Miten lääkärille pääsee julkisella puolen?
Mistään ei saa ketään puhelimen päähän ja sitten kun (jos) joku soittaa 3 päivän päästä niin se käskee menemään päivystykseen jos kotona ei pärjää, mutta lääkärille ei ole aikoja.
Sitten menee sinne päivystykseen josta käsketään kotiin, koska pitää ensisijaisesti mennä omalle terveysasemalle johon aikaa ei saa. Kuulemma päivystykseen saa tulla vain "pää kainalossa" ja jos vointi huononee niin sitten pitää soitta ambulanssikyyti.
No sitten pitää jo soittaa se ambulanssi, mutta ensihoito ei ota kyytiin vaan käskee ottamaan kelataksin ja kertoo kirjaavansa, että ensihoito on käynyt ja ohjannut potilaan päivystykseen kelataksilla. Kuulemma ei ole väliä millä kulkuneuvolla sinne menee, mutta ei ne sieltä päivystyksestä kivuliasta potilasta ulos heitä vaan on velvollisuus hoitaa saman vuorokauden aikana eikä se ambulanssikyytikään nopeuta hoitoon pääsyä vaan ihan samassa jonossa sitä lääkärille on meni millä vaan sinne päivystykseen.
Sitten siellä päivystyksessä sanotaan, että ei tänne pidä tulla vaikka olisi mikä ensihoito kirjannut/ohjeistanut mitä vaan pitää mennä omalle terveysasemalle huomenna klo 8..
Tuntuu, että julkisessa terveydenhoidossa on pääasiana se, ettei ketään tarvitsisi hoitaa vaan sairasta ihmistä hyppyytetään kuin työtöntä temppuradalla ja energiaa / resursseja käytetään ihan joutavaan selittelyyn eikä potilas meinaa päästä mitenkään siihen "hoitoputkeen" jonka jälkeen asiat ainakin alkaa jo etenemään vaikka hidastahan se sittenkin on.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Outoa tuo valittaminen.
Kun itse olen saanut aina ajan terveyskeskukseen. Toisinaan samalle tai seuraavalle päivälle, akuutissa asiassa.
Toisinaan ei kiirellisessä asiassa, olen saanut ajan 3 vkon päähän.
Mutta se edellyttää sitä, että alkaa heti aamulla klo 8 soittamaan tk:n. Ja soittaa sinnikkäästi, koko ajan.
Automaatti ajanvarauksesta kertoo jonotus tilanteen: esim. ilmoittamall: Olette jonossa viidestoista.
Jos sulkee silloin puhelimen, joutuu taas jonon hännille.
Odottaessa lueskelen päivän sanomalehdet netistä.
Hienoa, että oman alueesi terveyskeskus toimii hyvin. Kaikilla alueilla tilanne ei ole yhtä hyvä.
Isoissa kaupungeissa tilanne saattaa olla hyvin erilainen jo ihan viereisten asuinalueidenkin kesken.
Toki tk:sta voi aina vaihtaa, mutta ennen vaihtoa pitäisi tietää mihin kannattaa vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Soita aamulla terveyskeskukseen niin kyllä saat ajan. Tai sitten menet heti aamulla sillä minuutilla kun se aukeaa jonottamaan niin saat 100% varmuudella ajan.
Eihän siellä kukaan vastaa puhelimeen! Takaisinsoitto tulee ehkä jos tuuri käy niin samana päivänä, mutta aikaa ei saa edes samalle viikolle.
Vierailija kirjoitti:
Soita aamulla terveyskeskukseen niin kyllä saat ajan. Tai sitten menet heti aamulla sillä minuutilla kun se aukeaa jonottamaan niin saat 100% varmuudella ajan.
