Aloitin lenkkeilyn toukokuun lopulla. Syön samoja ruokia ja samankokoisia annoksia kuin ennenkin. Nyt vaatteet eivät mahdu enää päälle!
Onko kellään tarjota asiaan selitystä?
Ruokavalioni on terveyssyistä poikkeuksellisen säännöllinen annoskokoja myöten, joten voin ihan oikeasti tietää että siihen ei ole tullut muutoksia. En napostele enkä kaljoittele. Muutenkin elän samanlaista elämää kuin ennenkin. Ainoa ero on tämä lenkkeily pari kertaa viikossa. Aloittaessa kuntoni oli melko pohjilla ja on nyt kohonnut jonkin verran.
Kommentit (113)
Ruotsalainen homomiesystäväsi on vahingossa tuikannut pimperoon anuksen sijaan? 🤔
Niin ap, mitenkäs ne kilpirauhasarvot? Onko sulla niitä tuloksia siinä nyt?
Tuntuuko, että olet turvonnut?
Vierailija kirjoitti:
Olet ehkä turvonnut helteestä. Itseäni helle turvottaa
Ja ehkä ap on huomaamattaan nauttinut tavallista enemmän suolaa, kun on aloittanut helteellä lenkkeilyn.
Aineenvaihdunta muuttuu iän myötä.
Muutaman viikon kestänyt hölkkäjolkotus kahdesti viikossa ei merkitse mitään.
Aika pieniä vanhatkin vaatteet ovat olleet, jos eivät enää mahdu päälle edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urheilujuomat, makukahvit, sokeri kahvissa tai teessä, leivänpäälliset
Pxska trollilankankahan tämä on, mutta jos puhutaan hetkia asiaa, niin sokerissa on aika vähän energiaa. Ellei sitten juo kymmentä kuppia joka päivä ja laita jokaiseen kupilliseen 15 palaa sokeria. Sillä olisi jo pieni merkitys.
No nyt osuu lähelle minun muutostani; Join kahvin kanssa 8-10 palaa sokeria/päivä, kunnes jätin sokerin pois 3-4 kk sitten, enkä korvannut sitä millään.
Ei mitään näkyvää vaikutusta mihinkään. Paitsi työpaikan kahvi maistuu vähän kitkerämmälle ilman sokeria.
Kannattaa oikeasti tutustua hieman painonhallintajuttuihin, on meinaan mielenkiintoinen aihe. Katsoin jonkun dokkarin, jossa mm. mitattiin aineenvaihduntaa. Yksi tutkittu ryhmä oli metsästäjäkeräilijäelämää elävä heimo. He kävelevät valtavasti ja liikkuvat koko ajan. Yllättäen heidän energiankulutuksensa ei eronnut aivan kauheasti jostain toimistoduunia tekevästä länkkäristä.
-------------
Joo, tää on kiinnostavaa! On myös tutkittu, että vaikka ihminen alkaisi juosta tyyliin maratonin joka päivä, niin keho hyvin äkkiä tottuu siihen ja jo jonkin ajan kuluttua aineenvaihdunta on lähes samalla tasolla kuin sohvaperunalla.
Liikunnan osalta ilmeisesti ainoastaan salitreeni / lihasten kasvu kasvattaa aineenvaihduntaa. Cardio on tottakai muuten terveellistä, muttei sillä yksistään laihtumaan pääse.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihan todella olet vuorenvarma, että ruokavaliosi on tismalleen sama, etkä huomaamattasi syö normaalia enempää, niin veikkaan jonkinlaista terveysongelmaa.
Esim. kilpirauhasen vajaatoiminta laittaa aineenvaihdunnan nollille --> ihminen lihoo ja paino nousee lähes väkisin.
Sydämen vajaatoiminta kerryttää nestettä kehoon--> keho on turvonnut ja vaatteet kiristävät.
Ylikunto voi nostaa verenpainetta, mikä puolestaan kerryttää nestettä. Lisäksi ylikunto voi nostaa kortisolia, mikä sekin turvottaa ja saa kehon paisumaan.
Kiitokset tästä kommentista. Kilppariarvot on mitattu hiljattain ja olivat ok.
Luin lisää tuosta sydämen vajaatoiminnasta. Minulla on verenpaine täysin ok mutta syke on aina ollut huomattavan matala, ja toisaalta nousee korkealle pienenkin ponnistelun seurauksena. Olen ollut myös viime aikoina ahdistunut sellaisella tavalla johon ei löydy selitystä. Tuntuu PMS-ahdistukselta mutta kestää paljon pidempään eikä välttämättä riipu kierron vaiheesta. Olen itse miettinyt että se voisi liittyä esivaihdevuosiin, koska olen 46-vuotias ja kk-kierto on viimeisen vuoden aikana selvästi lyhentynyt. Osittain juuri tämän vuoksi aloitin tämän kunnonkohotusprojektin, koska kuulin että säännöllinen hikiliikunta voi auttaa näihin oireisiin. Kuukautiskierto onkin nyt palannut melko normaaliksi. Minulla on ollut myös turvotusta nilkoissa aina silloin tällöin. Ei mitenkään huomattavan paljon, mutta niin että sukan varsi kiristää selvästi. Muita vajaatoiminnan oireita en ole toistaiseksi huomannut.
Syön luultavasti selvästi suosituksia enemmän suolaa, koska aiemmin sain helposti lihaskramppeja ja suolan lisääminen auttoi niihin. Voisin varmaan kokeilla taas vähentää, josko ne krampit eivät enää palaisi.
Ylikuntoon on melko vaikea uskoa kohdallani, koska olen ollut tarkka siitä että teen ennemmin liian löysästi kuin liian kuormittavia treenejä, ja jätän treenien väliin useampia päiviä kuin suositellaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikä vaikuttaa. Oon itse 50+ ikäinen. Aina syön samat ruuat, eli tosi vähän, ja lenkkeilen saman kuin aina. Kun kuukautiset täysin loppui, vyötärölle tulee väkisin makkaraa vaikka mitenkään elintavat ei oo muuttunu. Hormonituotanto kun hiipuu tai täysun loppuu, ei enää samat elintavat pelasta. Eli en tiedä mitä sinä tai minä voisi tehdä toisin.
Ottaa estrogeeniä purkista / voiteesta. Sen voisit tehdä.
Ei sopinut, hirveät sivuvaikutukset, en uskalla ainakaan vielä kokeilla toista. Siis tauoton migreeni ja pahoinvointi.
juot enemmän vettä kun helteellä lenkkeilet, ja se jää kehoon, nostaen painoa. Voi olla lievä munuaisten vajaatoimntakin. mulla ainakin käy näin kun urheilen, juon paljon vettä. Paisun. Oot alkanu mättää suolaa vielä.
Minulla lihakset turpoilee rasituksen jälkeen, jos juoksen joka päivä tai joka toinen niin turvotus pysyy. Olen aika aloittelija, pari vuotta juoksennellut, muutaman kilometrin lenkkejä. Pitempi tauko niin painokin laskee ja keho on sirompi. Lihon myös helposti jos syön huolimattomasti.
Lenkkeily ja kävely on kehno laihdutuskeino.
Vierailija kirjoitti:
Niin ap, mitenkäs ne kilpirauhasarvot? Onko sulla niitä tuloksia siinä nyt?
Tuntuuko, että olet turvonnut?
Olen hieman turvonnut nilkoista. TSH on mitattu hiljattain ja oli normaali. Muutkin veriarvot normaaleja paitsi trombosyytit hieman koholla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihan todella olet vuorenvarma, että ruokavaliosi on tismalleen sama, etkä huomaamattasi syö normaalia enempää, niin veikkaan jonkinlaista terveysongelmaa.
Esim. kilpirauhasen vajaatoiminta laittaa aineenvaihdunnan nollille --> ihminen lihoo ja paino nousee lähes väkisin.
Sydämen vajaatoiminta kerryttää nestettä kehoon--> keho on turvonnut ja vaatteet kiristävät.
Ylikunto voi nostaa verenpainetta, mikä puolestaan kerryttää nestettä. Lisäksi ylikunto voi nostaa kortisolia, mikä sekin turvottaa ja saa kehon paisumaan.
Kiitokset tästä kommentista. Kilppariarvot on mitattu hiljattain ja olivat ok.
Luin lisää tuosta sydämen vajaatoiminnasta. Minulla on verenpaine täysin ok mutta syke on aina ollut huomattavan matala, ja toisaalta nousee korkealle pienenkin ponnistelun seurauksena. Olen ollut myös viime aikoina ahdistunut sellaisella taval
Vai että suolaa lihaskramppeihin? ohhoh. Kuule se on magnesium mitä pitää ottaa
Ehkä tuo AP:n mainitsema suolan (kenties liiallinen) käyttö yhdistettynä lenkkeilyyn ja jo hellesäihin vaikuttaa siihen, että kroppa tuntuu turpealta ja vaatteet kiristää. Lenkkeily + helteet + suola vaikuttaa nestetasapainoon eli kroppaan voi kertyä nestettä ilman että kyse on mistään varsinaisesta sairaudesta.
Suosittelen kyllä vaihtamaan suolan magnesiumtabletteihin. Ainakin minulla ne auttavat kramppeihin ja suonenvetoihin jopa suolaa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Syöt unissasi.
Vierailija kirjoitti:
Lihaksesi ovat lisääntyneen liikunnan seurauksena keränneet nestettä ja turvonneet.
Ahaa, en tiennyt että näinkin voi käydä! Osaatko sanoa kuinka pitkään tällainen turvotus jatkuu liikuntasuorituksen jälkeen? Voisin mielenkiinnosta pitää vähän taukoa ja katsoa alkaako farkut taas mahtua jalkaan. :D
ap
Vierailija kirjoitti:
Sehän oli tutkittua, että lenkkeily ei laihduta kun keho ei salli painon tippuvan. Niin kuin muut sanoivat, todennäköisesti ruokahalu kasvanut vaivihkaa ja tullut syötyä isompia annoksia. Ruokavalio ratkaisee painossa lähes kokonaan, lenkkeily ei niin paljon kuluta kaloreita kompensoidakseen.
Minä laihduin kahdeksan kiloa puolessa vuodessa maratonille treenatessa, vaikka söin paljon enemmän kuin aikaisemmin, koska ei olisi ollut varaa laihtua. Kyllä se lenkkeily vain laihdutti. Varmaan olisi entisillä syömisillä tippunut tuplat.
Vierailija kirjoitti:
Vai että suolaa lihaskramppeihin? ohhoh. Kuule se on magnesium mitä pitää ottaa
Syön myös magnesium-lisää mutta se ei yksinään auttanut kramppeihin.
ap
Paljonko lenkkeilet? Jos vaikka 10 km viikossa niin se on yht. 400-600kcl. Siitä kun peruskulutus pois n. 100kcl jää 300-500kcl. Ja mitä teit enne tuon ajan? Jos vaikka siivosin kotona niin kulutus on voinut jopa laskea lenkkeilyn myötä. Lenkki+sen jälkeinen lepo voi kuluttaja jopa vähemmän kuin yleinen puuhastelu esim. Lasten kanssa ulkoilu, kotityöt, shoppailu ym.
Ja tosiaan levitettä, öljyä ym. Ei paljoa tarvi lisää, kun se nostaa kalorimäärää kk-tasolla