Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lääkärille pääsee julkisella puolen?

Vierailija
18.07.2024 |

Mistään ei saa ketään puhelimen päähän ja sitten kun (jos) joku soittaa 3 päivän päästä niin se käskee menemään päivystykseen jos kotona ei pärjää, mutta lääkärille ei ole aikoja.

Sitten menee sinne päivystykseen josta käsketään kotiin, koska pitää ensisijaisesti mennä omalle terveysasemalle johon aikaa ei saa. Kuulemma päivystykseen saa tulla vain "pää kainalossa" ja jos vointi huononee niin sitten pitää soitta ambulanssikyyti.

No sitten pitää jo soittaa se ambulanssi, mutta ensihoito ei ota kyytiin vaan käskee ottamaan kelataksin ja kertoo kirjaavansa, että ensihoito on käynyt ja ohjannut potilaan päivystykseen kelataksilla. Kuulemma ei ole väliä millä kulkuneuvolla sinne menee, mutta ei ne sieltä päivystyksestä kivuliasta potilasta ulos heitä vaan on velvollisuus hoitaa saman vuorokauden aikana eikä se ambulanssikyytikään nopeuta hoitoon pääsyä vaan ihan samassa jonossa sitä lääkärille on meni millä vaan sinne päivystykseen.

Sitten siellä päivystyksessä sanotaan, että ei tänne pidä tulla vaikka olisi mikä ensihoito kirjannut/ohjeistanut mitä vaan pitää mennä omalle terveysasemalle huomenna klo 8..

Tuntuu, että julkisessa terveydenhoidossa on pääasiana se, ettei ketään tarvitsisi hoitaa vaan sairasta ihmistä hyppyytetään kuin työtöntä temppuradalla ja energiaa / resursseja käytetään ihan joutavaan selittelyyn eikä potilas meinaa päästä mitenkään siihen "hoitoputkeen" jonka jälkeen asiat ainakin alkaa jo etenemään vaikka hidastahan se sittenkin on.

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No menitkö aamulla terveyskeskukseen niin kuinoli kehotettu? Ovelle odottamaan vaikka vartti ennen oven avausta, sitten ottamaan vuoronumero ja eikun penkille odottamaan omaa vuoroa! EI ole vaikeaa.

Itse sain ajan kertomalla pitkään jatkuneista oireistani https://klinik.fi/tunnista-vaivasi, ja  puhti-labratesteissä saamistani tuloksista. Terveyskeskuksesta tul viesti ja sain ajan kuukauden päähän.

Sen oman vuoron saamiseksi täytyy olla aika. 

Ja sen ajan saamiseksi pitää olla vuoro.

Vierailija
62/95 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras lääketieteellinen ossaminen löytyy VAUVA palstalta, olen AINA saanut avun 1-20 minuutissa täältä. Ja Googlesta myös. Moni lääkäri päivystää täällä. Jos ei ihan heti, niin vähän ajan päästä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo kauan sitten päättänyt, että en edes yritä päästä lääkäriin. Olen muutenkin joutunut nöyryytetyksi ja jäänyt ilman apua niin en vaan jaksa enää yhtään traumaattisen huonoa kohtelua. Kärsin kyllä monesta vaivasta, mutta ihan sama. Jos sairastan syöpää niin mielummin sitten vaikka kuolen ilman tietoa diagnoosista kuin että ahdistun yhtään lisää diagnoosista ja kärsin ja kadun tuskallisissa hoidoissa ja jos niitä edes saisin en edes pystyisi niihin ilman Diapamia ja vastaavaa lääkitystä. Luultavasti se syöpä kuitenkin diagnosoitaisiin liian myöhäisessä vaiheessa.

Kerrohan mulle oireet, niin katotaan porukalla mikä on vialla.

Vierailija
64/95 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soita aamulla terveyskeskukseen niin kyllä saat ajan. Tai sitten menet heti aamulla sillä minuutilla kun se aukeaa jonottamaan niin saat 100% varmuudella ajan.

Vaikka soittaa heti klo 8 niin soittavat takaisin vasta iltapäivällä. Paikan päälle ei kannata mennä koska ei ole mitään luukkua tai kansliaa. Soittamalla ainoastaan annetaan aika.

Aloita soittaminen klo 7.00 ja anna soida niin kauan kunnes vastataan.  Näin mua neuvottiin ja hyvin pelaa.

Puhelin avataan klo 8. Eikä sieltä vastaa kukaan koska takaisinsoittojärjestelmä.

Meillä toimii noin oikein hyvin, oiskohan eri hyvinvointialueilla erilaiset käytännöt.

Vierailija
65/95 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa, että se ei ole hoitohenkilöstön eli esim. terveyskeskuksessa puhelimeen vastaavan hoitajan vika ettei lääkärille pääse. Työntekijät toimivat heille annettujen ohjeiden tai linjausten puitteissa eivätkä voi mitään sille jos lääkärille pääsyä on päätetty ylemmältä taholta vaikeuttaa.

Kiitos sinulle. Olen juurikin tällainen "sadistinen hoitaja" jonka ainoa elämäntehtävä on hankaloittaa potilaan elämää ja ihan vaan kusipäisyyttäni jätän aikoja antamatta. Minä toimin niiden sääntöjen suhteen mitä minulle annetaan. Minä EN voi antaa lääkäriaikaa kun sellaista ei ole tai asiassa, jota ei meillä saa hoitaa. Jälkimmäisessä tapauksessa tapahtuu yleensä niin että potilaan aika perutaan viime tipassa, tai lääkäri kutsuu potilaan huoneeseen ja sanoo siellä että ei kuulu tänne/ei hoidu tässä ja potilaan asia jää jokatapauksessa hoitamatta. Sekö sitten on parempi?

Vierailija
66/95 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On näemmä eri hyvinvointialueilla ajanvarauksessa eroja.

Vierailija
67/95 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö nämä siis tiedä itsekään miten pitää toimia kun antavat täysin ristiin meneviä neuvoja. Minustakin päivystys on sellainen akuuttien pääkainalojuttujen paikka, eikä sinne mennä minkään pikkujutun takia. Terveyskeskukset kuitenkin tykkää olla sinne ohjaamassa. Niinä kertoina kun olen terveyskeskuksessa käynyt, siellä ei ole näkynyt muita potilaita lainkaan. Ei minusta vaikuta kauhean kiireiseltä?

Samaa olen ihmetellyt ettei siellä kauheaa asiakastunkua ole ollut. Joskus ehkä yksi toinen minun lisäkseni. Mitä ne oikein puuhailee siellä päivät pitkät, jotain etähoitamista?

Terveyskeskuksissa on niin huutavan huono lääkäritilanne, että on alueita joilla ei terveysasemalla ole välttämättä yhtäkään omaa lääkäriä paikalla. Palveluseteleitä ei monessa paikassa anneta ellei hoitaja arvioi

unohit kertoa että JOKAINEN lääkäri viettää YHDEN kokonaisen  päivän viikosta kuunnellen  lääke-esittelijän myyntipuhetta, hän tarjoo syötävää ja myy lääkkeitä. Näin on kerrottu mulle. Olin ällikällä päähän lyöty kun kuulin tästä. Ja me maksetaan siltä päivältä täys palkka.

Vierailija
68/95 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras lääketieteellinen ossaminen löytyy VAUVA palstalta, olen AINA saanut avun 1-20 minuutissa täältä. Ja Googlesta myös. Moni lääkäri päivystää täällä. Jos ei ihan heti, niin vähän ajan päästä. 

Ei täältä käsin voi lääkkeitä määrätä 

Vierailija
69/95 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tätä sekoilua ja hyppyytystä usko ennen kuin pääsee siitä itsekin osalliseksi joko potilaana tai potilaan läheisenä.

Miten yksinkertaisesta asiasta (eli lääkärin vastaanotolle pääsemisestä) onkaan voitu tehdä näin saakelin monimutkainen show? Varmaan taas joku komitea on päässyt suunnittelemaan systeemin joka näyttää hirvittävän hienolta paperilla ja säästää ainakin satamiljoonaatriljoonaa euroa, mutta mikä ei voi käytännössä toimia mitenkään ja luo todellisuudessa vain lisäkuluja.

Eli euron säästöllä tehdään kympin vahinko. Plussana sitten se inhimillinen kärsimys mille ei hintalappua edes voi laittaa.

Se on merkillistä, että siihen kyllä näillä uusilla hv-alueilla riittää rahaa että on erilaista paperinpyörittäjää suunnittelemassa säästöjä, uusia järjestelmiä ja leikkimässä johtajaa, mutta itse siihen hoitotyöhön ei rahaa sitten riitäkään.

Vaikka sehän on se pääasia. 

Lisäksi pitäisi alkaa pikkuhiljaa arvostamaan hoitotyötä (ei pelkästään palkkauksen kautta vaikka siinäkin on varmasti parantamisen varaa) vaan ihan siitä, että niitä hoivatyötä tekeviä oikeasti arvostettaisiin eli ei vedettäisi minimimiehityksellä tai jopa sen alle vaan annettaisiin mahdollisuus tehdä sitä työtä kunnolla ja hyvin ilman jatkuvaa kieli vyön alla-juoksemista. Kiire kun altistaa virheille ja niille tuossa työssä ei ole varsinkaan varaa, koska kyse on ihmisten terveydestä ja elämästä. Lisäksi se laskee työmotivaatiota kun työtä ei saa eikä voi tehdä kunnolla. 

Ja nuo kaikki silppu/pätkä/extraamistyösuhteet pitäisi lopettaa kokonaan ja tilalle palkata vakituista väkeä joka tuntee talon tavat ja osin myös työkaverinsa. Silloin se työkin muuttuu mielekkäämmäksi kun kaikki on sitoutuneita (puolin ja toisin) ja samalla myös helpottuu kun jokainen osaa toimia vaikka unissaan siinä työyhteisössä ja tietää missä mikäkin on. Silloin kollegat ei kuormitu näistä toistaitoisista joiden perään saa katsoa ja joiden virheitä joutuu paikkaamaan.

Tuo hoitoala pitäisi saada houkuttelevaksi just sellaisten vastuullisten ihmisten silmissä jotka nyt kiertää sen kaukaa. Sen sijaan sinne ei tarvita yhtään näitä ns koulupudokkaita joille yksinkertaiset laskutehtävätkin on ylitsepääsemättömän hankalia ja kiinnostusta on lähinnä lorvimiseen, röökinpolttoon ja juoruiluun.

Vierailija
70/95 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on todellinen hätä, niin aina pääsee saman tien ja hoito on hyvää. Ne jotka menevät valittamaan poskelle ilmaantunutta finniä joutuvat odottamaan hieman pidempään.

Vierailija
71/95 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta ei pysty tarjoamaan kiireetöntä hoitoa tällä hetkellä. Pitää ostaa omalla rahalla valitettavasti, vaikka maksat tuplana terveydenhuollosta verojen kautta.

Tänään varasin yhden ajan julkiselle. Meni syyskuulle. 

Vierailija
72/95 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on todellinen hätä, niin aina pääsee saman tien ja hoito on hyvää. Ne jotka menevät valittamaan poskelle ilmaantunutta finniä joutuvat odottamaan hieman pidempään.

Eikö vaikka syöpä ole todellinen hätä? Jos on epäily kasvaimesta, niin et todellakaan pääse heti. 

Vierailija
73/95 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidata pääsi kuntoon yksityisellä. Tuosta koheltamisesta ei tule enää yhtään mitään.

Vierailija
74/95 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoidata pääsi kuntoon yksityisellä. Tuosta koheltamisesta ei tule enää yhtään mitään.

Vika ei ole ap:n päässä, vaan systeemissä (ja sinun lukutaidossasi).

Vierailija
75/95 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä uudet pahoinvointialueet vaikuttaa olevan kuin yle. Kun pitää säästää niin sitten leikataan just sieltä mistä ei pitäisi, mutta sitten niistä joutavista pikkupomoista ja asiantuntijoista jne ei mitenkään voida vähentää päälukua edes puoleen vaan ne on kaikki korvaamattoman tärkeitä.

Sen sijaan voidaan leikata hoitajien määrästä tai sulkea kokonainen vuodeosasto, koska kuka niitä tarvitsee? Ja yle säästää esim lakkauttamalla radiokanavia ja yhdistämällä teeman ja fem-kanavan vaikka leikattavaa olisi ollut esim noista studio-uudistuksista tai vaikka nänäpäivän järkkäämisestä.