Vaikka soittaa heti klo 8 niin soittavat takaisin vasta iltapäivällä. Paikan päälle ei kannata mennä koska ei ole mitään luukkua tai kansliaa. Soittamalla ainoastaan annetaan aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nämä siis tiedä itsekään miten pitää toimia kun antavat täysin ristiin meneviä neuvoja. Minustakin päivystys on sellainen akuuttien pääkainalojuttujen paikka, eikä sinne mennä minkään pikkujutun takia. Terveyskeskukset kuitenkin tykkää olla sinne ohjaamassa. Niinä kertoina kun olen terveyskeskuksessa käynyt, siellä ei ole näkynyt muita potilaita lainkaan. Ei minusta vaikuta kauhean kiireiseltä?
Samaa olen ihmetellyt ettei siellä kauheaa asiakastunkua ole ollut. Joskus ehkä yksi toinen minun lisäkseni. Mitä ne oikein puuhailee siellä päivät pitkät, jotain etähoitamista?
Terveyskeskuksissa on niin huutavan huono lääkäritilanne, että on alueita joilla ei terveysasemalla ole välttämättä yhtäkään omaa lääkäriä paikalla. Palveluseteleitä ei monessa paikassa anneta ellei hoitaja arvioi tilannetta ensin vastaanotolla.
Jos siellä jokunen lääkäri paikalla onkin, voi sillä yhdellä lääkärillä olla vastassa vaikka yksi keuhkosyöpäepäily ja yksi päivystyslähetettä vaativa itsetuhoinen potilas ja loppu aika mennä sitten kirjallisiin töihin - 500 lääkereseptiä jonossa jotka on uusittava (esim sydänlääkkeet, psyk lääkkeet joita ei saa lopettaa kuin seinään), kaksikymmentä hoitajan konsultaatiota kuvilla tai ilman, laboratoriotuloksia satakunta luettavana itseltä ja siltä kollegalta joka on uupumuksen takia saikulla, konsultaatiovastauksia erikoissairaanhoidosta ja niiden jatkoja hoidettavana eli potilaan kontaktointia ja mahd lähetteitä, erilaisia kuvantamisen tuloksia (röntgen, ultraäänet jne), muutama Kela-lausunto jotka pitää täydentää tai lähettää eteenpäin, nippu viestejä potilailta sähköisessä järjestelmässä, ehkä joku valitus/potilaan palaute johon vaaditaan vastine...
Työmäärä on lääkäreillä ja hoitajilla oikeasti terveyskeskuksissa ihan tappava työntekijöille. Suurin osa työstä ei näy ulospäin :(
-sairaanhoitaja
Olen jo kauan sitten päättänyt, että en edes yritä päästä lääkäriin. Olen muutenkin joutunut nöyryytetyksi ja jäänyt ilman apua niin en vaan jaksa enää yhtään traumaattisen huonoa kohtelua. Kärsin kyllä monesta vaivasta, mutta ihan sama. Jos sairastan syöpää niin mielummin sitten vaikka kuolen ilman tietoa diagnoosista kuin että ahdistun yhtään lisää diagnoosista ja kärsin ja kadun tuskallisissa hoidoissa ja jos niitä edes saisin en edes pystyisi niihin ilman Diapamia ja vastaavaa lääkitystä. Luultavasti se syöpä kuitenkin diagnosoitaisiin liian myöhäisessä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaupungissa ei noin pääse lääkäriin terveyskeskuksessa.
On soitettava ensin.
Ja kukaan ei vastaa kun soittaa, vaan voi ainoastaan jättää takaisinsoittopyynnön. Se puhelu sitten tulee kun tulee, jos tulee, mutta aikaa ei saa kuin parin viikon päähän. Aikaisintaan.
Se on pitkä aika odottaa esim vaikka selkäkipuisena.
Minä annan puhelimen soida niin kauan kunnes vastataan, ajan olen saanut samalle päivälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hippasen verran on alkanut kauhistuttaa oma ikääntyminen kun on läheisenä seurannut omien vanhempien kohtelua ja kuinka vaikeaa ja hidasta on saada terveysongelmiin apua ja hoitoa. Se on just tuota luukulta toiselle pompottamista ja en tiedä nyrkkiäkö siellä pitäisi pöytään lyödä läheisenkin, jotta hoitoa saisi. Tuossa kun on se, että oikeasti kipeä ihminen ei jaksa alkaa tappelemaan eikä oikein edes vaatimalla vaatimaan sitä hoitoa vaan sitä ennemmin vain alistuu ja luovuttaa. Ja sellainen jolla ei läheisiä ole on tosi turvattomassa tilanteessa.
Se on parempi varmasti tehdä ns henkilökohtainen ratkaisu kun on vielä siinä iässä että omat jalat kantaa. Näin siis olen itse asian miettinyt ja osin jo suunnitellutkin, koska vanhaksi ei lapsettoman ihmisen pidä mennä elämään koska sitten on ihan vieraiden ihmisten armoill
Onnekas on se, joka täältä saa lähteä saappaat jalassa.
Miten soittaa klo8 tervariin ja jäädä jonottamaan, jos oma työ alkaa klo8 ja loppuu vasta klo16 eikä työ anna myöten jonottaa/roikkua puhelimessa?
Vierailija kirjoitti:
Olen jo kauan sitten päättänyt, että en edes yritä päästä lääkäriin. Olen muutenkin joutunut nöyryytetyksi ja jäänyt ilman apua niin en vaan jaksa enää yhtään traumaattisen huonoa kohtelua. Kärsin kyllä monesta vaivasta, mutta ihan sama. Jos sairastan syöpää niin mielummin sitten vaikka kuolen ilman tietoa diagnoosista kuin että ahdistun yhtään lisää diagnoosista ja kärsin ja kadun tuskallisissa hoidoissa ja jos niitä edes saisin en edes pystyisi niihin ilman Diapamia ja vastaavaa lääkitystä. Luultavasti se syöpä kuitenkin diagnosoitaisiin liian myöhäisessä vaiheessa.
Tiedän tunteesi, mutta älä luovuta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka soittaa heti klo 8 niin soittavat takaisin vasta iltapäivällä. Paikan päälle ei kannata mennä koska ei ole mitään luukkua tai kansliaa. Soittamalla ainoastaan annetaan aika.
Aloita soittaminen klo 7.00 ja anna soida niin kauan kunnes vastataan. Näin mua neuvottiin ja hyvin pelaa.
Itsellä myös samoja kokemuksia ja sitten kun vihdoin päässy lääkäriin ni lääkärinä ollut huonoa suomea puhuva ihminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloita soittaminen klo 7.00 ja anna soida niin kauan kunnes vastataan. Näin mua neuvottiin ja hyvin pelaa.
Puhelin avataan klo 8. Eikä sieltä vastaa kukaan koska takaisinsoittojärjestelmä.
Vierailija kirjoitti:
Outoa tuo valittaminen.
Kun itse olen saanut aina ajan terveyskeskukseen. Toisinaan samalle tai seuraavalle päivälle, akuutissa asiassa.
Mutta se edellyttää sitä, että alkaa heti aamulla klo 8 soittamaan tk:n. Ja soittaa sinnikkäästi, koko ajan.
Automaatti ajanvarauksesta kertoo jonotus tilanteen: esim. ilmoittamall: Olette jonossa viidestoista.
Aiemmalla asuinpaikkakunnalla asiat toimikin noin hyvin, mutta pk-seudulla on toisin. Lisäksi siellä sai avun myös menemällä päivystykseen jonottamaan eikä kukaan käskenyt tulemaan uudelleen huomenna/ensi viikolla tai ohjannut johonkin toiseen paikkaan. Siis ei sitä kaikkea hoitoa / jatkotutkimuksia jne tietenkään sillä siunaaman minuutilla saanut, mutta pääsi kuitenkin lääkärin vastaanotolle ja sai lääkekuurin ja hoito-ohjeet joilla sitten pärjäsi siihen asti että oli aika erikoislääkärille (jos/kun sitä tarvitsi).
Eikä tämä edes ollut joskus aikana suo ja kuokka vaan ihan 2010-luvun lopulla.
Vierailija kirjoitti:
Outoa tuo valittaminen.
Etkö tiedä mitä tarkoittaa takaisinsoittojärjestelmä?
Ei enää pääse lääkärille. Hoitajalle ehkä, jos hyvin käy. Vastassa aina ei-oota, hoidontarpeen arviointi estää loput. Päivystysapuun soittaessa ei ole näemmä koskaan tarvetta lähteä päivystykseen. Sanovat mene tk:hon, menin silti läheisen kanssa päivystykseen, selvisi että hänellä oli halvaus.
Muistisairaan kontrollit hoiti ennen tk- lääkäri ja sinne kutsuttiin. Hyvinvointialueen tultua katosi lääkärit, hoitajat ja vapaat ajat. Lisäksi kutsuminen loppui, nyt muistisairaan pitäisi ITSE muistaa tilata itselleen aika, huolehtia lääkkeensä ja varata laboratoriokokeensa.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä myös samoja kokemuksia ja sitten kun vihdoin päässy lääkäriin ni lääkärinä ollut huonoa suomea puhuva ihminen
Joka käskee ottaa buranaa ja seurailla tilannetta 3kk.. Ainoastaan yhden kerran oli hyvinkin asiallinen/tomera/osaava virolaistaustainen lääkäri joka päätään pyöritellen luki koneelta ne kaikki aiemmat käyntikerrat niin omassa terkkarissa kuin päivystyksessäkin (josta vaan nakattiin veks) ja totesi, että tämähän on helposti hoidettava vaiva ja ihan selvä limapussin tulehdus. Sitten lääkäri tuikkasi kortisonia piikillisen ja antoi hoito-ohjeet levosta jne ja hetken päästä kipu oli pois. Eikä ole tullut takaisin.
Tuon hoidon saamiseen meni oikeasti reilu kuukausi vaikka tuonkaan lääkärin vastaanotolla ei mennyt varmasti 30 minuuttia pidempään. Kuinka paljon tuossa menikään terveydenhuollon ammattilaisten aikaa turhaan kun ne keksi syitä miksi lääkärinaikaa ei voida antaa ja kuinka se auttaa kyllä, että syö käsikauppasärkylääkettä jatkossakin vaikka niitä oli rouskuttanut menemään jo monta viikkoa?
Kiireelliseen soittopyyntöön tuli vastaus kolmen viikon kuluttua. Toinen vaihtoehto olisi ollut tilata ambulanssi, mutta ei korvasäryn takia ei kehtaa. Kolmessa viikossa ehti korva parantua, joten turhaan ne soittelivat, pahoittelivat kyllä kolmen viikon viivästystä
No menitkö aamulla terveyskeskukseen niin kuinoli kehotettu? Ovelle odottamaan vaikka vartti ennen oven avausta, sitten ottamaan vuoronumero ja eikun penkille odottamaan omaa vuoroa! EI ole vaikeaa.
Itse sain ajan kertomalla pitkään jatkuneista oireistani https://klinik.fi/tunnista-vaivasi, ja puhti-labratesteissä saamistani tuloksista. Terveyskeskuksesta tul viesti ja sain ajan kuukauden päähän.
Soitin tk ja selitin asiani, sain lääkärin kuukauden päähän.
Ja kukaan ei vastaa kun soittaa, vaan voi ainoastaan jättää takaisinsoittopyynnön. Se puhelu sitten tulee kun tulee, jos tulee, mutta aikaa ei saa kuin parin viikon päähän. Aikaisintaan.
Se on pitkä aika odottaa esim vaikka selkäkipuisena.