Lapsen fobia. Miten toimia asian kanssa?
Ollaan kyllä jonossa tutkimuksiin mutta jonot pitkiä. Kouluterveydenhuollossa ei otettu oikein asiaan kantaa eikä selvästikään ymmärretty että kyse ihan fobiasta joka rajoittaa elämää eikä vaan jostakin pelosta. Ekaluokan aloittava lapsi ja ekaluokan terveystarkastuksessa otin puheeksi.
Lapsi pelkää pimeää mutta se mihin tämä fobia kohdistuu on eräs tietty kuva. Se saattaa lävähtää eteen youtubessa ja nyt ei enää olekaan katsonut youtubesta mitään hetkeen. Kuva tuli aikanaan myös televisioon säännöllisesti myttei onneksi enää pariin vuoteen. Telkasta sen kuvan pienenä näki ja siitä sai trauman. Kuvassa poika joka erikoisen näköinen.
Lapsi nukkuu meidän välissä kun ei uskalla nukkua omassa sängyssään joka on meidän makuuhuoneessa. Jossain vaiheessa siinä suostui nukkumaan mutta pelko on taas viime aikoina aktivoitunut (varmaan youtubea katsottu kaverin kanssa) ja nyt taas pelkää niin paljon että ei suostu omaan sänkyyn. E edes kävele minkään huoneen ohi jos siellä ei valoja ole, hämärästä puhumattakaan eli jos vaikka vessassa ei ole valoja niin ne täytyy mennä laittamaan ja sen jälkeen olla vessassa mukana.
Saa lähes paniikkikohtauksen, itkee hysteerisenä ja tarrautuu kiinni.
Olen koittanut selittää että se poika on lapsi siinä missä hänkin ja leikkii leluilla kuten hän jne mutta kun kyse on fobiasta niin eihän tuo auta.
Me vanhemmat nukutaan huonosti kun keskellä levoton nukkuja.
Onko kenenkään lapsella ollut voimakasta elämää rajoittavaa pelkotilaa ja miten siitä on päästy yli? Tämä ollut vuosia jo ja aina väliin pahenee älyttömiin mittasuhteisiin. Esim oli pitkä aika ettei suostunut menemään yhdelle kaverille kylään kun pelkäsi että kuva saattaa ilmestyä näkyviin.
Kommentit (51)
Meillä on yöllä vähän valoa joka huoneessa, koska oma lapsi pelkää pimeää todella paljon.
Kouluun aloitus on lapselle todella iso asia ja lapsi voi oireilla ihan siihen liittyen. Ensimmäinen puoli vuotta koulussa on vielä ihan totuttelua. Että anna aikaa ja seuraa tilannetta.
Noi pieni lapsi ei tarvitse mitään yökyläilyä. Ei oo ihme että lapsi on noin pelokas. Sä vaadit liikaa. Lapsi on vielä todella pieni ja tarvitsee turvallisuuden tunnetta. Sun pitäis se luoda olemalla itse läsnä.
Ei fobioihin mitään kikkakuutosia ole, kun ei ne ole järjellä selitettävissä.
Mulla on lievänä se yksi tavallisimmista, kammoan hämähäkkejä. En ole siihen ulkopuolelta apua hakenut kun ei se mun elämää rajoita, mutta olen vuosien mittaan onnistunut lokeroimaan sen. Jos olen töissä, pystyn jotenkin jättämään hämähäkit huomioimatta, vaikka niitä työpaikalla riittääkin riesaksi asti. Vapaalla tulee sitten ne hyppimiset, kirkumiset, jähmettymiset ja panikoinnit, mutta nekin on onneksi jo lievenemässä.
Meidän lapsi pelkäsi hämähäkkejä yms, altistin sen niille, meni alle 6kk ja nyt se etsii niitä lemmikeiksi.
Itse aukoinaan pelkäsin korkeuksia, mutta altistus toimi siihenkin. Nykyään olen palomies (yli 10 vuotta) ja tykkään työskennellä korkealla
Oma lapsi on 10v. Ei halua nukkua omassa sängyssä ja pelkää pimeää. Nukkuu aina minun vieressä. Niin itsekin pelkäsin pimeää siinä iässä ja aina oli huoneessa pöytälamppu päällä, kun nukahdin. Tasapainoinen aikuinen minusta kasvoi. Veikkaan, että kyllä se siitä teini-ikään tullessa menee omaan sänkyyn viimeistään. Siinä vaiheessa voi jo itseä harmittaa, kun ei se enää halua olla vieressä... :(
Sanoisin, että jos ei armeijaan/yliopistoon mennessä muuta omaan sänkyyn, niin voi olla ongelma ja etsi sitten muita apuja. Siihen saakka, anna kehittyä omaan tahtiin.
Älä vie lastasi hoitoon tuon vuoksi. Se on ihan normaalia että lapset pelkäävät jotain. Rauhoittele, lohduta ja kuuntele mitä pelkää. Ole empaattinen. Miksi se kuvan lapsi on sitten erikoisen näköinen, miten, onko selitystä sille - kuvamanipulaatio vai vamma? Miten mainoksilla vaikutetaan lapsiin ja aikuisiin, ehkä siellä on pelottava piiloviesti / tunnelma vai musiikki, jonka aistii. -Ohjelmissa voi olla pelottavia sisältöjä jopa aikuisille, mitä hän katselee? Mitä ikää teidän lapsi on, iso vai liian pieni? Miksi katsoo tubea, onko videoalustaa jossa on muuta. Hankkikaa rahalla mainostenesto sinne tubeen niin ei lävähdä kuvia ja mainoksia koko ajan yllätyksenä, maksupäivä kannattaa laittaa kuun vaihteeseen, koska jos maksaa sen 20 päivä se jämähtää siihen - eikä tietoa missä sen vaihtaa. Jos se kanava laittaa itse sen mainoksen, voi katsella muuta kanavaa. Lapsia pitää ymmärtää syvemmin, rakastaa, lohduttaa. Ei viedä hoitoon kylmästi, että olisi aina joku vika lapsessa. Herkkiä lapsia on. Lapsilla ei ole aikusten ajattelua / käsittelyä asioille, vaan heidän kehitysvaihe ja kokema.
Vierailija kirjoitti:
Oma lapsi on 10v. Ei halua nukkua omassa sängyssä ja pelkää pimeää. Nukkuu aina minun vieressä. Niin itsekin pelkäsin pimeää siinä iässä ja aina oli huoneessa pöytälamppu päällä, kun nukahdin. Tasapainoinen aikuinen minusta kasvoi. Veikkaan, että kyllä se siitä teini-ikään tullessa menee omaan sänkyyn viimeistään. Siinä vaiheessa voi jo itseä harmittaa, kun ei se enää halua olla vieressä... :(
Sanoisin, että jos ei armeijaan/yliopistoon mennessä muuta omaan sänkyyn, niin voi olla ongelma ja etsi sitten muita apuja. Siihen saakka, anna kehittyä omaan tahtiin.
"Isiiiii huomenna pitää astua palvelukseen! Muista ottaa puhtaita kalsareita. EN vaan tajuu miten me mahdutaan siihen punkkaan. Hei mä otankin äidin sinne. Saakse tulla tetsareihin ryynäämään"
Täälläkään ei nyt selvästikään ymmärretty asiaa. Kyse ei nyt ole mistään pimeänpelosta joka helpottuu hämärällä yövalolla. Lapsi on saanut nukkua meidän välissä. Tästä ei ole kyse. Isomman sängyn hankinta tuskin helpottaa kun nukkuu levottomasti eli vaikka nukutaan sängyssä välillä kahdestaan on lapsi jossain vaiheessa yötä minun päällä. Lapsi ei myöskään yökyläile koskaan. En mielestäni niin kirjoittanut missään? Tutkimukset on muista syistä mutta varmasti tämä pelkoasia otetaan siellä puheeksi. Tämä pelko on ollut vuosia eikä liity koulun aloitukseen. Älypuhelinta hällä ei ole. Yotubea ei enää katso kotona. Sieltäkään ei sen ihmeempiä katsonut ja sitä katsoi ihan television kautta päivisin kun me vanhemmat oltiin lähellä.
Ap
Nyt kiinnostaa, mikä kuva on kyseessä? Toivottavasti pääsette tutkimuksiin ja lapsi saa hoitoa
Kuva on Apua mikä tauti ohjelman ns kansikuva joka usein mainoksena pyörii. Siinä pikkupoika jolla mulkosilmät.
Ap
Pimeän pelko on ihan tavallista pikkulapsilla. Tuossa iässä monella on vielä vilkas mielikuvitus. Kyse ei siis välttämättä ole mistään pitkäkestoisesta, vaan ennemminkin ikään kuuluvasta fobiasta.
