Että mä vihaan lomaa
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen myötätuntoa ketjun yksinäisiä kirjoittajia kohtaan. Itsellä vähän päinvastainen tilanne. Ei ole aikaa eikä voimia tavata tuttuja ja sukulaisia niin paljon kuin haluaisin. Mökillä ja kotona olisi sitä ja tätä hommaa. Marjat mätänee puskiin kun ei ehdi poimia, matot odottaa pesua.
Ollaan jo tehty monenlaista puolison kanssa: läheisiä tavattu, kuntoiltu, pidetty maalaustalkoot, viety kuorma jäteasemalle ja laitettu tavaraa myyntiin ja saatukin myytyä jotain. Auto huollatettu, löydetty muutama tarpeellinen tavara kirpparilta. Parhaillaan rapumerrat järvessä. Loma vaan tuntuu kovin lyhyeltä. Olisi kiva ehtiä johonkin reissuunkin.
Harmittaa ja nolottaa tätä kirjoittaessa kun huomaan että ihan itse aiheutettu lomastressi kysymyksessä.
Aloittajalle lämmin halaus ja sellainen ajatus että tavalla tai toisella
Tässä tökkii ihmisillä yksinäisyys, jonka lomat vaan tuo esiin. Siihen ei auta kärrätä kaupasta syyskoristeita joita yksin sohvallaan katselee. Aikuisen pitkäaikaisen sosiaalisen syrjäytymisen syyt on syntyneet yleensä jo lapsuudessa, persoona on semmoinen synkkä ja tyhjä, että ihmiset välttelee. Tunnen näitä jonkin verran.
Minä niin nautin, kun kesälomalla niitä päiviä, kun saa tehdä ihan mitä huvittaa. Tänä aamuna tein pitkän kävelylenkin, nautin luonnon äänistä ja tuoksuista. Sen jälkeen kävi uimassa, keitin kahvit ja tein hyvän aamupalan, jonka nautin parvekkeella maisemaa ihaillen. Sen jälkeen innostuin siivoamaan muutaman kaapin, jonka tuloksena varain kirpparipöydän ylimäärisille tavaroille. Kohta ystävän kanssa myöhäiselle lounaalle. Kun mies kotiutuu töistä, on ohjelmassa ainakin saunomista ja uintia.
Piti hetki miettiä, että olenkohan minä tämän kirjoittanut. Sitten katsoin päiväystä, niin ei voi olla.
Mä vihaan kans. Mutta vihaan myös työtäni, mutta parempi siellä mitä tylsistyneenä kotona. Vielä viikko tätä kitumista.
Vierailija kirjoitti:
Melkeen helle, mikset mene uimarannalle ottan aurinkoa? 🤨
Siitäkin saa ihosyövän...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen myötätuntoa ketjun yksinäisiä kirjoittajia kohtaan. Itsellä vähän päinvastainen tilanne. Ei ole aikaa eikä voimia tavata tuttuja ja sukulaisia niin paljon kuin haluaisin. Mökillä ja kotona olisi sitä ja tätä hommaa. Marjat mätänee puskiin kun ei ehdi poimia, matot odottaa pesua.
Ollaan jo tehty monenlaista puolison kanssa: läheisiä tavattu, kuntoiltu, pidetty maalaustalkoot, viety kuorma jäteasemalle ja laitettu tavaraa myyntiin ja saatukin myytyä jotain. Auto huollatettu, löydetty muutama tarpeellinen tavara kirpparilta. Parhaillaan rapumerrat järvessä. Loma vaan tuntuu kovin lyhyeltä. Olisi kiva ehtiä johonkin reissuunkin.
Harmittaa ja nolottaa tätä kirjoittaessa kun huomaan että ihan itse aiheutettu lomastressi kysymyksessä.
Aloittajalle lämmin h
Täällä ei kumminkaan noin vaikeita tapauksia vaikuttaisi olevan kommenttien perusteella, vaan sellaisia, jotka kaipaavat vain hiukan potkua joutilaisuuteensa. Sen takia en suositellut esim. psykiatrilla käymistä.
Olisikin sellainen loma, ettei olisi mitään tekemistä. Vaimolla on sellainen käsitys, että loma menee hukkaan, jos ei koko ajan tee jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni loma aiheuttaa aina tyhjyyden tunteen, koska minulla ei ole ystäviä, eikä perhettä, joiden kanssa viettää aikaa. Työkaverit ovat vain kavereita töissä. Kun loma alkaa, se on aina sitä samaa, mitä teen muulloinkin: siivoan, käyn pyöräilemässä, ulkoilen, kerään mustikoita. Olen liian nynny lähtemään yksin esim. risteilylle, ulkomaan reissuista puhumattakaan. Loma on yksinäistä aikaa yksinäiselle. Olisi kiva, kun olisi ystäviä, joiden kanssa viettää aikaa.
Mulla on lapsi ja ystäviäkin, mutta musta on ihanaa reissata yksin. Saa päättää minne menee, missä syö ja milloin ja vain tutustua kohteeseen ja itseä kiinnostaviin asioihin.
Lisääntynyt tylsyys johtuu kuulemma siitä, että nykyään olemme alkaneet antaa aivoillemme välittömän dopamiinihelpotuksen somen yms. kautta. Aina kun tylsyys iskee, menemme someen katsomaan kissavidota tai muuta, joka antaa hyvänolon tunteen. Siitä tulee lopulta riippuvaiseksi. Jos ei sitä sitten sakaana, tulee vieroitusoireita. Tylsyys. Tarvitaan myös aina yhä parempia piristysruiskeita, sillä samaan kissavideoon lopulta turtuu.
Lääke kuulemma on se, että ei mene sinne someen tms., kun tylsyys iskee, vaan lähee mieluummin vaikka kävelylle. Koittaa siis totuttaa aivonsa siihen, ettei sille anneta mitään instant-dompamiinihelpotusta, vaikka se sitä vaatii, vaan totutellaan se ns. normiasioihin, jotta aivot oppii nauttimaan uudelleen tavallisista asioista ympärillä.
onneksi olkoon. tylsyys on semmonen luxus mikä ei ittee koske vaikka olis lomalla. aina loppuu tunnit päivästä kesken
Vierailija kirjoitti:
Olisikin sellainen loma, ettei olisi mitään tekemistä. Vaimolla on sellainen käsitys, että loma menee hukkaan, jos ei koko ajan tee jotakin.
Jos on kotitöitä rästissä tai sellaisia tekemisiä, joita ei jaksa tai ehdi tehdä silloin, kun käy töissä, niin siinä tapauksessa loma meneekin hukkaan, jos ei tee mitään. Koska lomalla sitä aikaa ja mehua on enempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkeen helle, mikset mene uimarannalle ottan aurinkoa? 🤨
Siitäkin saa ihosyövän...
höpöhöpö
En todella tajua ihmisiä, jotka käy lomillaankin työpaikalla. Kuka kesälomallaan, kun on niin tylsää. Kuka vauvalomallaan. Jotkut käy jopa tekemässä jotain työtehtäviäkin kesken lomansa työpaikalla.
Minuun otettiin kesken loman pari kertaa yhteyttä työpaikalta (ihan tarpeettomista syistä) ja niiden jälkeen en ole osannut irrottaa ajatuksiani työpaikasta lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni loma aiheuttaa aina tyhjyyden tunteen, koska minulla ei ole ystäviä, eikä perhettä, joiden kanssa viettää aikaa. Työkaverit ovat vain kavereita töissä. Kun loma alkaa, se on aina sitä samaa, mitä teen muulloinkin: siivoan, käyn pyöräilemässä, ulkoilen, kerään mustikoita. Olen liian nynny lähtemään yksin esim. risteilylle, ulkomaan reissuista puhumattakaan. Loma on yksinäistä aikaa yksinäiselle. Olisi kiva, kun olisi ystäviä, joiden kanssa viettää aikaa.
Mulla on lapsi ja ystäviäkin, mutta musta on ihanaa reissata yksin. Saa päättää minne menee, missä syö ja milloin ja vain tutustua kohteeseen ja itseä kiinnostaviin asioihin.
Eipä olisi enää jos olisit muulloinkin aina yksin.
