Minne on kadonnu siilet,heinäsirkat,pikkulinnut,perhoset.. jne?
Onko ilmastonmuutos syynä niiden vähentymiseen vai mikäs?
Kommentit (127)
Ei niitä siellä betoni helvetissä ole. Käys joskus kehä 3:n ulkopuolella :) Huvittavaa aina kun kaapunkilaaset valittaa kun ei näy ötököitä/eläimiä.
Terveisiä Uudeltamaalta. Kaikkea otsikossa mainittuja eläimiä löytyy runsaasti. Siilejä en tosin ole omalla pihalla nähnyt, mutta muualla.
Meidän maaseutumaisesa pihapiiristä on lähimpään matkapuhelinmastoon 5km ja vesistöjä on lähellä. Ötököitä ja pörriäisiä (mehiläinen, kimalainen...) on paljon ja lintujen konsertti on suuri.
Valtatien äänet kyllä pauhaa täällä aika kovaa, mutta silti linnut viihtyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siilejä eikä sisiliskoja juurikaan näe enää usein täällä, sekä heinäsirkkoja ja mehiläisiä vähemmän. Pikkulintuja ja perhosia riittää, mutta toki kummankin lajin kohdalla näkee miten toisia on vuodesta toiseen vähemmän ja alkaa osa olla jo harvinaisempaa nähdä. Surullista tämän maailman lajikato, voi kun ihmiset ymmärtäisivät luopua kertakäyttökulttuurista ja ostaa vähemmän lihaa ja ulkomaista kalaa, saisi maapallo toipua sademetsistä lähtien ja ei kärvennyttäisi kohta tänne.
Ostaa vähemmän lihaa?
Kun naapurista lähti lehmät, hävisi saman tien varpuset, pääskyset, harakat ja iso määrä erilaisia hyönteislajeja.
Miksi ette te kaupunkilaiset perusta joutomaille niittyjä ja hoida niitä kuten karja joskus hoiti laitumia?
Mistä ihmeestä sinä päättelet että ol
En syö ulkomaista lihaa ja muutenkin ostan aina kotimaista ruokaa kun mahdollista. Minun soijatuotepakkaukseni vuoksi ei ole lentokone tai laivan potkuri tappanut kymmeniä-satojatuhansia eliöitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä siellä betoni helvetissä ole. Käys joskus kehä 3:n ulkopuolella :) Huvittavaa aina kun kaapunkilaaset valittaa kun ei näy ötököitä/eläimiä.
Älä viitsi. Olen maalta kotoisin ja maalla asun nytkin ja itsekin huomaan lajikadot tiettyjen lajien kohdalla. Mikä siinä on sinusta huvittavaa? Minua ei ainakaan huvita lainkaan, sillä ensinnäkin olisi mukavaa katsella muutakin elämää kuin harakoita ja lokkeja tulevaisuudessa ja syödä muuta kuin ulkomaista lihaa/kalaa ja kärsiä kuumuudesta ja metsäpaloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siilejä eikä sisiliskoja juurikaan näe enää usein täällä, sekä heinäsirkkoja ja mehiläisiä vähemmän. Pikkulintuja ja perhosia riittää, mutta toki kummankin lajin kohdalla näkee miten toisia on vuodesta toiseen vähemmän ja alkaa osa olla jo harvinaisempaa nähdä. Surullista tämän maailman lajikato, voi kun ihmiset ymmärtäisivät luopua kertakäyttökulttuurista ja ostaa vähemmän lihaa ja ulkomaista kalaa, saisi maapallo toipua sademetsistä lähtien ja ei kärvennyttäisi kohta tänne.
Ostaa vähemmän lihaa?
Kun naapurista lähti lehmät, hävisi saman tien varpuset, pääskyset, harakat ja iso määrä erilaisia hyönteislajeja.
Miksi ette te kaupunkilaiset perusta joutomaille niittyjä ja hoida niitä kuten karja joskus hoiti laitumia?
Ja miksi lainasit minun viestiäni? :) Itse syön muutaman kerran vuodessa kotimaista hirvenlihaa ja kalaa (tutut asialla joiden tiedän käsittelevän eläimet asianmukaisesti), en syö soijaa tms mutta noin muutoin mielestäni elän suhteellisen ekologisesti. Minun vuokseni ei ainakaan kärsi kanat ja possut tai lehmät, en kannata tehotuotantoa Suomessa enkä ulkomailla enkä myöskään osta kiinakrääsää tms. Parhaani mukaani istutan kukkia ja kasveja ja rakennan pönttöjä jne, en tiedä mitä muuta yksilöltä voisi vaatia? Tai varmaan paljonkin, mutta mielestäni jo teen osani (aina on toki varaa parantaa), olisi myös muiden aika tehdä osansa.
Vierailija kirjoitti:
Omalla pihallani olen todennut, että kato on todellinen. Onko kevään lumisateen syytä, mutta yhtään siiliä en ole nähnyt. Joka vuosi on ollut lähes kymmenen siiliä. Talitinttejä ei ole ollut pöntöissä ja perhoset myös kadonneet. Tähän aikaan on ollut runsaasti neitoperhosia, mutta nyt en ole nähnyt yhtäkään. Monta vuotta sitten katosivat kultakuoriaiset, jotka pörräsivät töyhtöangervoissa. Sisiliskon olen nähnyt ehkä viisi vuotta sitten, ennen niitä villisti kivikossa.
Tästä tuli mieleeni, että kultakuoriaisia täällä on ainakin ohdakkeenkukissa. Muuten olen samaa mieltä siitä, että perhoset ovat ainakin vähissä tänä kesänä. Viime vuonna asuin toisessa paikassa ja minulla oli perhosbaari täynnä perhosia. Amiraaleja, suruvaippoja sekä neitoperhosia. Tänä vuonna olen nähnyt näitä perhosia vaan muutaman ja tämän uuden asunnon pihassa oleva perhosbaari on ollut täysin ilman vieraita. Ei yhtään perhosta. Harmittaa hieman. Siilejä oli erään asumani talon pihassa vuosia sitten. Sen jälkeen olen nähnyt vaan yhden.
Mistä ihmeestä sinä päättelet että olen kaupunkilainen? Joo, asun reilu 30km maaseudulla, lähellä isompaa kaupunkia mutta ihan korpea tämä on jossa on naapurissa hevostalli ja maatila. Kyllä minulla on pihapiirissä kukkia ja tulossa toivon mukaan lisää, naapureiden tonteille minä en mahda mitään mitä he tekevät. On täällä onneksi suht. paljon näkynyt perhosia ja kimalaisia sentään, mutta miksi ihmeessä sinäkin olet noin negatiivinen? Itse olen riemuissani kun näen pihassa tai teen äänihavainnon ja veikkaan että oma tonttini sekä lähiympäristö on paljon rikkaampaa kuin monessa muussa paikassa, mutta tottakai toivoisin näkeväni lajien runsastuvan eikä harvinaistuvan. Ja kyllä, karjatuotanto saati ulkomainen on tämän planeetan yksi suurimmista tuhoista, tutustu vaikkapa siihen miksi Amazonilla palaa alkajaisiksi.