Aina kun puhutaan huonosta ammatista, ihmisille tulee ensiksi mieleen siivooja
Siivooja on se mikä ihmisille tulee päällimäisenä mieleen, että mikä on huono ammatti. Onko siivous tosiaan ihmisten mielestä niin kamalaa hommaa, vai onko siinä se kun joutuu siivoamaan toisten sotkuja? On muitakin matalapalkkaisia ammatteja, joten se ei voi olla ainoa syy miksi siivoojan ammattia pidetään niin huonona.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhusten perceiden pyyhkiminen yms. on huonoa työtä. Mieluummin hirt täi sin itseni. Siivooja on hyvä työ ja arvostan siivousalan ammattilaisia.
Vanhusten hoitaminen on myös arvokasta ja tärkeää työtä. Valitettavasti yhteiskuntamme kohtelee ikääntyneitä apua tarvitsevia vain taloudellisena rasitteena eikä enää ihmisinä.
Mieluummin antaisin robotin avustaa ulostamisen ja pesun kanssa kun olen itse raihnainen vanhus, jos sellaiseksi asti elän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaan kroppa kestää niin siivoaminenhan on monesti parempi duuni kuin esim. hoitajan, myyjän tai asiakaspalvelijan hommat. Kusipäiset ja vaikeat ihmiset ja kollegat ne yleensä kuormittavimmiksi koetaan.
Itse lähtisin välittömästi hoitoalalta siivoamaan, jos palkka olis yhtään parempi. Potilaat on perseestä.
Suosittelen. Tällä pahoinvointialueella peruspalkka on 2191 ja risat, samat lisät tietty kuin hoitajilla. Ei eritteitä ja ne kusipäisimmätkin potilaat käyttäytyvät kiltisti, koska tuot ruokaa.
Valitettavasti tonnin vähemmän niin no deal (ansaitsisitte kyllä paljon enemmän, teette aivan uskomattoman upeaa työtä <3). Tuo on jännä että laitoshuoltajille ollaan niin kilttejä, meille vaan vittuillaan että väärää leipää toit ja tuoppa vettä ja annappa korvatulpat. Ei mitään kunnioitusta.
Huono työ on sellaista missä altistuu pölylle ja melulle. Parinkymmenen vuoden työn jälkeen on keuhkot huonona kuulo heikentynyt.
Vierailija kirjoitti:
Siivoojan työ on erittäin tärkeää työtä. Yhteiskunta ei toimisi ilman siivoojia.
Kumma vaan, että noin merkittäväksi yleiseksi mielletystä työstä ei olla valmiita maksamaan käypää palkkaa. Mikä tämän selittää?
Alan työpaikkaa ei Suomesta löydy maisteri ja siivooja Clement toivoo työllistyvänsä vaikka Etelä-Afrikkaan
Vaasan yliopistossa kansainvälistä liiketoimintaa opiskellut sambialainen Clement Kasongo valmistui joulukuussa maisteriksi, mutta jatkaa siivoojana, koska oman alan työtä ei ole löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaan kroppa kestää niin siivoaminenhan on monesti parempi duuni kuin esim. hoitajan, myyjän tai asiakaspalvelijan hommat. Kusipäiset ja vaikeat ihmiset ja kollegat ne yleensä kuormittavimmiksi koetaan.
Itse lähtisin välittömästi hoitoalalta siivoamaan, jos palkka olis yhtään parempi. Potilaat on perseestä.
JOS täti ois setä, niin sillä ois.... Olen kyllä huomannut, että hoitohenkilökunta ei pidä potilaista/asiakkaista. On paljon mukavampaa istua kansliassa työkavereitten kanssa kuin "hoitaa " asiakkaita. Kehtaavatkin tulla terveyskeskukseen tai yliopistolliseen sairaalaan vaivojaan valittamaan. Vuosi sitten jouduin menemään yöllä Oysiin, siellä tatuoidut mies hoitajat heittelivät yläfemmoja työaikana ja nakkelivat niskojaan sairaille ihmisille.
Huonosta ammatista minulla tulee lähinnä mieleen pappi eikä siivooja. Siivoojat tekevät merkittävää ja tärkeää työtä.
Ravintola-ala on kyllä ihan vihoviimeinen ammatti! Se on vielä raskaampaa kun siivoaminen. Monet asiakkaat esim jotkut ulkomaalaiset suorastaan halveksivat tarjoilijoita.
Ja auta armias jos eivät ole tyytyväisiä ruokiin tai palveluun. Jotkut sikailevat ihan tahallaan ja jättävät jälkeensä karmean sotkun. Jonkunhan sekin on siivottava ja nopeasti vielä. Yritäpä siinä sitten olla vielä asiakaspalveluhenkinen kun melkein murrut raskaan taakan alle,kun henkilökuntaa ei ole tarpeeksi.
Kirjoitin L:n paperit ja keskiarvoni lukiosta päästessä oli 9. Kävin yliopistossakin toteamassa että ei kiinnosta päntätä. Lähdin jotain tehdäkseni siivoojaksi, myöhemmin hankin alan koulutuksen ja nyt olen laitoshuoltaja isossa sairaalassa. Arvostan työtäni paljon vaikka kaikki muut eivät arvostaisikaan. Laitoshuoltajan työ on monipuolista, melko sosiaalista ja vaatii myös hoksottimia.
Huono puoli on työn fyysinen raskaus suhteessa palkkaan. Siinä mielessä voi puhua huonosta työstä. Mutta niin kauan kuin terveyttä riittää niin en haikaile muuallekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JOS täti ois setä, niin sillä ois.... Olen kyllä huomannut, että hoitohenkilökunta ei pidä potilaista/asiakkaista. On paljon mukavampaa istua kansliassa työkavereitten kanssa kuin "hoitaa " asiakkaita. Kehtaavatkin tulla terveyskeskukseen tai yliopistolliseen sairaalaan vaivojaan valittamaan. Vuosi sitten jouduin menemään yöllä Oysiin, siellä tatuoidut mies hoitajat heittelivät yläfemmoja työaikana ja nakkelivat niskojaan sairaille ihmisille.
Sitä omaa käytöstä voi myös miettiä, ja tekstistäsi näkee kyllä miksi sinua ei haluta hoitaa. Itse onneksi nyt hakeutumassa muihin hommiin, samoin kuin monet kollegat.
Vierailija kirjoitti:
Olen siivooja epäilen hoitoalan (puhumattakaan monesta muusta duunarialasta) nosteluiden ja kyykkimisten olevan paljonkin kroppaa kuluttavampia kuin nykyisen huomattavankin kevyen siivoustyön. Koneita käytetään ja muutenkin kroppaa säästetään. Sitten jokaisella se yksilöllinen fysiikka toki, mutta peruskuntoisella tuo ei ole raskasta työtä nähnytkään.
Uskon hyvin siivoavani eläkeikään mutta hoitoalalla en usko yhtään yhtä varmasti jaksavani, harkitsen kyllä alalle kouluttautumista. Toki keikkailijana tuo voisi toimia.
Mulle kurjin työ olisi ehdottomasti myyntiä, tuotteen tuputusta. Ei kiinnosta sitten pätkän vertaa. Samasta syystä en voisi myydä seksipalveluja vaikka menisi kuin kuumille kiville. Roskien noukintaa ei koe yhtään samalla tavoin nöyryyttävänä. Elän myöskin palkallani niin että säästöönkin jää.
Vierailija kirjoitti:
Huono työ on sellaista missä altistuu pölylle ja melulle. Parinkymmenen vuoden työn jälkeen on keuhkot huonona kuulo heikentynyt.
Samaa mietin. Elementtityöntekiänä betonitehtaassa olleena voin sanoa että ei ole hyvä työ. Keuhkot mene ja kuulo. Harva joka siellä on työuransa tehnyt lähtee terveellä selällä ja käsillä ja jaloilla. Eikä palkkakaan ole kummoinen työn kuluttavuuteen nähden.
Siivoajan työ voi olla ihan mukavaa.
Valitettavasti tonnin vähemmän niin no deal (ansaitsisitte kyllä paljon enemmän, teette aivan uskomattoman upeaa työtä <3). Tuo on jännä että laitoshuoltajille ollaan niin kilttejä, meille vaan vittuillaan että väärää leipää toit ja tuoppa vettä ja annappa korvatulpat. Ei mitään kunnioitusta.
Selkeä syyhän se on, me ei vaadita mitään eikä haluta tehdä mitään ikävää. Mäkin jaksan pitää täydellistä aspahymyä sen 30 sekuntia minkä tarjoilu vaatii.
Entäs keikkailu hoitajana? Mä en enää lähtisi kokopäivätyöhön laikkarinakaan, omat lomat on jo huomattavasti pidempiä kuin työantajan tarjoamat (asuntolaina maksettu, lapsi maailmalla).
Ida, 22, rakastaa siivoamista ja tekee sitä monta kertaa päivässä näissä ennen ja jälkeen -kuvissa on jotain erityisen tyydyttävää
Vierailija kirjoitti:
Siivoojana et joudu edes kemikaaleille altistumaan ellet itse tahdo. Suojaukset on niin vahvat että ihan naurattaa. Ei sillä jos on herkkä mutta välillä tuntuu että ihan överiksi jo vedetään nämä työturvallisuudet.
Ihan mennyt uusiksi kyllä se mikä työ on rankkaa ja siivous ei kuulu sinne raskainpiin töihin, toki ei hyväpalkkaisiinkaan. Mutta lisillä ja oikealla kohteella oikein harmitonta hommaa. Jos siis mietiskelee itsensä säästämistä. Istuminen vuosikymmeniä päätteen ääressä ei onneksi sovi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoojan työ on erittäin tärkeää työtä. Yhteiskunta ei toimisi ilman siivoojia.
Kumma vaan, että noin merkittäväksi yleiseksi mielletystä työstä ei olla valmiita maksamaan käypää palkkaa. Mikä tämän selittää?
Se, että siivous ei tuota mitään. Ainakaan suoraan. Toki ihmiset menevät mieluummin siistiin kauppaan, ravintolaan tai hotelliin kuin likaiseen, joten välillisesti siivous hyödyttää kyllä taloudellisestikin. Sitä vaan ei tahdota myöntää, vaan siivous nähdään välttämättömänä pahana.
Vierailija kirjoitti:
Selkeä syyhän se on, me ei vaadita mitään eikä haluta tehdä mitään ikävää. Mäkin jaksan pitää täydellistä aspahymyä sen 30 sekuntia minkä tarjoilu vaatii.
Entäs keikkailu hoitajana? Mä en enää lähtisi kokopäivätyöhön laikkarinakaan, omat lomat on jo huomattavasti pidempiä kuin työantajan tarjoamat (asuntolaina maksettu, lapsi maailmalla).
Oon miettinyt tuota keikkailua ihan vakavissaan, muutin nyt vastikään pk-seudulle ja täällä ois paljon tarjolla hyväpalkkaista keikkaa, jota ois helppo opiskelujen lomassa tehdä. Ois myös mielenterveydelle parempi kun ei tarvis sitä samaa kitinää kuunnella päivästä toiseen, oon miettinyt palliatiivista puolta ja vanhustenhoitoa, siellä ihmiset on yleensä lähtökohtaisesti kohteliaita ja kiitollisia toisin kuin vuodeosastolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisenä kohdistaisin tämän kysymyksen hoitoalaan. Sentään ihmisten terveys ja hyvinvointi. Siisteys on tärkeää mutta iso osa siitä on kosmetiikkaa, siitä voi tinkiä. Niistä hautuneista pissavaipoista ei pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että siivous ei tuota mitään. Ainakaan suoraan. Toki ihmiset menevät mieluummin siistiin kauppaan, ravintolaan tai hotelliin kuin likaiseen, joten välillisesti siivous hyödyttää kyllä taloudellisestikin. Sitä vaan ei tahdota myöntää, vaan siivous nähdään välttämättömänä pahana.
Jätetäämpä viikoksi kaikki siivoamatta niin jo alkaa tulla arvostusta siivoajille!
Huono työ on jokseenkin subjektiivinen kokemus. Eli mikä ketäkin työssä motivoi ja mikä ei.
Minä en pidä siivoamisesta vaikka olenkin opiskelujen ohessa tehnyt siivoustyötä ja todennut ettei kyseisessä työssä ole niitä seikkoja, jotka tekisivät siivouksesta minulle motivoivaa. Heille, jotka nauttivat siivoamisesta ja konkreettisesti kädenjälkensä näkemisestä ja kenties yksin työskentelystä, saattaa siivoustyö ollakin mielekästä.