Voiko kuoleva/kuollut tosiaan jättää jälkeensä paperin, jossa lukee ketä saa tulla hautajaisiin ja kuka ei saa??
Kuulin eräältä tutulta, että kuollut ja hänen aikuiset lapsensa eivät kutsuneet tuttua hautajaisiin.
Kommentit (76)
Kuulkaas, kuka tahansa saa kirjoittaa eläessään paperille mitä tahansa. Kuoleva voi kirjoittaa vaikkapa, että olittepa kaikki niin v*tun kusipäitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisiin pitää tunkea. Kutsua ei välttämättä tule. Hautajaisissa ja kuoleman jälkeen niin paljon järjesteltävää, että kutsu voi unohtua tai voi olla, ettei ketään varsinaisesti edes kutsuta. Kaikki ovat tervetulleita.
Menkää aina jos on läheinen ihminen! Älkää odottako kutsua.
Tästä viestistä oikein huokuu vaikea persoona ja tilannetajuttomuus.
Ei huo'u. Ennen vanhaan nimenomaan hautajaisiin vaan mentiin eikä sinne erikseen kutsuttu.
Niin, ennen vanhaan. Ajat ja tavat olivat erilaiset kuin nyt, samoin yhteisöllisyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jätän tuollaisen paperin. Hautajaisia ei saa järjestää.
Minulla on myös ns hautajaisesto. Tuhkaus ja laatta muistolehtoon. Isäni ei halunnut ketään hautajaisiinsa ja hänen tahtonsa toteutin; narisistiset ja egoistiset sisaruksensa nyt murjottavat kun jäi mahdollisuus lässyttää ja esiintyä hautajaisissa väliin.
Ihan oikein. Suurin osa hautajaisiin änkeävistä eivät ole millään tasolla halunneet auttaa/osallistua vainajan elämään tai mahdollisiin vaikeuksiin/sairastamisiin elinaikana. Sitten hautajaisiin tullaan vääntelehtimään ja esittämään surijaa. Kirveellä olisi töitä. Pahinta on ns suursuvut, jossa joku vajaamielinen pitää sukupuheita oksa tanassa. Kaikkia kiinnostaa kuin kilo paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan ainakin ristisaaton kirkon ympäri kolme kertaa, kunnialaukaukset, ison mieskuoron ja lipun arkun ympäri. Vaatimattomia toivomuksia.
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisiin pitää tunkea. Kutsua ei välttämättä tule. Hautajaisissa ja kuoleman jälkeen niin paljon järjesteltävää, että kutsu voi unohtua tai voi olla, ettei ketään varsinaisesti edes kutsuta. Kaikki ovat tervetulleita.
Ai, mä otin tän sarkasmina ja vitsinä.
Siinä oli vähän huumoria mukana. Tietenkään ei saa tunkea väkisin ikinä mihinkään... mutta jos on esim. siunaus kirkossa ja haudalla, kukaan ei voi kieltää menemästä sinne.
Yksityistilaisuudet on erikseen ja kahville kutsutaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne mennä jos ei ole pyydetty, kyllä nyt ihmisen viimeistä toivetta pitää kunnioittaa, jos ei halua kuin lähimmät perheen jäsenet paikalle, niin ei sinne silloin tungeta.
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan ainakin ristisaaton kirkon ympäri kolme kertaa, kunnialaukaukset, ison mieskuoron ja lipun arkun ympäri. Vaatimattomia toivomuksia.
Jos sinulla eli kuolinpesällä on varoja moiseen, on toivettasi noudatettava mikäli mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, mä otin tän sarkasmina ja vitsinä.
Siinä oli vähän huumoria mukana. Tietenkään ei saa tunkea väkisin ikinä mihinkään... mutta jos on esim. siunaus kirkossa ja haudalla, kukaan ei voi kieltää menemästä sinne.
Yksityistilaisuudet on erikseen ja kahville kutsutaan.
Kielsin seurakuntaa ilmoittamasta uteliaille sukulaisille milloin siunaus toimitetaan. As simple as that.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jätän tuollaisen paperin. Hautajaisia ei saa järjestää.
Minulla on myös ns hautajaisesto. Tuhkaus ja laatta muistolehtoon. Isäni ei halunnut ketään hautajaisiinsa ja hänen tahtonsa toteutin; narisistiset ja egoistiset sisaruksensa nyt murjottavat kun jäi mahdollisuus lässyttää ja esiintyä hautajaisissa väliin.
