Isäni taisi kavaltaa kaikki perintörahani silloin kun olin alaikäinen
Isäni kuoli vuosi sitten. Puhuimme vastikää äitini kanssa puhelimessa isäni äidin kuolemasta. Ja siitä, että siivotessa isäni kämppää (ainoana perillisenä), löysin papereita missä mummoni perintö oli siirretty minun nimiini muistaakseni vuonna 2007, kun olin 17-vuotias.
Minulle isäni aina sanoi, että hän ei saanut perintöä euroakaan. Ilmeisesti summa oli reilu 20 000€. Missä nämä rahat ovat siis olleet? Jollain minun nimiin tehdyllä tilillä? Eikö tämä ole laitointa? Kavallus? Rahathan olisi pitänyt käyttää minun edukseni esim ajokorttiin, takuuvuokraan omaan asuntoon, huonekaluihin jne. Miksi en ole tiennyt tästä mitään?
Voinko tehdä asialle enää mitään, koska isäni on kuollut. Ei tunnu aivan reilulta..
Kommentit (38)
Mitä niissä papereissa tarkalleen luki? Ensinnäkään, omaisuutta ei niin vaan siirretä toisen nimiin, vaan saadaan esimerkiksi perintönä lakiosa tai testamentin kautta. Jos mummollasi ei ollut testamenttia joka toisin määrää, isäsi on perinyt mummosi, et sinä. Jotta sinä tässä tapauksessa perisit, olisi isäsi pitänyt luopua perinnöstä. Jos olisit perinyt mummosi testamentin mukaan, isällesi olisi silti kuulunut lakiosansa mummon perinnöstä.
Oleellista on kuitenkin olosuhteet. Omaisuus ei aina ole yhtä kuin pankkitilin saldo. Esimerkiksi isäni kuollessa ollessani lapsi kävi isän kuoleman jälkeen ilmi, ettei hän omistanutkaan todellisuudessa yhtään mitään. Muut sukulaiset kuvitteli minun ja siskoni saavan suuren perinnön, mutta paperien mukaan tilanne oli varsin selvä, varallisuutta ei velkojen jälkeen käytännössä ollut lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos DVV (tai sen edeltäjä) on jollain tavoin mokannut voit yrittää hakea vahingonkorvausta Valtiokonttorilta.
Tee tutkintapyyntö poliisille. Tuskin saat senttiäkään, mutta tulisi tuo ainakin tutkia, ellei ole jo vanhentunut. Todennäköisesti on ainakin virkavelvollisuuden rikkomisena ja tahallisuudesta on vaikea saada näyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos DVV (tai sen edeltäjä) on jollain tavoin mokannut voit yrittää hakea vahingonkorvausta Valtiokonttorilta.
Tee tutkintapyyntö poliisille. Tuskin saat senttiäkään, mutta tulisi tuo ainakin tutkia, ellei ole jo vanhentunut. Todennäköisesti on ainakin virkavelvollisuuden rikkomisena ja tahallisuudesta on vaikea saada näyttöä.
Todennäköisesti isäsi veli saattaa olla silloin kuolinpesän osakkaana korvausvelvollinen, jos ilmoitusta viranomaisille ei olla tehty.
Kunnes kaikki osakkaat tai se, jonka muutoin on hallittava pesää, ovat ottaneet pesän omaisuuden haltuunsa, on osakkaan, joka asui perittävän kuollessa tämän kanssa tai joka muutoin voi pitää huolta omaisuudesta, hoidettava sitä, jollei se ole holhoojan, toimitsijan tai muun hoidettavana. Osakkaan on viivytyksettä annettava kuolemantapauksesta tieto muille osakkaille ja, milloin jollekin näistä on tarpeen uskottu mies, tehtävä siitä ilmoitus oikeudelle tai tuomarille, niin kuin holhouslaissa säädetään. Mitä tässä on sanottu osakkaasta, sovelletaan myös eloonjääneeseen puolisoon, vaikka tämä ei olisikaan pesän osakas.
Jos perillinen tai testamentinsaaja on vajaavaltainen tai jos hänen toimintakelpoisuuttaan on rajoitettu, eikä hänellä ole edunvalvojaa, sen, jonka hallussa pesä on, tulee ilmoittaa siitä holhoustoimesta annetun lain (442/1999) 46 tai 47 :ssä tarkoitetulle holhousviranomaiselle. (1.4.1999/463)
Yrittäisin virkatietä ottaa selville, mihin tilille perintörahat talletettu ja kenellä käyttö oikeudet. Ota se löytämäsi paperi mukaan. Tiedot varmaan löytyy. Joskus tehdään niin että alaikäinen saa rahat 18v käyttöön. .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti isäsi veli saattaa olla silloin kuolinpesän osakkaana korvausvelvollinen, jos ilmoitusta viranomaisille ei olla tehty.
Kunnes kaikki osakkaat tai se, jonka muutoin on hallittava pesää, ovat ottaneet pesän omaisuuden haltuunsa, on osakkaan, joka asui perittävän kuollessa tämän kanssa tai joka muutoin voi pitää huolta omaisuudesta, hoidettava sitä, jollei se ole holhoojan, toimitsijan tai muun hoidettavana. Osakkaan on viivytyksettä annettava kuolemantapaukse
Pyytäisin verotoimistosta mummusi perukirjan sekä mahdollisen perinnönjakokirjan. Jos perinnönjakokirjaa ei löydy ja perinnönjakoa ei ole toimitettu, on mummusi kuolinpesä edelleen jakamatta. Sinun olisi tullut kuitenkin vaatia perintöä 10 vuoden kuluessa mummusi kuolemasta, joten et voi periä enää mummuasi, mikäli testamenttia ei ole ilmoitettu perukirjaan mummusi jälkeen ja testamentti on sinulta pimitetty.
Mikäli olet saanut kuten kerroit tietää isäsi testamentista vasta vuosi sitten, isäsi kuoleman jälkeen, voit vaatia vahingonkorvausta isäsi veljeltä, joka ilmeisesti on kuolinpesän osakas, mutta sinulla on näyttövelvollisuus siitä, että isäsi veli on tiennyt testamentin olemassa olosta. Mikäli testamenttia ei ole mainittu mummusi perukirjassa, voi tämän toteennäyttäminen olla mahdotonta.
Vahingonkorvauksen tai muun hyvityksen vanhentumisaika alkaa kulua:muuhun kuin sopimussuhteeseen perustuvassa vahingonkorvauksessa siitä, kun vahingonkärsijä on saanut tietää tai hänen olisi pitänyt tietää vahingosta ja siitä vastuussa olevasta. (Molempien em. ehtojen tulee täyttyä.) Velan vanhentuminen on kuitenkin katkaistava ennen kuin kymmenen vuotta on kulunut sopimusrikkomuksesta taikka vahinkoon johtaneesta tai edun palautuksen perustana olevasta tapahtumasta.
Todennäköisesti juttu kaatuu joko vanhenemiseen tai näytön puutteeseen. Summa on kuitenkin niin pieni, että sen eteen ei kannata kauheasti vaivaa nähdä. Kuluriski on paljon suurempi kuin saavutettava hyöty.
Haluat vain rahaa? Unihda, jatka vaan elämääsi.
helpommalla pääset, kun vain käännät koko helahoidon pois päältä.
Nykyinen kyttäilyasenne vaan myrkyttää aivosi.
Vierailija kirjoitti:
No pakkohan ne kaatopaikkakuormat oli viedä, oli kalmansiivousta, ozonaattorin vuokraamista jne. Laatta hautakiveen, sossu ei kattanut edes kaikkia hautauskuluja seuraunnalle jne.
Ei kuulu perillisille, vaan vuokranantajan hommia.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin asia pitää selvittää, kun sen vielä voi. Ettet vaan itse ole tehnyt vilunkia ja pelkäät, että ne tulee ilmi?
Verotoimisto on se paikka, josta saat perukirjan ja jakokirjan kopion. Ne voi pyytää ihan verottajan sivuille kirjautumalla. Siitä se lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Aikaa on tosin kulunut noinkin paljon. Onkohan enää valitusoikeutta. Epäilen vähän.
Vierailija kirjoitti:
Oliko isäsi ns. Jännämies?
Kas kun ei puppa. Puppa vei perinnöt vasuineen.
Lapseni isä on kuollut ja hänen isoäitinsä lapseni isän jälkeen.
Lapselleni on siis tullut perintöä ja minä huoltajana joudun ainakin tekemään Maistraatille nyk. digivirastolle vuosiselvityksen kuitteineen, kuinka rahaa on käytetty.
olen lapseni edunvalvoja.
Muistaakseni, jos lapsi perii yli 2000 euroa, siitä pitää tehdä ilmoitus.
Verottajalta saat kopion perunkirjasta. DVV ( ent. maistraatti) voit kysyä onko isäsi tehnyt sinusta vuositiliselvitystä.
Perintörahoilla on kumma taipumus katoilla. Tehdessäni äitini perunkirjoitusta löysin vanhan perukirja, jossa äitini on perillisenä ja hänen piti periä 60 000 rahaa. Kyseiset rahat eivät koskaan äidilleni saapuneet. Selvisi että perunkirjoituksen tekijä laittoi ne omiksi kuluikseen ja äitini ei perinyt mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä jos on väärinkäyttö kyseessä, asia pitää hoitaa koska se jää vaivaamaan loppu iäksi.
DVVlle ei tehdä vuositiliselvitystä noin "pienestä" perinnöstä. Joten joku on ne voinut käyttää ihan huoleti. Kysymys on tietty siitä, millä tilillä on rahat olleet ja kellä käyttöoikeus.
Kannattaa selvittää jos vaikka osäsi ei ole tehnyt mitään vaan on sattunut joku muu sekaannus. Ettet syytä väärää puuta.
Poliisille rikosilmoitus. He tutkivat.