Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolison kyvyttömyys muutoksiin tuhoaa omankin elämän

Vierailija
20.07.2024 |

Olen ollut puolisoni kanssa yhdessä viitisen vuotta. Suhde itsessään on ihan hyvä, mutta ongelmana on se että puolisollani on täydellinen muutoksen kammo ja hän ei uskalla tehdä mitään siitä johtuen. Tästä syystä olen esim menettänyt hyvän työpaikan, koska se olisi edellyttänyt muuttoa muualle ja puolisoni ei sitä halunnut. Lisäksi moni muukin asia on todella vaikeaa. Moni unelma alkaa valua käsistä pois, koska mitään ei voi tehdä koska toinen ahdistuu eikä kestä muutosta. Minä itse en jaksaisi kököttää samassa paikassa vuodesta toiseen, haluan muutosta ja jopa pientä riskiä, kuolen muuten pystyyn. Nämä vuodet on menneet näinkin, mutta nyt tuntuu että on pakko päästä toisaalle. Esim muutto ulkomaille olisi ihan mahdollinen töidenkin puolesta, kunnon elämänmuutos, mutta taas se osuu tuohon että toinen ei halua.  

Eroko tässä on sitten ainoa vaihtoehto? En haluaisi sitäkään. Mutta en halua olla vuodesta toiseen samassa asunnossa, samalla paikkakunnalla, samassa työssä. On pakko päästä liikkeelle. Olen lapsesta lähtien tottunut nopeisiin liikkeisiin, vanhemmat muuttivat työn perässä usein ja sopeuduin nopeasti. Se jäi veriin. Puolisoni on taas asunut koko lapsuutensa samassa omakotitalossa, samat rutiinit on toistuneet koko ajan ja mikään ei ole muuttunut. Olemmeko sitten liian erilaisia ihmisinä? Hän ei halua tai kykene tulemaan yhtään vastaan, vaikka minä olen itse niin tehnyt.

Kommentit (158)

Vierailija
21/158 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisille on yleistä olla tyytymätön siihen, mitä on. Aina pitää olla jotain muuta. Pätee niin verhoihin kuin miehiin.

Vierailija
22/158 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä. Että jos olisikin ulkomaat, voi olla että sä valitset ihan eri maan ja alueen kuin se toinen. Eikä siinäkään olisi yksimielisyyttä. Että sellaista. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/158 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jäät paikallesi, kohta sulla on lapsia ja olet jumissa 20 vuotta tilanteessa jossa et haluaisi olla, elämä on valunut hukkaan ja olet entistä katkerampi.

Vierailija
24/158 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyytymätön omaan elämääsi? Pää seuraa mukaan sinne ulkomaillekin. Muutos, matkat, eksotiikkaa ei poista tyytymättömyyttä omaan elämään. Mitä oikeasti haluat? Pysähdy. 

Vierailija
25/158 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen selvittänyt kaikki asiat etukäteen: käynyt läpi plussat ja miinukset, uhat ja mahdollisuudet. Selvittänyt mahdollisen byrokratian, asuinalueet, edut ja haitat, taloudelliset mahdollisuudet. Hyvin varovasti ja harkiten, koska puoliso. Jos näiden jälkeen jos on jääty plussalle, olen esittänyt asian varovasti ja kehottanut miettimään että pitäisikö kokeilla, tai edes harkita asiaa. Ja aina vastassa on ollut se poissaoleva katse ja ahdistunut olemus, että ei "nyt vielä" halua. Milloin sitten? Ilmeisesti ei koskaan.

Kyllähän tämä väkisin alkaa katkeroittaa. Eniten ahdistaa se, että jos suhde vaikka olisi huono niin päätös olisi helpompi. Mutta suhde on hyvä ja en halua että se tuhoutuu. Mutta sitten on vaan oltava tässä samassa paikassa lopun elämää ilmeisesti.

ap

No on pakko jumiutua, kun voit muuttaa ihan yksin. Syytät vaa nyt toista, kun et saa mitään aikaseksi. 

Vierailija
26/158 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pelkäät sitoutua, perheellistyä niin jätä mies rauhaan ja hän voi saada sen mitä hän haluaa. 

Oletko mt-tapaus?

Vierailija
27/158 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotkut asiat ovat todella tärkeitä itselle ja vastaavasti päinvastaiset asiat toiselle, ei niistä oikein voi tehdä kompromissia. Ei auta muu kuin miettiä mitä kumpikin oikeasti haluaa ja kuinka paljon ja ovatko nämä yhteensovitettavissa vai eivät. Jos eivät, yhdessä jatkamisessa ei oikein ole järkeä sillä vähintään toinen joutuisi elämään elämää, jota ei halua.

Vierailija
28/158 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exäni oli samanlainen. Ehdotin, että kun olen hoitovapaalla, muutetaan puoleksi vuodeksi vaikka Italiaan. Hän olisi voinut tehdä etätöitä.

Hän epäröi ja selitteli, pelkäsi talouden romahtavan. Ei auttanut, vaikka budjetit laskettiin tarkkaan. Jäätiin sitten kotimaahan. 

Hän ei myöskään antanut tehdä mitään muutoksia asuntoon. Olisin halunnut purkaa alakerran kaapit ja sijoittaa uudet eri paikkaan. Ei käynyt. Ei olisi edes maksanut paljoa, mutta hän ei suostunut.

