
No kaikki mikä ei kasva Suomessa. Nakkeja ei kasvateta, oli ne sitten soija - tai lihasellaisia. Niiden raaka-aineita voi kasvattaa.
Minulla on kymmenen kanaa, kuusi jotka munivat ja neljä, jotka teurastan saadakseni lihaa. Lisäksi possuja kaksi, jotka teurastutan syksyllä, jotta saan lihaa loppuvuodeksi. Lisäksi yksi vasikka, joka myös teurastetaan myöhemmin syksyllä. On myös pieni kasvimaa, porkkanaa, perunaa ynnä muita vihanneksia. Kaikkeen tähän "omavaraisuuteen" minulla on tähän heinäkuuhun mennessä mennyt yli 20 000 euroa. Lisäksi tulee teurastuspalkkiot myöhemmin syksyllä. Enkä ole omalle työlleni laskenut hintaa. Että se siitä halvasta omavaraisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla okt-alueilla (varsinkin jos on alkuperäisen kokoisia rintamamiestalojen tontteja) on joka syksy ylitarjontaa omenoista, jakavat ilmaiseksi. Kyselyä vaan paikkakunnan fb-ryhmään jos ei suoraan tarjota. Tulee huomattavasti halvemmaksi kuin omien puiden kasvattaminen ja satoa saa heti.
Eli vinkkisi on se, että itse kasvattamalla saa halpaa ruokaa niin kun kerjää sitä ruokaa ilmaiseksi muilta?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kymmenen kanaa, kuusi jotka munivat ja neljä, jotka teurastan saadakseni lihaa. Lisäksi possuja kaksi, jotka teurastutan syksyllä, jotta saan lihaa loppuvuodeksi. Lisäksi yksi vasikka, joka myös teurastetaan myöhemmin syksyllä. On myös pieni kasvimaa, porkkanaa, perunaa ynnä muita vihanneksia. Kaikkeen tähän "omavaraisuuteen" minulla on tähän heinäkuuhun mennessä mennyt yli 20 000 euroa. Lisäksi tulee teurastuspalkkiot myöhemmin syksyllä. Enkä ole omalle työlleni laskenut hintaa. Että se siitä halvasta omavaraisuudesta.
👍👍👍
Mites migreenikko, epileptikko, astmaatikko, köyhä, allerginen, aistiherkkä, lihaksista kipeytyvä, sinkku, sukulaiseton, autoton sitä luomuruokaa maalla tuottaa. Kokeeko ihmeparantumisen. Ei. No sitä minäkin. Ihmisillä tuolla ulkona on muitakin sairauksia tai rajoitteita. Osalla voi olla ehkä sukua ja maata, laittaa puskat ja kasvihuonetta. Tai ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta.
Itse laitoin tänä kesänä kasvimaan. Perustamiskustannukset olivat noin 400 € ja tähän astinen saalis on ollut huikea. Tilliä ja persiljaa jonkin verran, retiisejä noin 3 litraa, herneitä kourallinen (vasta kypsymässä), penkillinen mädäntyneitä sipuleita ja ensimmäinen perunakilo nostettu.
Olen siis saanut kerta-annoksina niitä raaka-aineita, jotka ovat aina halpoja kaupassakin laittamalla tosiaan vain nuo alkukustannukset itse kiinni. Että ottakaas köyhät mallia!
Mikä siinä 400 maksaa,
2Kympillä siemenpusseja, kellarista siemenperunat sipulipistokkaita kympillä, kurpitsantaimi 3 e
Kuokat ja harat viime vuosikymmeniltä.
Heinäkuun alusta jo syöty oma perunaa ja salaattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta.
Itse laitoin tänä kesänä kasvimaan. Perustamiskustannukset olivat noin 400 € ja tähän astinen saalis on ollut huikea. Tilliä ja persiljaa jonkin verran, retiisejä noin 3 litraa, herneitä kourallinen (vasta kypsymässä), penkillinen mädäntyneitä sipuleita ja ensimmäinen perunakilo nostettu.
Olen siis saanut kerta-annoksina niitä raaka-aineita, jotka ovat aina halpoja kaupassakin laittamalla tosiaan vain nuo alkukustannukset itse kiinni. Että ottakaas köyhät mallia!
Mikä siinä 400 maksaa,
2Kympillä siemenpusseja, kellarista siemenperunat sipulipistokkaita kympillä, kurpitsantaimi 3 e
Kuokat ja harat viime vuosikymmeniltä.
Heinäkuun alusta jo syöty oma perunaa ja salaattia.
Mitäs jos ei ole niitä viime vuosikymmenen kuokkia ja haroja? Olen eri, mutta minä jouduin ostamaan kottikärryt, vesiletkun, kastelukannun, monta pussia multaa, lannoitetta ja siemeniä. Ei nyt varmaan ihan 400 mutta veikkaisin että 200€ on tullut hintaa salaatille ja perunalle.
Jos ei ole rahaa ruokaan, tuskin on taloakaan puutarhoineen. Saati että olisi varaa sellainen hankkia. Kanatarha parvekkeelle luumu- ja omenapuineen? Ja kun ei ole varaa ruokaan, niin on varaa ruokkia kanoja?