Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paniikkikohtaus Alkossa

Vierailija
19.07.2024 |

Olin viime viikolla ostamassa viiniä Alkosta. Kun tulin, ensimmäisenä tuli myyjä kysymään tarvitsenko palvelua. Vastasin kohteliaasti että katselen ja kysyn jos tarvitsen. Heti hänen perään tuli toinen myyjä. Siis ihan 30 sekunnin perään. Suhtauduin tuohon ihan huumorilla, myyjä ei varmasti nähnyt aiempaa tilannetta. Jäin katselemaan viinejä ja googletin samalla viiniarvosteluita. Juon yksin, joten valitsen aina ajan kanssa jonkun viinin jota haluan kokeilla kun useampaa ei kerralla pysty.

Olin tosi ajatuksissa ja yhtäkkiä kassalla ollut kolmas myyjä tuli kysymään tarvitsenko apua. Siinä kohtaa ihan oikeasti jotenkin säikähdin ja tuli tosi, tosi ahdistunut olo. Tiedän että tämä kuulostaa hassulta ja itsekin yllätyin omasta reaktiosta, mutta mulla jotenkin syke nousi ja ahdistuksen tunne ei lähtenyt vaikka koitin vakuutella itselleni että kaikki on ok.

Jouduin ahdistuksen vuoksi ihan poistumaan myymälästä, kun en pystynyt enää keskittymään. Istuin varmaan 5 minuuttia ulkona ja palasin ja sanoin ihan ystävällisesti, että on kiva kun palvellaan, mutta 3 eri myyjää kun tulee tuolla tavalla niin oikeasti alkaa jo olla aika häiritsevää asioida. Ihmettelen myös sitä, miksi kassakin vielä sekaantuu kun kaksi myyjää ihan kiersi jo myymälää. 

Viinit on ollut mulle rakas harrastus ja olen nauttinut siitä kun joskus viikon päätteeksi käyn ajan kanssa valitsemassa jotain, monesti siis ihan vaikka pienen tai jopa alkoholittoman, mutta nyt ajatus siihen myymälään palaamisesta ei tunnu enää mukavalta ja pohdin jopa kävisinkö marketissa jatkossa (vaikka valikoima huonompi). 

En tiedä miksi kirjoitan tästä. Ehkä purkaakseni omaa reaktiotani kun yllätyin itsekin miten ahdistavaksi tuon koin.

Oon luonteeltani sellainen että kun joku asia kiinnostaa, saatan olla tosi syventynyt siihen ja ehkä siksi oikeasti säikähdin siellä kun luulin ikäänkuin olevani sitten rauhassa.

Oon tykännyt Alkon palvelusta ja monesti kysynytkin myyjiltä, mutta tuon kokemuksen myötä ahdistaa. 

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten korkki kiinni. Sulla on alkanut tulla hermosto-oireita. Ne korjaantuu jos lopetat ajoissa. Nyt voisi olla täydellinen hetki.

Kuten kirjoitin niin juon maksimissaan kerran viikossa alkoholia, usein valitsen alkoholin sijaan alkoholittoman viinin. Kulutukseni ei ylitä mitään riskirajoja, olen tuosta tarkka.

Et ole sitten koskaan itse hätkähtänyt missään mitään? 

Vierailija
22/71 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittelyt jatkuu. Juot jo työpaikalla käsidesitkin jos piilopullo jäänyt kotiin. Sinunlaiset tiedetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovat selittelyt. Taidat olla alkoholisti. Olit kännissä Alkossa ja näit sen yhden ja saman myyjän kolmena, ja kolme kertaa.

En tiedä kannattaako näin asiattomaan viestiin vastata, mutta ihminen ei edes voi nähdä kolmena. Kahtena näkeminen johtuu siitä että silmät antavat kumpikin eri kuvaa.

Vierailija
24/71 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä se liika viinan osto alkosta teettää. Kaikenhassuja ihmisiä täällä.

Vierailija
25/71 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vian ei tarvitse olla iso jos se on päässä.

Ap tässä, kuten kirjoitin niin itsekin ihmettelin omaa reaktiota, mutta olin tosiaan jotenkin omissa ajatuksissani ja ihan oikeasti hätkähdin sitä kolmatta kertaa kun luulin että saan asioida rauhassa. 

Tiedätkö sellaisen kun luulet olevasi yksin ja keskityt, ja joku tulee yhtäkkiä jostain, niin siinä on vähän sellainen pöö-efekti että saattaa oikeasti säikähtää. 

Tiedän tuon tunteen. Voi tilata netistäkin, jos tuntuu että liikkeessä ei saa asioida rauhassa. Itse ainakin otan hätäpäissäni vain jotain, kun tullaan kyselemään ja neuvomaan. Sitten harmittaa kun tulee huono ostos.

Vierailija
26/71 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkossa on monimuotoisuussyistä pelkkiä sukulaisplikkoja töissä. Tämä siitä sitten seuraa.

Tuon monimuotoisuuden voisi kyllä miettiä siellä asiakkaiden kannalta. Kaikki ihmiset ei jaksa olla sosiaalisia koko ajan, vaan haluavat rauhassa asioida. 

Kyllä myyjän pitäisi osata sen verran ihmistä lukea, että ei lähesty sellaista ihmistä joka on selvästi omissa ajatuksissaan eikä edes huomaa myjää. 

Vierailija
27/71 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovat selittelyt. Taidat olla alkoholisti. Olit kännissä Alkossa ja näit sen yhden ja saman myyjän kolmena, ja kolme kertaa.

En tiedä kannattaako näin asiattomaan viestiin vastata, mutta ihminen ei edes voi nähdä kolmena. Kahtena näkeminen johtuu siitä että silmät antavat kumpikin eri kuvaa.

Uuni Turhapurossa näki kolmena ryyppyputken jälkeen.

Vierailija
28/71 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistus ja paniikki johtuu harrastuksestasi, harrasta vähemmän viiniä niin et säiky omaa varjoasi. Ja jos haluat olla rauhassa et mene kauppaan vaan kotiin, metsään, puistoon jne 

Vierailija
29/71 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan luxusnarina. Kyynel.

Vierailija
30/71 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hommata etukäteen hyvissä ajoin ne krapularyypyt kotiinsa, niin voi rauhallisin mielin hakea lisää viinaa ilman paniikkia. Ennakointi on kaiken a ja o.

Vierailija
31/71 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertomasi tapaus ei vaikuta paniikkikohtaukselta, vaan ahdistumiselta. Myyjät ei aina tule ajatelleeksi että asiakas ei aina halua palvelua, vaan haluaa rauhassa miettiä ostamisiaan.

Vierailija
32/71 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vian ei tarvitse olla iso jos se on päässä.

Ap tässä, kuten kirjoitin niin itsekin ihmettelin omaa reaktiota, mutta olin tosiaan jotenkin omissa ajatuksissani ja ihan oikeasti hätkähdin sitä kolmatta kertaa kun luulin että saan asioida rauhassa. 

Tiedätkö sellaisen kun luulet olevasi yksin ja keskityt, ja joku tulee yhtäkkiä jostain, niin siinä on vähän sellainen pöö-efekti että saattaa oikeasti säikähtää. 

Tiedän tuon tunteen. Voi tilata netistäkin, jos tuntuu että liikkeessä ei saa asioida rauhassa. Itse ainakin otan hätäpäissäni vain jotain, kun tullaan kyselemään ja neuvomaan. Sitten harmittaa kun tulee huono ostos.

Kiitos todella paljon asiallisesta vastauksesta! Viihdyn ihmisten ilmoilla silloin kun olen hyvin levännyt ja on jotain mielenkiintoista tekemistä hyvässä seurassa, mutta tuollaisia satunnaisia ihmiskontakteja jota tulee pyytämättä ja yllätyksenä, koen lähinnä rasitteena ja yritän vain päästä tilanteesta pois.

Viiniharrastus ei ole minulle niin tärkeä, ja ajatus viinin valinnasta ei nyt oikein huvita enää, joten mietin että ehkä keksin jotain uutta kivaa viikonlopuiksi. 

