Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten välttää ostaja huijarit Torissa?

Vierailija
15.07.2024 |

Tori.fi:ssä on paljon artikkeleita myyjien huijauksista, mutta en saanut paljon tietoa ostajien huijauksista.

Olen hiljattain myymässä poikani vanhoja vaatteita ja sain sähköpostia (ei tori.fi viestissä), että hän on kiinnostunut ja hän sanoi tekevänsä toridiilin. 

Hän lähetti minulle linkin ja pyysi minua klikkaamaan laittaa tietoni ja sanoi, että hän on maksanut ja minun tarvitsee vain syöttää tietoni. Sivu näyttää siltä että se on tori.fi:stä. Se, mikä hälytti minua, kun klikkailin linkkiä, on se, että se kysyy kaikkia luottokorttitietojani, mukaan lukien cvc, ja ihmettelin, miksi se tarvitsee cvc:tä, jos olen saamassa rahaa.

Onko kenelläkään ollut vastaavaa tilannetta? Tietääkö kukaan miten toridiili toimii? En saanut tori.fi:ssä mitään ilmoitusta hupparin tarjouksesta, jonka hän sanoi ostavansa, joten epäilen, että kyseessä on feikki?

Pitäisikö minun piilottaa profiilitietoni Torissa? Jos teen niin, ostajat luulevat minua huijariksi. Nykyään on niin vaikeaa myydä netissä, kun on niin paljon huijareita.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäpä lottoat tuon suhteen?

Vierailija
2/24 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat kohteliaasti, että kelpuutat vain tilisiirron, MobilePayn tai käteisen, riippuen toimitustavasta.  Tavara vaihtaa omistajaa vasta, kun maksu on tilillä tai kädessä.  Kun kukaan ei ota ToriDiiliä käyttöön, niin huijausmahdollisuudet pienenee ja Torin on pakko luopua siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pelkoa huijariostajista, kunhan muistat pysyä toridiilistä kaukana.

Vierailija
4/24 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huijauksilta välttyy kun hyväksyy maksuna vain rahat tilille ja lähettää tuotteen vasta kun rahat näkyvät tilillä (tai tietysti käteinen kasvokkain kaupoissa).

Vierailija
5/24 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeä huijaus. Maksu tilisiirtona ja lähetät kun raha näkyy tilillä. Mitään diilejä siihen väliin ei kannata hyväksyä.

Vierailija
6/24 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toridiiliä käyttäessä viesti ei tule myyjältä vaan sovellukselta/Torilta, että henkilö haluaa ostaa tuotteen ja hän on maksanut postimaksun. Se on helppo erottaa huijauksesta. 

Vierailija
7/24 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitin hänelle, että haluaisin maksaa mieluummin mobilepayn kautta, ja henkilön vastaus vahvisti heti, että kyseessä on huijaus, kun hän sanoi, että kuriiri tulee noutamaan tuotteet.

Vierailija
8/24 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän  Maketradea aina kun teen nettikauppoja. Se suojaa huijaukselta sekä osto - että myynti -casessa!

Vierailija
9/24 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko edes ottanut toridiiliä käyttöön?

Torilta kyllä löytyy neuvoja tuon toridiilin kanssa, miltä sen pitäisi näyttää ja millaisia viestejä tulee.

Rahaa siirrettäessä ostaja ei tarvitse luottokortin numeroa mihinkään, ei rahaa luottokortille siirretä vaan tilille. Jos kysytään luottokortinnumeroa se on AINA huijaus.

Vierailija
10/24 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muuten voisin myydä? Ainoa keino on piilottaa profiilini tori.fi:ssä niin, että he eivät voi lähettää minulle sähköpostia suoraan, vaan ainoastaan tori.fi:n kautta. Pelkään vain, että jos teen niin, ostajat saattavat luulla minua huijariksi, koska piilotan profiilini ??

Vierailija
11/24 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käyttänyt sitä, koska olemme myyneet isompia tavaroita, jolloin heidän on pitänyt tulla noutamaan ne. 

Mutta nyt kun myyn poikani vanhoja vaatteita, tämä uusi Toridiili tuli esiin, enkä tiedä, miten se toimii. Täydellisten luottokorttitietojen ja CVC:n pyytäminen oli se osa, joka varoitti minua siitä, että kyseessä voi olla huijaus.

Vierailija
12/24 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten muuten voisin myydä? Ainoa keino on piilottaa profiilini tori.fi:ssä niin, että he eivät voi lähettää minulle sähköpostia suoraan, vaan ainoastaan tori.fi:n kautta. Pelkään vain, että jos teen niin, ostajat saattavat luulla minua huijariksi, koska piilotan profiilini ??

Miten sieltä tulee suoraan sähköpostiin mitään, jos haluaa ostaa ne viestit pitäisi tulla torin kautta, ei myyjien s-posteja ole siellä kaikkien nähtävissä.

Vierailija
13/24 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En piilottanut profiiliani, joten ehkä he saivat sähköpostiosoitteeni profiilista???

Vierailija
14/24 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En piilottanut profiiliani, joten ehkä he saivat sähköpostiosoitteeni profiilista???

No ei saa. Joko olet rekisteröitynyt jollekin valesivulle tai muuten jaellut s-postisoitetta joka puolelle. Kaikki oikeat yhteydenotot tulevat toriviestien kautta, voi tulla sama viesti s-postiinkin, mutta se näkyy siellä torin omissa viesteissä ja kaikki kommunikointi tulisi hoitaa juuri sen torin viestipalvelun kautta.

Vierailija
15/24 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

TORIDIILIssä tulin nyt huijatuksi. Ostaja oli ketku. Torin asiakaspalvelu ei vastaa. Teen rikosilmoituksen kummastakin.

Vierailija
16/24 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerin virhe on viedä tavara, puhelin tms. jonnekin yleiselle parkkipaikalle näytille.

Siinä kohtaa tulisi hälytyskellojen viimeistään soida.

Vierailija
17/24 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myyntiehdot. Kun suoritus tilillä näkyy, lähtee paketti postiin seuraavana arkipäivänä, jolloin ilmoitan seurantakoodin. Toimitus ostajan ilmoittamaan noutopisteeseen.

Vierailija
18/24 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan näille huijareille aina, että kiitos kaupoista, kävin antamassa tietoni, paketti lähtee huomenna matkaan. Siinäpä ihmettelevät, että mitä olen tehnyt. Jos ei käy mobiilivarmenne, on kyseessä huijaus.

Vierailija
19/24 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerin virhe on viedä tavara, puhelin tms. jonnekin yleiselle parkkipaikalle näytille.

Siinä kohtaa tulisi hälytyskellojen viimeistään soida.

Miksi? Ryöstääkö ne tavaran?

Vierailija
20/24 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta asiasta juttua tämän päivän lehdessä.

https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000010656479.html

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän