Amispapereilla amkiin? Voiko tulla mitään jos ei mitään opiskelurutiinia?
Lukiolaisiin verrattuna varmaan raskaampaa? Tai onko kokemuksia?
Kommentit (68)
Voi olla raskaampaa mutta mitä sitten, sähän opit ne opiskelutaidot siinä tutkintoa tehdessä
Riippuu varmaan alasta, mutta insinööripuolella matikka oli aika vaikeaa, koska kyseessä oli käytännössä lukion matematiikan pikakertauskurssi.
Kiusaamista, syrjintää ja huonoa ilmapiiriä oli ainakin silloin kymmenisen vuotta sitten paljonkin, mutta ymmärtääkseni se tilanne on hiukan rauhoittunut.
Opettajien tarkoitus on opettaa. Jos sinulla tai lapsellasi ei ole kykyä tai halua oppia, niin mikä tahansa koulu on varmasti vaikeaa.
Koulun kuin koulun voi kyllä päästä läpi suorittamalla, mutta silloin siinä auttaa kaverit ja edes jokin kiinnostuksen kohde jolla side oppilaitokseen säilyy. Useilla akateemisilla se on ryyppääminen.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan alasta, mutta insinööripuolella matikka oli aika vaikeaa, koska kyseessä oli käytännössä lukion matematiikan pikakertauskurssi.
Kiusaamista, syrjintää ja huonoa ilmapiiriä oli ainakin silloin kymmenisen vuotta sitten paljonkin, mutta ymmärtääkseni se tilanne on hiukan rauhoittunut.
Ikävä kuulla jos kiusaamista tuollakin vielä :(
Onkohan tuommoisiin mahdollista saada tukiopetusta vaikka jos just matikka hankalaa?
Vierailija kirjoitti:
Voi olla raskaampaa mutta mitä sitten, sähän opit ne opiskelutaidot siinä tutkintoa tehdessä
Toivottavasti. Jännittää kun pohjalla myös nepsy -diagnoosi et miten pystyy keskittymään.
Itse kävin aikanaan ammattikoulupohjalta opiston teknikoksi , joka on siis nykyinen AMK. Kuten yllä sanotaan, niin matematiikka varsinkin oli haasteellista. Rimaa hipoen ja kursseja uusien pääsin lopulta läpi. Tosin olin nuori mies ja jo silloin hyvin palkatuissa töissä, niin aika ja kiinnostus oli muualla. Ahkeremmalla opiskelulla olisin mennyt heittämällä läpi.
Hyvin kai tuntui riittävän kun kurssimateriaalit luki/ tunneilla oli hereillä. Amis -> yliopisto hieman hankalampi kun joutuu enemmän (alasta riippuen) matikkaa/ fysiikkaa opettelemaan sen lukion perustason itekseen.
kylläse onnistuu, mitta vaatii yrittämist, halua ja työtä. Siihen kannattaa varautua etukäteen.
Amkissa on opiskelu sen verran nopeampaa kuin amiksessa, että suosittelisin niiden opiskelutaitojen opiskelua jo ennen koulun alkua. Jos et ole tämän syksyn sisään päässeissä, niin mene syksyllä jollekin kansalaisopisto- tsi kesäyliopisto tai avoimen opiskelutaitokurssille.
korkeakououissa on huonosti tarjolla tukiopetusta, koska lähtökohta on, että sisään on valittu ne, jotka pärjäävät ilman. Käytännössä yksi jos toinen tarvitsee lisätukea, mutta he yleensä ostavat tämän omalla rahalla itse, esim joltain vanhemmalta opiskelijalta, joka on jo suorittanut k.o. kurssit.
Kyllähän ne monet oppii työelämän rutiineihinkin, miksei opiskelurutiineihin. Ja peruskoulussakin oli kuitenkin omia rutiineja. Mitään ei voita, jos ei yritä. Jos ei ole kykyjä lukioon, niin miksi heittää hukkaan kolme vuotta, kun siitä ei valmistu mihinkään ammattiin.
Hae suoraan yliopistoon ja skippaa AMK. Tulet kuitenkin hakemaan myöhemmin niin säästät aikaa ja vaivaa.
Monella luonnistuu vielä jotenkin englanti amispohjalta, mutta ruotsi sitten ei.
Amis, AMK ja yliopisto käytynä, kaikki meni kevyesti hyvin arvosanoin, lukion jätin väliin.
Riippuu monesta asiasta. Mulla oli amk:ssa parikin kaveria ilman lukiopapereita. Yksi niistä lopulta valmistui. Mukavia tyyppejä, mutta haasteita tulee kyllä. On erittäin vaikea vetäistä jotain amk:n ruotsinkursseja läpi ilman sitä lukiota, kun ne oli lukion käyneillekin vaikeita.
Itse menin peruskoulun jälkeen töihin (sitä sukupolvea, joka vielä pääsi töihin ilman koulutuksia). Kolmen työvuoden jälkeen menin kauppaopistoon ja opiskelumotivaatio oli ihan toinen kuin peruskoulussa, oppiminen oli paljon helpompaa, Kielistä ja kieliopista en ymmärtänyt mitään peruskoulussa, mutta kauppiksessa oli äidinkieli ja ruotsi 10 ja enkku 9. Ihmettelin itsekin mikä niissä oli niin vaikeaa peruskoulussa. Ilmeisesti se parin vuoden irtiotto koulusta teki ihan hyvää.
Eikö insinööreillä ole naisia vai miksi ovat kateellisia varatuista naisista? Kannaisko niiden insinööriopintojen ohella tehdä töitä niin samalla tutustuu myös naisiin?
Jos ei ole opiskelurutiinia, homma kaatuu alkuunsa. Opiskelurutiinia enemmän tarvitaan itseohjautuvuutta ja kykyä priorisoida. Muutoin ei amispohja ole huono. Amispohjasta on jopa etua ainakin insinööripuolen labroissa.
Itse olen sitä mieltä että lähes minkä vaan voi oppia jos on riittävä kiinnostus asiaan. Eli kyse on paljonkin motivaatiosta ja kiinnostuksesta, koska se kiinnostus saa pänttäämään vaikka tuntitolkulla jos tarvitsee ja näin sitä oppii. Tekniikan puolen matikka on varmasti haastavaa jos ei ole pohjatiedot kunnossa. Itsellä oli melko helppoa kun olen lukion pitkän matikan kurssit suorittanut aikoinaan(rimaa hipoen tosin), mutta matikkapäätä löytyy jonkin verran, lisäksi pidän matikasta. Meidän ryhmässä osalla jäi matikan kurssit roikkumaaan kun eivät päässeet läpi.
Opiskelun itsenäiseen osuuteen, jota on paljon, kannattaa suhtautua tietyllä vakavuudella. Muuten et saa kursseja läpi. Itsenäistä työtä on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Eikö insinööreillä ole naisia vai miksi ovat kateellisia varatuista naisista? Kannaisko niiden insinööriopintojen ohella tehdä töitä niin samalla tutustuu myös naisiin?
:o
Amk:ssa on erilaisia tukipalveluja, paremmin saatavilla kuin yliopistossa. Kannattaa käyttää!