Kaunis vai tylsä työhuone kotiin?
Teen suuren osan viikosta etätöitä kotona tietokoneella. Minulla on töitä varten sähköpöytä, työtuolit ja muutama näyttö.muuta en oikeastaan tarvitse.
Nyt olemme muuttamassa isompaan asuntoon ja voin valita kahdesta eri huoneesta työhuoneen suhteen. Toinen on tylsempi, käytännöllinen monikäyttöhuone, jossa tarkoitus myös säilyttää suurikokoisia muita tavaroita.
Toisesta huoneesta saa oikein kauniin ja se on tavallaan ilman käyttötarkoitusta. Harvoin käyvät vieraat on tarkoitus majoittaa tuonne. Sinne voi laittaa vaikka kauniin lukunurkan ja kirjahyllyn.
Haluanko siis tehdä töitä kauniissa huoneessa ja samalla pilata huoneen tunnelmaa tietokonepisteellä? Vai tehdä töitä tylsässä huoneessa, jossa taustalla varastokaapit.
Vaihtoehtona ei ole tehdä monikäyttöhuoneesta kauniimpaa, koska käyttötarkoitus sanelee, että siellä on paljon peruskaappijärjestelmää yms. Toisesta ikkunasta on kaunis maisema toisesta ihan perus.
Käyttäisitkö sinä yhden talon kauneimmista huoneista työhuoneeksi vai tuntuisiko se tuhlaukselta? Onko kaunis työympäristö sinulle tärkeää?
Kommentit (15)
Tylsä huone työhuoneeksi. Kun oven laittaa kiinni niin työasiat jää sinne. Jos laitat kauniiseen huoneeseen ja menet työpäivän jälkeen sinne esim. lukemaan niin työpiste kummittelee koko ajan näköpiirissä.
Ottaisin sen tylsän huoneen ja tekisin siitä kauniin. Tai niin olen tehnytkin.
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin sen tylsän huoneen ja tekisin siitä kauniin. Tai niin olen tehnytkin.
Luitko aloituksen?
Oma tuöhuoneeni on asunnon toiseksi kaunein huone. Teen tosin työhuoneessa muutakin, kuin töitä koneella. Rentoudun, kun katselen ikkunasta työn lomassa.
Huone on samalla harrastehuone ja kun työkone menee kiinni, työasiat jäävät mielestä. Missään muussa huoneessa ei tule istuttua noin paljon ja katseltua ulos ikkunasta, joten hyvä valinta on ollut. En pystyisi työskentelemään jossain ankeassa varastohuoneessa 8h päivässä.
Jotain satunnaisia vieraita varten ei kannata näköaloja säästellä ja monesti vaikka olisi ajatus lukea töiden jälkeen kirjaa siellä vierashuoneessa, niin rehellisesti jää kyllä tekemättä.
Koska työtä tehdään kumminkin 8h päivässä, niin minun mielestäni on tärkeää, että sitä voi tehdä ergonomisesti ja esteettisesti hyvissä olosuhteissa. Siksi noista vaihtoehdoista valitsisin sen kauniin huoneen - mutta vain jos sinne mahtuu kunnon työvälineet ja kalusteet eli et joudu tinkimään työpöydästä, tuolista tai näytöistä tai muusta tärkeästä
Ota se kummassa teet mieluummin töitä, kummassa tuntuu paremmalta työskennellä. Itse valitsisin varmasti sen isomman huoneen, koska tykkään tilan tunnusta. Minua ei haittaisi kaappirivi selän takana. Mutta jos samassa tilassa olisi pakko olla myös jotain rumia isoja esineitä näkösällä, se haittaisi, sitten ottaisin mieluummin sen pienemmän huoneen. Ehkä sinä otat joka tapauksessa sen pienemmän, koska sanoit sitä jo kauniiksi. Varmaan viihdyt siellä paremmin.
Minulla on ihan oma työhuone, jolla ei ole muita käyttöfunktioita.
Onko varastohuoneessa ikkuna? Itselleni ei ole väliä, mitä huoneessa on, mutta ikkunanäkymä on tärkeä. Riippuu tietysti siitäkin, mitä ikkunasta näkyy. Itselläni näkymä on vihreä ja rauhoittava.
Minulla on kirjastohuone/vierashuone josta tein työhuoneen. Etuudestaan siellä oli kirjahylly, vuodesohva ja kaappi mapeille ja papereille. Korona lopetti kyläilyt joten hankin ison sähköpöydän. Itselleni on tärkeätä että välillä soi seitä tai istua pöydän ääressä ja että valaistuksen voi säädellä riittävän pimeäksi tietokonetyöskentelyä varten. Yritän liikkua työpäivän aikaan muissa huoneissa jotta ei tulisi liian pitkiä paikallaolojaksoja. Käyn myös siksi joka päivä kävellen lähikaupassa vaikka hakemassa maitopurkin. Onkohan kukaan hankkinut stepperiä tms työpöydän ääreen?
Meillä on kaunis työhuone/vierashuone, etätöitä tehty jo yli 15v.
Sisustettu vähän itämaiseen tyyliin voimakkailla väreillä - punaista, lilaa, oranssia ja vähän kullan sävyjä. Itämainen matto, rautasohva jossa silkkipeitto ja kasa tyynyjä, tumma antiikkikaappi. Työpöytä on sitten mahdollisimman kevyt ja huomaamaton lasinen metallijaloilla.
Mielestäni sähköpöydät ja työtuolit ovat aina rumia. Ei sellaista huonetta saa oikeasti kauniiksi, jossa kyseiset huonekalut sijaitsevat, joten kannattaako edes yrittää?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni sähköpöydät ja työtuolit ovat aina rumia. Ei sellaista huonetta saa oikeasti kauniiksi, jossa kyseiset huonekalut sijaitsevat, joten kannattaako edes yrittää?
Just tämä! Ehdottomasti haluan käyttää sähköpöytää, työtuolia ja satulatuolia ja kunnon isoja näyttöjä. Nämä pilaavat huoneen kuin huoneen kauneuden. Monikäyttöhuoneen tyyliin ne sopisivat hyvin. Käytännöllistä ja uudenaikaista. Halutessaan voisi laittaa vaikka juoksumaton työpisteen alle.
Kaunis huone olisi kyllä kaunis oleilla, mutta kyllähän se työpiste sen fiiliksen pilaa. Enkä tosiaan vaihtaisi kunnon työpistettä johonkin siroon lasipöytään ja läppäriin. Työpiste osuisi sitten silmään aina kun menisi tuon huoneen ohi vapaallakin, kuten joku jo sanoi. Pidän työstäni, mutta en halua ajatella sitä vapaalla.
Monikäyttöhuoneessa on ihan perus ok näkymä mäntymetsään maan tasalta (=puiden runkoja). Kauniista huoneesta hieno näkymä korkealta metsään ja kallioille. En tosin nykyisinkään juuri näkymiä katsele. Pidän usein verhoja kiinni.
Ehkä siis työskentelen "varastossa" ainakin alkuun ja annan nätin huoneen olla olkkarin jatkeena. Ehkä jonkun mielestä hassua pitää kaunista huonetta melkeinpä tyhjillään, mutta tuntuu tuhlaukselta käyttää sitä työhuoneena.
Ap
Kaunis huone tietenkin. Läppäri ei edes vaadi mitään työpöytää, vaan töitä voi tehdä vaikka sohvalla. Eli ruoma työpöytä pois.
Kaunis! Tai esteettinen, miten kukakin käsitteen ymmärtää.
Oma etätyöpisteeni voisi olla tehokkaampi, mutta valitsin mitäänsanomattomuuden sijaan asioita, jotka näyttävät minulta.
Vietän päätteen äärellä ihan tarpeeksi monta tuntia päivässä jotta voin panostaa ympäristöön ja etätyöpisteeni sisustukseen.