Jokaisella aikuisella pitäisi olla aina vähintään 5000 euroa käteistä varalta
Jos tietojärjestelmät kaatuvat. Viidellä tonnilla selviää jo muutaman viikon. Mikä on tekosyysi ettei sinulla ole vähintään 5000 e käteistä kotonasi juuri nyt?
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä säästäisin tonnin tuloilla 5000e?
Laitat ne 5 kertaa jemmaan. Silloin sulla on 5000. Pitääkö sulle aina kaikki asiat opettaa?
Eläisin 5kk ilman rahaa?
Ei vaan sen saman tonnin siirrät viisi kertaa eri jemmaan. Ihan yksinkertaista!
Jos systeemi kaatuu, niin voi kertoa ettet sä tee sillä paperirahallakaan yhtään mitään. Se on vain paperia jossa on printti. Etkä sä tee edes maaomistuksilla mitään. Nekin on vain sopimuksia. Mitä niillä sitten tekee? Mitä pitäisi olla? Erinomainen kysymys. Se mikä historiassa on pätenyt on kulta. Mutta kultakin on vain ja ainoastaan metalli, minkä ihminen nyt vain on arvottanut korkealle. Metallia se silti vain on. Kultaan silti itse ehkä eniten luottaisin. Ja siis fyysinen kulta, ei mikään kultasijoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitat ne 5 kertaa jemmaan. Silloin sulla on 5000. Pitääkö sulle aina kaikki asiat opettaa?
Eläisin 5kk ilman rahaa?
Ei vaan sen saman tonnin siirrät viisi kertaa eri jemmaan. Ihan yksinkertaista!
Jos siirrän tonnin jemmaan niin mulla ei ole senttiäkään rahaa käytössä.
Jos tietojärjestelmät kaatuvat, niin kaatuu monta muutakin järjestelmää. Silloin ei rahasta ole niin hyötyä. Rahaa ei voi syödä eikä juoda. Raha ei lämmitä. Kannattaa massit käyttää fiksusti ennen sitä. Tosin tollanen vässykkä tuskin siitä huolimatta niissä oloissa pärjää.
Paluu oravannahkoihin voi alkaa ja vaihtokauppaa käydään vilkkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläisin 5kk ilman rahaa?
Asut vaikka vanhempies luona sen 5kk
Minulla on vain eläkeläisäiti. Saisinko kuitenkin asua mieheni ja lasten kanssa. Harmi vaan että mieheni tulot on niin pienet että en voi laittaa tonniani säästöön.
Olen 38-vuotias. Minulla ei ole koskaan ollut 5 000 euroa rahaa missään muodossa.
Jos tietojärjestelmät kaatuu, niin mitä.ajattelit ostaa käteiselläsi? Bensapumput ja kaupan kassat on niitä tietojärjestelmiä täynnä.
Meillä on ruokaa, vettä, klapeja ja vähän bensaa; ei tarvi pariin viikkoon lähteä mihinkään kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Tähän asti summa on ollut 300€. Koska viranomaiset ovat nostaneet tuota suositusta? Saisinko linkin?
viranomaiset toivotti ääriämmät tervetulleeksi suomeen. käytä omia aivojas.
Vierailija kirjoitti:
Jos tietojärjestelmät kaatuvat, niin kaatuu monta muutakin järjestelmää. Silloin ei rahasta ole niin hyötyä. Rahaa ei voi syödä eikä juoda. Raha ei lämmitä. Kannattaa massit käyttää fiksusti ennen sitä. Tosin tollanen vässykkä tuskin siitä huolimatta niissä oloissa pärjää.
Tuota olen miettinyt. Ruokaa pystyy varastoimaan jopa vuosiksi, jos voi itse jotain kasvattaa niin hyvä, mutta miten juomavesi? Jos kaikki kaatuu niin miten käy kiinteistöveron, vakuutusten, yhtiövastikkeiden, jätehuolto yms, kerätäänkö ne ja miten ja mitä niillä saa?
Vierailija kirjoitti:
"Mikä on tekosyysi" aina milloinkin -tyyppi.
Ei mahu enää pskastepussiin seteleitä, kun monta 5tonnista ja muitakin näitä pikku seteleitä -tosin Indonesian rupiana.
Tää tyyppi on se työhullu.
Jos tietojärjestelmät kaatuu, miten kassat toimii?
Vierailija kirjoitti:
Olen 38-vuotias. Minulla ei ole koskaan ollut 5 000 euroa rahaa missään muodossa.
Miten oot vielä elossa jos sulla ei koskaan oo ollu ees viittä tonnia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap varmaan siirrät mulle sen 5 tonnia jos laitan tilinron. Kiitos etukäteen!
Itsellä ei satu olemaan kun olen tk-eläkkeellä oleva 100% invalidi.
Juu laita vaan tilinumero tänne ni teen tilisiirron
Eipä oo kuulunu tilinumeroa. Näin te köyhät pysytte köyhinä kun ei ees ilmanen raha kelpaa.
Mulla oli jo 15 000 e säästötilillä mutta tuhlasin kaiken matkusteluun ja Skimseihin. Ostin myös uuden puhelimen, läppärin ja pesukoneen kun kaikki hajosivat. Nyt uusi tavote saada ens vuoden+tän loppuvuoden aikana 5000 e säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap varmaan siirrät mulle sen 5 tonnia jos laitan tilinron. Kiitos etukäteen!
Itsellä ei satu olemaan kun olen tk-eläkkeellä oleva 100% invalidi.
Juu laita vaan tilinumero tänne ni teen tilisiirron
Eipä oo kuulunu tilinumeroa. Näin te köyhät pysytte köyhinä kun ei ees ilmanen raha kelpaa.
Mites, onko työhullu muistanut ahkerasti nöyristellä pomoa? :D
Mielestäni 5000€ summa on liian suuri kotivaraksi. Minusta riittää 72h rahavara kotivaraksi ja sen jälkeen yhteiskunta pitää huolta kansalausistaan.
Suomen pankki on Suomen itsenäisyyden ajan muistuttanut säännöllisesti määräajoin 3 pv eli 72h käteisvaroja säilytettäväksi kotona ja itselläni se on ihanne 300€, joka on vaihdellut taloudellisen tilanteen mukaan, mutta aina 20-300€.
Näköjään Suomen pankki on muistuttanut viimeiksi kotivarasta v. 2023.
Vierailija kirjoitti:
Paluu oravannahkoihin voi alkaa ja vaihtokauppaa käydään vilkkaasti.
Vaihtokauppa kunniaan. Maksetaan potut pottuina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kerään kultakoruja. Ne saa helposti realisoitua.
En tiedä miksi viestisi alapeukutettiin. Kulta nousee hinnassa keskimäärin nopeammin kuin inflaatio ja se on niin helposti muutettavissa käteiseksi matalahkolla marginaalilla, että sen voi periaatteessa laskea käteiseksi. Kaipa se tietyille tyypeille kelpaisi jopa maksuvälineenä vaikka autosta, asunnosta jne. jos ovat sijoituslaatua kuten kultaisia golden eagleja tai sveitsiläisiä leimattuja harkkoja jotka helppo todentaa minuutissa kultasepällä.
Kultaharkoilla onkin kätevä tankata tai ostaa ruokaa. Entä jos kultaseppä ottaa ja lähtee ja oman auton tankki on tyhjä. Millä se kultaseppäkään kultaa ostaa jos ei ole käteistä? Jos kaikki tarvitsevat käteistä on kurja kantaa kymmeniä kiloja painavia harkkoja taskuissa ja etsiä jotain ihmistä joka suostuu sen käteiseksi vaihtamaan, etkä välttämättä saa todellisen arvon mukaan rahaa. Moni preppaaja on luopunut kultakokoelmistaan just tuon vuoksi.
Tarkoiti varmaan viiva.
Maksuväline aina mukana...
Niin on meidän kieli rikas ...........viiva mukana hahah ,tämänkin ymmärtää vaan suomalainen.Turha selittää jenkille että ju nou pussy.