Mielestäni syy oli hänen turvaton lapsuus. Nyt kun lapsuus oli ohi ja kaikki paremmin, hän ei uskaltanut muuttaa mitään, ettei vaan kaikki muutu taas turvattomaksi.

Vierailija
29/158 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä katkeroidu vaan tee jotain asialle. Ei sen toisen kuitenkaan tarvitse sun mieliksi elää. 

Vierailija
30/158 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä iän myötä tuollainen jumittaminen vaan lisääntyy. Kannattaa miettiä, kestääkö sitä.

Vierailija
31/158 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän moni mies on juuri tuollainen pelkuri että eivät uskalla lähteä mihinkään koskaan. Elämä on ollut lapsesta saakka valmiina siellä tuppukylässä ja sitten he jumittavat siellä kuin tatti perseessä. Pelkuruutta se on, ei uskalleta. Monelle joku Helsinkiin muuttokin on jo niin pelottava ajatus, että he eivät sitä kestä. On kyse siitä, että he joutuisivat tavallaan hakemaan sen oman asemansa uudestaan ja omilla teoillaan, eikä voi enää vaan istua valmiiksi katetussa pöydässä ja nauttia siitä.

Vierailija
32/158 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kannattanut puhua näistä asioista ennen suhteen aloittamista. Jollekin unelma voi olla ja elää, toiselle mennä ja tehdä. Me puhuimme miehen kanssa jo melkein heti siitä, että lapsia ei tehdä.

Vierailija
33/158 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän moni mies on juuri tuollainen pelkuri että eivät uskalla lähteä mihinkään koskaan. Elämä on ollut lapsesta saakka valmiina siellä tuppukylässä ja sitten he jumittavat siellä kuin tatti perseessä. Pelkuruutta se on, ei uskalleta. Monelle joku Helsinkiin muuttokin on jo niin pelottava ajatus, että he eivät sitä kestä. On kyse siitä, että he joutuisivat tavallaan hakemaan sen oman asemansa uudestaan ja omilla teoillaan, eikä voi enää vaan istua valmiiksi katetussa pöydässä ja nauttia siitä.

Kuule kaikille ei ole tarvetta uskaltaa, kun on siihen elämäänsä jo tyytyväinen. Itse muutin ulkomaille, mutta kaverini jäi kotipaikkakunnalle, koska hän tykkää siellä asua  ja lisäksi on hyvä työ. Miksi ihmeessä muuttaa, jos ei ole mitään tarvetta muuttaa? 

Itse en kyllä muuttaisi Helsinkiin vaikka siitä maksettaisiin. Ihan karsee paikka. 

Vierailija
34/158 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itse sinä oman elämäsi tuhoat eikä puoliso. 

Vierailija
35/158 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemmetin säälittävää syyttää puolisoa ettei itse uskalla tehdä ratkaisevia päätöksiä. 

Vierailija
36/158 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syytät miestäsi joka asiasta, erotkaa nyt, sillä jossain kohtaa se ero on kuitenkin tulossa. Miksi haluaisit jatkaa tällaisessa suhteessa? 

Vierailija
37/158 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä jää paikoillesi elämään toisen unelmaa. Katkeroidut vaan ja ero tulee kuitenkin. Ilmeisesti teillä ei ole lapsia joten mikään ei estä sua kokeilemasta uraa ja elämää toisaalla. Jos et/te ole vielä valmiita eroon niin aina voi hankkia kakkosasunnon toiselta paikkakunnalta. Asut siellä viikot ja jos haluat, puolison kanssa viikonloput. Tai puoliso voi tulla sinun luo. Hintaa ei kakkosasunnolle tule paljoakaan koska parisuhteessa elävät voivat vähentää vuokran verotuksessa. Toisaalta siisti ero kertarykäisynä saattaa olla kivuttomampi loppujen lopuksi.

Voi olla että puolisoa alkaa kiinnostaa vaihtoehdot muualla kun sille selviää että lähdet joka tapauksessa. Joskus änkyröille tarttee antaa napakka potku persiille jotta ne "käynnistyy" XD

Miksi miehen muuttohaluttomuus koetaan änkyröintinä? Tuttu ja turvallinen ovat niitä hänen tavoittelemiaan asioita.

Vierailija
38/158 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan itse sinä oman elämäsi tuhoat eikä puoliso. 

Ei kun se pelkuri-puoliso pilaa parisuhteen kun ei tule yhtään vastaan. Toinen on selvitellyt asioita ja yrittänyt kaikkensa, mutta toinen ei tee mitään. Kyllä minä sanoisin että myös se paikallaan jumittava osapuoli voi katsoa peiliin. Niin se suhteet hajoaa kun ei tehdä töitä sen eteen. Esim yksi vuosi elämästä ulkomailla ei ole niin iso juttu ja uhraus etteikö sitä voisi tehdä. Jos parisuhde on hyvä. Mutta tässä tapauksessahan suhde on jo tuomittu. AP vaan hakee vahvistusta sille minkä jo tietääkin, eli että ukon on jäätävä että pääsee itse elämään.

Vierailija
39/158 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla niitä, jotka ei koskaan ole tyytyväisiä yhtään mihinkään. Pointsit puolisolle ettei hypi sinun pillin mukaan. 

Vierailija
40/158 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat olla tällaisessa suhteessa? Kaikki kuulostaa olevan melko huonosti omalla kohdallasi.