Sunnuntailisien poisto, hyvä vai huono?
Millaisia ajatuksia herättää kokoomuksen ja perussuomalaisten kirjaukset ja ajatukset sunnuntailisien poistosta? Vihreät ovat myös joskus ehdottaneet samaa. Sunnuntailisien poisto lisäisi palvelujen saatavuutta sunnuntaisin ja täten piristäisi valtion taloutta, kuten Riikka Purrakin kirjoitti.
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono. Miksi tekisin töitä jouluna, juhannuksena ym ilman haittakorvausta, kun muut ovat kotona perheidensä kanssa juhlimassa? Noup. Soittaisin töihin, että olen kipeä. Sijaisiakaan ei tule, kun heille ei makseta.
Ammatinvalintakysymys. Yhtä hölmö kommentti että miksi mä putkarina suostuisin jotain ihmisten vessoja avaamaan. Niin. Jos olet siinä ammatissa, niin teet sen ammatin mukaisia hommia. Joissain töissä ollaan sunnuntaina ja joissain availlaan ihmisten vessoja.
Nimenomaan ammatinvalintakysymys, jossa itse valintatilanteessa on sovittu, että sunnuntaista maksetaan erillinen korvaus.
Kysymys on kylläkin siitä mitä kussakin työehtosopimuksessa on asiasta määrätty. Se määrittää maksetaanko sunnuntaista ylimääräistä korvausta vai ei. Kuten sopimukset määrittävät myös maksetaanko sairausajalta palkkaa ja kuinka pitkään. Sopimuksissa voi olla myös että työnantaja vastaa työvaatteiden pesusta ja turvajalkineiden hankinnasta. Jos näitä asioita ei sopimuksessa olisi on vastuu noissa kaikissa asioissa silloin työntekijällä.
Jos lakia päädyttäisiin muuttamaan sunnuntailisän osalta niin se koskisi silloin vain niitä työntekijöitä joiden työehtosopimuksessa ei asiasta ole toisin määrätty ja niitä keillä ei alakohtaista yleissitovaa sopimusta ole. Tämä muutos kyllä sitten vaikuttaa seuraaviin tes neuvotteluihin niin että työnantajapuoli koettaa sen saada myös sopimuksista pois.
Vierailija kirjoitti:
Moni kertoo ettei tekisi töitä jos niin ja näin. Asiaa kun työntekijä ei voi työnantajalle sanella, päinvastoin. Työnantaja määrää milloin olet töissä. Jos et silloin olr töissä, tulee kenkää ja pääsee nauttimaan työttömien hyppyyttämisestä. Kovin on suuren puheet ja naama levällään uhotaan isoja, mutta totuus on että tämä bää bää kansa taipuu ihan mihin tahansa. Niin nähty kymmenissä työpaikoissa kuinka suuta soitetaan mutta mitään ei asioiden eteen tehdä.
Mun työssä nimenomaan työntekijä sanelee miten on käytettävissä ja vuorot tulee sen mukaan eli työnantaja ei määrää yhtäkään vuoroa (henkilökohtainen avustaja isossa firmassa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono. Miksi tekisin töitä jouluna, juhannuksena ym ilman haittakorvausta, kun muut ovat kotona perheidensä kanssa juhlimassa? Noup. Soittaisin töihin, että olen kipeä. Sijaisiakaan ei tule, kun heille ei makseta.
Et sä saa siitä sairastamisesta rahaa enää ellet sitten ole kunnon putken kerralla.
Saan ihan yhtä paljon kuin töissä ollessani. Sinulla ei taida sellaista sopimusta sitten olla missä palkkaa maksetaan sairastaessa päivän tai useamman viikon.
Millä tavalla sunnuntailisien poisto vaikuttaisi kansantaloutta ja valtionkassaa kohentavasti? Luuleeko valtiovalta, että esim yksityiset hoivayhtiöt alkavat maksamaan säästyneet sunnuntailisät suomen valtioille vai mikä tässä on ajatuksena? Nytkin hoitoalalle vaikeuksia saada pätevää hoitohenkilökuntaa, niin miten tämä tilanne kohenee, kun lasketaan palkkoja entisestään? Sunnuntailisien poisto pienentää palkkaa ja sitä kautta veroja maksetaan vähemmän, ostovoima heikkenee, kun palkat pienenee, että mikä logiikka tässä pelaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammatinvalintakysymys. Yhtä hölmö kommentti että miksi mä putkarina suostuisin jotain ihmisten vessoja avaamaan. Niin. Jos olet siinä ammatissa, niin teet sen ammatin mukaisia hommia. Joissain töissä ollaan sunnuntaina ja joissain availlaan ihmisten vessoja.
Putkimiehet nimenomaan on niitä, joita ei omakotitaloasukkaana raaski tilata sunnuntaina avaamaan viemäriä. Kannattaa mennä vessaan vaikka ABC:lle ja tilaa putkimiehen arkena (maanantaiksi).
Vierailija kirjoitti:
Miksi iso osa kommentoijista tuntuu kuvittelevan, että sunnuntailisien maksamisesta ollaan tekemässä laitonta? Kyllä työnantajat saisi jatkossakin maksaa sunnuntaitunneilta tuplapalkan tai vaikka enemmänkin, mutta siitä vaan täytyisi sopia erikseen TES:ssä tai työsopimuksessa.
Vai laitonta, hihhih. Luulet myös ilmeisesti että ne työnantajat sitten niissä tes neuvotteluissa sanovat iloisesti että tottakai me maksamme sunnuntaista tuplapalkan.
Ihan näin 34 vuotta työelämässä ja alusta saakka liiton jäsenenä sekä myös luottamusmiehenä olleena, tiedän kyllä kuinka vaikeita ne neuvottelut ovat kuten myös yt neuvottelut yritysten irtisanoessa. Saa olla aika perehtynyt sekä lakiin että sopimuksiin että tietää oikeutensa ettei tule kusetetuksi. Ikävä kyllä niistä firmoissa missä työntekijät eivät ole järjestäytyneitä eikä ole luottamusmiestä, vie yritys sitten työntekijöitä 6-0 kun eivät uskalla vastaan pistää vaikka olisivatkin oikeassa.
Monella on se kuvitelma kun on saanut nauttia näistä nykyisiin sopimuksiin neuvotelluista ehdoista, että ne tulisivat ilman niitä samalla tavalla eteen kuin Manulle illallinen. Takaan että ei varmasti tule. Yksikään yritys ei varmasti maksaisi monen viikon sairausajalta palkkaa tai lomarahaa ilman sopimuksia, puhumattakaan sitten työvaatteista, niiden pesusta sekä työvälineistä. Esim. kuorma- ja linja-auton kuljettajilta vaaditaan 5:n päivän direktiivikoulutus 5:n vuoden välein ammattiajolupansa säilyttämiseksi, minkä työnantajan pitää sopimuksiin perustuen maksaa.
Toivottavasti nuoret ymmärtävät että nämä sopimukset eivät ole voimassa automaattisesti, vaan vaativat järjestäytymistä jotta sopimusten yleissitovuudet säilyvät. Mikäli yleissitovuus poistuu, poistuvat myös nämä mainitsemani asiat sekä paljon muuta. Laki kun ei näitä asioita määritä ei edes sitä minimipalkkaa, vaan palkatkin perustuvat työehtosopimuksiin.
Vaikka olen yleensä kaikissa asioissa samaa mieltä kuin ay-väki niin nyt pitää kompata porvareita. Tuplapalkka pois kokonaan, tilalle joku +30% lauantaina jA sunnuntaina sekä arkipyhinä tyyliin 50%. Jos jonkun pärjääminen on sunnuntaivuoroista kiinni niin olisiko kannattanut valita eri ala?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Putkimiehet nimenomaan on niitä, joita ei omakotitaloasukkaana raaski tilata sunnuntaina avaamaan viemäriä. Kannattaa mennä vessaan vaikka ABC:lle ja tilaa putkimiehen arkena (maanantaiksi).
Sunnuntaina ei löydy selvinpäin olevaa putkimiestä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olen yleensä kaikissa asioissa samaa mieltä kuin ay-väki niin nyt pitää kompata porvareita. Tuplapalkka pois kokonaan, tilalle joku +30% lauantaina jA sunnuntaina sekä arkipyhinä tyyliin 50%. Jos jonkun pärjääminen on sunnuntaivuoroista kiinni niin olisiko kannattanut valita eri ala?
Et näköjään ymmärrä että tietyillä aloilla kaikki lisät muodostavat suuren osa palkasta ja peruspalkka on todella pieni. Pitäiskö näiden alojen työntekijöiden sitten jättää ne työt tekemättä ja vaihtaa alaa? Minä saan 1/3 palkasta lisinä ja se on n. 1000€/kk. Kelpaisko sulle se tonnin pienempi palkka ilman lisiä? Vaikeutuisi sinunkin elämäsi todella paljon kun kaikki näiden alojen työntekijät vaihtaisivat alaa. Jos lisät poistetaan niin sitten saa sitä peruspalkka korottaa sillä 1000€/kk. Tähän ei kyllä työnantajat suostu sillä silloin pitää maksaa tonni lisää myös niille ketkä eivät edes tee sellaisia vuoroja mistä näitä lisä maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Moni kertoo ettei tekisi töitä jos niin ja näin. Asiaa kun työntekijä ei voi työnantajalle sanella, päinvastoin. Työnantaja määrää milloin olet töissä. Jos et silloin olr töissä, tulee kenkää ja pääsee nauttimaan työttömien hyppyyttämisestä. Kovin on suuren puheet ja naama levällään uhotaan isoja, mutta totuus on että tämä bää bää kansa taipuu ihan mihin tahansa. Niin nähty kymmenissä työpaikoissa kuinka suuta soitetaan mutta mitään ei asioiden eteen tehdä.
Mites kävi tässä taannoin,kun työnantaja kuvitteli sanelevansa säännöt ja työntekijöiden olisi pitänyt tehdä 6 päiväistä viikkoa. Lauantai työt olisi korvattu vapailla joskus tulevaisuudessa. Työntekijät eivät suostuneet ja jättivät tulematta töihin. Firma joutui perumaan koko homman. Totuus kun nyt vaan on, että firma ei pyöri ilman työntekijöitä. Tämä kannattaisi kaikkien muistaa. Täällä ei tarvitse työnantajaa kumarella.
Vuorotyöläisen mielipide on: tasasuuruinen korvaus viikonlopun molemmille päiville esim. 50 % ja juhlapyhille 100 %. Sunnuntai ei ole sen kummoisempi kuin lauantai.
Mitenkähän tämä on laskettu, en tiedä yhtään, mutta eikö kaiken tarkoitus nykyään ole nyhtää ostovoimaa pienemmäksi? Siltä ainakin näyttää ja niin tapahtuu. Kaikki toimet järjestään pienentää kansan käytettävissä olevan pätäkän määrää. Jopa ruokaostoistakin jo tingitään alimmalla tulotasolla.
Mietin vain tuota että eikö siinä poistu verotulojakin valtion kassasta kun osa työssä käyvistä saa huonompaa palkkaa. Eikä se ole pienikään osa, kun miettii ketkä kaikki tekee yötä-päivää ja pyhää-arkea työtä.
Itse tein aikoinaan kaikki juhlapyhät töitä, jos vain annettiin. Ilta- ja sunnuntailisät (en muista oliko lauantailisä) tekivät hyvää kukkarolle. Palkka oli muuten minimitasoa.
Jos lisät kuitenkin aiotaan poistaa niin ehkä liittyy siihen, että sairaanhoitoala on muutenkin ihan rappiotilassa nyt, niin yritetään säästää noissa palkkamenoissa että saataisiin edes minimitasolle sairaanhoito.
Ei näistä hullukaan selvää ota.
"Sunnuntailisien poisto lisäisi palvelujen saatavuutta sunnuntaisin ja täten piristäisi valtion taloutta, kuten Riikka Purrakin kirjoitti."
Tuossa voisi käydä päinvastoin kun monen perheen käytettävissä olevat varat pienenisivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan ammatinvalintakysymys, jossa itse valintatilanteessa on sovittu, että sunnuntaista maksetaan erillinen korvaus.
Kysymys on kylläkin siitä mitä kussakin työehtosopimuksessa on asiasta määrätty. Se määrittää maksetaanko sunnuntaista ylimääräis
Sinimusta hallitus on jo tuhonnut tes järjestelmän.
Suomessa työelämä on kaaoksessa eikä duunareilla ole enää mitään mahdollisuutta pärjätä.
Näin koko Suomi uppoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, sitten vaan koko yhteiskunta pyörimään myös sunnuntaisin. Jos tämä koskee vaan nyt jo tähän mennessä vuorotöitä tekeviä, niin ei. En kyllä tekisi sunnuntaina töitä, jos siitä ei saisi korvausta.
Jep. Kaikki arkisin 8-16 töitä tekevät myös sunnuntaisin ja juhlapyhinä töihin ilman erilliskorvausta.
Kyllä tämä minulle kelpaa, kunhan viikossa on viisi työpäivää.
Ihan sama olenko sunnuntaina kotona vai töissä, mikä siinä sunnuntaissa on niin ihmeellistä?
Ilta- ja yölisät soisin säilyvän.
Monilla palkka laskisi niin paljon, ettei olisi enää varaa käydä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ne virastot auki myös sitten sunnuntaisin, niin katsotaan uudestaan.
Ehkä Purra tarkoitti juuri tätä, että valtion virastot auki myös sunnuntaisin. Mutta miksi ihmeessä, kun minunkaan työpaikallakin ei käy asiakkaita paikan päällä kuin parina arkipäivänä viikossa?
Muuten on todella vaikea ymmärtää, millä tavalla palvelu paranisi sillä, kun viikonloppuisin olisi kiinni kaupat, baarit ja varusmiehetkin laitettaisi lomilla, kun ei olisi keittiöhenkilökuntaa, sairaat omaisten hoitoon tai heitteille, kun ei olisi hoitajia, liikenne pysähtyisi...
Se ei haittaisi, jos teollisuus ja muu sellainen hiljenisi aina viikonlopuiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vuorotyöläisen mielipide on: tasasuuruinen korvaus viikonlopun molemmille päiville esim. 50 % ja juhlapyhille 100 %. Sunnuntai ei ole sen kummoisempi kuin lauantai.
No ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen asentajan, joka ei vastaa puhelimeen iltaisin eikä viikonloppuisin. Töihin lähtee, jos virkavalta tulee hakemaan jossakin äärimmäisessä hätätapauksessa.