Haudalla käyminen, kuinka usein pitää mennä?
Omassa perheessä haudoilla on käyty joulun aikoihin ja esim. vainjan merkkipäivän aikoihin tai kyseisellä paikkakunnalla käydessä. Oman isäni ja laskettu uurnalehtoon, jossa kilpi kivipaadessa. Siellä en ole kokenut tarvetta käydä koskaan mutta mikään ei estä käymästä.
Miehen isovanhemmat on haudattu satojen kilometrien päähän ja haudoilla on käyty joskus lomalla ohikulkiessa. Nyt miehen äiti kuoli sairastettuaan pitkään vakavaa sairautta. Minusta mukava ja aina ystävällinen anoppi pääsi pois eikä hänen enää tarvitse kärsiä mutta miehen muu perhe on jotenkin nostanut anopin pyhimykseksi ja haudalla pitää jonkun käydä vähintään kerran viikossa. Ja painostava syyllistäminen kun mies ei käy/ me ei käydä yhdessä. En ymmärrä haudanpalvontaa ylipäätään ja minun puolestani muut käyköön jos se heitä jotenkin lohduttaa tms. Mutta sitä en ymmärrä miksi meidän käymättömyydestä tehdään nyt kauhea loukkaantuminen ja silmien pyöritys. Ei haudalla/uurnalehdossa käymättömyys tarkoita unohtamista tai aitää ettei muistella/surra. Mutta itse en näe mitään tarvetta kenenkään haudalla käymiseen omalla osaltani enkä jaksa ottaa huolta hautakukkien oikeasta kastelumäärästä tai kanervien istutusviikosta..
Miksi haudalla pitää käydä?
Kommentit (67)
Mä oon käynyt tasan kerran mun parhaan ystävän haudalla ja silloinkin toisten hautajaisten yhteydessä. Vein ruusun haudalle. Kuolemasta kohta 2 vuotta. Lähes päivittäin on kuitenkin mielessä. Hautausnaa poikkeaa sen verran paljon reitiltä ettei tule käytyä. Parinkymmenen kilometrin koukkaus niin en ole ajanut sen kautta kun ei mun ystävä siellä kuitenkaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Miten ne tuhkat voi haudata mereen, kun ei ole venettä. Eikä kenelläkään tutulla.
Helsingissäkin on se tietty tuhkansirottelupaikka, joka on kauempana avomerellä.
Joo, se on jossain Harmajan majakan liepeillä. Sinne pääsee taksiveneellä.
Hauta ei ole velvollisuus, mutta vanhat hautausmaat ovat hienoja paikkoja.
En käy ollenkaan, seurakunnalta tilattu kukkahoito. Kynttilöitä en vie, koska en käy siivoamassa niitä poiskaan. Patterikynttilät vihoviimeistä ongelmajätettä.
Vanha äitini sen sijaan käy ja jotkut muutkin, mutta en tiedä ketkä. Keväällä oli kivi kaatunut, äitini ilmoitti minulle. Tilasin sähköpostitse noston kiviliikkeeltä.
Mäntysuovalla voisi käydä kiven pesemässä, mutta ei välttämätöntä sekään. Sateet siivonneet äitini mukaan kiveä jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
En käy ollenkaan. vainajaa voi muistaa muutenkin. Ei siellä haudassa ole kuin mätänevät jäännökset tai tuhkat
Hautausmaat ovat suremisen paikkoja, ja ne rauhoittavat ihmismieltä. Oletko koskaan käynyt Keski-Euroopan kolumbaarioissa? Niissä on kauniita uurnia joissa tuhkat säilytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käy ollenkaan. vainajaa voi muistaa muutenkin. Ei siellä haudassa ole kuin mätänevät jäännökset tai tuhkat
Hautausmaat ovat suremisen paikkoja, ja ne rauhoittavat ihmismieltä. Oletko koskaan käynyt Keski-Euroopan kolumbaarioissa? Niissä on kauniita uurnia joissa tuhkat säilytetään.
Itse en kyllä koe hautausmaita sureminen paikoiksi tai rauhoittaviksi.