Kilpaa kavereiden kanssa raskaaksi?
Täytän tänä vuonna 31 vuotta ja lapseni täytti kesällä 2 vuotta. Kellään samanikäisistä, vanhoista luokkakavereistani ei ole vielä lapsia, ovat opiskelleet pitkään ja luoneet uraa. Nyt kuitenkin on alkanut perheen perustaminen kiinnostaa, monet menivät kesällä naimisiin ja yrittävät nyt tulla raskaaksi.
Jostain käsittämättömästä syystä koen heidän jonkinlaiseksi uhaksi itselleni. Aikaisemmin olen kokenut ylpeyttä siitä, että olen jo äiti, ja ystäväni ovat ihailleet lastani ja olleet ehkä kateellisiakin. Samalla minua on ärsyttänyt se, etteivät he tajua ollenkaan, millaista lapsiperheen elämä on: välillä väsyttää hirveästi, eikä aikaa ole paljon muulle kun perhe-elämälle. Nyt he sitten pian ehkä tajuavat, jos saavat omia lapsia...
Meille oli jo tulossa toinen lapsi, mutta sain keskenmenon. Ikäeroksi olisi tullut vajaa 3 vuotta. Nyt olen ruvennut ajattelemaan, että en ehkä ihan vielä haluaisikaan toista lasta, mutta jokin sisäinen pakko ajaa minua raskautumaan. Toisaalta se on varmaan ihan lapsen kaipuuta, toisaalta joku näyttämisen halu kavereilleni, että kun he saavat vasta ekoja lapsiaan, minulla onkin jo kaksi...
Onko muilla ollut tällaista? Miten pääsen tästä yli?
Kommentit (23)
Itselle tuo tunne tulee esim. kun tajuaa, miten aika, tavat ja tavarat on mennet ohi. Tyyliin olen ajatellut antaa kavereilleni, jotka nyt saavat lapsia, oman muutamaa vuotta vanhemman lapseni vauvanvaatteita ja -tavaroita, mutta noilla "nykymammoilla" onkin niin kivoja vermeitä lapsukaisilleen, etten kehtaa omia rytkyjämme enää edes tarjota vaikka ne oli silloin aikanaan ne söpöimmät mitä maa päällään kantoi. Sitä vaan huomaa, että maailma on muuttunut. ja jos on säästänyt sille kovasti yritetylle, vieläkään tärppäämättömälle pikkukakkoselle niitä ratattaita, vaatteita yms, tajuaa olevansa jo ihan out, kun ikäerosta on (vastoin omaa tahtoa) tullut niin iso.
Lapsettomuuden kanssa (määritelmällisesti kai en ole sekundaarisesti vaan primääristi lapseton kun ekakin lapsi piti "tehdä" hoidoilla) raskaalta tuntuu myös ajatus, että nyt myöhemmin lapsensa saaneet kaverini ehtivät saada jo toisenkin lapsen ennen kuin meillä tärppää oman toisen pikkuisemme kanssa.
eikä kukaan kadehdi sinua. Ei mitkään hemmetin kersat tee sinusta mitenkään erikoista ihmistä. Eikä kukaan kadehdi sinua. Voi voi ap. parkaa kun kukaan ei katso ylöspäin joidenkin mukuloiden takia)=