2,5v-3v: käyvätkö kaikki kerhoissa/muskareissa tms?
Moikka!
Mulla on poika 2v9kk ja vauva kotona. Pitäisikö meidön käydä jossakin kerhossa, muskarissa tai vastaavassa? Me emme nimittäin harrasta mitään tuollaista! Puistossa käydään päivittäin ja kotona puuhastellaan. Riittäkö se vielä virikkeeksi isommalle vai teenkö tässä pojastani ihan imbesilliä? Kavereitakin nähdään ja heidän lapsiaan, joten ikäsitään seuraakin löytyy.
me muovaillaan, piirretään, tanssitaan, lauletaan ja leikitään kotona. harjotellaan eri juttuja kuten saksilla leikkaamista jne. Poika käy jo pöntöllä (on päiväkuiva) ja puhuu hyvin. Pukee ja riisuu avustettuna itse. Eikö nämä ' taidot' ole kuitenkin ihan ajan tasalla?
Onko kaikkien taaperot jossain aktiviteetissa viikolla?
F.
Kommentit (4)
Tytöt 2v4kk ja pian 11kk käyvät kanssani kerran viikossa kerhossa ja viikonloppuisin vauva/taaperouinnissa. Kerhoilun aloitin esikoisen kanssa n.8kk ikäisenä ja pikkukakkonen tuli makanamme kerhoon 3vk:n ikäisenä.
Uinti aloitettiin esikoisella 4kk iässä ja pikkukakkosella hieman ennen 6kk ikää.
Me asumme maalla. Lähin lapsiperhe asuu 3km päässä ja matkat uintiin ja kerhoilemaan ovat pitkät (kerhoon edestakaisin 46km ja uimaan 120km). Tuskimpa viitsisin minnekään kerhoihin lähteä, jos vieressä olisi puisto missä olisi usein toisia lapsia leikkimässä ja äitille aikuispuhekavereita. Kotona ulkoillessa kun ei ketään näe. Kivoja olisi myös muskarit, erilaiset liikuntakerhot yms. mutta en jaksa lähteä joka paikkaan. Trvitseehan lapset sitä tylsää arkeakin. ;-)
Lila75 ja tytöt
Mä yritin aina välillä viedä tyttöä (esikoista) alle 3v erilaisiin tapahtumiin, kerhoihin tms, mutta näin jälkikäteen olen tajunnut vain kiusanneeni itseäni. tyttö ei nimittäin ollut vielä silloin kiinnostunut oikein mistään. Toki leikkipuistossa näki ikäisiään. Hieman yli 3v, tyttö rupesi yhtäkkiä kaipaamaan tekemistä ja kavereita. 3½ vuotiaana aloitimme kerhossa ja nyt 4vuotiaana on koko ajan kyselemässä kavereita ja tekemistä. Nyt nuoremman kanssa olen päättänyt jättää suosiolla kaikki kerhot ym. väliin, kyllä poika näyttää koska äidin ja siskon seura ei enää riitä hänelle.
Kun muksu oli tuon ikäinen niin saatettiin seurakunnan avoimessa kerhossa käydä kerran kuukaudessa jos silloinkaan. Ei pienet lapset harrastuksia tarvii, oikeasti. Muksu täyttää kohta 4v, eikä edelleenkään harrasta mitään. Miksi pitäisi? Harrastakoon sitten kun tietää mitä itse haluaa harrastaa.
Meille syntyi 1v11kk ikäerolla vauva, niin ei paljon käyty missään. Aiemmin tyttö kävi kyllä kerran viikossa laulamassa tai muskarissa tai puistossa maalaamassa, askartelemassa jne. Mutta sitten ne vaan karsiutuivat pois. Vauvan kanssa ei aina voi, ja toisaalta, tyttömmekään ei osoittanut niin suurta kiinnostusta noihin. Ennemmin alkoi 2.5-vuotiaasta saada hirveitä raivareita jos vein johonkin, arka ja herkkäluonteinen.
Me vaan on maalailtu, ja askarreltu ja tehty kaikkea mahdollista kotona, ja kavereita tapailtu, että eiköhän se ole riittänyt. Nyt 3v kun tuli täyteen, niin aika pian synttäreiden jälkeen tai niillä main alkoi tulla ihan uudenlaista turhautumista ja muitakin syitä, ja onneksi sain tytön osapäiväiseen hoitoon. Kyllä nyt 3v:n jälkeen selvästi kaipaa jo jotain kerhoa ainakin meidän tyttö. Mutta alle 3-vuotias, meillä hyvinkin tarkasti, ei tarvinnut mitään muuta kuin äitiä ja omaa perhettä, muutaman vakikaverin ja heidän vanhempansa, ja tietysti mummot ja muut.
Ole vaan rauhassa. Minusta ne alle 3v:n " harrastukset" on enempi kyllä vaan äitien harrastuksia. Minusta mukavampia harrastuksia ovat aina olleet shoppailu, ja kahvilla käynti, kun esim. ryhmälauleskelut...