Nämä hassaa rahaa ihan surutta kaikkeen joutavaan mikä ei edes ole sitä oman liiketoiminnan ydintä. Siitä sen sijaan voidaan säästää jatkuvasti lisää.

Itseasiassa posti-itella-posti on myös yks just samanlainen. Nehän keksi alkaa kiinteistönhuoltoon vaikka postinjakamisessakin on suuria haasteita eikä siihen voi luottaa. Ja postimerkin hinta nousee monta kertaa vuodessa vaikka postia ei enää jaeta kuin kerran viikkoon (vaikka joka toinen päivä se pitäisi jakaa).

Vierailija
76/95 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska TK-on työmatkalla varrella, teen niin, että menen töiden jälkeen iltapäivällä luukulle ja kerron asiani. Aina olen lääkärille asti päässyt kun on tarvinnut, ei toki heti, mutta pian.

Illallakin pääsee päivystyksessä lääkäriin kun odottaa jonkun aikaa.

Minä asun terveyskeskuksen vieressä ja menen ajanvaraukseen henkilökohtaisesti. Kerron, että tulisin vuositarkastuksen ja hoitaja kysyy, koska haluan tulla? Sitten hän antaa verenpaineen seurantalomakkeen  ja tekee ähetteen labraan. Kun menen lääkäriin, hän näkee jo labratulokseni. Kätevää.

Vierailija
77/95 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No menitkö aamulla terveyskeskukseen niin kuinoli kehotettu? Ovelle odottamaan vaikka vartti ennen oven avausta, sitten ottamaan vuoronumero ja eikun penkille odottamaan omaa vuoroa! EI ole vaikeaa.

Itse sain ajan kertomalla pitkään jatkuneista oireistani https://klinik.fi/tunnista-vaivasi, ja  puhti-labratesteissä saamistani tuloksista. Terveyskeskuksesta tul viesti ja sain ajan kuukauden päähän.

Sen oman vuoron saamiseksi täytyy olla aika. 

Ja sen ajan saamiseksi pitää olla vuoro.

Ja sen saa vain ja ainoastaan soittamalla.

Vierailija
78/95 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita aamulla terveyskeskukseen niin kyllä saat ajan. Tai sitten menet heti aamulla sillä minuutilla kun se aukeaa jonottamaan niin saat 100% varmuudella ajan.

Viimeksi, kun olin sairaana, soitin heti klo 8 ja sain ajan 9.45. Tulehdusarvot otettiin köo 9.40. 

Vierailija
79/95 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö vaikka syöpä ole todellinen hätä? Jos on epäily kasvaimesta, niin et todellakaan pääse heti. 

Täällä pääsee. Mulla oli patti rinnassa ja sain samalle päivälle ajan.

Vierailija
80/95 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tein omaolossa oirearvion, jonka sitten lähetin omalle terveysasemalle. Tein sen sunnuntai-iltana ja sh soitti maanantaina aamupäivällä ja sain samalle päivälle lääkäriajan. En pitänyt asiaani kiireellisenä, mutta sitä se sitten olikin. Mutta nyt jo ajatus siitä, että pitäisi saada lääkärille aika niin kauhistuttaa. Ja sanon näin vaikka olen työterveyshuollon asiakas, mutta siellä on hyvin suppea sopimus ja ei ole mitään digipalveluita sopimuksessa. Eli ei voi netissä varata aikaa lääkärille, vaan pitää soittaa. Laskee hyvin halua yrittää saada lääkäriaikaa, kun siitä on tehty sellainen projekti.

Siis tässä ei ole mitään järkeä. Käytät niitä työterveyden palveluja, kun sellaisia sinulla on. Julkiselle menee ne, joilla ei sitä mahdollisuutta ja sinunlaiset (kuten eräs toinenkin kommentoija) vie näitä aikoja ja tuhlaa resursseja. Täysin päätöntä touhu

Meillä on suppea sopimus työterveydessä. Siihen ei kuulu perussairauteni hoito lainkaan. Ota se pää perseestä. Tällaiset kommentoijat jotka luulevat että työterveys hoitaa kaikki vaivat ovat ihan ulalla maailmasta. T. Matalapalkka-alalla töitä tekevä, ei työtön loinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme