Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen fobia. Miten toimia asian kanssa?

Vierailija
15.07.2024 |

Ollaan kyllä jonossa tutkimuksiin mutta jonot pitkiä. Kouluterveydenhuollossa ei otettu oikein asiaan kantaa eikä selvästikään ymmärretty että kyse ihan fobiasta joka rajoittaa elämää eikä vaan jostakin pelosta. Ekaluokan aloittava lapsi ja ekaluokan terveystarkastuksessa otin puheeksi.

Lapsi pelkää pimeää mutta se mihin tämä fobia kohdistuu on eräs tietty kuva. Se saattaa lävähtää eteen youtubessa ja nyt ei enää olekaan katsonut youtubesta mitään hetkeen. Kuva tuli aikanaan myös televisioon säännöllisesti myttei onneksi enää pariin vuoteen. Telkasta sen kuvan pienenä näki ja siitä sai trauman. Kuvassa poika joka erikoisen näköinen.

Lapsi nukkuu meidän välissä kun ei uskalla nukkua omassa sängyssään joka on meidän makuuhuoneessa. Jossain vaiheessa siinä suostui nukkumaan mutta pelko on taas viime aikoina aktivoitunut (varmaan youtubea katsottu kaverin kanssa) ja nyt taas pelkää niin paljon että ei suostu omaan sänkyyn. E edes kävele minkään huoneen ohi jos siellä ei valoja ole, hämärästä puhumattakaan eli jos vaikka vessassa ei ole valoja niin ne täytyy mennä laittamaan ja sen jälkeen olla vessassa mukana.

Saa lähes paniikkikohtauksen, itkee hysteerisenä ja tarrautuu kiinni.

Olen koittanut selittää että se poika on lapsi siinä missä hänkin ja leikkii leluilla kuten hän jne mutta kun kyse on fobiasta niin eihän tuo auta.

Me vanhemmat nukutaan huonosti kun keskellä levoton nukkuja.

Onko kenenkään lapsella ollut voimakasta elämää rajoittavaa pelkotilaa ja miten siitä on päästy yli? Tämä ollut vuosia jo ja aina väliin pahenee älyttömiin mittasuhteisiin. Esim oli pitkä aika ettei suostunut menemään yhdelle kaverille kylään kun pelkäsi että kuva saattaa ilmestyä näkyviin.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYjY2ZGI5NmEtMjAxMy00ZjliLWEzODQ…

Onko se tämä ap? :D

On 😅

Ap

Vierailija
22/51 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin mietin miten ap:n lapsi suhtautuisi vaikka poikkeavan näköiseen luokkakaveriin, niitäkin kun voi koululuokalle sattua. Siinä kyllä helposti altistaa poikkeavan näköisen lapsen kiusaamiselle jos yksi alkaa ulvomaan ja vetää paniikkikohtauksia toisen lärvin takia. Kasvatuskeskustelun paikka teillä.

Veikkaan että ap:n lasta kiusattais siinä tapauksessa 😄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap varma ettei ole nähnyt muuta? Tuo poika näyttää aika paljon netissä kiertäneeltä kauhumeemi Momolta, yhdistäisiköhän lapsi jotenkin tuon kuvan pojan vielä Momoon? Minä olin teini kun Momo trendasi ja säikäytti kyllä minutkin pahanpäiväisesti kun yöllä tiktokkia selatessa sen näin. 

Vierailija
24/51 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap varma ettei ole nähnyt muuta? Tuo poika näyttää aika paljon netissä kiertäneeltä kauhumeemi Momolta, yhdistäisiköhän lapsi jotenkin tuon kuvan pojan vielä Momoon? Minä olin teini kun Momo trendasi ja säikäytti kyllä minutkin pahanpäiväisesti kun yöllä tiktokkia selatessa sen näin. 

Mulla kans tuli Momo tai vastaava mieleen 🤔

Vierailija
25/51 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYjY2ZGI5NmEtMjAxMy00ZjliLWEzODQ…

Onko se tämä ap? :D

On 😅

Ap

Ymmärrän kyllä tavallaan jos tuo pelottaa lasta. Osaako lapsi sanoa, mikä siinä pelottaa erityisesti? Minua pelotti lapsena five nights at freddys peli, kaverin synttäreillä pelattiin sitä ja itse olin hyvin herkkä kauhulle ja koville äänille ja pelissä tuli jatkuvasti kovaäänisiä jumpscareja, hahmot pelottavan näköisiä. Oli lapsille suunnattu kauhupeli, hyvin kesy ja ainoa pelote kovat äänet. Minun pelkoani lievitti pilavideot tuosta pelistä, pelottavan kovan kiljaisun tilalle oli laitettu Rick Astleyn never gonna give you up. Se hälveni pelkoa ja teki pelistä hauskan jutun. Tämä voi kuulostaa todella julmalta, mutta olisiko tuosta lapsesta vaikka jotain hauskoja edittejä tai meemejä youtubessa? Ne voisivat hälventää pelkoa vaikka hirveältä tuntuukin tällaista edes ehdottaa. Valitettavasti monista tositv-tähdistä vain tämmöisiä tehdään, lapsistakin. :D

Vierailija
26/51 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkään ei nyt selvästikään ymmärretty asiaa. Kyse ei nyt ole mistään pimeänpelosta joka helpottuu hämärällä yövalolla. Lapsi on saanut nukkua meidän välissä. Tästä ei ole kyse. Isomman sängyn hankinta tuskin helpottaa kun nukkuu levottomasti eli vaikka nukutaan sängyssä välillä kahdestaan on lapsi jossain vaiheessa yötä minun päällä. Lapsi ei myöskään yökyläile koskaan. En mielestäni niin kirjoittanut missään? Tutkimukset on muista syistä mutta varmasti tämä pelkoasia otetaan siellä puheeksi. Tämä pelko on ollut vuosia eikä liity koulun aloitukseen. Älypuhelinta hällä ei ole. Yotubea ei enää katso kotona. Sieltäkään ei sen ihmeempiä katsonut ja sitä katsoi ihan television kautta päivisin kun me vanhemmat oltiin lähellä.

Ap

No lähtekää hoitamaan tuota traumaa, sen ympärillä näyttää koko elämä pyörivän. 

Vierailija
27/51 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Momoa ajattelin minäkin. Momoa näkyi paljon YouTubessa jopa lasten videoissa ja sitä lähetettiin ketjukirjeenä whatsapissa ja muissa somekanavissa muutama vuosi sitten, muistelen että joissakin kouluissa olisi Wilmassakin asiasta ilmoiteltu. Momo on mulkosilmäinen kummitus. Pelko taisi siitäkin hälventyä, kun alkuperäinen kuva lähti leviämään jossa Momo olikin osa jotain laajempaa taideteosta eikä oikea ihminen ollenkaan.

Vierailija
28/51 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai pelottaako lasta, että hänelle tulisi samanlainen silmäsairaus kuin kuvan pojalla? Silloin olisi hyvä kääntyä terveydenhoitajan puoleen ja jutella siellä silmäterveydestä ja ammattilainen voisi häntä rauhoitella.

Vierailija
29/51 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko keskittyä kivoihin ajatuksiin. Ettei se yksi kuva toistu mielessä. Mainosesto siis.

Vierailija
30/51 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai pelottaako lasta, että hänelle tulisi samanlainen silmäsairaus kuin kuvan pojalla? Silloin olisi hyvä kääntyä terveydenhoitajan puoleen ja jutella siellä silmäterveydestä ja ammattilainen voisi häntä rauhoitella.

Ei kaikkeen ammattilaista tarvita. Ihan äitinä uskaltaisin väittää samaa. :) 

Vierailija
31/51 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla persu pojasta tulossa...

Vierailija
32/51 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummini kertoi tarinan omasta pimeän pelostaan joka hallitsi elämää. Isosisar keksi tähän ratkaisun ja siedätti pelkoa pois oleskelemalla yhdessä pimeässä rauhallisesti jutellen. 

Itse pääsin eroon korkeanpaikan kammosta sekä koirapelosta kurssilla, jossa piti voittaa yksi peloista. Tällä kurssilla kiipesin mahdollisimman korkealle valjaita käyttäen. 

Lapsella voi olla myös vilkas mielikuvitus joka alkaa laukata pimeässä, tähän voi auttaa yövalo tai vaikka rauhallinen musiikki. 

Vierailija
34/51 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelosta tosiaan voi tehdä myös hauskan tai ainakin vähemmän pelottavan erilaisin keinoin.Tämäkin on poliittisesti epäkorrekti ehdotus, mutta entä jos vaikka lataisit tuon kuvan galleriaan ja muokkaisit sitä jollain editorilla hassuksi ja näyttäisit pojalle? Pimeän pelkoon tosiaan yövaloja tai vaikka mieleinen led-lamppuketju huonetta koristamaan. Ruutuaika minimiin. 

Vierailija
35/51 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsi kertonut mitä hän tuossa kuvassa pelkää?

Vierailija
36/51 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nukuin valot päällä pitkään aikuisiällä.

Vierailija
37/51 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin mietin miten ap:n lapsi suhtautuisi vaikka poikkeavan näköiseen luokkakaveriin, niitäkin kun voi koululuokalle sattua. Siinä kyllä helposti altistaa poikkeavan näköisen lapsen kiusaamiselle jos yksi alkaa ulvomaan ja vetää paniikkikohtauksia toisen lärvin takia. Kasvatuskeskustelun paikka teillä.

Veikkaan että ap:n lasta kiusattais siinä tapauksessa 😄

Mitäpä jos ei kiusattaisi ketään?

Vierailija
38/51 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yöllä vähän valoa joka huoneessa, koska oma lapsi pelkää pimeää todella paljon.

Hortoileeko siis lapsi öisin? Ylireagoitko ?

Vierailija
39/51 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle aikanaan fobiassa toimi kun ajattelin pahimman ja parhaan skenaarion konkreettisesti. Meni se fobian läpi mahdollisiin seurauksiin. Mulla se oli korkean paikan pelko. Nykyään kaipaan sitä.

Tuossa kuvassa ... sairas lapsi. Ei taida olla tarttuva tauti. Ei taida aiheuttaa lapsen väkivaltaisuutta. Se ainut konkreettinen oikea pelko minkä keksin, on osaako käyttäytyä oikein noin erilaiselta näyttävän kanssa. Sama tunne, kuin yhden nykyisen kaverin kanssa, jonka silmät osoittavat eri suuntiin. Katson aina väärää silmää... Mutta kaveri on sanonut että se on ihan tavallista. Ihmisillä on vaikeuksia ja hän on tottunut ihmisten vaikeuksiin. Kuulemma parasta että jos asia on kauhean vaikeaa, sanoo että sori mulla on vähän vaikeuksia tuon sinun silmän kanssa. Niin kauan kun ei ihan joka päivä tartte asiasta puhua...

Meillä oli aikanaan ulkomailla naapurissa jonkinlainen albiino poika. Meidän poika meni ja kysyi miksi sinun iho on tuollainen. Sitten ne alkoi leikkimään.

Vierailija
40/51 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkö iihlamiin kannattaja tämän jutun selittää ?