Paljonko tienaat kuukaudessa ja mihin yhteiskuntaluokkaan koet kuuluvasi?
Minä tienaan noin 3000e/kk ja koen kuuluvani alempaan keskiluokkaan.
Kommentit (558)
Noin 5500. Elämäntavaltani kuulun keskiluokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta pelkät tulot/varallisuus ei kerro yhteiskuntaluokasta mitään. Siihen vaikuttaa sivistyneisyys, harrastukset, käyttäytyminen jne myös.
Koulutustaso kertoo sivistyneisyydestä,harrastuksista ja käyttäytymisestä. Usein koulutustaso määrittää myös palkan, mitä enemmän kouluttutuu ni sitä parempaa palkkaa saa.
Mulla on yliopistokoulutus, mutta olen työtön. Mihin luokkaan susta kuulun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiassa keskiluokkaan kuuluu kansan enemmistö. Täällä ei ihan ymmärretä sanan merkitystä.
Kuuluuko jossain Sudanissa myös kansan enemmistö keskiluokkaan? Vai olisiko mediaanipalkan sijasta myös vauraus ja elintasovaatimuksia?
Nyt puhutaan suomalaisesta keskiluokasta. Suurin osa suomalaisista kuuluu keskiluokkaan täällä Suomessa. Muissa maissa on eri tilanne.
Kehitysmaissa tyypillisesti keskiluokka on pieni tai sitä ei juurikaan ole. Suurin osa on köyhiä ja pieni vähemmistö erittäin rikkaita. Kehittyneissä maissa tyypillisesti keskiluokka on suurempi.
Mihin luokkaan Suomessa kuuluu akateeminen vuokra-asuja? Ei erityistä varallisuutta.
Keskiluokkaan useimmiten, jos on töissä. Kaikki akateemiset ei tietysti ole keskiluokkaa.
Niin kuin esimerkiksi köyhä humanisti tai taidealan maisteri, joka kituuttaa nälkätuloilla? Mitä pelleilyä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta pelkät tulot/varallisuus ei kerro yhteiskuntaluokasta mitään. Siihen vaikuttaa sivistyneisyys, harrastukset, käyttäytyminen jne myös.
Tämä. Itse miellän kuuluvani ajatusmaailmaltani, puhetavaltani ja pukeutumiseltani keskiluokkaan. Varallisuutta ja velaton asunto on, mutta opiskelen uudelle alalle ja tulot ovat nyt sellaiset, että saan juuri vastikkeen maksettua ja ruoat hankittua sekä autoa pidettyä. Tulevaisuudessa tulot ovat aiempaa paremmat toivottavasti.
Ajelen autolla ja kun aiemmin olen harrastanut, harrastus oli ns. kalliiksi mielletty (vaikkakin itselleni oli löytynyt edullinen vaihtoehto). Tunnen oloni turvatuksi taloudellisesti, mutta myös tulevaisuuden uskoa löytyy ja ajatus elämä kantaa on keskiluokalle tyypillinen. Kaikki on hyvin tässä ja nyt. Monilla muilla asiat ovat huonommin ja lähtökohdat esim. opintoihin panostamiseen tai alanvaihtoon voivat olla paljon haastavammat.
Eli kyllä se keskiluokkaisuus on paljon muuta(kin) kuin tulot tai omaisuus. Ja oikeasti sillä ei ole minusta väliä, mihin ns. yhteiskuntaluokkaan ihminen kuuluu. Sillä ei mitata ihmisarvoa. Toki toivoisin, että kaikilla olisi varaa mukavaan elämään ilman rahahuolia, ja sitä kautta rahalla tietenkin on väliä. Tunnen myös todella rikkaita ihmisiä (niin omaisuudesta kuin varallisuudestakin mitattuna), mutta raha ei tuo kellekään heistä onnea, eikä ole suojannut sairauksilta tai avioeroilta.
Pitäisi varmaan muuttaa britteihin ja asua siellä tovi, jotta voisi ja osaisi vastata tuohon.
Viimeisen 5 vuoden tulot 0 euroa. Elän säästöilläni itse tienaamillani rahoilla. Muutaman vuoden päästä alkaa eläke. Menoni ovat kyllä pienet. Tosin matkailuun saattaa mennä 15-20 000 vuodessa. Miljoona-asunto Helsingin ytimessä. Muuten materia ei kiinnosta.
Luultavasti olen syrjäytynyt.
4000/kk, ylempään keskiluokkaan. Korkeasti koulutettu, ylempi toimihenkilö. Puoliso myös korkeasti koulutettu, suomalaisittain erittäin hyvätuloinen, yhteinen talous.
Ihmisen käytös ja kiinnostuksen kohteet riippuu tulotasosta ja vaihtelee sen mukaan? Onpa naurettava teoria. Tottakai ne on mulla on samat, joihin olen lapsena kasvanut. En pidä työväenluokkaisuutta millään tavalla pahana asiana. En vain osaisi sellainen olla, kun en tiedä mitä siihen kuuluu? Jos se on tuo persujen sivistys- ja kulttuurivastaisuus, sitten olen vastakohta.
2500 ja työväenluokkaan. Enkä edes hyvin toimeen tulevaan työväenluokkaan. Tosta jää käteen vajaa 1900 kk mikä riittää hädin tuskin yhdellekään. Kohtuullisesti toimeen tulevan yksin asuvan pitäisi saada säästöön joku tonni kuussa. Että olisi realistista edes ajatella joskus asuntolainaa ja saada jotain kokoon vanhuuden turvaksi.
5000€/kk ja köyhälistö. Ei ole edes omaa autoa, kun ei sellaiseen olisi kuitenkaan varaa. Asuntovelkaa on.
Pienituloinen eläkeläinen, 2200e/kkbrutto
Pariskuntana kuitenkin hyvätuloisiin koska yht vuositulot 140ke
tienaan 1400e ja kuulun ylempään yläluokkaan
Palkkaani en kerro, mutta kuulun köyhälistöön. Ja se on se porukka, jota Suomeen tulee koko ajan enemmän ja enemmän. En ole siis mikään oikea poikkeus edes. En vain edes viihdy täällä yhtään. Mutta, koska muualla on vielä huonommin, niin eipä muutakaan kandee tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan 5100 käteen ja olen ahtaaja eli sorrettu duunari
Yleensä puhutaan bruttopalkoista joten älä sekoita asioita.
Ohis bruttopalkkaa tässä varmaan tarkoitetaan. Termi käteen vaan ilmeisen epäselvä.
No on kyllä epäselvä jos "käteen" tarkoittaa bruttoa. Itse asiassa sanoisin että päin pyllyä menee termit.
Kun saan 5100 euroa kuukaudessa käteen, niin se tarkoittaa että verot ja muut maksut on bruttopalkasta peritty ja jäljelle jää sitten tuo summa.
Sukumme kantaisä on Itävallan keisari Kaarle I, joten ylintä aatelisluokkaa ollaan.
4600 €, olen mielestäni keskiluokkaa.
8800 kuukaudessa. Koen kuuluvani keskiluokkaan käteen jäävän tulon perusteella.
1500-1800e nettona, tulen erinnomaisesti toimeen mutta kuulun kuitenkin köyhimpään luokaan :D Jos saisin 2500e nettona niin olisin kyllä aika kroisos.