Vierailija kirjoitti:
onneksi olkoon. tylsyys on semmonen luxus mikä ei ittee koske vaikka olis lomalla. aina loppuu tunnit päivästä kesken
Onhan se luksusta joo olla ilman ihmissuhteita, aina yksin. Hankkiudu sinäkin ihmisistä eroon niin saat luksusta elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kotitöitä rästissä tai sellaisia tekemisiä, joita ei jaksa tai ehdi tehdä silloin, kun käy töissä, niin siinä tapauksessa loma meneekin hukkaan, jos ei tee mitään. Koska lomalla sitä aikaa ja mehua on enempi.
Ei, vaan lomalla pitää ladata akkuja. Jos ihminen lepää parhaiten kannat kattoon päin sohvalla maaten, niin lomalla saa olla juuri niin, vaikka olisi tuhat asiaa rästissä. Loma on rentoutumista varten eikä mene koskaan hukkaan vaikka sitä ei viettäisi juuri jonkun toisen haluamalla tavalla.
Sitten jos taas aidosti tykkää puuhailusta niin sen kuin hoitaa rästissä olevia asioita tai mitä ikinä haluaakin. Kuitenkaan pakottaa sellaiseen ei saa, vaan lomalla vapaus vallitkoon. T. Sellainen joka ei tee lomalla yhtään mitään arkeen kuuluvia hommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis, mites olisi tietokonepelit, kamppailulajit, sali, lukeminen, sarjat/elokuvat, pienoismallit ja maalaaminen tai ihan vain olla paikoillaan ja pohtia elämän tarkoitusta. Itse vietän 8 viikon kesälomia ja ei millään tekisi mieli lopettaa..
Missä työssä saa 8 viikon kesäloman? Minulla viisi viikkoa ja suunnittelen jo ensi kesää, että miten saisin venytettyä vielä pidemmäksi.
5 kesällä kaksi viikkoa jouluna, viikko talvella.
Vierailija kirjoitti:
Minä niin nautin, kun kesälomalla niitä päiviä, kun saa tehdä ihan mitä huvittaa. Tänä aamuna tein pitkän kävelylenkin, nautin luonnon äänistä ja tuoksuista. Sen jälkeen kävi uimassa, keitin kahvit ja tein hyvän aamupalan, jonka nautin parvekkeella maisemaa ihaillen. Sen jälkeen innostuin siivoamaan muutaman kaapin, jonka tuloksena varain kirpparipöydän ylimäärisille tavaroille. Kohta ystävän kanssa myöhäiselle lounaalle. Kun mies kotiutuu töistä, on ohjelmassa ainakin saunomista ja uintia.
Ihmiset nauttivat kovin eri asioista, kuten tästäkin viestistä huomaa. Minulle pitkä kävelylenkki ja kaappien siivoaminen ovat arkista suorittamista, eivät mitenkään lomatekemistä päivänä, jolloin voi tehdä mitä huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis, mites olisi tietokonepelit, kamppailulajit, sali, lukeminen, sarjat/elokuvat, pienoismallit ja maalaaminen tai ihan vain olla paikoillaan ja pohtia elämän tarkoitusta. Itse vietän 8 viikon kesälomia ja ei millään tekisi mieli lopettaa..
Missä työssä saa 8 viikon kesäloman? Minulla viisi viikkoa ja suunnittelen jo ensi kesää, että miten saisin venytettyä vielä pidemmäksi.
Eihän kommentoija puhunut palkallisesta lomasta mitään. Moni esim. koulussa lukuvuodet työskentelevä on pakollisella lomalla (eli työttömänä) kesäkuukaudet. Esim. osa opettajista ja kouluavustajista.
jos palkallisesta kyse, niin mikä tahansa valtion virka, jossa on ehtinyt kertyä vuosilomapäiviä 38 ja jossa vaihtaa lomarahat vapaaksi (+13 päivää) riittää helposti. Valtiolla ei lasketa lauantaita lomaksi, joten tuolla tavalla saa jo ylikin 8 viikkoa vuosilomaa.
Miten teille jo lomasta tylsistyneille käy sitten kun jäätte eläkkeelle?
Kyllä omaan ainutkertaisen elämään pitää löytää mielekkyys ja opetella sietämään tylsistyneisyyttäkin. Sittenpähän kun joskus jotakin tapahtuu niin sen elähdyttävän vaikutuksen tosiaan huomaa ja sen varassa sitä muistellen taas elää pitkään.