Itselläni auttoi lapsena se, kun vanhemmat selittivät minulle, että "pimeässä on turvallista. Silloin kukaan ei näe sinua." Se oikeasti auttoi, kun huomasi, että tosiaankin pimeässä on turvassa. Valossahan ihmisen huomaa ja taskulampun kanssa kävelevä näkyy kauas.
Lasta on myöskään turha kiirehtiä pois välistänne. Anna hänen nukkua vieressänne. Meillä kaikki lapset ovat siirtyneet kyllä omaan sänkyyn, kun ovat sen turvalliseksi kokeneet. Jos pimeässä nukkuminen tuntuu lapsesta ahdistavalta, kannattaa kotiin hankkia pistorasioihin laitettavia yövaloja tai jättää joku valo palamaan. Muistan itse nukkuneeni lapsena kaikki valot päällä. Niinkin voi tehdä. Nykyään en pelkää pimeää.
No kerro nyt edes mikä kuva on kyseessä 🙄
Vähän naurattaa kun katsoin tuon ap:n mainitseman kuvan :D Lapsiparka. Voisitte kotona jutella, että ihmisiä on kaiken näköisiä ja kokoisia ja koulussakin voi tulla mulkosilmiä vastaan ja heitäkin täytyy kohdella ihmisinä. Mitä jos katsoisitte yhdessä tuota ohjelmaa ja poika näkisi, että kyseessä on tavallinen lapsi? :'D
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYjY2ZGI5NmEtMjAxMy00ZjliLWEzODQ…
Onko se tämä ap? :D
Minustakin tuossa olisi nyt aiheellista keskustella järkevästi lapsen kanssa erilaisista sairauksista ja siitä, että meitä mahtuu kaiken näköisiä tälle pallolle tallustamaan. Koulussakin voi olla luokkakaverina vaikka lapsi jolla karsastaa silmät, voi olla erilaisia puhevikoja, epämuodostumia ym. eikä niiden pitäisi toisissa lapsissa paniikkireaktioita aiheuttaa. Voisittehan yhdessä katsoa vaikka jakson tuosta ohjelmasta ja sillä pyrkiä hälventämään pelkoa. Yövalot käyttöön pimeää pelkäävälle. Oletko varma ettei ole nähnyt muuta pelottavaa telkkarissa tai somessa? Minustakin tuntuu melko absurdilta pelätä tuollaista kuvaa, lapsihan on melko normaalin näköinen.
Vierailija kirjoitti:
Vähän naurattaa kun katsoin tuon ap:n mainitseman kuvan :D Lapsiparka. Voisitte kotona jutella, että ihmisiä on kaiken näköisiä ja kokoisia ja koulussakin voi tulla mulkosilmiä vastaan ja heitäkin täytyy kohdella ihmisinä. Mitä jos katsoisitte yhdessä tuota ohjelmaa ja poika näkisi, että kyseessä on tavallinen lapsi? :'D
Arvaa ollaanko puhuttu vuosien saatossa vaikka ja kuinka. Kyse fobiasta eli vaikka kuva omaankin silmään ei ole mitään niin lapsi pelkää tuota ihan paniikinomaisesti.
Ap
Ettei vaan olisi nähnyt ikätasolleen sopimatonta materiaalia. Ikärajat on ihan syystä keksitty. Lapsi ei vaan osaa yhdistää sitä muuhuin kuin siihen tiettyyn kuvaan, vaikka pelko on laajempi kokonaisuus.
Minäkin mietin miten ap:n lapsi suhtautuisi vaikka poikkeavan näköiseen luokkakaveriin, niitäkin kun voi koululuokalle sattua. Siinä kyllä helposti altistaa poikkeavan näköisen lapsen kiusaamiselle jos yksi alkaa ulvomaan ja vetää paniikkikohtauksia toisen lärvin takia. Kasvatuskeskustelun paikka teillä.
Lapsi on herkkä. Anna nukkuu vieressä niin kauan kuin hän itse haluaa. Ostakaa isompi sänky.
Mä en tuon takia veisi lasta tutkimuksiin. Jos lapsi saa jonkin diagnoosin, niin sellainen mielenterveys diagnoosi kuitenkin painaa omalla tavallaan koko elämän läpi.
Ei älylaitteita ollenkaan niin pienelle. YouTube ei ole lapsia varten.
Mitään videopelejä ei tuon ikäinen tarvitse.
Televisioista voi katsoa tunnin tai kaksi päivässä ja silloinkin valitaan lapsille sopiva ohjelma.
Jos kaverit tuijottaa ruutuja ja pelaa niin hommaa lapselle joku kunnon harrastus missä tutustua muihin lapsiin.