Jos olet ollut normaalipainoinen lapsuudestasi lähtien, mitä ruokaa lapsuudenkodissasi syötiin? Mitkä olivat tyypillisiä ruokia?
Oliko teillä ruoka säännöllisesti samaan aikaan?
Joitteko esimerkiksi limsaa tai mehua arkena?
Kommentit (68)
Kaikki itse tehtyä, muusi, lihapullat, korvapuustit, sämpylät, ruskea kastike, täytekakut. Limsaa sai juhannuksena, karkkia joskus ja vähän.
Koskaan ei syöty ulkona. Teen myös aikuisena itse, osaan paljon ja olen hyvin taloudellinen.
Ihan sitä tavallista kotiruokaa syötiin, ja aika paljon syödään samoja ruokia nykyisinkin. Erilaisia keittoja, esim. jauheliha-tai siskonmakkarakeitto, erilaisia laatikkoruokia, makkaraakin välillä, muikkuja ja muusia, karjalanpaistia jne. Lapsuudenkodissani ei syöty koskaan pastaa tai riisiä, enkä niistä itsekään hirveästi tykkää. Joskus teen spaghettibolognesea, lasagnea tai risottoa, lähinnä lasten toivomuksesta. Ainoa melkein, mitä meillä ei harrasteta nykyisin, on kiisselit ja pulla, meillä oli aina pullaa, kun olin lapsi.
Tavallisia aikansa kotiruokia, kuten makaronilaatikkoa, perunaa ja kastiketta sekä makkarakeittoa. Karkkipäiviä ei ollut vaan herkkuja sai tilanteen mukaan eli aika usein. Ruokaa oli riittävästi, mutta mässäilyä ei harrastettu. Ruuasta ei tehty numeroa tyyliin tänään syödäänkin hyvin, nyt ollaan ansaittu herkkuja.
Hirvenlihaa, hirvenlihaa ja hirvenlihaa ja joku hiilarilisäke. Kasviksia ei juuri näkynyt missään muodossa.
Koko lapsuuteni ja nuoruuteni ihmeteltiin, miten ihoni on aivan järkyttävässä kunnossa koko ajan lääkäreitä myöten. Kun aloin itse voida valita ja tehdä ruokani, iho alkoi heti parantua, kun alkoi mennä kasviksia ja rasvojakin suusta sisään.
Kotona tehtyä ja leivottu. Kuten leivät. Metsästä riistaa, järvestä kalaa. Marjat luonnosta, kesän kasvimaatuotuotteet. Maito, juusto, voi omista lehmistä. Kerätyistä marjoista mehua, pakastettuna, hilloina. Itsetehty muusi omista perunoista, käristystä puolukkosurvoksen kera 😋 Puutos'tautia ei ollut.
Jos em olisi vieläkin ja kaikki tehtäisiin käsin, kulkua jalkaisin, urheilut sun muut. Tämä kansa voisi hyvin. Paluuta ei ole.
Usein kalaa, perunaa, kasviksia
ruoka-ajat aäännölliset
Perinteisiä kotiruokia. Kalaa usein myös.
Söin kaksi lämmintä ruokaa ja kolme välipalaa. Annoskoot pienehköjä, tavallista kotiruokaa. Välipaloilla vaihdellen muroja, viiliä tai leipää. Leivonnaisia ehkä 3vkon välein, niitä söin reilusti. Karkkipäivä kerran viikossa, silloinkin karkit/suklaat jaettiin sisarusten kesken.