Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokaa voi tuottaa myös itse jos kauppojen hinnat hirvittää

Vierailija
22.07.2024 |

Varsinkin jos asuu ok-talossa. Tontille voi istuttaa luumupuun ja vaikka viisi omenapuuta, sekä rakentaa kesäkanalan.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Hinnakasta touhua kyllä omenoiden ja munien vuoksi tuollainen.

Täällä pohjoisessa ei kyllä oikein menesty omenakaan.

Vierailija
2/43 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompaa on kärkkyä joltain puutarhan ylijäämää. Minulla on suhteita useaan kotipuutarhuriin ja maajussiin, joilta saan kesäkurpitsaa, kurkkuja, tomaatteja, perunaa, herukoita, omenoita, yrttejä, raparperia.. joko ilmaiseksi tai talkoopalkkana. Varsinkin perunaa ja omenaa on jaossa niin paljon kuin vaan jaksaa ottaa vastaan. Ja joka vuosi jollain maajussilla on hernepelto, josta saan luvallisesti hakea hernettä vapaasti. Viime vuonna hain kaksi muovikassillista, irrotin herneet paloista, ryöppäsin ja pakastin. Yhtä tuoretta kuin Apetitin pakasteherneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vaikee kasvattaa lehmä kerrostalossa.

Vierailija
4/43 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on totta.

Itse laitoin tänä kesänä kasvimaan. Perustamiskustannukset olivat noin 400 € ja tähän astinen saalis on ollut huikea. Tilliä ja persiljaa jonkin verran, retiisejä noin 3 litraa, herneitä kourallinen (vasta kypsymässä), penkillinen mädäntyneitä sipuleita ja ensimmäinen perunakilo nostettu.

Olen siis saanut kerta-annoksina niitä raaka-aineita, jotka ovat aina halpoja kaupassakin laittamalla tosiaan vain nuo alkukustannukset itse kiinni. Että ottakaas köyhät mallia!

Vierailija
5/43 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen tehnyt joku tuohtunut kauppias?

Vierailija
6/43 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti tulee kalliiksi. 

Vierailija
7/43 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vähänhän se toki auttaa. Itse sain ilmaiseksi 15 marjapensasta ja luumupuun ja raparperin taimen. Lisäksi on yrttejä ja perunaa.

Vierailija
8/43 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luumu- ja omenapuut on melko kalliita, maistuvat myös rusakoille turhan hyvin. Ja mitä jollain luumuilla edes tekee?

Omppuja saa oikeastaan joka syksy mielin määrin ilmaiseksikin, kun aina jollain on liikaa. Kannattaa kuulua oman seudun fb-ryhmiin. 

Vierailija
9/43 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta.

Itse laitoin tänä kesänä kasvimaan. Perustamiskustannukset olivat noin 400 € ja tähän astinen saalis on ollut huikea. Tilliä ja persiljaa jonkin verran, retiisejä noin 3 litraa, herneitä kourallinen (vasta kypsymässä), penkillinen mädäntyneitä sipuleita ja ensimmäinen perunakilo nostettu.

Olen siis saanut kerta-annoksina niitä raaka-aineita, jotka ovat aina halpoja kaupassakin laittamalla tosiaan vain nuo alkukustannukset itse kiinni. Että ottakaas köyhät mallia!

Ja vain 400€. Et ole sattunut katsomaan kaupassa paljonko nuo maksavat siellä? Niin että kannattiko? Sitten se aika ja vaiva mikä menee idättämisestä valmiiseen. Olen nimittäin itse ihan harrastuksena kasvattanut tomaatista lähtien paljon ja ainoa mitä siitä saa on kasvattamisen ilo. 

Vierailija
10/43 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappiin luumupuun vuosituhannen vitsi.Sitten varmaan ehdotat että muuta tänne eteläsuomeen,luumujen taki ei kiitos.Kaadetaan hirvi,kalastetaan ,rosvotaan vähän poroja näillä pääsee jo hyvään alkuun.Potut porkkanat nauriit ym. kyllä tuottaa satoa täälläkin.

Vierailija
11/43 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50 neliöön ja superpienelle parvekkeelle ei oikein saa mahdutettu karjaa tai edes luumupuuta. On mulla minttu siellä mutta ei se kauheasti lämmitä nälkäistä. 

Vierailija
12/43 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siinä kävi kun alettiin puhumaan keskusliikkeiden kartelleista ja valtavista voitoista / katteista.

Vierailija
13/43 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvimaan alkukustannukset voivat olla kalliit, mutta vuosi vuodelta muuttuu halvemmaksi. Jos joutuu kaikki mullat ja lannoitteet ostamaan, ei homma muutu halvaksi oikeastaan koskaan. Minulla on suoraan nurmikon päälle perustettu no dig -puutarha. Nurmikon päälle ensin paksu kerros pahvia, sen päälle maata, kompostia ja hevonpeetä. Siihen kasvit kasvamaan. Kustannukset muodostui lähinnä maa-aineksen ja hevonpeen kuljetuksesta sekä siementen hinnasta. Hevonp on monelle tallille ongelmajätettä, jota hyvin mielellään luovuttavat kotipuutarhureille. Sukulaismies lahjoitti peräkärryllisen peltomaata. Kompostia oli omasta takaa.

Hyvin kasvaa perunat, porkkanat, kyssät, lehtikaalit, kaalit, punajuuret, salaatit, sipulit, avomaakurkut, valkosipulit, nauriit, kesäkurpitsat, kurpitsat...

Vierailija
14/43 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siinä kävi kun alettiin puhumaan keskusliikkeiden kartelleista ja valtavista voitoista / katteista.

Ja? Valtavia voittojahan ne tekee.

Vierailija
15/43 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta.

Harvalla köyhällä on varaa omakotitaloon. Ja 400€ saattaa myös olla liikaa laittaa pienistä tuloista. Oletko jotenkin vajaa?

Vierailija
16/43 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo maksaa puoli miljoonaa euroa ja omenapuun taimet 80 € kappale. Ei ole pers'aukisen hommaa omenoiden kasvattelu.

Vierailija
17/43 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä saa odotella vuosia että ne puut alkaa tuottaa satoa, jos taimen istuttaa 

Vierailija
18/43 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo menenkin tästä heti repimään asfalttia irti että voi istutella luumupuita ja tehdä kasvimaata. Halvaksi varmaan tulee! Jos ei ole rahaa ruokaan niin ei sitä maatilojakaan ostella. Suomi on ihan orjavaltio tyypit ei vaan tajua kun eivät itse siellä montun pohjalla joudu olemaan hyvästä tuuristaan johtuen. Suomessa pitää pistää kymmenen vuoden palkka taloon ja kituuttaa tuo aika sit saa viljellä vähän halvempaa ruokaa.

Vierailija
19/43 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta.

Hauskaa sarkasmia! 👍

Pari kommentoijaa ehti jo hermostua, että joku ihan tosissaan. 

Vierailija
20/43 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrotalossa vuohi on näppärämpi eläin. Mahtuu hissiin. Lehmät on niin arkoja kävelemään rappusia pitkin neljänteen kerrokseen. Eikä naapurin akka tykkää jos heittää talikolla parvekkeelta alas lehmänkakkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä