Z-sukupolvi ei tykkää muiden ihmisten hoivaamisesta, joten mistä alalle työntekijöitä?
Koko ikäluokka suhtautuu nuivasti muiden "passaamiseen". Eihän ne halua edes omia lapsia.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset yleistykset sieltä tänään.
Juttelin henkilön kanssa joka järjestää lastenhoitokursseja teineille, siis tarkoitus että nämä olisin sitten lapsenvahtina taskurahaa vastaan. Kiinnostus romahtanut täysin muutamassa vuodessa. Nykyteinit ei halua hoivata.
Miksi haluaisi?
Vierailija kirjoitti:
Eutanasia on oikea ratkaisu dementiaa sairastaville. Ei kukaan oikeasti halua olla toisten hoidettavana. Kristilliset eivät vain tajua tätä.
Ongelma ei ole hoitohenkilökunnan määrä vaan se, ettei Suomessa anneta sairaiden kuolla.
Ei kaikilla vanhuksilla ole dementiaa tai mitään muitakaan sairauksia. Jaksaminen vaan väkisin vähenee korkean iän myötä. Mutta nekin kirkasälyiset viedään jatkossa piikille.
Nää nykyajan naZit, ovat jo ratkaisseet ongelman: kuolemankapseli
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sveitsi-ottamassa-kayttoon-kuoleman…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eutanasia on oikea ratkaisu dementiaa sairastaville. Ei kukaan oikeasti halua olla toisten hoidettavana. Kristilliset eivät vain tajua tätä.
Ongelma ei ole hoitohenkilökunnan määrä vaan se, ettei Suomessa anneta sairaiden kuolla.
Ei kaikilla vanhuksilla ole dementiaa tai mitään muitakaan sairauksia. Jaksaminen vaan väkisin vähenee korkean iän myötä. Mutta nekin kirkasälyiset viedään jatkossa piikille.
Ei viedä, jos pärjäävät itse tai omaiset huolehtivat. Siivousfirmoilta voi ostaa siivouspalvelut, ruuat, lääkkeet yms saa tilattua kotiinkuljetuksella. Einesten lämmittäminen mikrossa on helppoa. Pitää vaan suostua muuttamaan paikkaan, missä on palveluita saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei viedä, jos pärjäävät itse tai omaiset huolehtivat. Siivousfirmoilta voi ostaa siivouspalvelut, ruuat, lääkkeet yms saa tilattua kotiinkuljetuksella. Einesten lämmittäminen mikrossa on helppoa. Pitää vaan suostua muuttamaan paikkaan, missä on palveluita saatavilla.
No eipä ne omaiset yleensä halua vaihtaa vaippoja yötä myöten. Puhun juuri niistä vanhuksista jotka ei pääse vessaan itse vaikka pää toimisi.
He on opetettu kuluttajiksi, muut palvovat heitä. Minä, minulle sukupuolvi. Vastakaisasettelun vuoksi joka 10- 20 väliin kehiin astuu edellista sukupolvea täysin päinvastaiset mielipiteet ja käytöksen omaava sukupolvi. Tarkoituksella. Kitka, vastakkaisasettelua, riidat ja kriisit. Sita narusta vedävä haluavat. Enemmistö lankee loukkoon. Viisat näevät ja säylyttävät ihmisarvot tämmöisinä, minkäänlainen ihminen pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eip
Miksi sellainen ihminen haluaisi elää? Maata sängynpohjalla 24/7 vain odottaen, että kuolema tulisi jo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei viedä, jos pärjäävät itse tai omaiset huolehtivat. Siivousfirmoilta voi ostaa siivouspalvelut, ruuat, lääkkeet yms saa tilattua kotiinkuljetuksella. Einesten lämmittäminen mikrossa on helppoa. Pitää vaan suostua muuttamaan paikkaan, missä on palvelui
Ei se nimenomaan elä vain sängynpohjalla, jos on joku joka auttaa ulkoilemaan yms.
Jotkut tahtoo seurata ja olla mukana omien lastensa ja lastenlastensa elämässä vielä vanhanakin. Jatkossa se onnistuu vain kovalla rahalla.
Itse haluaisin elää vanhaksi ainoastaan siinä tapauksessa, jos toimintakyky säilyisi sellaisena, että voisi elää mielekästä elämää ilman mitään hoivaamista.
Kunnioitan vanhuksia ja elämää, mutta itse en haluaisi olla jossain pörriäisessä vaipoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen luulet heidän vievän sinne? Eipä taida siihenkään liiemmälti vapaaehtoisia löytyvän joten jos haluat piikin sun on sinne mentävä ihan itse tai ainaki.hankittava kyytisi itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttelin henkilön kanssa joka järjestää lastenhoitokursseja teineille, siis tarkoitus että nämä olisin sitten lapsenvahtina taskurahaa vastaan. Kiinnostus romahtanut täysin muutamassa vuodessa. Nykyteinit ei halua hoivata.
Miksi haluaisi?
