palkittu kirjailija Alice Munro jatkoi avioliittoaan miehen kanssa, joka rais kasi hänen 9-vuotiaan tyttärensä on lisätty
https://www.is.fi/viihde/art-2000010562623.html
Pitäisikö Nobel-palkinto peruuttaa? Kirjat pois kirjastoista? Pois yliopistojen lukulistoista?
Kommentit (43)
Ap valehtelee. Lehtijuttu puhuu laveasti "pakottaminen seksuaaliseen tekoon". Raiskaus-sana on jo kärsinyt inflaation, jospa ei lisättäisi sitä.
Aikoinaan rakastin Munron kirjoja ja nykyään mua yököttää niin paljon. Kaikki tällaiset pitäisi saada pois valokeilasta. Ja juu, hyvin se kirjoitti, mutta silti. Ihan niin kun muutkin julkkikset. Jos teet jotain kamalaa / et puutu vaikka pitäisi, se tähden sädekehä pitää rikkoa ja uhreja kuulla ja tukea.
Sattuuhan sitä, ei kannata ottaa liian vakavasti.
Innostuin lukemaan Munroa joskus kymmenisen vuotta sitten. Luin myös hänestä tehtyjä lehtijuttuja - ihailevia silloin - eikä hän vaikuttanut kovin lämpimältä äidiltä. Hänen elämäntarinansa kerrotaan aina niin, että hänen nuoruudessaan lapsia oli pakko hankkia, ja hän sitten kotirouvana kirjoitti aina kun pystyi. Ja että hän ei esimerkiksi jossain vaiheessa puhunut vanhimmalle tyttärelleen mitään/yhtään ylimääräistä, koska hän halusi säilyttää energiansa kirjoittamiseen. Tämä pieni sivuhuomautus jäi karuudessaan mieleeni.
Doris Lessing jätti kaksi pientä lastaan isälleen ja muutti toiselle mantereelle voidakseen olla kirjailija. Hän ei kestänyt kotirouvaelämää. Hänkin eli aikana jolloin vaihtoehdot ovat vähissä.
Tämä on toteamus, ei puolustelu kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen naisen, joka ei jättänyt miestään, vaikka mies oli tappanut tyttären lemmikkikissan. Jos tytär olisi saanut valita, olisi varmaan mieluummin tullut hyväksikäytetyksi.
Hypoteesi, täytyy hyväksikäyttää häntä että voimme tietää oikean vastauksen.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos saan tietää, että mieheni on tehnyt rikoksen, niin minulla ei ole sen jälkeen enää oikeutta olla hänen kanssaan naimisissa?
Tietysti on oikeus olla, jos olet vaan.
Munron juttu on ristiriitainen, koska hän on hyvä novellisti ja ihmismieltä niissä novelleissakin sivutaan. Eipä sitten tutka toiminut omassa yksityiselämässä. Tuo pedofiili on mennyt Munron kanssaan naimisiin ihan siksi, että hänellä oli kolme tytärtä ja heistä nuorin sai kärsiä välittömästi silloin . Pedon kiinnostus laantui jonkun vuoden kuluttua kun tyttö tuli puberteetti-ikään.
Siitä on tuomio ja hänellä oli muitakin lapsia "ystävinä", kuten tuollaiset itse asian kuvaavat. Iljettävä äijä.
Miehellä taisi olla melkoinen häräntappoase.
Miksi hän sitten ei eronnut? Rakastiko niin paljon vai pitikö avioeroa syntinä?
Se on jokaisen oma asia kenen kanssa on naimisissa. Usein inhottavalla miehellä on aivan ihana vaimo. Ei kai muuten sietäisikään sellaista miestä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tälläisiä asioita mitenkään tosta vaan satu.
Pedot käyttää uhreihinsaa ovelaa saalistustekniikkaa. Ja antavat uhrin ymmärtää, että asiat olisisivat hänen vikansa. Tosiasiallisesti pedo itse on persoonallisuushäiriöinen saalistaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tälläisiä asioita mitenkään tosta vaan satu.
Pedot käyttää uhreihinsaa ovelaa saalistustekniikkaa. Ja antavat uhrin ymmärtää, että asiat olisisivat hänen vikansa. Tosiasiallisesti pedo itse on persoonallisuushäiriöinen saalistaja.
Ehkä antavat myös vaimon ymmärtää, että asiat ovat hänen vikansa.
Vierailija kirjoitti:
Se on jokaisen oma asia kenen kanssa on naimisissa. Usein inhottavalla miehellä on aivan ihana vaimo. Ei kai muuten sietäisikään sellaista miestä.
Monet asiat ovat "oma asia" kuten sekin, että joku äiti kohtelee omia lapsiaan tunnekylmästi. Mitäpä sille kukaan ulkopuolinen voi tehdä.
Voihan olla, että Alice Munro ei ollut aivan ihana ihminen? Vaan taas yksi rikkinäinen taiteilija, jolle oma luovuus on kaikki kaikessa ja muut ovat vain tiellä tai vain materiaalia itsetoteutuksessa.
Nyttemmin englanninkielisessä netissä lukijat ovat pohtineet, voisiko tietyissä novelleissa olla heijastuksia hänen elämästään (Vandaalit, tai Julkisia salaisuuksia). Näissä novelleissa nuorille ihmisille tapahtuu pahoja asioita tai vanhan avioparin seksuaalisuus muuttuu omituiseksi. No mutta, ei niistä tietystikään mitään voi lähteä päättelemään, jo kuolleista ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistopiireissä normaalia.
Haista nyt jo naruaivo pitkä pska!
Vierailija kirjoitti:
Oliko tässä siis kyse siitä, että Munro ei uskonut miehen syyllisyyteen, vai mistä? Asia ei oikein tullut selväksi tuosta Ilta-Sanomien jutusta.
On ihmeen paljon naisia, jotka eivät näe, kuule eikä usko. Eivät halua uskoa. Huomaavat oikeasti, mutta jostain syystä ummistavat silmänsä.
Koittakaa nyt muotoilla nuo otsikot niin, että saa edes selvää, mistä puhutaan.
Tietämättä asiasta enempää on vaikea ottaa kantaa. En tiedä esimerkiksi, miksi Munro ei halunnut lopettaa avioliittoaan. Enkä tiedä, jatkuiko avioparin suhde asian selviämisen jälkeen samanlaisena vai erilaisena. Enkä edes tiedä, miksi Munro oli mennyt kyseisen miehen kanssa naimisiin.
Munron novelleja olen kyllä lukenut, ja pitänytkin niistä, vaikka ne eivät ole varsinaisesti suosikkejani.
Jaa. Minä tiedän yhden naisen, joka seurustelee broilerinkasvattajan kanssa.