Amispapereilla amkiin? Voiko tulla mitään jos ei mitään opiskelurutiinia?
Lukiolaisiin verrattuna varmaan raskaampaa? Tai onko kokemuksia?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin aikanaan ammattikoulupohjalta opiston teknikoksi , joka on siis nykyinen AMK. Kuten yllä sanotaan, niin matematiikka varsinkin oli haasteellista. Rimaa hipoen ja kursseja uusien pääsin lopulta läpi. Tosin olin nuori mies ja jo silloin hyvin palkatuissa töissä, niin aika ja kiinnostus oli muualla. Ahkeremmalla opiskelulla olisin mennyt heittämällä läpi.
Insinööri on nykyinen AMK, ei teknikko.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole opiskelurutiinia, homma kaatuu alkuunsa. Opiskelurutiinia enemmän tarvitaan itseohjautuvuutta ja kykyä priorisoida. Muutoin ei amispohja ole huono. Amispohjasta on jopa etua ainakin insinööripuolen labroissa.
Auts. Tätä vähän pelkäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu monesta asiasta. Mulla oli amk:ssa parikin kaveria ilman lukiopapereita. Yksi niistä lopulta valmistui. Mukavia tyyppejä, mutta haasteita tulee kyllä. On erittäin vaikea vetäistä jotain amk:n ruotsinkursseja läpi ilman sitä lukiota, kun ne oli lukion käyneillekin vaikeita.
Ruotsi on kyllä yks kammotuksen aihe myös 😱
En kyllä käsitä, mikä siitä virkamiesruotsista tekee niin haastavan ja kammottavan, kun se kurssihan on sisällöltään ja menetelmiltään tosi helppo.
Amispohjalta menin avoimen yo:n kautta yliopistoon. Into opetti ja hyvin meni. Suotta pelkäät; opit siinä opiskellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu monesta asiasta. Mulla oli amk:ssa parikin kaveria ilman lukiopapereita. Yksi niistä lopulta valmistui. Mukavia tyyppejä, mutta haasteita tulee kyllä. On erittäin vaikea vetäistä jotain amk:n ruotsinkursseja läpi ilman sitä lukiota, kun ne oli lukion käyneillekin vaikeita.
En kyllä käsitä, mikä siitä virkamiesruotsista tekee niin haastavan ja kammottavan, kun se kurssihan on sisällöltään ja menetelmiltään tosi helppo.
On kelle on. Jos peruskouluruotsi on rimaa hipoen 6 tai 5 niin ei se kaikille ole amkssa helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kelle on. Jos peruskouluruotsi on rimaa hipoen 6 tai 5 niin ei se kaikille ole amkssa helppoa.
Aikuisena opiskelu helpompaa. Ihan muut asiat, ihmiset koululla ovat murrosiän ylittäneitä.
Vierailija kirjoitti:
Amk:ssa on erilaisia tukipalveluja, paremmin saatavilla kuin yliopistossa. Kannattaa käyttää!
Millaisia tukipalveluita?
Itse opiskelin rakennusalan amis papereilla insinööriksi. Puolisoni opiskelee amis papereilla parhaillaan rakennusmestariksi ja hyvin on pärjännyt vaikka opintojen välillä 15v työelämää.
Voiko valmistuminen jäädä siitä ruotsista kiinni? Jos ei oikeasti osaa juuri yhtään ruotsia. Onko kellekään käynyt niin?
Monilla amiskoulutuksilla saa paremman pohjan saman alan amk-opintoihin kuin lukiossa. Moni amispohjalta mennyt on lopettanut siksi, kun aluksi on käyty läpi samoja asioita kuin amiksen syyslukukaudella ja on tuntunut niin turhauttavalta. Amk:ssa tuskin kielitaito muodostuu kenellekään esteeksi, tai matemaattiset aineet.
Kyllä meillä osa amispapereilla tulleista pärjäsi ihan hyvin. Matikan ja fysiikan kurssit lähinnä tuottivat tuskaa. Tukiopetin itsekin paria amiksen puolelta tullutta kaveria välillä ja pääsivät ne pari tuskaisinta kurssiakin (signaalianalyysi ja joku toinen elektroniikan soveltava kurssi) kohtuullisen hyvin läpi. Kannattaa olla aktiivinen ja tutustua himisiin niin usein löytyy joku auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Voiko valmistuminen jäädä siitä ruotsista kiinni? Jos ei oikeasti osaa juuri yhtään ruotsia. Onko kellekään käynyt niin?
Tunnetaan titteli RVM = ruotsia vaille maisteri. Olen tavannut ainakin yhden, jonka opinnot olivat keskeytyneet nimenomaan ruotsin vuoksi. Itse sain suoritettua sen rimaa hipoa avoimessa yliopistossa. Ohje oli kirjoittaa lyhyitä lauseita, niin ei mahdu paljon virheitä ja kirjoitin vain sellaista , jonka luulin tietäväni varmasti. Tulos oli noin yksi piste yli hyväksytyn rajan. Suullisen sain läpi säälistä.
Sote alan opinnoissa amiksilla helpompaa. Lukiolaisilla ei mitään kosketusta/käsitystä työn sisällöstä tai hoitotoimien käytänteistä. Ihmiskehon perus toiminnot ovat tuttuja, lähihoitajana osaa esim. luetella latinaksi luustoa/lihaksistoa ja oppinut jo jonkin verran ammatti englantia ja ruotsia.
Lukiolaiselle ensimmäiset harkat voivat tulla järkytyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AMK:n (ja yliopistonkin) ruotsi on käytännössä sellainen että siitä ei tutkintosi tule jäämään kiinni. Oppilaitos antaa sen sääli-ykkösen sulle vaikka väkisin että saavat susta rahansa, jos muuten on tutkinto kasassa. Ei kannata sitä pelätä, sen saa aina jotenkin kyllä hoidettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin lukiopohjasta. Joillekin lukion kertauskurssi, toisille sitten kova työ lähes nollista oppia uusi kieli.
Sosionomi-opinnoissa huomioin, että lähäripohjalta opintoihin tulleet olivat itseeni verrattuna huimasti edellä lähes kaikesta.
Lukio ei oikein anna mitään ammatillisuutta tukevaa pohjaa. Hyvät opiskelutaidot omaava "lukuviisas" ei välttämättä ymmärrä itse työn sisällöistä ja käytännöistä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin aikanaan ammattikoulupohjalta opiston teknikoksi , joka on siis nykyinen AMK. Kuten yllä sanotaan, niin matematiikka varsinkin oli haasteellista. Rimaa hipoen ja kursseja uusien pääsin lopulta läpi. Tosin olin nuori mies ja jo silloin hyvin palkatuissa töissä, niin aika ja kiinnostus oli muualla. Ahkeremmalla opiskelulla olisin mennyt heittämällä läpi.
Sama homma eli tuo vanha alempi opistoaste. Ratkaisin asian treenaamalla matikkaa ennen valintatulosten saapumista. Yksi maitojunalla palannut insinööriopiskelija (selkä ei kolarissa osittaishalvaantuneella kestänytkään istumista) vinkin antoi jo huhtikuulla. Ainakin meillä alkoi heti "luulot pois" meninki matikassa ja fysiikassa. Sai ainakin myydä yksityistunteja toisille. Tuossa AMK-puolessa on nyt vaan se ero, että he menevät kovaa minimiohjauksella. Meillä mentiin ohjatusti kovaa, 100 % läsnäolopakko. Toisaalta AMK-puolella oli se ero, ettei kaikkien kotitehtävien tarvinnut olla oikein. Riitti kunhan oli yritystä. Teknikkokoulutuksessa kotitehtävät taas pisteytettiin ja siksi niitä tehtiin iltaisin ja öisin ryhmätenttinä. Ne siis piti olla tehtyinä mahdollisimman paljon oikein. Muutaman kerran jos luisti, näkyi se heti todistusnumerossa. Itse taktikoin ja sovin äidinkielen opettajan kanssa suoraan "ehdollliset ehdot" eli ennen kevätkauden päättymistä toimitin erillistehtävän (50 sivuinen essee), jolla kuittasin kasan juosten kustuja kotitehtäviä pykälää ylemmäksi. Jos on menossa tekniselle puolelle, kannattaa treenata matikkaa ja fysiikkaa nyt ainakin ennen koulun alkua. Karvalakkilomalle jos jää, niin on auttamattomasti takamatkalla. Olen noita poikia ja tyttöjä seurannut ja kyllähän jantterit lujilla on jos alkaa homma luistamaan. Kaveri kuitenkin sanoi että kursseja saa toki uusia, mutta se viivästää papereiden saantia ulos.
AMK-paperit eivät vakuuta työnantajaa. Kannattaa tosiaan hakea suoraan yliopistoon kun siellä vasta saa muodollisen pätevyyden edetä uralla johtotehtäviin. Kyllä, firmoissa on vielä vanhanaikaista ajattelua AMK vs yliopisto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla raskaampaa mutta mitä sitten, sähän opit ne opiskelutaidot siinä tutkintoa tehdessä
Toivottavasti. Jännittää kun pohjalla myös nepsy -diagnoosi et miten pystyy keskittymään.
No, kellokalenteri eli siis lukujärjestys!
Siihen kirjoitat tunti tunnilta, mitä teet. Muista merkitä ruoka ja kahvitauot kanssa.
Toinen lukujärjestys, johon merkkaat tentit, tehtävien palautukset, tenttiin lukemiset.
Koitat pitää kiinni rutiineista.
EI mitään "vilkaisen vaan..."