En tiedä miksi nykyteinit ei halua. Aiemmin nämä oli suosittuja, kaikki halukkaat eivät edes mahtuneet kurssille. Nyt niitä joudutaan perumaan kun osallistujia ei ole.
Nro 20: "Ei se nimenomaan elä vain sängynpohjalla, jos on joku joka auttaa ulkoilemaan yms.
Jotkut tahtoo seurata ja olla mukana omien lastensa ja lastenlastensa elämässä vielä vanhanakin. Jatkossa se onnistuu vain kovalla rahalla. "
Valitettava tosiasia on, että ei niitä vaipoissa olevia nytkään viedä ulkoilemaan kuin korkeintaan omaisten tai vapaaehtoisten voimin. Ja mitä tulee lastensa ja lastenlastensa elämässä mukana olemiseen, niin ei taida kovin moni hakea hoivakodissa olevaa vanhempaansa edes jouluksi luokseen vaan korkeintaan käydään silloin piipahtamassa hoivakodissa. Olet oikeassa siinä, että jatkossa tuo onnistuu vain kovalla rahalla. Ja ihan vain siksi, että vaikka jostain nyt putkahtaisikin ammattitaitoisia hoitajia, jotka haluaisivat ehdottomasti työskennellä vanhusten parissa, ei heitä voisi palkata riittävästi, koska hyvinvointialueilla ei ole rahaa siihen. Jo nyt monet hyvinvointialueet vähentävät ympärivuorokautisen hoivan paikkoja, koska pitää säästää.
Mulle itselleni pahin skenaario olisi juuri se, että makaisin vaipoissa jossain hoivakodissa täysin autettavana, mutta järki toimisi. Jos pää ei enää toimisi, sittenhän se olisi aika sama, makaisiko kotona vai laitoksessa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa nimenomaan annetaan sairaiden kuolla. Etenkin jos ikää on jo paljon.
Kaikki sosiaalinen kanssakäyminen on vähentynyt. Pelkkä toisen vieraan ihmisen läheisyys ahdistaa esim. julkisissa tiloissa.
Lemmikit korvaa ihmiskontaktit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluaisi?
En tiedä miksi nykyteinit ei halua. Aiemmin nämä oli suosittuja, kaikki halukkaat eivät edes mahtuneet kurssille. Nyt niitä joudutaan perumaan kun osallistujia ei ole.
Kovin moni ei kyllä niitä lapsiaan antaisi hoidettavaksi alaikäiselle ja aika ymmärrettävää että sitä vanhemmat haluaa työstä enemmän kuin taskurahaa. Ja toisekseen sitä taskurahaa on tämän päivän nuorilla ihan eritavalla kuin vaikka 80 ja 90 luvuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttelin lapsista ja lastenlapsista virolaisen lastentarhanopettajapuolisoni kanssa taannoin. Sanoin että tulossa on kolmas lapsenlapsi. "Kuka hullu lapsia tekee" totesi hän. Pääkaupunkiseudulla voi työpaikan jopa valita mutta täällä maakunnassa ei töitä ole. Joten tuli etäsuhde, minä täällä, hän siellä. Ei omatkaan tyttäret halunneet epävarmalle ja huonosti palkatulle raskaalle alalle. Hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluaisi?
Onko nykyisin tuollaisille teinilapsenvahdeille oikeasti kysyntää? Siis vaikka olisi jonkun kurssin käynyt? Mietin vaan siltä kantilta, että vaanhemmat vaikuttavat olevan hyvin tarkkoja siitä, kuka heidän lastaan saa hoitaa. Miten näillä teinilapsenvahdeilla menee vastuukysymykset? Kun omat lapseni olivat pieniä (1990-luvulla), niin joo, naapurin teini - ihan ilman kursseja - hoiti joskus mun lapsiani ja vastuu siitä, että olin palkannut alaikäisen lapsenvahdiksi, oli tietenkin mulla. Haluavatko nykyvanhammet ottaa vastaavan vastuun? En siis tiedä, kunhan kysyn. Mutta jotenkin musta tuntuu, että eivät.
Toki varmaan tohon kurssitettavien vähenemiseen vaikuttaa myös se, ettei lapsenvahtihommat ole kovin kiinnostavia. Ehkä se summa, minkä parin tunnin lapsenvahtikeikasta saisi, ei ole teinien mielestä vaivan arvoista. Vanhemmat pääsääntöisesti kustantavat teineilleen sen, mitä lapset tarvitsevat (katon pään päälle, ruokaa, vaatteet, puhelimet, tietokoneet jne) ja haluavat (harrastukset, leffaliput jne).
Minulla ei ole mitään hoivaviettiä ihmisiä kohtaan. En tosin ole Z.
Ystävällisenä eleenä tykkään tehdä jotain asioita toisen hyväksi joskus, mutta ei minua kiinnosta ketään hoitaa.
Eläimiin kohdistuu hoivaviettini.
Luuleeko nuoremmat sukupolvet että heitä halutaan aikanaan hoivata?