Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntotarkastus ennen talon myyntiin laittamista?

Vierailija
18.07.2024 |

Kummin päin tää nyt kannattaa tehdä? Pidän itsestäänselvänä että ostajaehdokas tekee ehdollisen tarjouksen ja haluaa kuntotarkastuksen ennen kauppoja. Kannattaisiko se teettää jo ennen kuin laitan myyntiin? Oon tähän asti ajatellut että tehdään vasta sitten jos/kun ostaja löytyy (jos ostaja haluaa itse olla läsnä tai vaikuttaa siihen kuka sen tekee) mutta nyt aloin epäröidä. Vaikuttaako tehty kuntotarkastus omaan kiinnostukseesi taloa kohtaan? 

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Help :)

Vierailija
2/21 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut kaikki asuntoni ilman kuntotarkastusta, joten ei vaikuta. Toki se on hyvä lisä ja vaikuttaa varmaan remonttitaidottomien ostohalukkuuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain luin, että tarkastus on hyvä tehdä myyjän, ostajaehdokkaan ja välittäjän läsnä ollessa.Tällöin kaikki osapuolet saavat saman tiedon yhtä aikaa, ja tarkastajalta on mahdollisuus kysyä yksityiskohdista.

Vierailija
4/21 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain luin, että tarkastus on hyvä tehdä myyjän, ostajaehdokkaan ja välittäjän läsnä ollessa.Tällöin kaikki osapuolet saavat saman tiedon yhtä aikaa, ja tarkastajalta on mahdollisuus kysyä yksityiskohdista.

Ja jonkun ostajalle tutun/palkkaaman taitavan remonttihenkilön. Nuo kuntotarkastajat saattaa olla huolimattomia/taitamattomia. Lakimiehenkin olisi hyvä olla paikalla. Nämä olen oppinut hometaloblogeista. 

Vierailija
5/21 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi se yleensä maksetaan yhdessä, eli puolet ostajalle ja myyjälle

Vierailija
6/21 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, noin mä itsekin olin ajatellut. Varmaan se on sitten helpointa noin. Ja tosiaan jos joku haluaa ostaa ilman niin sekin toki sopii mulle :)

Vierailija
7/21 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, noin mä itsekin olin ajatellut. Varmaan se on sitten helpointa noin. Ja tosiaan jos joku haluaa ostaa ilman niin sekin toki sopii mulle :)

Ja sitten ostaja teettää tarkastuksen ja vaatii hinnanalennusta vioista, joista et kertonut. Teetä se tarkastus ihan itsesi vuoksi. T: kohta hovioikeudessa

Vierailija
8/21 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, siinähän on ostajalla 5 v etsiä kaikenlaisia hinnanalennukseen (pahimmillaan toki kaupan perumiseen) johtavia virheitä. 

Vierailija
9/21 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten ostaja teettää tarkastuksen ja vaatii hinnanalennusta vioista, joista et kertonut. Teetä se tarkastus ihan itsesi vuoksi. T: kohta hovioikeudessa

Lisään vielä: katso että kauppakirjaan tulee merkintä tehdystä tarkastuksesta, joka on esitetty ostajalle ennen kauppaa

Vierailija
10/21 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä: katso että kauppakirjaan tulee merkintä tehdystä tarkastuksesta, joka on esitetty ostajalle ennen kauppaa

Tämä on järkevää. En myisi taloa ilman kuntotarkastusta ja vaatisin ostajan kuittauksen, että hän on lukenut ja ymmärtänyt sen sisällön.

Vierailija
11/21 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok kiitos neuvoista! Kyllähän noista riidoista oon itsekin lukenut eikä tosiaan kiinnostaisi löytää itseään miltään oikeusasteelta :( Ostaja voi kuitenkin itsekin hyvin nopeasti tehdä tuhoja omalla toiminnallaan. 

Vierailija
12/21 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuomas Enbuske teetätti kuntotarkastuksen mutta joutui silti vuosiksi oikeuskierteeseen, voitti lopulta eli itse ei ollut tehnyt virheitä vaan, syytti siitä kuntotarkastuksen tekijää joten niissäkin on vaihtelua. 

Vierailija
13/21 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti ostaja mukaan siihen. 

Vierailija
14/21 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä myy ilman tarkastusta, varsinkin jos talossa voi olla jotain ongelmakohtia. Se, että ostaja tietää niistä ja silti ostaa, on tärkeää.

Itse myytiin vanha ongelmatalo valmiiksi tehdyn tarkastuksen kanssa ja uudehko, itselle teetetty talo siten, että ostaja oli paikalla ja konttasi sokkelissa tarkastajan kanssa. Oltaisiin teetetty vanhan talonkin kanssa uusi tarkastus, talo oli kauan myynnissä, mutta ostajaa ei kiinnostanut ollenkaan. Tarkastuskertomuksessa luki ainakin viidessä kohdassa, että talossa on valesokkeli ja kuntoa ei näe rakenteita avaamatta. Talo oli toki kuiva, koska olimme jo itse remontoineet sitä perusteellisesti.

Vierailija
15/21 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti, jos ajattelet lyhytnäköisesti. Se on kuitenkin kummankin etu.

Vierailija
16/21 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talon ja asunnon kohdalla asiat eroaa. Asunto-osakkeessa yleensä vain kosteusmittaukset ja ne tehdään tarjouksen teon jälkeen, tarjoukseen merkitään ehdoksi ettei kosteusongelmia.

Talojen kohdalla yleensä kuntotarkastus tehty ennen myyntiä ja se on isompi tarkastus kuin osakkeen kosteusmittaus.

Ainakin kaikki myytävät talot jota olen ollut katsomassa, niissä on kuntotarkastus jo tehty. Ei tokis saisi liian vanha olla, mielummin vuoden sisällä tehty.

Vierailija
17/21 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan luottaisi kuntotarkastukseen, jonka myyjä olisi teettänyt etukäteen. 

Vierailija
18/21 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan luottaisi kuntotarkastukseen, jonka myyjä olisi teettänyt etukäteen. 

Voihan sitä tehdä uuden ennen kaupantekoa ja valita itse tarkastajan. Rehelliselle myyjälle se sopii. Useimmissa vanhoissa taloissa on ongelmakohtia, ei se mikään maailmanloppu ole. 

Jos tämä tulee yllätyksenä, niin ei todellakaan pidä ostaa omakotitaloa. Tosin se, mitä en itsekään ostaisi, on rivitaloasunto viime vuosituhannelta.

Vierailija
19/21 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tää on 2009 rakennettu talo ja oon alkuperäinen asukas. Parhaani mukaan oon yrittänyt hoitaa ja huoltaa enkä mitään huolestuttavaa ole huomannut mutta kyllä mua silti vähän jännittää tuleva. Toivottavasti kaikki menee hyvin. Kiitos tosiaan neuvoista, jätän toistaiseksi teettämättä ja toivon että joku kiinnostunut löytyy. 

Vierailija
20/21 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok kiitos neuvoista! Kyllähän noista riidoista oon itsekin lukenut eikä tosiaan kiinnostaisi löytää itseään miltään oikeusasteelta :( Ostaja voi kuitenkin itsekin hyvin nopeasti tehdä tuhoja omalla toiminnallaan. 

Ei se omistajakaan ihan kaheasti voi heti vikoja tehdä, kyllä ammattilainen näkee onko vika vanha vai uusi. Toki sitten jos asunut liki 5 v ja viat alkaa löytymään vasta sitten. Mutta sellaisessakin huomioidaan kulunut aika ja korvaus tulee vain jos erityisestä virheestä rakenteissa kyse. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi