Voiko 10v ulkoiluttaa pienehköä koiraa?
Kommentit (49)
Ymmärtääkö lapsesi varmasti, ettei päästä koiraanne vieraiden koirien luokse ollenkaan? Osaako katsoa, ettei koira syö maasta mitään kiellettyä?
Hallitseeko koiran kaikissa, yllättävissäkin tilanteissa? Entä miten koira toimii lapsenne kanssa ulkoillessa, suojeleeko ja puolustaako lasta muilta koirilta tai vierailta ihmisiltä?
Jos koira on alle 10 kiloinen niin lapsi todennäköisesti hallitsee sen fyysisesti, mitään rotevaa beaglea tai ranskanbulldoggia en kuitenkaan antaisi talutettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkö lapsesi varmasti, ettei päästä koiraanne vieraiden koirien luokse ollenkaan? Osaako katsoa, ettei koira syö maasta mitään kiellettyä?
Hallitseeko koiran kaikissa, yllättävissäkin tilanteissa? Entä miten koira toimii lapsenne kanssa ulkoillessa, suojeleeko ja puolustaako lasta muilta koirilta tai vierailta ihmisiltä?
Jos koira on alle 10 kiloinen niin lapsi todennäköisesti hallitsee sen fyysisesti, mitään rotevaa beaglea tai ranskanbulldoggia en kuitenkaan antaisi talutettavaksi.
Listaan voisi lisätä, osaahan lapsi varmasti katsoa ettei koira sinkoile kävelytiellä pyörien eteen/alle tai ajoradalle auton alle. Ymmärtääkö ettei koiraa ulkoiluteta pitkässä hihnassa kun on vastaantulijoita?
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvasti tulee vastaan lapsia pienen koiran kanssa ja heillä ei ole hajuakaan miten ohitustilanteessa tulee toimia.Antavat pienen koiran räksyttää pitkässä hinnassa.Itsellä 2 isoa koiraa jotka ei välitä,mutta entä jos tulee joku vihainen koiran vastaan?Eli kunnon opetus ensin...
Sama juttu täällä. Minullakin on hihnan päässä kaksi isoa koiraa joita ei kiinnosta vastaantulijat mutta silti hirvittää kun naapurin alakoululainen taluttaa heidän pikkukoiraa täysin holtittomasti. Lapsella ei ole mitään kontrollia koiraan, ei henkistä eikä fyysistä ja se päästää koiran aina muiden iholle räkysttämään, sekä ihmisten että eläinten. Ei tarvita kuin yksi koiria vihaava vastaantulija joka hermostuu ja monottaa koiraa vielä pahasti. Tai aggressiivinen toinen koira.
Eli mieluummin ei lasta yksin taluttamaan pientäkään koiraa. Ehkä jostain 15-vuotiaasta lähtien lapsella alkaa olla ymmärrystä päässä.
Itse ulkoilutin hevosia 10-v. Meillä lapset saaneet 10-v koiran ja kissan. Ulkoiluttavat ja osaavat toimia. Kerran panta pääsi irti kun hajosi niin kantoi koiran kotiin.
Tämän takia nykynuoret on niin heikkoja kun lapsista kasvatetaan nössöjä
Vsnhemmilla tuntuu olevan hyvin ruusuiset kuvitelmat oman lapsen kyvyistä. Ei se vanhempi ole mukana näkemässä miten lapsi hölmöilee koiran kanssa. Ja kun vanhempi kysyy että miten kävely meni niin lapsen mielestähän se menee aina hyvin. Pitäisi mieluummin kysyä siltä vastaantulijalta joka joutuu siirtymään metsään turvaan kun koira tulee vastaan haukkuen ja vetäen perässään lasta.
Me talutettiin kaverin kanssa jo 8-vuotiaina aina aamulla kaverin koiria, mutta oltiin aivan liian nuoria, koska jos oli kiire kouluun niin lenkit oli tyyliin 2minuuttia, mikä ei tietenkään koiralle riitä! Kaverin vanhemmille valehdeltiin että joo vartin lenkki oli. Eli vain vastuulliselle lapselle voi antaa tuollaisen tehtävän jos valvomatta suorittaa, ja vain jos on päähän tankattu, että se on eläinrääkkäystä jos ei hoida kunnolla.
Riippuu hyvin paljon lapsesta. Mä ulkoilutan omia koiria päivittäin iltapäivisin. Siihen aikaan, kun alakouluikäiset pääsee koulusta ja on selkeesti käsketty ulkoittaa koira.
Heitä sitten tapaa tympääntyneinä tuolla pusikoissa ja metsäteillä. Viikottain saa puuttua, kun tämä ulkoiluttaja itse kiusaa koiraa. Joko nostelee tai repii taluttimesta. Ei anna koiran kakata rauhassa jne. tai sitten eräskin nuori herra kuvittelee, että koira on hallinnassa ja antaa olla vapaana.
Osa sitten taas on todella osaavia lapsia koirien kanssa.
Mielestäni selvillä pelisäännöillä kyllä. Koska muista koiranomistajista ei tiedä, niin neuvoo että tarvittaessa vaihtaa suuntaa tms., jos joku uhkaa tulla liian läheltä koiransa kanssa jne. Ihan vaan varmuuden vuoksi. Ja tietysti, ettei itse päästä/mene muiden luokse. Ja jos tiedän, että jossain pihassa on koira, joka karkailee tms., niin sellaisia reittejä voi vältellä. Ainahan jotain voi sattua, mutta suurimmalla osalla kaikki menee kuitenkin hyvin.
Omaan lapsuuteen en edes vertaa; ei se välttämättä ihan viisasta ollut, että muksut taluttivat ties mitä isoja koiria. Muistan myös, kuinka peloissani olin, kun kerran yhdestä pihasta tuli labbisuros itse taluttamaani cockeripoikaa kiertelemään ei-niin-rauhaa rakastavan näköisenä. En päässyt poiskaan, kun koira vaan pyöri siinä edessä. Onneksi joku naapuripihasta tuli hätistämään koiran tiehensä.
Voiko 10 vuotiaalle antaa käsiaseen, ihan pienen vain?
Voi luoja, ei ihme miten avuttomia nyky nuoret on kun tätä tasoa on ajatukset. Kaupunki kakarat on mitä ilmeisemmin täysin osaamattomia ja taitamattomia. Jessus sentään.🤣🤣🤣 Kas kun ette vielä pyyhi pyllyä tuon ikäiseltä.
Onko siis lapsesi jotenkin kehityksessä jälkeenjäänyt vai mikä on ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö lapsi toimimaan jos koiran kimppuun hyökkää isompi koira? Niinpä.
Pystytkö sinä? Niinpä.
Ei voi, koska iso tappajakoira tulee vastaan ja hyökään lapsen ja pienen koiran kimmpuun.
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö lapsi toimimaan jos koiran kimppuun hyökkää isompi koira? Niinpä.
Tuleeko jotenki yllätyksenä et kaikki ei asu taajamassa missä melkeen kaikilla on koira? Niinpä.
Haluaisin sanoa ei, mutta kuljin itse tuon ikäisenä metsässä isohkon koiran kanssa... Aika oli toki kovin erilainen, koiria oli vähemmän ja asuttiin niin syrjässä, ettei siellä tullut ihmisiäkään vastaan juuri koskaan.
Joten sanotaan, että riippuu alueesta, lapsesta ja koirasta. Jos on taajaanasuttu alue, jossa paljon koiria, en uskaltaisi päästää lasta yksin koiran kanssa. Mitä jos toinen koira käy päälle? Siinä voi käydä pahasti sekä koiralle että lapselle.
10-vuotias on aika pieni vielä. Oikeasti liian pieni kantamaan vastuun lemmikistä yksin. Mitä jos koira pääsee irti? Jos sitä puree käärme? Kamala tilanne lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon viimeiseen kohtaan täytyy todeta, että koiran paino ei aina korreloi voiman kanssa. Minulla on kaksi alle 10-kiloista koiraa ja ne ovat uskomattoman vahvoja, nuorempi varsinkin. Jos se näkee jotain mielenkiintoista ja lähtee vetämään hihnassa, siinä on aikuisellakin käsivarret lujilla pidellessä. Lapsi ei pystyisi tuota koiraa hallitsemaan fyysisesti.
En ole Helsingissä antanut. Eihän se riitä, että se kymmenvuotias osaa, koska kaikki muut eivät osaa. Minunkin koirani kimppuuni on hyökännyt irtipäässyt iso koira toiselta puolelta katua. Revin sen irti, mutta ei pieni lapsi siihen pysty mitenkään.
Niin. Olen itse ulkoiluttanut omaa isoa koiraa, jolloin vastaan tuli lapsi puudelin kanssa. Menin 10 m päähän syrjään ja pidin oman koiran lyhyessä hihnassa. Kun lapsi oli kohdalla kerroin, että älä päästä puudelia haistelemaan, kun oma koira ei vieraista tykkää.
Eikä mitä, lapsi virnisti ja päästi puudelin fleksissä oman koirani viereen.... ei onneksi sattunut mitään, kun sain koirani pideltyä, mutta lasta teki mieli mätkäistä.