Voisitko ryhtyä suhteeseen aromanttisen kumppanin kanssa?
Olen aromanttinen, eli en koe tarvetta sellaisiin romanttisiin tunteisiin, joita useimmat ihmiset suhteissaan haluavat. Tämä ei ole koskaan estänyt minua solmimasta tyydyttäviä ja antoisia suhteita, joissa on kiintymystä, ystävyyttä ja/tai seksuaalista intohimoa, mutta en myöskään ole koskaan deittaillut yhteenmuuttamis- ja lastenhankintamielessä.
Olisko sinulle ok, jos kumppanisi ei rakastaisi sinua juuri sillä tavalla kuin sinä rakastat häntä? Vai haluatko että sinuun ollaan lääpällään kuten itsekin olet toiseen?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös suurin osa suomalaisista ole jo muutenkin kykenemättömiä rakkauteen ja osoittamaan rakkautta. Tulee jo äidinmaidossa persuomalainen kylmyys ja kömpelyys
Mä pystyn kyllä rakastamaan ja näyttämään sen teoilla, mutta niitä sanoja en vaan pysty sanomaan. En ole koskaan sanonut niitä. En edes vanhemmilleni.
Kuulostaa enemmän vain perisuomalaisen jurolta käytekseltä, kuin aromanttisuudelta.
Vierailija kirjoitti:
Eikös suurin osa suomalaisista ole jo muutenkin kykenemättömiä rakkauteen ja osoittamaan rakkautta. Tulee jo äidinmaidossa persuomalainen kylmyys ja kömpelyys
Osoittamaan rakkautta on juuri oikea ilmaisu! kyllä sitä rakkautta ja kiintymystä varmasti tuntee, mutta kun ei kyetä normaaliin kanssakäymiseen kylmyyden, ihmispelon ja sosiaalisen kömpelyyden takia niin on se helpompi selittää aromanttisuudella tai joillain sukupolven ylittävillä traumoilla kuin katsoa peiliin ja opetella tavoille. Ihmispelko jatunteiden ilmaisemattomuus on loppujelopuksi hyvin itsekästä, minä ja minun ahdistukseni, mitä väliä vaikka läheiseni luulevat etten rakasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin itseltäni onnistuu kädestä kiinni pitäminen, pussailu ja silittely. En vain koe mitään voimakkaita rakastumisen tunteita, en ole koskaan kokenut. Ei toinen sitä mistään tiedä.
Onko sulla ollut pitkiä suhteita? Eikö ne ole loppuneet kun et ole pystynyt sanomaan rakastavasi?
Ihan hyvin pystyn sanomaan ihmisille, että rakastan heitä.
Vierailija kirjoitti:
No en haluaisi! Olisi outoa, että se aromanttinen tyyppi myöskään haluaisi mihinkään parisuhteeseen, miksei ystävyys vaan riitä. Aromanttisen ei tarvitse tarkoittaa sosiaalisesti tyhmää, luulisi hänenkin ymmärtävän mikä tuska se on toiselle, jos kumppani ei kykene vastaamaan rakkaudentarpeeseen. Kaveri voisin olla, mutta miksi kiduttaisin itseäni yrittämällä mitään romanttista, mikä on tuomittu yksipuoleisuuteen jo alkumetreillä.
Onko sinulla siis sellainen tarve, että toisen ihmisen täytyy oman päänsä sisällä tulkita ja kokea asiat samalla lailla kuin sinä?
Miten aseksuali eroaa psykopaatista?
Vierailija kirjoitti:
Tämä kysymys on paitsi tyhmä, myös väärässä ketjussa. Hieno suoritus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et vastannut kysymykseen ja väistit vain kysymyksen. Miten aseksuali eroaa psykopaatista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et vastannut kysymykseen ja väistit vain kysymyksen. Miten aseksuali eroaa psykopaatista?
Niin, tyhmiin ja irrelevantteihin kysymyksiin ei ole tapana vastata. Voit hakea tietoa vaikkapa Wikipediasta tai Chat GPT:stä.
Kiitos kuitenkin ketjun nostamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tyhmiin ja irrelevantteihin kysymyksiin ei ole tapana vastata. Voit hakea tietoa vaikkapa Wikipediasta tai Chat GPT:stä.
Kiitos kuitenkin ketjun nostamisesta.
No tekoäly ei ole yhtään kylmä ja tunteeton. Jos oikeasti haluaa tietoa, wikipedia ei liene osoite. Miten kysymys on irrelevantti jos ihmistyypillä on vaikeuksia kokea tunteita ja ei halua seksiä? Psykopaatti voi tuntea jopa sairasta halua äitiään kohtaan ja aseksuali ei tunne mitään seksuaalisuutta? Mielestäni kysymys on relevantti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osoittamaan rakkautta on juuri oikea ilmaisu! kyllä sitä rakkautta ja kiintymystä varmasti tuntee, mutta kun ei kyetä normaaliin kanssakäymiseen kylmyyden, ihmispelon ja sosiaalisen kömpelyyden takia niin on se helpompi selittää aromanttisuudella tai joillain sukupolven ylittävillä traumoilla kuin katsoa peiliin ja opetella tavoille. Ihmispelko jatunteiden ilmaisemattomuus on loppujelopuksi hyvin itsekästä, minä ja minun ahdistukseni, mitä väliä vaikka läheiseni luulevat etten rakasta.
Normaali ihminen kuitenkin panee ja on seksuaalinen?
Sellaista suhdetta sanotaan kulissisuhteeksi.
Kuinka paljon sitten pitäisi kiintyä että sitä voisi aromanttisen mielestä kutsua rakkaudeksi. Minusta vaikuttaa että kyllä siinä tunteita koetaan mutta ollaan vissii vaan vähän pihalla niiden kanssa.
Mun kumppani on aromaattinen. Pillu haisee sillille ja hengitys kalmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo just, olipa kivasti ja kunnioittavasti sanottu. Olen kuullut todella pahojen ja sadististen ihmisten puhuvan rakkaudesta ja osoittavan tunteitaan, uhriutuen ja poraten kun eivät pääse kiduttamaan toisia, rakastaen kun jotakuta sattuu ja silvotaan, jne. Mieti vähän ja lopeta tuollainen ylimielisyys
En todellakaan koe rakkautta ketään kohtaan mitenkään 24/7. Raskauden ja pikkuvauva-aikana olo oli rakkaudellinen, keskimääräisten ihmisten kanssa koen lähinnä vihaa ja halveksuntaa, juuri kaltaistesi kusipäiden vuoksi. Pitäkää ihan rauhassa rakkauspotaskanne, ette saa verhottua pahuuttanne lapsellisiin emootioihinne. Palataan asiaan todellakin vasta sitten, kun opitte käyttäytymään
Onko sulla ollut pitkiä suhteita? Eikö ne ole loppuneet kun et ole pystynyt sanomaan rakastavasi?