Vierailija
33/71 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ne myymälän työntekijät ei välttämättä ole huomanneet että se myyjäkaveri tai vastaava on jo tarjonnut apuaan ja siksi menee kysymään, koska se kuuluu palvelukonseptiin. Aina voi sanoa, "kiitos en tarvitse apua". 

Vierailija
34/71 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Alkon palvelu on mennyt överiksi juuri tuon takia että tullaan heti kyselemään että tarvitseeko apua tms. Miksi siellä ei saa rauhassa katsella valikoimaa vaan tullaan häiritsemään. Tulee vain vaivaantunut olo ja tunne että kuuleeko ne että varastan tässä kohta jotain. Liekö joku myynninedistäminen tarkoituksena mutta voisivat pysyä siellä kassalla mieluummin kuin tulla siihen haitoksi. 

Vierailija
35/71 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kerran kanssa ärähtänyt jo aika äänekkäästi vaatekaupassa, jossa kolme myyjää kävi parin minuutin aikana tarjoamassa apuaan. Todella ärsyttävää!

Vierailija
36/71 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, kävin just alkossa ja samat fiilikset. Sai oikein karkuun juosta myyjää mieluusti valitsisin rauhassa just googlaillen samalla, nyt piti äkkiä nykäistä joku, fumees blanches valkkari lähti mukaan katoin vaan että on luomua muuta ei nyt ehtinyt :) 

Vierailija
37/71 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten korkki kiinni. Sulla on alkanut tulla hermosto-oireita. Ne korjaantuu jos lopetat ajoissa. Nyt voisi olla täydellinen hetki.

Kuten kirjoitin niin juon maksimissaan kerran viikossa alkoholia, usein valitsen alkoholin sijaan alkoholittoman viinin. Kulutukseni ei ylitä mitään riskirajoja, olen tuosta tarkka.

Et ole sitten koskaan itse hätkähtänyt missään mitään? 

Kyllä sulla on oikeasti pahoja ongelmia. Viini harrastajat on mielestäni alkoholisteja, kun selitetään ettei edes ruokaa syödä ilman viiniä. Toisekseen normaalisti ihmisen ei pidä laskea mitään riskirajoja ja ole tarkka ettei vaan ylity. Toki niin ne on juopot aina selitelleet että pikkuisen vain viiniä maistan 

Vierailija
38/71 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kerran kanssa ärähtänyt jo aika äänekkäästi vaatekaupassa, jossa kolme myyjää kävi parin minuutin aikana tarjoamassa apuaan. Todella ärsyttävää!

Tahallaahan ne. Tulee alitajuista painetta ostaa jotain ja mahis myyjällä saada proviikkaa

Vierailija
39/71 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistus ja paniikki johtuu harrastuksestasi, harrasta vähemmän viiniä niin et säiky omaa varjoasi. Ja jos haluat olla rauhassa et mene kauppaan vaan kotiin, metsään, puistoon jne 

Miksi metsään ja puistoon pitää mennä?

Istun jollain kivellä vai?

Vierailija
40/71 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertomasi tapaus ei vaikuta paniikkikohtaukselta, vaan ahdistumiselta. Myyjät ei aina tule ajatelleeksi että asiakas ei aina halua palvelua, vaan haluaa rauhassa miettiä ostamisiaan.

Kiitos asiallisesta vastauksesta! En ehkä osannut kuvailla tuota tunnetta hyvin kun en ole kokenut tuollaista aiemmin.

Toki joskus jollain kauppareissulla on vaikka joku liittymämyyjä vähän ärsyttää, mutta yleensä se että joku asia häiritsee, ei aiheuta sitä että esim itse poistuisi myymälästä.

En pystynyt tuon säikähdyksen jälkeen oikeasti keskittymään enää siihen mitä olin tekemässä, ja koin siitä ympäristöstä ahdistuksen tunnetta.

Nytkin on sellainen olo, että en usko että haluan enää palata myymälään asioimaan. Ehkä tosiaan keksin jonkun muun kiinnostuksen kohteen, ei alkoholin harrastamisesta ole sinänsä mitään sellaista hyötyä että sen jatkamista pitäisi vaalia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi