Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paniikkikohtaus Alkossa

Vierailija
19.07.2024 |

Olin viime viikolla ostamassa viiniä Alkosta. Kun tulin, ensimmäisenä tuli myyjä kysymään tarvitsenko palvelua. Vastasin kohteliaasti että katselen ja kysyn jos tarvitsen. Heti hänen perään tuli toinen myyjä. Siis ihan 30 sekunnin perään. Suhtauduin tuohon ihan huumorilla, myyjä ei varmasti nähnyt aiempaa tilannetta. Jäin katselemaan viinejä ja googletin samalla viiniarvosteluita. Juon yksin, joten valitsen aina ajan kanssa jonkun viinin jota haluan kokeilla kun useampaa ei kerralla pysty.

Olin tosi ajatuksissa ja yhtäkkiä kassalla ollut kolmas myyjä tuli kysymään tarvitsenko apua. Siinä kohtaa ihan oikeasti jotenkin säikähdin ja tuli tosi, tosi ahdistunut olo. Tiedän että tämä kuulostaa hassulta ja itsekin yllätyin omasta reaktiosta, mutta mulla jotenkin syke nousi ja ahdistuksen tunne ei lähtenyt vaikka koitin vakuutella itselleni että kaikki on ok.

Jouduin ahdistuksen vuoksi ihan poistumaan myymälästä, kun en pystynyt enää keskittymään. Istuin varmaan 5 minuuttia ulkona ja palasin ja sanoin ihan ystävällisesti, että on kiva kun palvellaan, mutta 3 eri myyjää kun tulee tuolla tavalla niin oikeasti alkaa jo olla aika häiritsevää asioida. Ihmettelen myös sitä, miksi kassakin vielä sekaantuu kun kaksi myyjää ihan kiersi jo myymälää. 

Viinit on ollut mulle rakas harrastus ja olen nauttinut siitä kun joskus viikon päätteeksi käyn ajan kanssa valitsemassa jotain, monesti siis ihan vaikka pienen tai jopa alkoholittoman, mutta nyt ajatus siihen myymälään palaamisesta ei tunnu enää mukavalta ja pohdin jopa kävisinkö marketissa jatkossa (vaikka valikoima huonompi). 

En tiedä miksi kirjoitan tästä. Ehkä purkaakseni omaa reaktiotani kun yllätyin itsekin miten ahdistavaksi tuon koin.

Oon luonteeltani sellainen että kun joku asia kiinnostaa, saatan olla tosi syventynyt siihen ja ehkä siksi oikeasti säikähdin siellä kun luulin ikäänkuin olevani sitten rauhassa.

Oon tykännyt Alkon palvelusta ja monesti kysynytkin myyjiltä, mutta tuon kokemuksen myötä ahdistaa. 

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta ei ole alkossa kukaan koskaan kysynyt tarviinko apua. Olen puolikin tuntia katselut viineä mutta ei ole myyjät tulleet kysymään mitään.

Vierailija
62/71 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kannattaisi nyt ensimmäisenä lopettaa dokaaminen yksinään kotona. Voisi tuo pollakin paremmin. 

Jos näen sinut jossain isossa marketissa meditoimassa viinihyllyn äärellä ja lukemassa innokkaasti tuotetietoja kännykästä, hiivin taaksesi ja sanon kovaan ääneen "BÖÖÖ"". Tulee kerran paniikkia ihan aiheesta sinulle. 

Älä tee noin tuntemattomalle. Mistä tiedät jos vaikka hänellä on hyperacusia? Miksi aiheuttaisit toiselle tuskaa?

Ap tässä. Se että valitan tällaisesta ns pienestä asiasta ei tarkoita ettei elämässäni ole ollut isoja vastoinkäymisiä. Uskon että varmaan kaikilla on viimeistään aikuisuudessa sellaisia tullut, mutta ei niistä kerrota kaikille ympärillä välttämättä tai kirjoiteta niitä samalla kun tehdään pienestä ongelmasta aloitus.

Mielestäni on tosi mautonta haaveilla ihmisten tahallisesta säikyttelystä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä ärsyttävää kun myyjä tulee häiritsee mun viinin/rommin/wiskin valintaani. Luulis jo naamasta näkemän että olen kyllä Alkon tuotteiden asiantuntija.

Itse opastan myyjää ystävällisestä että meneppäs tytteli opettaan äitiäs naimaan.

Ap tässä. Tämä vastaus kyllä nauratti :D

Alkon myyjillä on kyllä hyvää koulutusta, mutta asiakkaankin asiantuntemukselle voisi antaa arvonsa. 

Meneekö kukaan muka vahingossa Alkoon ilman mitään käsitystä mitä sieltä on hakemassa?

Ehkä ensi kerralla kysyn missä vehnäjauhot on. 

Vierailija
64/71 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta apteekista on moni kommentoinut niin mun mielestä taas on just hyvä, että tullaan heti kysymään, että tarvitaanko apua. Harva kun menee apteekkiin vaan katselemaan ja shoppailemaan vaan aina on joku tietty juttu ostoslistalla. Ei joudu koko apteekkia kiertämään kun heti tulee myyjä avuksi. Niissä lääkkeissä ja muissa tuotteissa voi myös olla sellaista erityistä huomioitavaa, joka farmaseutin on hyvä kertoa ostajalle.

Vierailija
65/71 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta apteekista on moni kommentoinut niin mun mielestä taas on just hyvä, että tullaan heti kysymään, että tarvitaanko apua. Harva kun menee apteekkiin vaan katselemaan ja shoppailemaan vaan aina on joku tietty juttu ostoslistalla. Ei joudu koko apteekkia kiertämään kun heti tulee myyjä avuksi. Niissä lääkkeissä ja muissa tuotteissa voi myös olla sellaista erityistä huomioitavaa, joka farmaseutin on hyvä kertoa ostajalle.

Mielestäni pitäisi antaa asiakkaan edes etsiä hyllyä ensin ja asettua kauppaan. Lisäksi kyseessä voi olla yksityinen terveysasia, jota ei halua kailottaa kaikille. 

Vierailija
66/71 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni pitäisi antaa asiakkaan edes etsiä hyllyä ensin ja asettua kauppaan. Lisäksi kyseessä voi olla yksityinen terveysasia, jota ei halua kailottaa kaikille. 

Ohjeistukset käytöstä voisi antaa kassallakin. 

Vierailija
67/71 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi tuollaiset erityisherkät mt-ongelmaiset saavat kulkea vapaana?

Vierailija
68/71 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi tuollaiset erityisherkät mt-ongelmaiset saavat kulkea vapaana?

Siis miksi ei saisi? Mitä sellaista olen tehnyt, etten saisi kulkea vapaana?

Sinä sen sijaan vihjaat että ihmisen vapaus pitäisi riistää koska hän on erilainen ajatuksiltaan kuin sinä. Jos mietin, kumpi meistä pitäisi ennemmin olla muista erillään, niin mielestäni sinä vaikutat sellaiselta... 

Vierailija
69/71 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain jonkunlaisen paniikkitilan, kun yhtäkkiä opiskelijana määrätiin pitämään esitelmä.  Oli introvertille tekemätön paikka. Ei tarvinnut pitää.

Vierailija
70/71 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinipullo päivässä? Se tekee melkein neljä viinapulloa viikossa tai vajaat pari keissiä kaljaa. Ei ihme, että kuvittelet ihmisten seuraavan ja puhuvan sinulle. Taidat olla sen gang stalking -lankoja tehtaileva sekoboltsi?

Vierailija
71/71 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään sitä viinaa saa kaupasta, siellä ei kukaan tule kyselemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi