Mikä on lakisääteinen minimi siitä millaista työterveyspalvelua työnantajan on hankittava?
Pohjatietona, että olen toimistotyössä vakituisena työntekijänä ja ollut siellä jo pari vuotta. Kyseessä ei siis ole mikään vuokratyöfirma tai vastaava.
Jouduin ensimmäistä kertaa käyttämään työpaikkani työterveyttä, koska sairastuin flunssaan ja sen yhteydessä nieluni turposi.
Työterveyslääkäri neuvoi chatissa juomaan lämmintä, syömään buranaa ja lepäämään. Lisäksi hän kirjoitti lähetteen nieluviljelyyn. Varatessani nieluviljelyä kyseisen yksityisen lääkärikeskuksen sovelluksesta, tuli tiedote, että labrapalvelut on asiakkaan maksettava itse. Katsoin, että nieluviljely maksaa melkein 100 e ja varmistin, että eikö se tosiaan kuulu meidän työterveyssopimukseen. Sain tiedon, ettei mitkään näytteet/labrapalvelut kuulu.
Kysyin työsuojeluvastaavalta asiasta ja hän kertoi, että meidän työterveyssopimukseen kuuluu ihan tasan vain se minimi mitä laki määrää eikä mikään "ylimääräinen". Kuulemma jos minulla ei ole varaa mennä yksityiselle nieluviljelyyn, niin sitten minun pitäisi/kannattaisi mennä julkiselle (kävin terveyskeskuksessa, jossa minua kehotettiin ottamaan yhteyttä työterveyteen tai menemään päivystykseen, mikäli nielu turpoaa pahemmin enkä saa henkeä).
Nyt olen ollut sairaana reilun viikon verran ja suoraan sanottuna v*tuttaa, että tämä olisi mahdollisesti saatu hoidettua parissa päivässä antibiootilla.
Yritin googlettaa, mutta en löytänyt selkeää vastausta. Voiko todella olla niin, ettei tällainen (minun mielestäni) perus terveydenhoito kuulu työterveyteen? Mikä ihme se lain vaatima minimi on?
Kommentit (49)
Työterveys voi olla järjestetty myös kunnalliseen terveydenhuoltoon. Tai siis nykyään sotealueen paikalliseen julkiseen terveys- ja hyvinvointikeskukseen. Sen ei ole pakko olla yksityiseltä ostettua.
Mene päivystykseen, kuten neuvottiin.
Vierailija kirjoitti:
Minimi on työhöntulotarkastus. Voi olla jotain ennaltaehkäisevää työolosuhteisiin liittyvää, mutta en ole varma.
Ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Työterveys voi olla järjestetty myös kunnalliseen terveydenhuoltoon. Tai siis nykyään sotealueen paikalliseen julkiseen terveys- ja hyvinvointikeskukseen. Sen ei ole pakko olla yksityiseltä ostettua.
Näin ei tietääkseni meillä ole. Ainakaan sen perusteella, että julkiselta minua yritettiin pompotella sinne työterveyteen tai -jos ihan pakko ja hengenhätä- niin päivystykseen.
On vähän väliinputoaja olo jos ei saa perusterveydenhuoltoa julkiselta, mutta työterveydessä joutuu itse maksajaksi.
AP
Jos työnantaja järjestää sen kunnalliseen terveyskeskukseen, saako siellä jonottamiseen ja odotteluun kulutetun ajan lukea työajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Jos työnantaja järjestää sen kunnalliseen terveyskeskukseen, saako siellä jonottamiseen ja odotteluun kulutetun ajan lukea työajaksi?
Kyllä saa. Työnantajan valinta.
Fakta: sait jo enemmän kuin lain vaatimaan minimiin kuuluu. Minimi on ennakoiva työterveyshuolto. Siihen kuuluu työpaikkaselvitys ja toimintasuunnitelma. Töihin tulotarkastukset ja niihin liittyvät mäöräaikaistarkastukset silloin kun työ aiheuttaa sairastumisen riskiä. Ei siis esim normaalissa toimistotyössä.
Lisäksi työperäisten sairauksien tai tapaturmien hoito. Ei muuta sairaudenhoito.
Olet töissä ja saat palkkaa. Mikset maksaisi nieluviljelystäsi? Esim. työttömän tai eläkeläisen on pakko mennä julkisen terveydenhoidon puolelle, kun rahat ei riitä muuhun.
Vierailija kirjoitti:
https://www.suomi.fi/yritykselle/tyonantajuus/tyonantajan-velvollisuude…
Lakisääteinen työterveyshuolto sisältää
työpaikkaselvitykset työn ja työympäristön vaikutuksista työntekijöiden terveyteen
terveyteen ja työkyvyn ylläpitoon liittyvä neuvonnan ja ohjauksen joko yksilöllisesti tai ryhmässä
terveystarkastukset tarpeen mukaan työsuhteen alussa ja määräajoin
työyhteisön toimivuuden edistämisen
työkyvyn seuranta ja kuntoutukseen ohjaamisen
sairauspoissaolojen seuranta ja tapaturmien torjunnan yhteistyössä työpaikan kanssa
osallistumisen ensiavun järjestämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minimi on työhöntulotarkastus. Voi olla jotain ennaltaehkäisevää työolosuhteisiin liittyvää, mutta en ole varma.
Ei pidä paikkaansa.
Lakisääteinen työterveyshuolto sisältää
- työpaikan terveysriskeihin perustuvat terveystarkastukset
- työpaikan terveysvaarojen selvittämisen työpaikkaselvityksen avulla
- toimenpide-ehdotukset työolojen parantamiseksi ja työkyvyn edistämiseksi
- neuvonnan ja ohjauksen sekä tietojen antamisen työolojen kehittämisestä ja työntekijöiden terveydestä
- työkykyä ylläpitävään toimintaan osallistumisen
- työkyvyn heiketessä työntekijän terveyden seuraamisen, työssä selviytymisen edistämisen, kuntoutusneuvonnan ja kuntoutukseen ohjaamisen
- työpaikan ensiapuvalmiuden ohjauksen.
Työterveyden ei tosiaan tarvitse sisältää mitään sairaanhoitoa. Ainoa pakollinen osio on ennaltaehkäisevä (työturvallisuus ym.).
Vierailija kirjoitti:
Lisää faktaa: jos kyseessä työnantajan määräämä käynti (esim työhöntulotarkastus) saa.
Jos lakisääteistä laajempi ja menet hoidattamaan esim flunssaasi ei saa. Ei odottelua, eikä edes lääkärissä olo aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos työnantaja on ostanut julkiselta työterveydenhuollon, se on järjestetty omassa yksikössään, eikä ole mitään tekemistä julkisen terveyskeskusten tai päivystyksen kanssa. Ja työterv. hoidossa on omat lääkärit ja hoitajat.
Jos työnantaja on ostanut laajan työterv. hoidon niin se toimii yleensä työaikana, eikä päivystystä edes ole.
Ja jos laaja työterv. hoito, siinäkin on työnantaja sopimunut mitkä palvelut kuuluvat ja mitkä ei ja perustuu sopimukseen, eikä siitä päätä lääkäri tai työntekijä, vaan työnantaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ei tietääkseni meillä ole. Ainakaan sen perusteella, että julkiselta minua yritettiin pompotella sinne työterveyteen tai -jos ihan pakko ja hengenhätä- niin päivystykseen.
On vähän väliinputoaja olo jos ei saa perusterveydenhuoltoa julkiselta, mutta työterveydessä joutuu itse maksajaksi.
AP
Kyllä julkinenkin maksaa. Vääryys tuossa on se että jos saikkua tarvii niin todistus pitää maksaa omasta eikä työnantajan pussista. Hänhän sen todistuksen haluaa joten hänen se pitäisi maksaa. Mihin minä saikkutodistusta tarvin? Tauluksi seinälle?
Laki työterveyshuollon järjestämisestä määrittelee minimitason pykälässä 12. Löytyy netistä. En kopioi tähän koska on pitkä teksti.
Käytännössä minimi on se, että työnantaja valvoo ja estää työstä aiheutuvien terveyshaittojen syntymistä, mihin kuuluu myös työntekijöiden työkyvyn seuranta.
Periaatteessa ei tarvitse hoitaa yhtään mitään työterveydessä, vaan voi myös ohjata julkiselle. Käytännössä äärimmäisen harva firma tarjoaa vain minimitason työterveyspalvelua.
Lain pykälässä 14 sanotaan että halutessaan voi tarjota työntekijöille myös sairauksien hoitoa firman piikkiin:
Työnantaja voi 12 :ssä tarkoitettujen palvelujen lisäksi järjestää työntekijöille sairaanhoito- ja muita terveydenhuoltopalveluja.
Avainsana tuossa on sana voi. Eli ei ole pakko.
Työnantajan velvollisuudet työterveyshuollon suhteen ovat todella suppeat jos kyseessä on toimistotyö. Eli jos työnantajasi on hankkinut vain ehdottoman minimipaketin (mikä on kyllä todella typerää ja lyhytnäköistä) niin siihen kuuluu käytännössä vain työpaikkaselvitys, toimintasuunnitelma ja työkykyä ylläpitävä toiminta esim. työterveysneuvottelut jos sairastut vaikka työuupumukseen.
Kaikki flunssat, selkäkivut, tapaturmat hoidatat omaan piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Fakta: sait jo enemmän kuin lain vaatimaan minimiin kuuluu. Minimi on ennakoiva työterveyshuolto. Siihen kuuluu työpaikkaselvitys ja toimintasuunnitelma. Töihin tulotarkastukset ja niihin liittyvät mäöräaikaistarkastukset silloin kun työ aiheuttaa sairastumisen riskiä. Ei siis esim normaalissa toimistotyössä.
Lisäksi työperäisten sairauksien tai tapaturmien hoito. Ei muuta sairaudenhoito.
Jep, meilläkin vaan tuo minimi.Ei kuulu siis mitään flunssainen jne hoitoa, ainoastaan työperäisten ja työtapaturmien hoito.Ei siis käytännössä juuri mitään.