Miesystävä ei pese tummia ja vaaleita erikseen. Kaikki samaan syssyyn!
Ei voi olla totta. Pitääkö minun opettaa hänelle miten vaatteita pestään?!
Kommentit (88)
Nii-in, voiko sen tyhjänpäiväisempää juttua ja ajantuhlausta ollakaan, kun av-palstalla nillittäminen ja muiden haukkuminen, onko pyykit yhtä likaisia kuin kielenkäyttönne?
Minä haluan vaatteiden pysyvän kunnollisina niin kauan kuin mahdollista, siksi kiinnitän huomiota värien lajitteluun, tahranpoistoon, lämpötilaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on värinkerääjä liinoja tätä varten. Toimii.
En ole kuullut värinkerääjäliinoista, kerro tarkemmin, mistä niitä saa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Dr.Beckmann-merkkisiä värinkerääjäliinoja myy vaikkapa Tokmanni. Muitakin merkkejä on. Kannattaa vähän verrata hintoja pakkauskokojen välillä. Olen käyttänyt kertakäyttöisiä liinoja, mutta tätä googlatessa huomasin, että myös kestoliina on olemassa. Onko kukaan sellaista käyttänyt ja toimiiko se hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Olen 30 vuotta pessyt kaiken sekaisin 60-asteessa ja aina tullut puhdasta.
Mikä v*tun 60-asteessa?? Millä helvetin logiikalla tunget tuohon väliviivan?! 🙄🙄
Vierailija kirjoitti:
Ei ne välttämättä värjää, mutta jos aina pesee mustaa ja valkoista sekaisin, väistämättä ne valkoiset harmaantuu. Tykkään pitää värit kirkkaina, siksi pesen erikseen.
Ei minulla ainakaan, mustat on edelleen mustia ja valkoiset puhtaan valkoisia, samoin siniset ja muut.
Pyykkäys ja siivoaminen ovat ehdottomasti naisten töitä.
Noin minäkin teen eikä mitään hirveetä oo ikinä tapahtunut. Turhaa hössötystä.
Vierailija kirjoitti:
Noin minäkin teen eikä mitään hirveetä oo ikinä tapahtunut. Turhaa hössötystä.
No niitä värinkerääjäliinoja käyttäessä huomaa, että värinpäästössä on suuria eroja, joistakin vaatteista lähtee todella paljon väriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä v*tun 60-asteessa?? Millä helvetin logiikalla tunget tuohon väliviivan?! 🙄🙄
Miten se väliviiva liittyy pyykinpesuun
Pyykkihuollon tärkein sääntö on jättää kauppaan kaikki sellaiset vaatteet, mitkä vaativat enemmän lajittelua kuin 40 tai 60 astetta. Ei siis valkoisia tai vaaleita muuten kuin vaalean harmaana, ei rypistyviä vaatteita, ei villaa (paitsi itse tehty villapaita, jota ei käytetä sotkussa, joten riittää lähinnä tuuletus), ei silkkiä jne. Kun käyttää lähinnä työvaatteita, urheiluvaatteita ja oloasuja, pyykkihuolto on helppoa. Parempiakin vaatteita löytyy helppo hoitoisina, esim. rypistymättömiä kauluspaitoja. Myös vaatteen laadulla on väliä, huono laatu ei kestä minkäänlaista pesua montaa kertaa.
Ettei tekisi tahallaan, jotta sinä otat kopin pyykinpesusta.
Minä lajittelen vaatteet ihan siksi, että vaikka käytän värinkerääjäliinoja melkein aina (koska taloudessa sottaisia lapsia ja kerää myös ylimääräisen lian), niin ei ne estä välttämättä muita vaatteita värjääntymästä.
Tummat erikseen, tähän kuuluu farkut, siniset, tummanvihreät ym. Huomattavasti vähemmän tavaraa tässä kategoriassa, kun ei ole enää miestä. Ennen miehen pyykit oli tässä myös, koska pukeutui pelkkään mustaan.
Lastenvaatteet ja puuvillatrikoo 60 asteessa kaikki sekaisin, että lika lähtee.
Keinokuidut ja muut omat värilliset vaatteet menee 40 asteen keinokuitupesussa, tai jos eka pesu vasta ostetuille vaatteille tai jotain herkemmin kestävää materiaalia, 40 hienopesussa.
Lakanat ja pyyhkeet punaisia pyyhkeitä lukuun ottamatta iloisesti sekaisin 60 pesulla. Tähän sekaan menee ylijäämälastenvaatteet, jos ei ole niitä koko koneellista ja samoin käsipyyhkeet on penskojen vaatepesussa mukana.
Ei ole mitään värjäytynyt (paitsi ehkä alushousut ja niistä en ole niin nuuka, koska ei niitä yh-mamman kalsareita kukaan näe), kaikki on säilynyt hyvänä.
Liian kova lämpötila herkemmille materiaaleille (muillekin kuin villa ja silkki), pilaa ne ja saa esim jotkut puuvillamateriaalit tai bambun nukkaantumaan ennen aikojaan, ja sekaisin peseminen taas pilaa värit.
Itse olen tarkka näissä asioissa, koska muistan teini-iästä kun äiti pesi valkoisen toppini sekaisin muiden vaatteiden kanssa ja tuli vaaleanpunertava ja pilalle virutettuna pesusta pois. Samoin kaikki rintaliivien olkaimet oli heti rullalla kerran pesussa käytyään, koska liian kova lämpötila ja ei pesupussia. En ole samoja virheitä tehnyt itse, koska minulla ei ole varaa ostaa jatkuvasti uutta ja vaikka olisikin, niin en näe mitä järkeä on pilata hyviä vaatteita pesemällä väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Dr.Beckmann-merkkisiä värinkerääjäliinoja myy vaikkapa Tokmanni. Muitakin merkkejä on. Kannattaa vähän verrata hintoja pakkauskokojen välillä. Olen käyttänyt kertakäyttöisiä liinoja, mutta tätä googlatessa huomasin, että myös kestoliina on olemassa. Onko kukaan sellaista käyttänyt ja toimiiko se hyvin?
Minulla oli sellainen, toimi vaaleiden vaatteiden kanssa vähän aikaa, mutta tummien kanssa kävi niin, että muuttui pysyvästi niin tummaksi, ettei siitä näe keräsikö väriä vai ei. Lopulta palasin kertakäyttöisiin, kun ei se tuntunut olevan juurikaan jotain normaalia mikrokuituliinaa kummoisempi. Muutaman pesun kesti hyvänä ja se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole sun miesystävä enkä edes mies, mutta ei muakaan jaksa kiinnostaa eri väristen arkivaatteiden pesu erikseen. Kaikki samaan samaan koneeseen ja pesu sitten kun kone täysi.
Ja sen näkee sinun vaatteista ja yleisolemuksesta. Näytät nukkavierulta.
Onko sulla valvontakamera jokaisen pyykkikoneen luona vai mistä kuvittelet tietäväsi miten joku pyykkää? Ymmärrän että sulla on vaan jotain 70-luvun riepuja mutta nykyaikaiset laatuvaatteet voi kyllä kaikki pestä yhdessä koneessa kunhan esim. pesulämpötila on ok.
Haluaisin kovasti tietää mistä saa nykyään ostaa laatuvaatteita .Oma käsitykseni on, että niitä myytiin vielä 80-luvulla ja ehkä vielä 90-luvun alkupuolella. Vaatteet näyttivät usein yhtä siistiltä usean konepesun jälkeen kuin uutena kaupassa. Nykyiset materiaalit näyttävät 1-2 pesun jälkeen nyppyisiltä ja nuhjuisilta ostohinnasta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole sun miesystävä enkä edes mies, mutta ei muakaan jaksa kiinnostaa eri väristen arkivaatteiden pesu erikseen. Kaikki samaan samaan koneeseen ja pesu sitten kun kone täysi.
Ja sen näkee sinun vaatteista ja yleisolemuksesta. Näytät nukkavierulta.
Ootko joku Wahlroos kun tuollein toisia arvostelet näkemättä?
Olen. Minulle opetti jo isoäiti aikoinaan, että pyykit lajitellaan.
Maailma muuttuu ja kehittyy.
Toisaalta joskus huonompaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei taida samasta syystä vaaleita vaatteita laisinkaan. Joskus oli valkoisia t-paitoja ja löin ne samalla kertaa pyyhkeiden kanssa. Sitten tuli oranssej yms. t-paitoja.
Vaikka pesenkin kaikki vaateet samassa koneessa, niin sentään en sekoita petivaatteita, pyyhkeitä ym. kodintekstiilejä samaan koneelliseen vaatteiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sehän on oleellista koko hommassa. Ja vielä kirosanoilla höystettynä.
Pesukonetta kannattaa tosiaan käyttää välillä myös 95 asteessa.