Ihan oikein. Suurin osa hautajaisiin änkeävistä eivät ole millään tasolla halunneet auttaa/osallistua vainajan elämään tai mahdollisiin vaikeuksiin/sairastamisiin elinaikana. Sitten hautajaisiin tullaan vääntelehtimään ja esittämään surijaa. Kirveellä olisi töitä. Pahinta on ns suursuvut, jossa joku vajaamielinen pitää sukupuheita oksa tanassa. Kaikkia kiinnostaa kuin kilo paskaa.
Sukulaisesi luultavasi vihaavat sinua/herätät suurta pahennusta 😃 Olet mun idoli!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne mennä jos ei ole pyydetty, kyllä nyt ihmisen viimeistä toivetta pitää kunnioittaa, jos ei halua kuin lähimmät perheen jäsenet paikalle, niin ei sinne silloin tungeta.
Vainajalla voi olla ihmissuhteita, mistä lähisuku ei tiedä. On tärkeää että kaikki jotka katsoo sen asian tärkeäksi, pääsee hyvästelemään.
Olen sitä mieltä, että hautajaispäivä on sellainen, jolloin maalliset riidat voi myös haudata hetkeksi. Sodan voi julistaa uudelleen sitten, kun siunaus on ohi.
Vierailija kirjoitti:
Voi muttei sitä tosiaan pidä noudattaa.
Ei pidä?! Vai tarkoitatko mahdollisesti ettei tarvitse? Mielestäni kyllä mahdollisuuksien mukaan vainajan toivetta olisi asiallista noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi muttei sitä tosiaan pidä noudattaa.
Pitääpäs.
Hautajaisissa on monesti muistotilaisuus. Niihin kannattaa ainakin eläkeläisen mennä mukaan syömään, kun vainaja on vanha henkilö. Ei kukaan voi sanoa, että eikö olisi nuoruudessa tavannut. Monet ilmaiset ateriat on rahalliseti pelkkää säästöä eläkeläisen taloudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vainajalla voi olla ihmissuhteita, mistä lähisuku ei tiedä. On tärkeää että kaikki jotka katsoo sen asian tärkeäksi, pääsee hyvästelemään.
Olen sitä mieltä, että hautajaispäivä on sellainen, jolloin maalliset riidat voi myös haudata hetkeksi. Sodan voi julistaa uudelleen sitten, kun si
Aseet tulee jättää kirkon asehuoneeseen.
Jälkeenjääneiden tulee noudattaa tapauskohtaista harkintaa.
Vierailija kirjoitti:
Jälkeenjääneiden tulee noudattaa tapauskohtaista harkintaa.
Minusta tärkeintä on noudattaa vainajan tahtoa niin tarkasti kuin mahdollista jos tällainen on selvillä. Ottaen tietysti huomioon varallisuustekijät etc.
Voiko testamenttiin laittaa ehdon, jos ei noudateta vainajan määräämää hautausjärjestelyä, niin perilliset saavat vain lakiosansa ja muu omaisuus menee johonkin muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei huo'u. Ennen vanhaan nimenomaan hautajaisiin vaan mentiin eikä sinne erikseen kutsuttu.
Ennen vanhaan laitettiin lehteen kuolinilmoitus ja siinä ilmoitettiin missä ja milloin siunaustilaisuus on. Muistotilaisuuteen on voinut osallistua vain rajallisempi joukko, siitäkin saattoi olla ilmoituksessa teksti, että muistotilaisuus järjestetään läheisimpien kesken eli siunaustilaisuuteen sai tulla kuka tahansa, muistotilaisuuteen vain valitut. Kuolinilmoitus oli tavallaan avoin kutsu kaikille halukkaille. Nykyään harvat tekevät noin, silloin kutsutaan tai ilmoitellaan hautajaisiin "kutsutuille" tarvittavat tiedot.
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisissa on monesti muistotilaisuus. Niihin kannattaa ainakin eläkeläisen mennä mukaan syömään, kun vainaja on vanha henkilö. Ei kukaan voi sanoa, että eikö olisi nuoruudessa tavannut. Monet ilmaiset ateriat on rahalliseti pelkkää säästöä eläkeläisen taloudessa.
Tällaisista tilaisuuksista voi saattaa ulos sellaiset henkilöt, jotka ei käyttäydy asiaankuuluvalla tavalla.
Tässä vaiheessa myös kuokkavieraille voi sanoa ei. Tämä on yksityistilaisuus.